2015-07-22, 00:20
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det som sker i hjärnan är alltså som när man blandar olika saker i ett laboratorium. De olika kemiska processerna i ett laboratorium har ingen fri vilja, och det har heller inte de kemiska processerna i hjärnan.

Jaså, det finns olika sorters atomer? Det har ju inget med något att göra.

Du har rätt i att kemiska processer är deterministiska. Kemisten å andra sidan har en fri vilja och kan processa vad än han vill - själva reaktionen styrs av naturens lagar, däremot kan vi styra vad för reaktion vi vill ha.

Olika typer av atomer motsäger påståendet om att alla atomer är identiska.
Citera
2015-07-22, 00:25
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
T.o.m. molekylnivå beter sig partiklar som biljardbollar. Hjärnan fungerar på molekylnivå. Det är gammal klassisk newtonsk fysik som gäller för hur en hjärna fungerar. Vad som sker under molekylnivå är ovidkommande för hjärnprocesserna.

Ledsen, men det köper jag inte. Molekylnivå är ungefär kvantkemi. Kvantfysiken gäller även på denna nivå, även om kvantkemi är en extremt komplicerad vetenskap som kräver sina superdatorer. Nu är jag inte alls kunnig i det ämnet, men jag har följt flera personer bland mina bekanta från början av studierna till deras karriär i området. Att kvantfysiken inte skulle 'fungera' på denna nivå kan man rakt avfärda, men det saknas populärvetenskap som går mer in på detta.

Givetvis gäller även kvantfysiken när du studerar hjärnan. Däremot finns det en rad försök att stoppa in den på fel sätt - kvantjaget, holonomic brain theory och dylikt - som är totalt stolliga.

Hjärnan är det mest komplexa system vi känner till i universum. Vi talar om triljoner av synapser som i ensembler kan åstadkomma olika mönster. Det är ständigt i rörelse, i ständigt kritisk förändring med tillfällig jämvikt, ständigt i svar på signalsubstanser, information m.m. Vi kan inte förstå, förklara, analysera m.m detta system på 'biljardnivå', utan måste tala om högre emergenta nivåer, t ex 'psyket'.
Citera
2015-07-22, 00:25
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Det beror på att det saknas lagar på kvantnivå, alternativt att det finns lagar men att de ser väldigt annorlunda ut än på makronivå. Men den bästa liknelsen är att man inte kan lyfta sig själv i håret. Att lyfta sig själv i håret är en sorts analogi till att hjärnan skulle kunna fatta ett beslut som inte är påverkat av resten av universum, alltså en omöjlighet.
Det är i stort sätt samma sak.
Citera
2015-07-22, 00:27
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Men varför denna besatthet av att påstå något helt orimligt? Väder och ekonomi är naturligtvis också determinerade. Det är bara det att de är dåligt förutsägbara, därför att det finns så många faktorer som påverkar att det är extremt svårt att ställa upp en exakt kalkyl för dem.

Det finns ingenting i universum som kan verka oberoende av något annat. "Fri vilja" är som om det skulle finnas en helt annan instans än newtonsk fysik och kvantfysik, men det gör det givetvis inte.
Vad har förutsägbart att göra med att dom inte väljer??
Citera
2015-07-22, 00:27
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fri vilja är beroende av något du kallar vilja? Cirkelresonemang på gång igen?
Fri vilja är givetvis en variant av, eller aspekt på, vilja. Utan varelser som kan betraktas psykologiskt, och som fattar beslut och därmed har vilja, finns det ingen grund till att debattera om en fri vilja existerar eller inte.
Citera
2015-07-22, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det menar jag inte att det gör. Jag menar att komplexa system bevarar den egenskap som finns i det mikroskopiska: en kombination av determinism och slump. Precis som vi kan se att vi har både determinism och kaos i kvantfysiken, så gäller samma för kritiska system som hjärnan, väder, ekonomin m.m. Och i ett sådant system, nämligen hjärnan/Mind, menar jag att det finns utrymme för att fatta beslut, ibland med en fri vilja, ibland under tvång.

Jo, men fortfarande, hur skulle "fri vilja" kunna komma ur något som är deterministiskt/icke-deterministiskt?

Med fri vilja menar vi ju något som varken helt styrt av sin omgivning, eller ren slump. Eller kombination av dessa.
Citera
2015-07-22, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Fri vilja är givetvis en variant av, eller aspekt på, vilja. Utan varelser som kan betraktas psykologiskt, och som fattar beslut och därmed har vilja, finns det ingen grund till att debattera om en fri vilja existerar eller inte.

Fast den vilja du upplever är ju knappast fri, då hade du säkerligen valt att vilja plugga mer, träna bättre, äta bättre osv osv.

Och är man lite ärlig mot sig själv så styrs ju sedan den "fria viljan", av just den underliggande viljan. (Det är ingen skillnad på dom om man ska vara petig)
Citera
2015-07-22, 10:00
Medlem
Citat:
Molekyler lyder den newtonska fysikens lagar, det är det som är poängen. Hjärnan arbetar på molekylnivå.
Det som sker i hjärnan är alltså som när man blandar olika saker i ett laboratorium. De olika kemiska processerna i ett laboratorium har ingen fri vilja, och det har heller inte de kemiska processerna i hjärnan.

Jag gick på ett av Sveriges mest prestigefyllda universitet, vad nu det har med något att göra.

Borde inte ett av Sveriges mest prestigefyllda universitet lära ut att molekyler lyder under kvantmekanikens lagar? Allt som är smått, vet du....
Citera
2015-07-22, 11:09
Medlem
Fakebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vi börjar mitt resonemang med två personer. Person x och y. Samt om rundresonemanget fri vilja.

Därefter så sätter vi dessa två personer i en fråga. Frågan lyder som följande; (som följs av ännu en fråga);

- Kan du person x få din vilja genom gentemot person y med följande fråga?

- Person x; kan du be person y om en miljon kr?

Person x ber härmed person y om en miljon kronor.

Här kommer det intressanta. Person y ger inte person x en miljon kronor utan svarar nej.

Har då person x haft en fri vilja; när han ej får svaret ja; på hans fråga.

Nej är mitt svar; det har han inte och således existerar det ingen fri vilja!

Någon kommentar?

Person y har också en fri vilja. Fri vilja existerar fortfarande även om x får ett nej av y. Det är det som är poängen med fri vilja, att man kan svara nej om man inte vill ge bort en miljon kr. Om person y gav bort en miljon kr fast han egentligen inte vill så har således y ingen fri vilja. Fri vilja innebär inte att man kan få som man vill. Det innebär att man kan kontrollera sitt eget liv. Sen om man då kan säga att den fria viljan är begränsad eftersom man inte kan styra andra är upp till diskussion. Men det är redan dokumenterat att våran fria vilja är begränsad till viss del. Det har visat sig att människor omedvetet rör sin handled en halv sekund innan man känner att man medvetet valt att röra den. I vilket fall som helst så skulle person y inte ha någon fri vilja om han gav bort en miljon kr till x fast han inte ville det. Det finns ju dock människor som kan hypnotisera folk och som på så sätt skulle kunna lyckas med detta. Där kan man diskutera hur begränsad en människas fria vilja är. I sådana fall då person y råkar ut för en professionell hypnotisör så har denna ingen fri vilja alls ifall den blir hypnotiserad. Har sett klipp på datorn där personen ifråga är som en radiostyrd marionettdocka och inte har någon fri vilja överhuvudtaget utan gör precis som hypnotisören säger. Därför är jag av åsikten att man kan ta bort den fria viljan på vissa människor men inte på alla då alla inte kan bli hypnotiserade.
Citera
2015-07-22, 15:47
Bannlyst
Citat:
Schopenhauer var givetvis determinist. Han skrev en essä om hur absurd tanken på fri vilja är. Ändå finns det folk som mer än 150 år efter att denna essä skrevs fortfarande griper efter sina halmstrån.

Fatalism är ju egentligen tanken att inget man gör spelar någon roll. Det är klart att om någon är determinerad till att agera får det ett annat resultat än om någon är determinerad till att vara passiv, men fatalisten och icke-fatalisten är ändå båda lika determinerade.
Ja precis, jag förstår det sambandet men i texter så är det ibland som ett dräpande argument mot någons utläggning. Ja men då blir du fatalist osv osv vilket skall ses som dåligt. Även om bägge är determinister och det inte är någon egentlig diskussion rörande fri vilja och inte. Men men :-)

jag läste för ett tag sen om en studsboll detta är inte är mina egna ord. Men är väl ett fullgott exempel det ni diskuterar?

Citat:
en studsboll faller från ett högt torn. Dess rörelse äger rum enligt en allmänt bekant och mycket enkel mekanisk lag. Men plötsligt slår bollen mot ett lutande plan. Dess rörelse förändras i enlighet med en annan också mycket enkel och allmänt bekant mekanisk lag. Som resultat har vi en bruten rörelselinje, om vilken man kan och måste säga att den beror på den gemensamma verkan av de två nyssnämnda lagarna.
Citat:
Men varifrån kom det lutande plan som bollen slog emot? Detta förklaras varken av den första eller andra lagen eller ens av deras gemensamma verkan. Exakt detsamma gäller för det mänskliga tänkandet. Varifrån kom de omständigheter till följd av vilka dess rörelse underkastades den gemensamma verkan av den ena och andra lagen? Detta förklaras varken av dess enskilda lagar eller deras gemensamma verkan.
Citera
2015-07-22, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Ja precis, jag förstår det sambandet men i texter så är det ibland som ett dräpande argument mot någons utläggning. Ja men då blir du fatalist osv osv vilket skall ses som dåligt. Även om bägge är determinister och det inte är någon egentlig diskussion rörande fri vilja och inte. Men men :-)

jag läste för ett tag sen om en studsboll detta är inte är mina egna ord. Men är väl ett fullgott exempel det ni diskuterar?

Fast det är ju återigen ett försök att blanda bort korten. Om universum är stationärt så har naturlagarna och det som lyder dem alltid funnits. Om Big Bang har ägt rum uppstod naturlagarna och det som lyder dem i någon mening vid tidpunkt 0. Vid tidpunkt 0 gällde troligen bara kvantmekanik, men så snart universum svalnade tillräckligt för att det skulle bildas grundämnen så började den newtonska fysiken gälla.

Nu syftar inte detta på dig, för jag anser att du är ärlig, men de flesta andra som talar om "fri vilja" i denna s.k. diskussion är dumma och/eller oärliga, så det är tveksamt om jag skriver något mer i tråden. Andra med mer tålamod har skrivit i den och får skriva mer i den om de tycker att det är mödan värt.
Citera
2015-07-22, 16:14
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Fast det är ju återigen ett försök att blanda bort korten. Om universum är stationärt så har naturlagarna och det som lyder dem alltid funnits. Om Big Bang har ägt rum uppstod naturlagarna och det som lyder dem i någon mening vid tidpunkt 0. Vid tidpunkt 0 gällde troligen bara kvantmekanik, men så snart universum svalnade tillräckligt för att det skulle bildas grundämnen så började den newtonska fysiken gälla.

Nu syftar inte detta på dig, för jag anser att du är ärlig, men de flesta andra som talar om "fri vilja" i denna s.k. diskussion är dumma och/eller oärliga, så det är tveksamt om jag skriver något mer i tråden. Andra med mer tålamod har skrivit i den och får skriva mer i den om de tycker att det är mödan värt.
Förstår lite mer vad du menar nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in