2015-07-24, 19:15
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Knappast, om SD hade stöd av 49% av befolkningen så hade man redan haft makten. Redan vid 30% skulle folk bränan ner Rosenbad om man ignorerade SD.

Rosenbad är ju byggd i sten. Men superbombnazisterna i Falkenberg får en att undra hur mycket det rör sig under ytan egentligen... har aldrig hört talas om något liknande tidigare i Sverige och då har jag varit med ett tag.

Kommer definitivt undvika en del platser framöver.
Citera
2015-07-24, 19:38
Medlem
Jag tror att nu när SD verkligen flyger fram i opinionen så börjar 7klövern tänka hur fan de ska göra för att stoppa det som händer, och de kommer antagligen med mindre vackra metoder ändra grundlagarna så val enbart sker var tionde år, eller kanske rent av förbjuder SD.

Detta låter extremt, men inget förvånar mig längre i Sverige.
Citera
2015-07-24, 20:47
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenpamanen
Jag tror att nu när SD verkligen flyger fram i opinionen så börjar 7klövern tänka hur fan de ska göra för att stoppa det som händer, och de kommer antagligen med mindre vackra metoder ändra grundlagarna så val enbart sker var tionde år, eller kanske rent av förbjuder SD.

Jag kanske är lite naiv men jag tror snarare att man kommer att hantera SD mer medialt och polisiärt. Medialt på flera sätt, dels att media kommer gå hårdare åt SD i granskningar, dels att staten skjuter till pengar till olika "antirasistiska" projekt, kartläggningsorganisationer (ex Expo) osv. Dels polisiärt, dvs att Säkerhetspolisen i högre grad avlyssnar företrädare för SD och sedan läcker till media. Polisiärt även att vissa lagar omtolkas eller skrivs om för att lättare komma åt sverigedemokratiska åsikter, ex att lagen om HMF omtolkas mer extremt, att det blir straffbelagt att propagera mot grundlagen (som bland annat innehåller en bestämmelse om att Sverige ska vara mångkulturellt).
Citera
2015-07-24, 21:36
Medlem
HrMesserschmitts avatar
Citat:
Ponera att SD får 49% och FP 3%, får SD majoritet i riksdagen då?

I valet 2014 var det 4% av rösterna som inte gav några mandat pga 4%-spärren (Fi=3,1% övr=0,9%) så 48,1% hade räckt för majoritet i kammaren. För 2018 är väl ett tänkbart scenario att både FP och KD hamnar under 4% då kan 45-46% räcka för majoritet, fortfarande en högoddsare dock.
Citera
2015-07-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannenpamanen

Det skulle vara att sätta spiken i kistan för det eller de partierna som gör på det sättet. Jag tror att det är dumhet snarare än bristande kunskap. En butik som tappar kunder pga dålig service, svarar inte det genom att ge ännu sämre service. I politiken funkar det ungefär så!
Citera
2015-07-25, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Varför skulle dem ge SD ett skit? Ni agerar som att SD vann valet och blev bortträngda, varför skulle man minska invandringen när 87% röstade för invandring. Det hade ju varit helt sinnessjukt odemokratiskt.
Jag förstår att du genom eld och vatten vill försvara dina älsklingar från en odemokratisk stämpel. Men S vann valet, SD sket i det och försökte få igenom sin politiska agenda som bara 13% av Sverige röstade på. SD var dem odemokratiska i denna situationen eftersom dem struntade i vad svenska folket röstade på.

87% röstade för mer invandring? Vilket skitsnack, du kan ju kolla på de undersökningar som gjordes för ett par månader sedan där enbart ca 20 % var för ökad invandring medan ca. 60 % ville ha minskad invandring. Källa säger du? Den blir du inte serverad utan du får leta upp den själv. Att utgå från att alla som inte röstade på SD skulle vara för mer invandring bevisar ju att du verkar vara aningen lågintelligent, inget personangrepp utan mer ett konstaterande. Får många är inte invandringen den viktigaste frågan, så de kan ha helt andra syften med sin röst. SD blir hur som helst minst näst största parti i riksdagen om lite mer än 3 år, förmodligen blir de störst.
Senast redigerad av totaler.krieg 2015-07-25 kl. 03:47.
Citera
2015-07-25, 06:25
Moderator
Eerieyes avatar
Jag tror nog att sjuklövern själva börjar ångra DÖ. Det är ju faktiskt en nazistmetod att stänga ute ett demokratiskt valt partis representanter på ett slikt sätt. (Jodå, det var så Hitler gjorde).

Nu går SD mot 30% och det innebär att många kommer att få packa ihop och lämna riksdagen om några år. Och sjuklöverns representanter ute i landet känner av att de betraktas som odemokrater. De går emot folkviljan och detta känner de av allt starkare för var dag.

Mannen med det öppna hjärtat har smitit iväg och kvar är de kallsvettiga medlöparna som inte vågade annat än att säga ja till allt vad mannen med det öppna hjärtat påstod.
Citera
2015-07-25, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Jag spådde redan innan DÖ att det skulle bli samlingsregering (S+M) för att rädda landet. Jag blev då hånad. Rätt säker att min spådom kommer gå i uppfyllelse. S kommer få med sig V och ev. Mp i en slags koallition som kommer att regera med M. SD kommer hållas utanför alla former av inflytande. 51% är enda chansen, men mycket osannolikt.

Tror att man inte ska utesluta möjligheten att Decemberöverenskommelsen på något sätt kan förändras till att bli en samlingsregering. På så vis kan man fortsätta att styra landet utan att behöva ta hänsyn till ett parti man innerst inne vill ha någonting att göra med.
Y
Tyskland har prognosen för 2015 att omkring 500.000 (femhundra tusen, d v s en halv miljon) flyktingar kommer att söka sig till landet. I Sverige handlar det än så länge "bara" om 100.000 flyktingar för 2015. Inte omöjligt att en flyktinganströmning på över 100.000 människor skulle kunna ses som ett vettigt skäl för att bilda en samlingsregering, för att handlingskraften - precis som man gjorde under krisåren för omkring 75 år sedan.
Citera
2015-07-25, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Jag håller med dig till stor del.
Men VPK tar man inte med i en regering hur som helst. Om De rödgröna (utan VPK) + Alliansen får egen majoritet ser jag ingen anledning att VPK är med i denna "samlingsregering".
Men om det så krävs så kommer VPK att vara med i denna rödgrön-höger-7K-röra, inga tvivel om detta.
Frågan är bara om det kommer att gå så långt? Jag kan tänka mig att svensken blir riktigt djävla förbannad om så sker.

Sen så behöver inte SD få 51% av rösterna 2018, det kan faktiskt räcka med ~40% om några riksdagspartier ramlar ur riksdagen för att få egen majoritet i riksdagen (+175 mandat av 349).

Jag vet att du hört talas om "kamrat fyra procent", som med undantag för MP (1991) och V (1968) alltid sett till att hålla småpartierna över riksdagsspärren.

Dessutom kan partierna ingå en gemensam valsamverkan, i stil med den som gjordes 1985, då C och KD deltog i valet på samma valsedel.
Citera
2015-07-25, 06:44
Medlem
DÖ är ett misslyckande, Löfven är ett misslyckande och Batra är ett misslyckande. Tror DÖ spricker och Löfven och Batra ryker ganska snart trots allt för alla inser att något drastiskt måste ske lång tid före valet om SD skall stoppas.
Citera
2015-07-25, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Ponera att SD får 49% och FP 3%, får SD majoritet i riksdagen då?

Nej, min lilla vän. För om vi ponera att FP ingår valsamarbete med C och KD kommer de tre tillsammans få minst 9%. Fortsätter vi att ponera att M får 17%, har Alliansen tillsammans 26%. Det ihop med de rödgrönas ponerade 25% gör att SD får fortsätta på den inslagna vägen, den långa ökenvandring.

åkesson hinner bli farfar innan han blir statsminister

Citera
2015-07-25, 07:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Som rubriken lyder om SD blir störst i valet 2018 och får låt oss säga 27% av välarstödet och S & M är mindre. Får då SD bilda regering oemotsagda?
Hoppas att tråden inte blir en pajkastartråd mellan olika politiska åsikter.
Vad blir scenariot?

DÖ gäller mellan alliansen och S samt Mp inget annat! De bestämmer vad som ska hända med DÖ det kan inga andra göra!
Jag tycker en tråd som diskuterar ett felaktigt förhållande är värd att dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in