2015-07-22, 21:49
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fast den vilja du upplever är ju knappast fri, då hade du säkerligen valt att vilja plugga mer, träna bättre, äta bättre osv osv.

Och är man lite ärlig mot sig själv så styrs ju sedan den "fria viljan", av just den underliggande viljan. (Det är ingen skillnad på dom om man ska vara petig)
Nu är vi inne på rena psykologiska frågor. Människan har en konfliktfylld psykologi. Vi är inkonsekventa, vi lär oss ständigt, vi är smarta men samtidigt oerhört korkade (iallafall jag!). Men jag kan inte se att det skulle vara argument mot den fria viljan, snarare är det den arena i vilken vi har både frihet och ofrihet.
Citera
2015-07-22, 21:51
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Men varför denna besatthet av att påstå något helt orimligt? Väder och ekonomi är naturligtvis också determinerade. Det är bara det att de är dåligt förutsägbara, därför att det finns så många faktorer som påverkar att det är extremt svårt att ställa upp en exakt kalkyl för dem.

Det finns ingenting i universum som kan verka oberoende av något annat. "Fri vilja" är som om det skulle finnas en helt annan instans än newtonsk fysik och kvantfysik, men det gör det givetvis inte.

Risken är stor att diskussionen går i cirklar här. Jag tycker att jag redan tagit upp både determinism och beroende tidigare, och att argumenten, som så många andra, har dolda premisser eller dolda led.
Citera
2015-07-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Nu är vi inne på rena psykologiska frågor. Människan har en konfliktfylld psykologi. Vi är inkonsekventa, vi lär oss ständigt, vi är smarta men samtidigt oerhört korkade (iallafall jag!). Men jag kan inte se att det skulle vara argument mot den fria viljan, snarare är det den arena i vilken vi har både frihet och ofrihet.

Du missade svara på mitt inlägg #1282?
Citera
2015-07-23, 00:42
Medlem
Citat:

Att du av egen erfarenhet ser att du inte kan välja din viljor, är inte det ett argument mot fri vilja?

Jo, det är det faktiskt.
Citera
2015-07-23, 01:22
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Risken är stor att diskussionen går i cirklar här. Jag tycker att jag redan tagit upp både determinism och beroende tidigare, och att argumenten, som så många andra, har dolda premisser eller dolda led.
Du borde kolla på den här videon om olika dimensioner och fri vilja.
https://www.youtube.com/watch?v=gg85IH3vghA
Citera
2015-07-23, 05:38
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Du missade svara på mitt inlägg #1282?

Citat:
Jo, men fortfarande, hur skulle "fri vilja" kunna komma ur något som är deterministiskt/icke-deterministiskt?

Med fri vilja menar vi ju något som varken helt styrt av sin omgivning, eller ren slump. Eller kombination av dessa.

Den första frågan kan jag inte svara på, men finner den av samma form som:

hur skulle filmjölk kunna komma ut ur något som är cykel/inte cykel

Den andra frågan innehåller ett 'menar vi ju' där jag inte ingår i 'vi'

Båda frågorna innehåller orimliga, kanske logiskt omöjliga, krav på fri vilja. Att jag finner sådana krav absurda har jag skrivit om förut.
Citera
2015-07-23, 11:22
Medlem
Citat:

Den andra frågan innehåller ett 'menar vi ju' där jag inte ingår i 'vi'

Båda frågorna innehåller orimliga, kanske logiskt omöjliga, krav på fri vilja. Att jag finner sådana krav absurda har jag skrivit om förut.

jag skrev,

"Med fri vilja menar vi ju något som varken helt styrt av sin omgivning, eller ren slump. Eller kombination av dessa."

Om du inte är med i "vi", så menar du alltså att fri vilja är helt styrt av omgivningen och/eller slump...?
Citera
2015-07-23, 11:24
Medlem
Citat:

Frågan är relevant, och förstår du inte frågan/relevansen är det där du bör fortsätta din analys.
Senast redigerad av FlamRed 2015-07-23 kl. 11:35.
Citera
2015-07-24, 22:47
Medlem
Fakebacks avatar
Är detta fri vilja?

Låt oss säga att en person från början bestämt sig för att han inte vill göra en viss sak typ läsa ett flashbackinlägg och hans största önskan är att hålla fast vid det och inte läsa inlägget. Sen så gör han det ändå och ångrar sig efteråt. Är detta fri vilja eller saknar han det? Om ni anser att det är fri vilja låt oss då säga så här istället: Personen läser samma inlägg upprepade gånger som ett tvång och kan inte sluta fast han egentligen vill. Han är fortfarande medveten om vad han fattar för beslut dvs att läsa inlägget om och om igen men han mår dåligt av det efteråt. Fri vilja eller inte? Svar tack!
Citera
2015-07-24, 22:51
Medlem
franges avatar
Tvångssyndrom?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssyndrom
Citera
2015-07-24, 22:53
Medlem
Inte. Utifrån vad han för stunden vet kan han kan bara nå tillfredsställelse om han läser inläggen. Och tillfredställelse är ett grundläggande behov hos människor. Därför bidrar både biologin och omgivningen (hur han ska uppnå tillfredsställelsen utifrån vilka medel som krävs - i denna personens fall - att läsa flashbackinlägg). Därför har personen ingen egen vilja och jag tror inte på egen vilja heller, eftersom vi människor alltid strävar efter att uppnå så mycket tillfredsställelse som möjligt (i olika former, det behöver inte enbart vara att göra sånt som man mår bra utav, utan även att tycka synd om sig själv kan vara ett sätt att uppnå tillfredsställelse, eller att mörda någon). Vi blir produkten av våra medfödda egenskaper samt vår omgivning, därför blir vi "viljelösa".

Däremot finner jag detta ointressant, eftersom man blir olycklig av att tänka på detta sättet. Jag tror inte på att ju mer man vet desto lyckligare blir man.
Citera
2015-07-24, 22:56
Medlem
Fakebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Tvångssyndrom?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssyndrom

Ja tvångssyndrom. Har dessa fri vilja när de gör som sina tankar vill fast de egentligen skulle vilja slippa att utföra de handlingar som tankarna ber en att utföra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in