2015-07-23, 22:11
Medlem
senapslamms avatar
Jag spådde redan innan DÖ att det skulle bli samlingsregering (S+M) för att rädda landet. Jag blev då hånad. Rätt säker att min spådom kommer gå i uppfyllelse. S kommer få med sig V och ev. Mp i en slags koallition som kommer att regera med M.
SD kommer hållas utanför alla former av inflytande. 51% är enda chansen, men mycket osannolikt.
Citera
2015-07-23, 22:32
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Jag spådde redan innan DÖ att det skulle bli samlingsregering (S+M) för att rädda landet. Jag blev då hånad. Rätt säker att min spådom kommer gå i uppfyllelse. S kommer få med sig V och ev. Mp i en slags koallition som kommer att regera med M.
SD kommer hållas utanför alla former av inflytande. 51% är enda chansen, men mycket osannolikt.
Jag håller med dig till stor del.
Men VPK tar man inte med i en regering hur som helst. Om De rödgröna (utan VPK) + Alliansen får egen majoritet ser jag ingen anledning att VPK är med i denna "samlingsregering".
Men om det så krävs så kommer VPK att vara med i denna rödgrön-höger-7K-röra, inga tvivel om detta.
Frågan är bara om det kommer att gå så långt? Jag kan tänka mig att svensken blir riktigt djävla förbannad om så sker.

Sen så behöver inte SD få 51% av rösterna 2018, det kan faktiskt räcka med ~40% om några riksdagspartier ramlar ur riksdagen för att få egen majoritet i riksdagen (+175 mandat av 349).
Citera
2015-07-23, 22:35
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Teoretiskt sett kan det räcka, men det blir svårt. SD behöver inte få 51% av rösterna för att få majoritet om några partier ramlar ur riksdagen.

Edit:
Kolla upp valsimulatorn så förstår du vad jag menar.
Jag förstår hur du menar om...
Citera
2015-07-23, 22:38
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Som rubriken lyder om SD blir störst i valet 2018 och får låt oss säga 27% av välarstödet och S & M är mindre. Får då SD bilda regering oemotsagda?
Hoppas att tråden inte blir en pajkastartråd mellan olika politiska åsikter.
Vad blir scenariot?

Bilda regering oemotsagda med 27% av väljarstödet???

I valet 1976 fick sossarna över 42% av rösterna, men de hamnade inte i den regering som bildades. För att vara säker på att få sitta i en regering måste ett parti få över 51%, vilket S faktiskt lyckades med 1968.
Citera
2015-07-23, 22:39
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Frågan är vad som skulle hända om opinionsundersökningarna strax före valet 2018 visade att SD har skulle bli största blocket? skulle valet ställas in? och om så är fallet hur skulle folket reagera? Men omöjligt är det inte som du beskriver att en statskup skulle kunna ske dessvärre. Kanske det även finns planer på att förbjuda SD? som sagt det finns många senarior.

Själv tror jag nog på att dom försöker förbjuda (SD).

Att förbjuda ett parti skulle väl strida mot grundlagen och sålunda vara omöjlig att genomföra, förutsatt att SD har mer än en tredjedels mandat? Jag vet inte om du skriver för att provocera eller dramatisera, men att besluta något sådant skadar ju deras egna intressen eftersom det öppnar upp för ett elitstyrt samhälle, lite som de gamla europeiska monarkierna. Att ett sådant beslut skulle de svenska pluralistiska institutionerna inte gå med på.
Citera
2015-07-23, 22:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är typ mot grundlagen och är faktiskt landsförräderi. Men just det kan vi väl tala lite tyst om.
Citera
2015-07-23, 22:43
Medlem
pestloppans avatar
Rätta mig om jag har fel, men gäller inte DÖ bara fram till nästa val? Om det stämmer så spelar det ju ingen roll hur många röster SD får i nästa val. Om det inte blir en ny DÖ (eller liknande) efter det valet, förstås.
Citera
2015-07-23, 22:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Det kommer ju annars bli ett djävla liv... och tror inte jag kan kontrollera det.
Citera
2015-07-23, 22:45
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Jag förstår hur du menar om...
Precis, det är osannolikt, men möjligt.
Min poäng var dock att SD inte behöver 51% av väljarnas stöd för att få majoritet i riksdagen.

Jag förstår din poäng om att det är en extremt liten möjlighet, men återigen, det krävs inte 51% av rösterna för att SD ska få majoritet i riksdagen. Det mer sannolika scenariot skulle i så fall vara att SD får ~45% av rösterna och följaktligen får egen majoritet i riksdagen.
Dock är det bara spekulationer.
Citera
2015-07-23, 22:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Det kommer brista förr eller senare. Folk gillar inte att bli tystade. Speciellt när det gäller landsförräderi. Där är det liksom allt eller inget som gäller. Det kommer bli en djävla massa liv detta det är bara en tidsfråga.
Citera
2015-07-23, 22:49
Medlem
Socialkonservativs avatar
Största regeringsalternativ av högern eller vänstern kommer få regera. Har de rödgröna 30%, alliansen 32%, SD 35%, ja då kommer alliansen få styra.
Citera
2015-07-23, 22:51
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Rätta mig om jag har fel, men gäller inte DÖ bara fram till nästa val? Om det stämmer så spelar det ju ingen roll hur många röster SD får i nästa val. Om det inte blir en ny DÖ (eller liknande) efter det valet, förstås.
Ja du har fel. DÖ gäller till valet 2022...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in