Citat:
Ursprungligen postat av
senapslamm
Jag spådde redan innan DÖ att det skulle bli samlingsregering (S+M) för att rädda landet. Jag blev då hånad. Rätt säker att min spådom kommer gå i uppfyllelse. S kommer få med sig V och ev. Mp i en slags koallition som kommer att regera med M. SD kommer hållas utanför alla former av inflytande. 51% är enda chansen, men mycket osannolikt.
Tror att man inte ska utesluta möjligheten att Decemberöverenskommelsen på något sätt kan förändras till att bli en samlingsregering. På så vis kan man fortsätta att styra landet utan att behöva ta hänsyn till ett parti man innerst inne vill ha någonting att göra med.
Y
Tyskland har prognosen för 2015 att omkring 500.000 (femhundra tusen, d v s en halv miljon) flyktingar kommer att söka sig till landet. I Sverige handlar det än så länge "bara" om 100.000 flyktingar för 2015. Inte omöjligt att en flyktinganströmning på över 100.000 människor skulle kunna ses som ett vettigt skäl för att bilda en samlingsregering, för att handlingskraften - precis som man gjorde under krisåren för omkring 75 år sedan.