2015-07-25, 03:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Bra bild som visar ett polisarsle där han letar efter något ja.
Kan var bakparten av ett slaktat svin också men någon köttkossa är det fan i mig inte.

Du kretin, förblir pajas-stämplad.

http://www.expressen.se/gt/polisen-tar-ner-avsparrningar/

"– De tekniska undersökningarna där är klara, det är vår bedömning, säger polisens utredningsledare Lars Johansson.

– Vi har släppt gården och det finns djur där inne som behöver få mat. De har naturligtvis fått mat även under tiden med avspärrningar men nu behöver de kunna komma in med ensilagemaskiner och annat."
2015-07-25, 03:27
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du kretin, förblir pajas-stämplad.

http://www.expressen.se/gt/polisen-tar-ner-avsparrningar/

"– De tekniska undersökningarna där är klara, det är vår bedömning, säger polisens utredningsledare Lars Johansson.

– Vi har släppt gården och det finns djur där inne som behöver få mat. De har naturligtvis fått mat även under tiden med avspärrningar men nu behöver de kunna komma in med ensilagemaskiner och annat."

Tack jag är helt nöjd. Detta visar att det krävs en hel del jobb med att ta fram bevis och nu slapp jag göra det själv. Bra jobbat!
2015-07-25, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Då tar vi det ett varv till.
Djuren vistas utomhus så här års och då ser det ut så här:

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.skovdeslakteri.com%2F bilder%2Fsidor%2Fbonde_jonsson.jpg

Om någon fått för sig att detta visar plågade djur inomhus så delar jag inte den uppfattningen för antingen så är de inomhus eller utomhus och jag påstår att bilderna visar att de faktiskt är utomhus.

För övrigt hänvisar jag till min signatur och upphovet till densamma:

Ja jag vill nog påstå att de annars hade en väldans ljus och fin ladugård
2015-07-25, 05:12
Medlem
Skyggedanss avatar
Jag hoppas de har bra teknisk bevisning mot Balten, dvs DNA i fittan/röven/naglar, eller kring brottsplatsen, eller fingerprints på BOs prylar. Tyvärr har svenska åklagare det alldeles för enkelt att låsa in folk, som t ex i Marina-fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har sett för mycket på amerikanska rättegångsfilmer tror jag. I den grå svenska verkligheten är advokaten som regel i ett hopplöst underläge. Det är inte en jury med rednecks som ska övertygas, utan en domstol med minst 1 kvalificerad domstolsjurist. För det allra mesta är det uppenbart att den åtalade är skyldig och om vederbörande ändå nekar så blir advokatens ganska trista uppgift att i uppförsbacke ifrågasätta självklar bevisning och framföra klientens mer eller mindre korkade bortförklaringar. Alternativt dessa typer som "inte minns".

Processen handlar inte så mycket om skickligt munväder och argumentation, utan en rätt odramatisk framläggning av bevis som domstolen sen kommer att bedöma utan att ta så där värst mycket hänsyn till hur vältalig åklagare resp. advokat är.

Jag har inte sett nån statistik att kändisadvokaterna skulle ha bättre statistisk än andra, jag tror t o m det förhåller sig tvärtom i vissa fall. Självklart finns det ändå ett visst utrymme och det spekulerades ju i Vatchareeyafallet att det var advokaten i Hovrätten som lyckades få dem att sänka brottsrubriceringen till dråp - något som förmodligen sänkte hans klients faktiska tid i fängelse med 4-5 år.

Det du beskriver visar bra varför USAs rättegångssystem är bättre. Politiskt tillsatta nämndemän, vilket jävla skämt.
2015-07-25, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Hade jag en 17-årig dotter och fan henne i ett skåp inte fan skulle jag börja gråta

Du kan je dig fan på att jag skulle gråta, sedan skulle jag utplåna gärningsmannen.
2015-07-25, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför det? Man kan fortfarande söka bevis mot honom. Det kan man göra tills han dör.
Det viktigaste beviset i det här fallet borde vara hur kroppen eller Lisa levande, hamnade från platsen där mopeden fanns till lokalen där kroppen skall ha hittats.
Logiskt sett borde det ha varit en bil som använts och finns det någon misstänkt person eller personer som äger bil borde väl en sådan ha kollats upp, och där finns en stark indicier att sortera bort misstänkta personer.
Du som skrivit massvis med inlägg i tråden kanske har någon uppfattning hur den här transporten gått till ?
Naturligtvis kan det väckas åtal mot någon person, men att rätten skall kunna döma den misstänkte för mord, dråp, eller vållande till annans död utan bindande bevis blir nog mycket svårt eller omöjligt.
Det som också tycks saknas i fallet är, motiv för mordet, transporten av kroppen eller Lisa, samt brottsplatsen.
Det går säkert att omhäkta en person många gånger med motivet att man inväntar resultat, men vad är meningen med att söka bevis tills han dör som du framför.
Senast redigerad av Fagro 2015-07-25 kl. 05:26.
2015-07-25, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WashingtonPost
Du kan je dig fan på att jag skulle gråta, sedan skulle jag utplåna gärningsmannen.

Nej du skulle inte utplånat GM. Det finns knappast några fall i historien där närstående tar GM av daga så varför skulle du vara annorlunda?

Det är något jag tycker är märkligt för jag tänker precis som du att jag kommer ta livet av den som rör något av mina barn. Jag har fått för mig att sorgen och allt runtomkring på något märkligt vis tar bort alla hämndbegär, annars borde det dö brottslingar på löpande band.
2015-07-25, 06:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Enligt flera litauiska tidningar kommer de från Radviliskis.
Jag hade för mig att det var en by de kom ifrån.
Radviliskis har över 20 000 invånare så det är knappast en by i alla fall...
https://www.youtube.com/watch?v=BHWaDkAPuS4

Staden är förresten vänort med Skara.

Skara-Radviliskis Vänortsförening är en organisation i Skara som har täta kontakter med Radviliskis.

Det kan ju vara på så sätt då som bröderna just hamnat i Skaraborgs län om de nu kommer
från den litauiska staden som är nämnd. Genom att länet i Sverige blivit bekant för dem
i och med samarbetet som varit etablerat ett ba tag.

En vänort är en ort i ett annat land som en kommun eller motsvarande lokal förvaltningsenhet samarbetar med. Samarbeten mellan enheter på högre nivå, till exempel vänlän, förekommer också.

https://en.wikipedia.org/wiki/Radvili%C5%A1kis
http://www.skara.se/kommun--politik/om-kommunen/internationellt-arbete/vanorter.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nort
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-25 kl. 06:47.
2015-07-25, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det viktigaste beviset i det här fallet borde vara hur kroppen eller Lisa levande, hamnade från platsen där mopeden fanns till lokalen där kroppen skall ha hittats.
Logiskt sett borde det ha varit en bil som använts och finns det någon misstänkt person eller personer som äger bil borde väl en sådan ha kollats upp, och där finns en stark indicier att sortera bort misstänkta personer.
Du som skrivit massvis med inlägg i tråden kanske har någon uppfattning hur den här transporten gått till ?
Naturligtvis kan det väckas åtal mot någon person, men att rätten skall kunna döma den misstänkte för mord, dråp, eller vållande till annans död utan bindande bevis blir nog mycket svårt eller omöjligt.
Det som också tycks saknas i fallet är, motiv för mordet, transporten av kroppen eller Lisa, samt brottsplatsen.
Det går säkert att omhäkta en person många gånger med motivet att man inväntar resultat, men vad är meningen med att söka bevis tills han dör som du framför.

Tänk om händelsen var såhär?
Någon såg Lisa på cafét och blev förtjust i henne. Hen visste att flickans moped var parkerad där det var. Hen "hanterar" lite mopeden så, att sedan Lisa försöker starta den, lyckas hon inte. Kanske tömmer hen helt enkelt bränseltanken? LH försöker starta men lyckas inte. Hen vaktar och bjuder sin hjälp, men mopeden startar inte. Då bjuder hen skjuts i sin bil/fyrhjulning för Lisa. Och så händer...
2015-07-25, 08:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Nej du skulle inte utplånat GM. Det finns knappast några fall i historien där närstående tar GM av daga så varför skulle du vara annorlunda?

Det är något jag tycker är märkligt för jag tänker precis som du att jag kommer ta livet av den som rör något av mina barn. Jag har fått för mig att sorgen och allt runtomkring på något märkligt vis tar bort alla hämndbegär, annars borde det dö brottslingar på löpande band.

Jo du det händer men inte så ofta

"Den 23-årig pappan upptäckte att en pedofil förgrep sig på hans 5-åriga dotter. Pappan attackerade gärningsmannen och misshandlade honom till döds. Nu har han friats av en jury i Texas, USA."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15014265.ab

Det finns nog många sådana fall om går längre bak i tiden. Säkert mer vanligt i andra länder där kulturen är sådan att familjen hämnas en mördare av någon i familjen.
2015-07-25, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Tänk om händelsen var såhär?
Någon såg Lisa på cafét och blev förtjust i henne. Hen visste att flickans moped var parkerad där det var. Hen "hanterar" lite mopeden så, att sedan Lisa försöker starta den, lyckas hon inte. Kanske tömmer hen helt enkelt bränseltanken? LH försöker starta men lyckas inte. Hen vaktar och bjuder sin hjälp, men mopeden startar inte. Då bjuder hen skjuts i sin bil/fyrhjulning för Lisa. Och så händer...

Ja! Där har du nåt! Det var nog så det gick till.

Förutom.... Då måste GM ha behövt fylla upp tanken igen, eftersom mopeden startade när man testade det ganska snart efter försvinnandet.
2015-07-25, 08:37
Medlem
Sunimods avatar
Teori om hur det började

LH skulle snart ha avslutning i skolan
Träffat GM tidigare och han skulle fixa ut alkohol åt henne och troligen kompis
Ej vodka eller annan sprit utan vin, bubbel eller cider
De hade bestämt träff för leverans när hon slutade och LH inväntade att de andra åkt iväg först.
Skickade SMS till pappan medan hon väntade.
Låste upp moppen och satte sedan nyckeln i låset och väntade på leveransen.
GM kom till LH med varorna och sedan tyckte GM att han kunde få lite "belöning".
Där gick det snett och resten blev katastrof.
Kanske GM kom till moppen och sedan sa att han hade varorna i byggnaden intill och LH glömde nyckel i låset och följde med. Därför handsken råkade bli kvar där. Glömde nyckeln då hon troligen var lite nervös inför köp av varorna.

Att LH tog moppen den långa vägen behövdes för varorna hon skulle ha med sig.
Dessutom anledning att skiljas från de andra när de slutat så hon kunde träffa GM.
Vem väljer annars att åka hela denna vägen med moppe när det blåste kraftigt?

Endast en teori.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in