2015-07-24, 12:15
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballebanan
Var då fan de värsta jag läst.
S hade kunnat regera utan minsta problem, svetsarn hade bara kunnat ge SD en liten minskning av invasionen.

Det var svetsarn som totalt sket i sitt uppdrag.
Han skulle ha avgått som han lovade.

SD försökte ju göra det enda de kunde göra för att försöka minska skadorna och få till stånd ett nyval

Varför skulle dem ge SD ett skit? Ni agerar som att SD vann valet och blev bortträngda, varför skulle man minska invandringen när 87% röstade för invandring. Det hade ju varit helt sinnessjukt odemokratiskt.
Jag förstår att du genom eld och vatten vill försvara dina älsklingar från en odemokratisk stämpel. Men S vann valet, SD sket i det och försökte få igenom sin politiska agenda som bara 13% av Sverige röstade på. SD var dem odemokratiska i denna situationen eftersom dem struntade i vad svenska folket röstade på.
Citera
2015-07-24, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Det räcker inte ens om SD skulle få 49% av mandaten, om DÖ håller i sig, då DÖ-sidn fortfarande har majoritet i kammaren och kan välja att göra vad de vill av den.
Precis samma praxis som sd använt mot s.rösta ner allt.absolut inget kohandlande .prutat o klart
Senast redigerad av cittra 2015-07-24 kl. 12:37.
Citera
2015-07-24, 12:20
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Jo, politikerna tycker att det är försvarbart. Det är därför DÖ finns. Har du inte fattat det?

Eh, har du inte fattat att hela syftet med DÖ är att stänga ute SD från makten?

Sedan behöver du nog gå om mellanstadiekurserna i samhällsvetenskap. Att "vinna" ett val är inte att bli största partiet, utan att skaffa sig regeringsmakten. Annars skulle S ha vunnit varenda år, inklusive 2006 och 2010.

Nej, det tycker dem inte. För att SD blev inte största parti, så den liknelsen funkar inte. S blev det största partiet, SD sket fullständigt i svenska folkets röster och försökte envist få igenom sin politiska agenda ändå. Vilket är odemokratiskt om något.
Det finns ingen politiker som hade försvarat att ett parti som Sverige röstade fram inte skulle få sitta vid makten. Det skulle ju vara en politiker som är emot demokrati, mer eller mindre ingen människa är emot demokrati i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Sossarna "vann" inte valet för att de blev största parti, som sagt.
Du fattar precis vad jag menar ändå.
Citera
2015-07-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av relesvansen
För mig som moderat får DÖK gärna gälla en lång tid framöver. Överenskommelsen gör att de som vill minska invandringen (i tider då vi behöver mer invandring) stängs ute från reellt inflytande. De måste få 50% för att kunna regera. Fair. Om man nu är en inbiten invandringsmotståndare får man väl rösta på dom, ser inte varför man ska vara kvar i Alliansen och gnälla, vi klarar oss utan dem. Valet 2018 kommer handla om jobben och kan vi bli större än de rödgröna är segern bärgad. Öppenheten kommer vi aldrig någonsin sälja ut.

Som moderat, tycker du att invandring till Sverige (som är extrem i förhållande till andra jämförbara länder) är viktigare än all annan moderat politik?

För det går ju inte att tolka det annorlunda. AKB skulle kunna bli statsminister imorgon om hon ville, genom att samordna sig med SD i invandringsfrågan. Men att ha en extrem invandring väger tyngre än alla andra politiska frågor sammanvägda.

Moderaterna/Alliansen kommer aldrig att få makten i Sverige mer så länge DÖ kvarstår.
Citera
2015-07-24, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Varför skulle dem ge SD ett skit? Ni agerar som att SD vann valet och blev bortträngda, varför skulle man minska invandringen när 87% röstade för invandring. Det hade ju varit helt sinnessjukt odemokratiskt.
Jag förstår att du genom eld och vatten vill försvara dina älsklingar från en odemokratisk stämpel. Men S vann valet, SD sket i det och försökte få igenom sin politiska agenda som bara 13% av Sverige röstade på. SD var dem odemokratiska i denna situationen eftersom dem struntade i vad svenska folket röstade på.

Om du har hört talas om parlamentarism så brukar de politiska partierna normalt förhandla med varandra, och ge och ta för att kompromissa fram en politik som har stöd i riksdagen.

Inte sätta sig i en sandlåda, peka på att den andra "är dum", och bilda en intern maktkartell för att säkra makten utan motsvarande stöd i riksdagen.
Citera
2015-07-24, 14:31
Medlem
Citat:
Men S vann valet, SD sket i det och försökte få igenom sin politiska agenda som bara 13% av Sverige röstade på. SD var dem odemokratiska i denna situationen eftersom dem struntade i vad svenska folket röstade på.
Enligt din logik sket då också Alliansen i det då de också röstade i mot S budget?!
Citera
2015-07-24, 15:28
Medlem
Citat:

Du missuppfattar, 87% röstade inte för invandring. Undersökningar visar att majoriteten är emot invandringen på den nivå som det är idag snarare än för. Helt bisarrt att tolka det på det sättet. Det är som att säga 6% röstade emot kärnkraft och 94% röstade för kärnkraft. Du förstår väl redan här att det är helt absurt att skilja väljare åt på det sättet. Alla röstar för deras egna agenda. Folk kan vara emot invandring och fortfarande röstat Alliansen och vice versa. Bara betyder att de värderar något annat mer än att fixa integration och invandring. T.ex. vill de ha mer i plånboken.

SD har -aldrig- varit odemokratiska. alla partier står för sin politik, oavsett % andel av röster och ska slåss för det i riksdagen. Det är så demokrati fungerar, partiers procentuella andel bestämmer hur mycket makt de har i riksdagen. Partier röstar och resultatet av rösterna är vad som kommer att bestämmas. Röstar Sverigedemokraterna emot för att det strider mot deras valmanifest och vad deras väljare faktiskt vill så är det så demokratiskt som det kan bli, de respekterar sina väljare. Tar du t.ex Alliansen och de rödgröna som ingått i DÖ där alliansen lägger sig platt som opposition.. då är de inte bara odemokratiska men de spottar i ansiktet på alla som röstat på Alliansen. Att utnyttja sin roll som vågmästare vilket SD gjorde är hur demokratiskt som helst.
Citera
2015-07-24, 17:14
Medlem
S skulle ha tagit ansvar och förhandlat med SD.
Det skulle S ha gjort,eller nyval.
De hade ju såklart inte behövt ge SD allt.

Så ska ett parti ta ansvar.prata med andra partier och komma fram till en lösning.
Dit räknar jag inte DÖ.

Klarar man inte det ska man avgå
Citera
2015-07-24, 17:18
Medlem
Giggsys avatar
Ponera att SD får 49% och FP 3%, får SD majoritet i riksdagen då?
Citera
2015-07-24, 18:13
Medlem
Nonchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonchi
Det beror på. Är det

A) SD får över 50 % av rösterna.

eller

B) SD blir största parti, med säg 30 % av rösterna?

Beroende på vilket scenario så blir det också olika resultat. I sammanhang A) så skulle Sveriges politiker inte kunna göra så mycket. I situation B) så skulle alla riksdagspartier sannolikt slå sig samman till ett superparti och kompromissa ihop en nödlösning för att undvika att SD ska få något att säga till om.

SD kommer naturligtvis inte röstas genom eftersom de inte är med i DÖ. DÖ är ett samarbete skrevs mellan S, MP, C, FP, KD och M.

Att fortsätta att säga att det är odemokratiskt att inte ta SD i beaktning är också nånting jag alltid tyckt är intressant. So what att de fick 13 % nu? So what om de får 20, eller 25 % 2018, förutsatt att det skulle hända?
I valet 2010 så fick socialdemokraterna 30 % och hade ingenting att säga till om under 4 år för det var alliansen som var den största koalitionen, men det var inte någonting odemokratiskt med det på samma sätt som det inte är odemokratiskt av DÖ att ignorera SD.
Citera
2015-07-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonchi
SD kommer naturligtvis inte röstas genom eftersom de inte är med i DÖ. DÖ är ett samarbete skrevs mellan S, MP, C, FP, KD och M.

Att fortsätta att säga att det är odemokratiskt att inte ta SD i beaktning är också nånting jag alltid tyckt är intressant. So what att de fick 13 % nu? So what om de får 20, eller 25 % 2018, förutsatt att det skulle hända?
I valet 2010 så fick socialdemokraterna 30 % och hade ingenting att säga till om under 4 år för det var alliansen som var den största koalitionen, men det var inte någonting odemokratiskt med det på samma sätt som det inte är odemokratiskt av DÖ att ignorera SD.
Jamen då tycker ju jag att tex alliansen ska sluta utmåla sig som opposition. Det är logiken med ditt sätt att resonera. Du stödjer alltså lögnare och förvillare om du röstar på alliansen.
Citera
2015-07-24, 19:11
Medlem
Nonchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jamen då tycker ju jag att tex alliansen ska sluta utmåla sig som opposition. Det är logiken med ditt sätt att resonera. Du stödjer alltså lögnare och förvillare om du röstar på alliansen.

Det var inte huruvida alliansen var opposition som var frågan utan om SD skulle få styra genom DÖ. Och ja, jag stödjer absolut DÖ, jag tycker det är suveränt att partier gick över blockgränserna för att se till att Sverige skulle fortsätta fungera istället för ett extraval. Precis som Stefan Löven under hela valkampanjen gick ut och sade att politikerna skulle behöva göra. Så jag ser inte var lögnerna du pratar om är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in