2015-07-25, 00:48
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Man börjar skönja ett mönster:

http://www.dn.se/debatt/utoka-do-for-att-stoppa-nedisningen-i-ekonomin/

Vad kan vara mer än DÖ än ett S+M samarbete för att sätta fart på Sverige. För Sveriges skull.
Det skulle inte förvåna mig om industrin faktiskt trycker på riktigt hårt för att få stopp på MP flummet och M låsningen.

För det behövs en regeringsombildning. Någonting ligger och mullrar.

Jag har gått och väntat på denna typ av signaler rätt länge nu. Det jag ser framför mig är en blocköverskridande regering, stark nog för genomdriva kostsamma satsningar som i mångt och mycket är riktat mot "integrationen" (ffa bostadsbristen, som jag känner är den fråga som är på gång i det mediala spinnet).

För maktens och kapitalets del så ger en sådan lösning "stabilitet". För de mångkulturtroende så ger det stora ekonomiska möjligheter för "integration". Med en blocköverskridande regering kan vi tokglömma minskade volymer.
Citera
2015-07-25, 01:05
Bannlyst
Vem fan är så dum så någon tror på det jag undrar om TS lever i verkligheten? Någon gång som Stefan kunde tänkt sig ett nyval så är nog de sista veckorna dom mist troliga. Jag känner ett sånt förakt för killen så jag fortsätter att skriva i tråden Stefan Löfven? Statsminister. (FB) Stefan Löfven - Sveriges statsminister (samlingstråd / mod)
Citera
2015-07-25, 01:46
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoFeelings
Vem fan är så dum så någon tror på det jag undrar om TS lever i verkligheten? Någon gång som Stefan kunde tänkt sig ett nyval så är nog de sista veckorna dom mist troliga. Jag känner ett sånt förakt för killen så jag fortsätter att skriva i tråden Stefan Löfven? Statsminister. (FB) Stefan Löfven - Sveriges statsminister (samlingstråd / mod)
Du tycker inte att det är någon skillnad på extra val och regeringsombildning?
Citera
2015-07-25, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Du tycker inte att det är någon skillnad på extra val och regeringsombildning?
Sd må bli större med nyval,men ingen kan ju ta i dom med tång med dom krav dom har.dom har ju prissatt sig själva i den situationen.dom vill ju stå på sidan med tjock offerkofta i vanlig ordning.
Citera
2015-07-25, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Du förstår att det inte går att avgöra om du är ironisk? För en vanlig dödlig dvs.
Menar du att dom äger bägge sidorna och vill minska sina risker?
Har svårt att se att någon skulle kunna få det jag skrev till ironi.

§1. Anders Sundström är sosse-pamp och varit sosse-minister.
§2. Anders Sundström har varit VD för det medlemsägda Folksam.
§3. Anders Sundström har suttit i styrelsen för statliga Vattenfall.
§4. Anders Sundström är VD för det fö medlemsägda Sparbanken (som gick ihop med det medlemsägda Föreningsbanken). Men eftersom medlemsägd verksamhet har svårt att hävda sig i konkurrensen var Föreningssparbanken tvungna att ta in mer kapital och börsnoterade sig därför.

Var ovan hittar någon något "storkapital"? De enda som gör det är just verklighetsfrånvända foliehattar och konspiratörer.
Debattinlägget som diskuteras är från en sosse.

OBS jag har inget emot medlemsägd verksamhet. Jag bara noterar att den klarar inte av att genomföra innovationer och processförbättringar lika bra som företag ägda av större ägare. Förklaringen lär vara att ledningen i medlemsägd verksamhet får för stor makt och hindrar förbättringar.
Citera
2015-07-25, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag har gått och väntat på denna typ av signaler rätt länge nu. Det jag ser framför mig är en blocköverskridande regering, stark nog för genomdriva kostsamma satsningar som i mångt och mycket är riktat mot "integrationen"
Men vad för reformer är det en "blocköverskridande regering" ska genomföra.
Marknadshyra? Borttagande av LAS? Eller vad?

Citat:
(ffa bostadsbristen, som jag känner är den fråga som är på gång i det mediala spinnet).
Vi har i snitt ca 42 kvm boyta per person i Sverige. Så det är iaf inte brist på boyta.
Och det finns gott om bostäder på Hemnet.

Det som det är "brist" på skulle då vara hyresrätter.
Men om nu folk identifierat den "bristen" så är det smått obegripligt att ni som gjort det inte tar och bygger fler hyresrätter och hyr ut.
Ni kan ju lösa problemet med "bostadsbrist".
Citera
2015-07-25, 12:13
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cittra
Sd må bli större med nyval,men ingen kan ju ta i dom med tång med dom krav dom har.dom har ju prissatt sig själva i den situationen.dom vill ju stå på sidan med tjock offerkofta i vanlig ordning.
Ja, det är fruktansvärda krav SD har. Att gå från en extrem volym till en väldigt stor volym som fortfarande är extremt mycket större än rasistländer som Finland, Norge och Danmark.
Citera
2015-07-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Har svårt att se att någon skulle kunna få det jag skrev till ironi.

§1. Anders Sundström är sosse-pamp och varit sosse-minister.
§2. Anders Sundström har varit VD för det medlemsägda Folksam.
§3. Anders Sundström har suttit i styrelsen för statliga Vattenfall.
§4. Anders Sundström är VD för det fö medlemsägda Sparbanken (som gick ihop med det medlemsägda Föreningsbanken). Men eftersom medlemsägd verksamhet har svårt att hävda sig i konkurrensen var Föreningssparbanken tvungna att ta in mer kapital och börsnoterade sig därför.

Var ovan hittar någon något "storkapital"? De enda som gör det är just verklighetsfrånvända foliehattar och konspiratörer.
Debattinlägget som diskuteras är från en sosse.

OBS jag har inget emot medlemsägd verksamhet. Jag bara noterar att den klarar inte av att genomföra innovationer och processförbättringar lika bra som företag ägda av större ägare. Förklaringen lär vara att ledningen i medlemsägd verksamhet får för stor makt och hindrar förbättringar.

Pja, den långa listan på bankuppdrag och sosseposter fick mig att tro att du menade att det fanns ett samband mellan att vara sosse och sitta som VD på bank, samtidigt som man talar sig varm för S + M. Alternativt menade du att det var hedervärda positioner som ingav förtroende, men så slängde du in Nuon affären på slutet där och då började jag undra...

Men det var bra att jag frågade. Nu ser jag artikeln i ett annat ljus. Man vill inte förlora sitt politiska inflytande i gränslandet mellan politik och verksamheter. Man vill inte förändra.
Senast redigerad av Sius 2015-07-25 kl. 12:57.
Citera
2015-07-25, 14:02
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Men vad för reformer är det en "blocköverskridande regering" ska genomföra.
Marknadshyra? Borttagande av LAS? Eller vad?

Vi har i snitt ca 42 kvm boyta per person i Sverige. Så det är iaf inte brist på boyta.
Och det finns gott om bostäder på Hemnet.

Det som det är "brist" på skulle då vara hyresrätter.
Men om nu folk identifierat den "bristen" så är det smått obegripligt att ni som gjort det inte tar och bygger fler hyresrätter och hyr ut.
Ni kan ju lösa problemet med "bostadsbrist".

De "reformer" en sådan regering kan genomföra är skattehöjningar och statlig upplåning. Detta används till billiga bostäder för medellösa - "kåkstäder".

Man kommer säkerligen att rycka upp en massa regleringar kring byggande snarare än införande av marknadshyra. För att ingå i en samlingsregering kommer M troligen att kräva uppluckrad LAS, och S kommer att accepterar. Om valet står mellan somalier och LAS så prioriterar S somalier.
Citera
2015-07-26, 11:55
Medlem
Citat:
De "reformer" en sådan regering kan genomföra är skattehöjningar och statlig upplåning. Detta används till billiga bostäder för medellösa - "kåkstäder".

Man kommer säkerligen att rycka upp en massa regleringar kring byggande snarare än införande av marknadshyra. För att ingå i en samlingsregering kommer M troligen att kräva uppluckrad LAS, och S kommer att accepterar. Om valet står mellan somalier och LAS så prioriterar S somalier.
Och när det gäller prioritera mellan sänkta skatter och fler somalier väljer M fler somalier alla dagar i veckan. Sådana idioter till valda politiker befolkar det här landet. Nåja, pyramidspelet spelar på sista versen.
Citera
2015-07-26, 12:14
Medlem
Citat:
Varför skulle M sitta i en regering som genomför skattehöjningar?
Och M har varit de mest rabiata vad gäller överskottsmålet.
Nej. Du får gå tillbaka till ritbordet. Och du får stryka allt vad skattehöjningar och ökad upplåning heter.
Du skriver mer som det var en S-regering. Men nu var det S+M.
Och min fråga är motiverad. Vilka reformer skulle en sådan genomföra?

Citat:
Jag har för egen del lite svårt att se att en gammal fackpamp monterar bort de sk trygghetslagarna. Jag tror det när jag ser det. Ledningen kommer inte att få mandat från kongressen till något sådant.
S lösning idag är helt konsistent med S traditioner. Ökad skatt och subventionerat arbete. Och det är tvärtemot M-politik.

Sedan vet jag inte om det finns så väldigt mycket regleringar kring byggande att luckra upp.
Citera
2015-07-26, 12:30
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Varför skulle M sitta i en regering som genomför skattehöjningar?
Och M har varit de mest rabiata vad gäller överskottsmålet.
Nej. Du får gå tillbaka till ritbordet. Och du får stryka allt vad skattehöjningar och ökad upplåning heter.
Du skriver mer som det var en S-regering. Men nu var det S+M.
Och min fråga är motiverad. Vilka reformer skulle en sådan genomföra?

Jag har för egen del lite svårt att se att en gammal fackpamp monterar bort de sk trygghetslagarna. Jag tror det när jag ser det. Ledningen kommer inte att få mandat från kongressen till något sådant.
S lösning idag är helt konsistent med S traditioner. Ökad skatt och subventionerat arbete. Och det är tvärtemot M-politik.

Sedan vet jag inte om det finns så väldigt mycket regleringar kring byggande att luckra upp.

Om det vore som du påstår skulle vi inte lida av de problem vi ser idag. Jag vidhåller att S kommer att kompromissa trygghet om det står i konflikt med somalier och att M kommer att kompromissa skatter om det står i konflikt med somalier.

Det finns byggnormer som gör byggande dyrt. Om man vill ha bostäder för 1500 kr/mån i våra storstäder, med bibehållen vinst för byggherrar och hyresvärdar, så behöver många av dessa byggnormer tas bort.

Jag tror att både S och M kommer att vara villiga till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in