2015-07-24, 22:02
Medlem
Minns hur jag såg på TV:n i en match som spelades mot Luxemburg, troligtvis i Luxemburg också, där Schwarz klipper två spelare på samma gång. Den ena försöker resa på sig men faller igen, den andra ligger och vrider sig tills båren kommer. Tror båda bars ut. Skall vara år 2000 före EM. Någon som minns?
Citera
2015-07-24, 22:05
Medlem
Var inte född 1974 men Ralf Edströms volleymål mot Västtyskland var ju en klassiker, men det många kanske glömt bort är att han höll inne med jublet efter målet. Någon som vet varför?
Citera
2015-07-24, 22:12
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Var inte född 1974 men Ralf Edströms volleymål mot Västtyskland var ju en klassiker, men det många kanske glömt bort är att han höll inne med jublet efter målet. Någon som vet varför?

Nu blir ditt trollande litet för uppenbart. You had a good run men det är över nu. Thanks for playing.
Citera
2015-07-24, 23:05
Medlem
frithiofssons avatar
Kan väl dra några händelser som jag minns från min barndom.

* När Zlatan "stal" en straff från Kim Källström i en EM/VM-kvalmatch mot San Marino. Tror det var 2002 eller 2003? Zlatan satte straffen och Sverige vann till slut med 5-0 eller liknande.

* Sveriges vändning mot borta mot Turkiet i den sista VM-kvalmatchen 2001, Sverige hade missat direktplatsen vid förlust. Gamle legenden Hakan Sukur gjorde 1-0 till turkarna med bara en kvart kvar. Sverige gör 1-1 genom Henke Larsson i 89e och Andreas Andersson knoppar in 2-1 på stopptid efter en upphävd offsidefälla.

* Lagerbäcks och Söderbergs "pärmgenomgång" varje gång de skulle byta in en spelare under matchen.

* Alexander Östlunds katastrofmatch i träningsmatchen mot Irland inför VM 2006. Östlund spelade aldrig en landslagsmatch efter det.

* När BP-spelaren Olof Guterstam blev uttagen till landslaget i januari 2007. Guterstam var vid tillfället inte ens heltidsproffs och hade aldrig spelat en enda match i allsvenskan.

* När Lars-Tommy försökte spelade Fredrik Ljungberg som central mittfältare i flera träningsmatcher inför VM 2002. Det föll aldrig väl ut och Ljungberg gick skadad nästan hela VM-turneringen.

* Henke Larssons missade straff med 20 minuter kvar i VM-åttondelen mot Tyskland 2006. Hade Sverige gjort mål där hade det mycket väl kunnat bli nerv mot slutet.

* Petter Hanssons lysande insats som mittback i EM-kvalmatchen mot Spanien 2006, också Allbäcks upprullande av Puyol i 89e minuten vid 2-0 målet.

Man blir lite nostalgisk ändå.
Citera
2015-07-24, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frithiofsson
Kan väl dra några händelser som jag minns från min barndom.

* När Zlatan "stal" en straff från Kim Källström i en EM/VM-kvalmatch mot San Marino. Tror det var 2002 eller 2003? Zlatan satte straffen och Sverige vann till slut med 5-0 eller liknande.

* Sveriges vändning mot borta mot Turkiet i den sista VM-kvalmatchen 2001, Sverige hade missat direktplatsen vid förlust. Gamle legenden Hakan Sukur gjorde 1-0 till turkarna med bara en kvart kvar. Sverige gör 1-1 genom Henke Larsson i 89e och Andreas Andersson knoppar in 2-1 på stopptid efter en upphävd offsidefälla.

* Lagerbäcks och Söderbergs "pärmgenomgång" varje gång de skulle byta in en spelare under matchen.

* Alexander Östlunds katastrofmatch i träningsmatchen mot Irland inför VM 2006. Östlund spelade aldrig en landslagsmatch efter det.

* När BP-spelaren Olof Guterstam blev uttagen till landslaget i januari 2007. Guterstam var vid tillfället inte ens heltidsproffs och hade aldrig spelat en enda match i allsvenskan.

* När Lars-Tommy försökte spelade Fredrik Ljungberg som central mittfältare i flera träningsmatcher inför VM 2002. Det föll aldrig väl ut och Ljungberg gick skadad nästan hela VM-turneringen.

* Henke Larssons missade straff med 20 minuter kvar i VM-åttondelen mot Tyskland 2006. Hade Sverige gjort mål där hade det mycket väl kunnat bli nerv mot slutet.

* Petter Hanssons lysande insats som mittback i EM-kvalmatchen mot Spanien 2006, också Allbäcks upprullande av Puyol i 89e minuten vid 2-0 målet.

Man blir lite nostalgisk ändå.

Jag gör väl bort mig igen men jag vill nämna Ljungberg avgörande nickmål mot Paraguay i Vm 2006 i samma veva. Nog för att det var ett klassiskt ögonblick då, men idag nämns det ju knappt.
Citera
2015-07-24, 23:18
Medlem
ZlatanManias avatar
Zlatans bicykleta mot England i invigningsmatchen på nya nationalarenan.

Det var så läckert när han fullständigt läste Joe Harts aktion när denne sprang ut och skulle rensa undan bollen med huvudet med Zlatan var alert, sprang bakåt och drog till med bicykleta från ett avstånd av 25-35 meter från mål. Mycket nära att en försvarare faktiskt lyckas rensa undan bollen kring mållinjen. I samma match gjorde Zlatan ytterligare tre mål (matchen sluta 4-2) men inget av dom var i närheten av så snyggt som denna...
Citera
2015-07-24, 23:20
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
[...]
Jag kan redogöra för allt det där direkt ur minnet. Du, liksom en del andra här tycks tro att det är en tråd om landslagsminnen från just din barndom. Det är ihågkommet.

---

Hade lyckats förtränga nicksekvensen från 2000.. Miserabelt jävla mästerskap. Hävdar ändå att Mpenza's mål var hands och att Ljungberg mycket väl hade kunnat få straff mot Turkiet. Ingen vet vad lite medgång hade kunnat ge.
Citera
2015-07-24, 23:22
Medlem
frithiofssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Jag gör väl bort mig igen men jag vill nämna Ljungberg avgörande nickmål mot Paraguay i Vm 2006 i samma veva. Nog för att det var ett klassiskt ögonblick då, men idag nämns det ju knappt.

Sant. Ett mycket fint ögonblick, mycket för att de flesta av de 70 000 åskådarna på Olympiastadion i Berlin var svenskar. Inramningen vid nationalsången var otrolig.

https://www.youtube.com/watch?v=qWAdZQ9itI0

VM06 var egentligen ett rätt dåligt mästerskap. Zlatan var halvskadad och riktigt blek hela turneringen och plattmatchen mot Trinidad & Tobago har vi tyvärr inte glömt. Minns också att "hela världen" talade om Sveriges vassa hörnor efter att båda målen i 2-2 matchen mot England kommit på hörnor och vi utöver det haft ytterligare 3-4 riktigt vassa hörnor som höll på att resultera i mål.

Förstod egentligen inte heller varför Östlunds petades som högerback. Han var trotsallt ordinarie högerback i Feyenoord hela säsongen 2005/2006. Har för mig han ersattes av Nicke Alexandersson, som spelade i allsvenskan och inte ens var naturlig back.
Citera
2015-07-24, 23:28
Medlem
Citat:
Sant. Ett mycket fint ögonblick, mycket för att de flesta av de 70 000 åskådarna på Olympiastadion i Berlin var svenskar. Inramningen vid nationalsången var otrolig.

VM06 var egentligen ett rätt dåligt mästerskap. Zlatan var halvskadad och riktigt blek hela turneringen och plattmatchen mot Trinidad & Tobago har vi tyvärr inte glömt. Minns också att "hela världen" talade om Sveriges vassa hörnor efter att båda målen i 2-2 matchen mot England kommit på hörnor och vi utöver det haft ytterligare 3-4 riktigt vassa hörnor som höll på att resultera i mål.

Förstod egentligen inte heller varför Östlunds petades som högerback. Han var trotsallt ordinarie högerback i Feyenoord hela säsongen 2005/2006. Har för mig han ersattes av Nicke Alexandersson, som spelade i allsvenskan och inte ens var naturlig back.
Det som jag tycker är värt att nämna i sammanhanget är ju att Ljungberg enligt mig var en ganska överskattad spelare, han var en målsumpare av rang och det målet han gjorde då är mig veterligen enda gången jag sett honom göra mål med huvudet, så nog var det historiskt alltid. Sedan vad gäller öppningsmatchen så hävdade ju Lars Lagerbäck bestämt att vi gjorde en bra match Det är nog därför vi är många som krävde hans avgång efter det mästerskapet.
Citera
2015-07-25, 00:16
Medlem
Citat:

Östlund var även en av zlatans kompisar och har för mig att zlatan inte var till freds det vmet.
Citera
2015-07-25, 00:19
Medlem
Att Magnus Hedman ofta gick ut och hängde tvätt är någon jag alltid har i minnet med han i målet.
Citera
2015-07-25, 00:24
Medlem
Lasse Lagerbäcks första match anser jag kvalar in i denna tråd. 4-0 mot Spanien i Vigo 99 om jag minns rätt. Vill minnas att många krävde Lagerbäcks avgång redan då i det ögonblicket...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in