2015-07-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Hade jag varit mördare en så hade jag flytt fort som fan, inte ståt och väntat på polisen och den långa uttredningen. Som bara skapar mardrömmar.

MGM trodde att ingen skulle, i alla fall inte på sommaren, komma till Martorp och rota där. Han trodde att han hade gått om tid att flytta kroppen senare.
2015-07-24, 20:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag tror det också
Med undantag för Lisa som bara jobbat extra.
Hon behöver ingen då de som bakar redan finns på plats även om hon kommer timmar för tidigt.
Och när de stänger är de alltid flera enligt Lena, så då behöver hon ingen heller.

Lyssnade på en sammanfattning här och där sägs att de tre anställda tillsammans låste fiket. Lisa sist kvar på platsen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21143359.ab
2015-07-24, 20:04
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
MGM trodde att ingen skulle, i alla fall inte på sommaren, komma till Martorp och rota där. Han trodde att han hade gått om tid att flytta kroppen senare.

Vill man flytta en kropp senare, i sommarvärme?
2015-07-24, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummer1337
Desto mer man sätter sig in i detta fall, desto märkligare förefaller allting vara.

Har lite frågeställningar som jag gärna tar hjälp med;

- Ponera att MGM är GM. Varför så nära sin arbetsplats och bostad? Jag begriper att han kan ha haft sjuka fantasier men han har tillgång till bil och kan köra till en större stad för att begå brott där risken att bli upptäckt är kraftigt minimerad. Räcker att man sett en deckare från 60-talet eller har någon som helst samhällsuppfattning för att förstå att det i princip är omöjligt att komma undan med ett så grovt brott, så pass nära sitt sociala liv. Detta oavsett hur starka drifter man har.

- Om han informerat sin bror samt mor och samtliga gripits av panik, varför flyr man inte? Det normala för en människa när denne drabbas av panik/höga stressnivåer är att man flyr. Chansen att komma undan om man kört mot Litauen direkt efter brottet hade förefallit betydligt större än att stanna kvar och vänta in polis? Det hade troligtvis inte märkts om de flytt på kvällen eftersom de inte skulle vara på jobb förrän kommande morgon. Hur snabbt var polis på plats?

- Det finns bevis på att man varit och handlat/köpt pizza kl 19.30. Skulle nästan vilja påstå att du måste ha psyke som en elitsoldat eller liknande för att överhuvudtaget hålla ihop den situationen någorlunda.

- Det troliga motivet som pekar på att MGM är GM är sjuka fantasier/grav störning. Ändå sitter många i tråden inkl polisen och hävdar att det spridits ut bevis i efterhand, handlats senast en timme efter försvinnandet, fiskat ett par dagar senare m.m. Är det så en gravt störd person gör? För mig är det troligare att en gravt sjuk person begår ett brott och sen försvinner i sin ensamhet såvida man inte lider av grov schizofreni och inte ens vet om att man begått ett brott men det finns det inget som tyder på i uppgifterna om hur MGM är som person.

- Hur otroligt är ett "bymord"? D.v.s liknande Knutby utan att för den saken skull vara religions-relaterat. Något som är så djupt rotat sedan lång tid tillbaka, där alla är tysta och det i princip är omöjligt att få fram några uppgifter av någon. Känner till för lite om byn för att uttala mig närmre om detta, bara öppnar frågeställningen.

Jag säger inte att MGM inte är GM, vill bara ha hjälp med saker jag grubblat över. Han är fortfarande häktad på sannolika skäl och jag hoppas för familjens frid att det är den rätta personen som sitter.

Du har vettiga poänger helt klart!
Har lite tankar på det dock.

Om MGM nu är GM så var antagligen inte mord något som planerats, kanske en överfallsvåldtäkt, men inte mord.
En sjuk människa sticker nog inte från platsen som du tror, visst det finns de som gjort i historien men merparten håller sig runtomkring brottsplatsen.
Finns ett välkänt talesätt som brukar stämma in på de flesta mördare. En brottsling återvänder i stort sett alltid till brottsplatsen.
Nu vill jag inte vara den som liknar MGM vid seriemördare etc, men om det är GM som sitter häktad, så kan man hitta samma beteende hos Dahmer, Raider, Shawcross m.fl.
Kyligt, försöker leva sitt "vanliga" liv även om man begått fruktansvärda brott.
Schizofreni behöver det inte innebära, däremot brist på empati.
Vi vet ju alla att det finns psykopater överallt, bara en bråkdel mördar.
Säger inte att MGM är psykopat! Men lite så tänker jag iaf.

Ett "bymord" tror jag inte på, Lisa var inte ens direkt förankrad med orten, mer än att hennes föräldrar kände ägaren till kaféet.
"Bymord" brukar vara invecklat planerade, i stil med Knutby som du nämner.

Som sagt, dina poänger är inte helt ute i vildmarken som vissa andras, och de fick mig att tänka till lite, nice!
2015-07-24, 20:06
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Desto mer man sätter sig in i detta fall, desto märkligare förefaller allting vara.

- Ponera att MGM är GM. Varför så nära sin arbetsplats och bostad? Jag begriper att han kan ha haft sjuka fantasier men han har tillgång till bil och kan köra till en större stad för att begå brott där risken att bli upptäckt är kraftigt minimerad. Räcker att man sett en deckare från 60-talet eller har någon som helst samhällsuppfattning för att förstå att det i princip är omöjligt att komma undan med ett så grovt brott, så pass nära sitt sociala liv. Detta oavsett hur starka drifter man har.

- Om han informerat sin bror samt mor och samtliga gripits av panik, varför flyr man inte? Det normala för en människa när denne drabbas av panik/höga stressnivåer är att man flyr. Chansen att komma undan om man kört mot Litauen direkt efter brottet hade förefallit betydligt större än att stanna kvar och vänta in polis? Det hade troligtvis inte märkts om de flytt på kvällen eftersom de inte skulle vara på jobb förrän kommande morgon. Hur snabbt var polis på plats?

- Det finns bevis på att man varit och handlat/köpt pizza kl 19.30. Skulle nästan vilja påstå att du måste ha psyke som en elitsoldat eller liknande för att överhuvudtaget hålla ihop den situationen någorlunda.

- Det troliga motivet som pekar på att MGM är GM är sjuka fantasier/grav störning. Ändå sitter många i tråden inkl polisen och hävdar att det spridits ut bevis i efterhand, handlats senast en timme efter försvinnandet, fiskat ett par dagar senare m.m. Är det så en gravt störd person gör? För mig är det troligare att en gravt sjuk person begår ett brott och sen försvinner i sin ensamhet såvida man inte lider av grov schizofreni och inte ens vet om att man begått ett brott men det finns det inget som tyder på i uppgifterna om hur MGM är som person.

- Hur otroligt är ett "bymord"? D.v.s liknande Knutby utan att för den saken skull vara religions-relaterat. Något som är så djupt rotat sedan lång tid tillbaka, där alla är tysta och det i princip är omöjligt att få fram några uppgifter av någon. Känner till för lite om byn för att uttala mig närmre om detta, bara öppnar frågeställningen. Möjligt att AJ med sitt inflytande skulle ha en central position isåfall..

Jag säger inte att MGM inte är GM, vill bara ha hjälp med saker jag grubblat över. Han är fortfarande häktad på sannolika skäl och jag hoppas för familjens frid att det är den rätta personen som sitter.
1. Vart finns bevisen?
2. Om du läser på lite så kommer du att finna alla möjliga beteenden efter ett mord utom möjligen försvinner i sin ensamhet.
2015-07-24, 20:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Polisen har varit väldigt förtegen med vilka fynd de hittat

Jag undrar om de hittat allt?
Alltså saknar de något?

Vi vet att de hittat
Hjälm
Mobilfodral

Det vi inte vet med säkerhet att de hittat och kanske fortfarande saknar
Mobiltelefon
Jeans
Adidasbyxor
Rosa/vit jacka
Trosa
Linne? Tröja?

Jag tror iofs att Lisa inte var naken när de hittade henne men jag undrar om alla kläder återfunnits?

En annan fundering,
Hittade de hjälmen samtidigt som Lisa? satt hjälmen på Lisa?
Varför gå ut med att man hittat hjälmen lång tid efter man hittat Lisa? Hittade de hjälmen efteråt?

Har man haft sök kring martorp .m.m efter att Lisa påträffats?

Jag har en känsla av att mobilen inte återfunnits, varför vet jag inte. Kalla det magkänsla

Nu blev det många frågor

På presskonferensen som jag lyssnade på igen säger Fredman att ett iPhoneskal hittades söder om kafféet. Ett skal är väl själva höljet på telefonen och inte ett fodral att ha telefonen i.
2015-07-24, 20:08
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Polisen har varit väldigt förtegen med vilka fynd de hittat

Jag undrar om de hittat allt?
Alltså saknar de något?

Vi vet att de hittat
Hjälm
Mobilfodral

Det vi inte vet med säkerhet att de hittat och kanske fortfarande saknar
Mobiltelefon
Jeans
Adidasbyxor
Rosa/vit jacka
Trosa
Linne? Tröja?

Jag tror iofs att Lisa inte var naken när de hittade henne men jag undrar om alla kläder återfunnits?

En annan fundering,
Hittade de hjälmen samtidigt som Lisa? satt hjälmen på Lisa?
Varför gå ut med att man hittat hjälmen lång tid efter man hittat Lisa? Hittade de hjälmen efteråt?

Har man haft sök kring martorp .m.m efter att Lisa påträffats?

Jag har en känsla av att mobilen inte återfunnits, varför vet jag inte. Kalla det magkänsla

Nu blev det många frågor
Min bedömning är att de hittat allt när de hittade kroppen. Annars hade sökinsatserna med eller utan MPS fortsatt, inget tyder på att så är fallet.
2015-07-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Då är ju frågan vem som tog nyckeln med sig. Madeleine, Lowa, Rebecka eller Lisa. Vi kan ju stryka Madeleine direkt eftersom hon gick tidigare. Varför skulle någon av dem vara betrodd att ta nyckeln med sig hem. Blir ju lite problem om den personen blir sjuk t.ex.

DEt kan ha funnits flera nycklar. De
2015-07-24, 20:13
Medlem
Citat:
Lyssnade på en sammanfattning här och där sägs att de tre anställda tillsammans låste fiket. Lisa sist kvar på platsen.

Tycker dom velar mycket när dom förklarar, o lena verkar dyka upp då o då, o som jag ser det verkar hon väldigt kall!

Hon prata om lisas fam, hur väl hon känner dom, o att dom vill ha öppet, trotts det som hänt, sen att hon säger att Lisa hade velat att vi skrattat o varit glada?

Tror inte alls lisa hade velat detta! Tycker det verkar skumt alltiop, om jag får säga min mening i detta!
2015-07-24, 20:13
Medlem
Citat:

Om det nu är möjligt att det gömdes en nyckel i ladan så kanske de andra tjejerna bad Lisa lämna in den där eftersom de hade bråttom att köra till busshållplatsen. Lisa går över vägen och in i ladan och där överraskar hon GM som olyckligtvis dödar henne. Tror knappast att det går ut i media med att det gömmer nyckel till kafé i ladan.
2015-07-24, 20:15
Medlem
Citat:

Jag svarar bara på en av dina funderingar men Anders Eklund käkade pizza efter att han dödat Engla. Och jag tror inte han har en psyke som en elitsoldat. Han är bara störd på nåt sätt som en psykolog säkert kan förklara mer ingående. Det verkar smaka bra med pizza efter mord.
2015-07-24, 20:16
Medlem
Känner att jag behöver fråga varför vissa finner det skumt att MGM dök upp en kvart innan jobbet började? Är det för att han kan tänkas planterat handsken? Hjälp mig

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in