Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
T.o.m. molekylnivå beter sig partiklar som biljardbollar. Hjärnan fungerar på molekylnivå. Det är gammal klassisk newtonsk fysik som gäller för hur en hjärna fungerar. Vad som sker under molekylnivå är ovidkommande för hjärnprocesserna.
Ledsen, men det köper jag inte. Molekylnivå är ungefär kvantkemi. Kvantfysiken gäller även på denna nivå, även om kvantkemi är en extremt komplicerad vetenskap som kräver sina superdatorer. Nu är jag inte alls kunnig i det ämnet, men jag har följt flera personer bland mina bekanta från början av studierna till deras karriär i området. Att kvantfysiken inte skulle 'fungera' på denna nivå kan man rakt avfärda, men det saknas populärvetenskap som går mer in på detta.
Givetvis gäller även kvantfysiken när du studerar hjärnan. Däremot finns det en rad försök att stoppa in den på fel sätt - kvantjaget, holonomic brain theory och dylikt - som är totalt stolliga.
Hjärnan är det mest komplexa system vi känner till i universum. Vi talar om triljoner av synapser som i ensembler kan åstadkomma olika mönster. Det är ständigt i rörelse, i ständigt kritisk förändring med tillfällig jämvikt, ständigt i svar på signalsubstanser, information m.m. Vi kan inte förstå, förklara, analysera m.m detta system på 'biljardnivå', utan måste tala om högre emergenta nivåer, t ex 'psyket'.