2015-07-24, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Det är märkligt att NB har lyckas hålla sig så osynlig. Om han har kört bilen till ladan borde väl någon ha sett honom? Kaféet ligger ju mittemot ladan. Och som någon skrev att kommer man åkandes norrifrån ser man tydligen väldigt bra bakom kaféet. Så om NB har stått där och pratat med Lisa borde väl någon förbipasserande sett detta?

Tycker också att någon borde ha sett bilen, för en bil måste ha använts för bortforslande av Lisa
Men tittar man på bilder där man ser baksidan av ladan, kan man stå gömd med en bil och ingen ser bilen från vägen sett
Men det tyder då på att han stått där ett tag,
För riskabelt att köra dit strax innan 18.00 menar jag
Han borde således kört dit en bra stund innan
2015-07-24, 19:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag vet inte om det framkommit, men ska vara en liten stad i centrala Litauen enligt expressen.
Kollar man på videon så ser man en skylt som pekar till Laisvés g. (Ett relativt vanligt gatunamn i städer gissar jag).
Försökt tyda vad som står på EU-skylten och på företagsbilen som far förbi, utan att lyckas.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Ser ut att kunna vara Klaipėda, en mellanstor stad på västkusten.

Eller kanske snarare Kretinga?
Senast redigerad av LeeVan 2015-07-24 kl. 19:36.
2015-07-24, 19:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag skulle gissa på Rebecka att hon möjligen har nyckel då hon figurerar även som bagare på caféts bilder.

Ka7700 har nog lösningen. Alla hade nyckel.
2015-07-24, 19:30
Medlem
Citat:
Det är märkligt att NB har lyckas hålla sig så osynlig. Om han har kört bilen till ladan borde väl någon ha sett honom? Kaféet ligger ju mittemot ladan. Och som någon skrev att kommer man åkandes norrifrån ser man tydligen väldigt bra bakom kaféet. Så om NB har stått där och pratat med Lisa borde väl någon förbipasserande sett detta?

Men kan ju även vara AJ och hans bil
Vill inte riktigt släppa AJ ännu
Han kan lika gärna ha stått bakom ladan/vid ladan

Och vad hände med killen på fyrhjulingen? Har vi "avfört" honom som GM?
2015-07-24, 19:31
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

En 17-årig sommarjobbare har knappast nyckel.
2015-07-24, 19:32
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag tror det också
Med undantag för Lisa som bara jobbat extra.
Hon behöver ingen då de som bakar redan finns på plats även om hon kommer timmar för tidigt.
Och när de stänger är de alltid flera enligt Lena, så då behöver hon ingen heller.
2015-07-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Tycker också att någon borde ha sett bilen, för en bil måste ha använts för bortforslande av Lisa
Men tittar man på bilder där man ser baksidan av ladan, kan man stå gömd med en bil och ingen ser bilen från vägen sett
Men det tyder då på att han stått där ett tag,
För riskabelt att köra dit strax innan 18.00 menar jag
Han borde således kört dit en bra stund innan

Precis. Närmaste vägen borde vara att köra mellan ladorna om han kommer ifrån sin bostad. Kör man mellan ladorna har väl de som befinner sig på kaféet fri uppsikt över vilka som åker där. Nu var det ju inte så mycket folk där vid den här tidpunkten men någon tycker man borde lagt märke till om det åkte en bil mellan ladorna då.
2015-07-24, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om Lisa hade haft telefonen i fickan, så hade inte Litauern tänkt på telefonen, just för att han inte tänkte rationellt.

När Litauern förstörde telefonen visar det på ilska. I annat fall hade han bara stängt av den och kastat den.

Kan LH.s telefon i samband med att hon omedvetet kommer emot eller touchar mobilen så ringer den upp sista numret, inte sms och om det t ex var hennes pappa får han en signal svarar och hör att linjen är öppen men får ingen kontakt för att LH kan inte svara men söker hjälp. Alternativt kan det också gått till så att LH medvetet tryckt på numret till pappan för söka hjälp men inte då kunde tala genom överfall av GM. Om då pappan ropat hallå eller hennes namn och GM hör detta så slår han troligtvis sönder mobilen eller trampar sönder den. Har det skett i bilen som nu undersöks så bör nog någon liten plastflisa kunna finnas kvar i bilen som kan bli ett värdefullt bevis.

Om ett sådant mobilsamtal kommer tar nog en förälder tag i det fortast möjligt och i första hand kopplar det med dotterns hemresa och en mopedolycka.
Jag har genom att följa/läsa tråden inte sett något om att pappans kontakt med LH framgått vilken kontakt det varit mellan de mer än det polisen sagt att LH sände ett sms någon gång efter kl 18.00. All trafik mellan pappans mobil och LH,s kanske inte är offentlig än. Många har i tråden reagerat på att pappan i ett så tidigt skede åkte till hennes arbetsplats men kan vara mer mobilkontakt än vi känner till.

Jag tror att polisen har rätt GM. Troligen har polisen kunnat via MGM mobil kunnat spåra den till annan plats, spräckt hans alibi att varit och handlat med fru och bror kvällen då LH försvann. Bland det första de tre bör ha sagt till polisen vid anhållandet bör vara att vi var och handlade den kvällen. Kan MGM.s mobil följas upp mot annat område så har då frun och den yngre brodern gett ett felaktigt alibi och blev kanske efter det frisläppta.Om det stämmer att polis knackade på hos litauerna på natten mellan söndag - måndag då LH var saknad så har de tre hunnit prata ihop sig om frågan skulle dyka upp var de befann sig på söndagskvällen. Vet vi om polisen talade med alla tre den natten eller bara t ex en av de.
2015-07-24, 19:43
Medlem
Polisen har varit väldigt förtegen med vilka fynd de hittat

Jag undrar om de hittat allt?
Alltså saknar de något?

Vi vet att de hittat
Hjälm
Mobilfodral

Det vi inte vet med säkerhet att de hittat och kanske fortfarande saknar
Mobiltelefon
Jeans
Adidasbyxor
Rosa/vit jacka
Trosa
Linne? Tröja?

Jag tror iofs att Lisa inte var naken när de hittade henne men jag undrar om alla kläder återfunnits?

En annan fundering,
Hittade de hjälmen samtidigt som Lisa? satt hjälmen på Lisa?
Varför gå ut med att man hittat hjälmen lång tid efter man hittat Lisa? Hittade de hjälmen efteråt?

Har man haft sök kring martorp .m.m efter att Lisa påträffats?

Jag har en känsla av att mobilen inte återfunnits, varför vet jag inte. Kalla det magkänsla

Nu blev det många frågor
Senast redigerad av Ka7700 2015-07-24 kl. 19:46.
2015-07-24, 19:45
Medlem
Citat:
Precis. Närmaste vägen borde vara att köra mellan ladorna om han kommer ifrån sin bostad. Kör man mellan ladorna har väl de som befinner sig på kaféet fri uppsikt över vilka som åker där. Nu var det ju inte så mycket folk där vid den här tidpunkten men någon tycker man borde lagt märke till om det åkte en bil mellan ladorna då.

Jag håller med,
Om bilen var känd för personalen på cafeet
Så kanske de inte reagerade?
Tex MGM eller AJ som jobbade på ladan resp. Var arbetsledare till MGM
2015-07-24, 19:49
Medlem
Desto mer man sätter sig in i detta fall, desto märkligare förefaller allting vara.

Har lite frågeställningar som jag gärna tar hjälp med;

- Ponera att MGM är GM. Varför så nära sin arbetsplats och bostad? Jag begriper att han kan ha haft sjuka fantasier men han har tillgång till bil och kan köra till en större stad för att begå brott där risken att bli upptäckt är kraftigt minimerad. Räcker att man sett en deckare från 60-talet eller har någon som helst samhällsuppfattning för att förstå att det i princip är omöjligt att komma undan med ett så grovt brott, så pass nära sitt sociala liv. Detta oavsett hur starka drifter man har.

- Om han informerat sin bror samt mor och samtliga gripits av panik, varför flyr man inte? Det normala för en människa när denne drabbas av panik/höga stressnivåer är att man flyr. Chansen att komma undan om man kört mot Litauen direkt efter brottet hade förefallit betydligt större än att stanna kvar och vänta in polis? Det hade troligtvis inte märkts om de flytt på kvällen eftersom de inte skulle vara på jobb förrän kommande morgon. Hur snabbt var polis på plats?

- Det finns bevis på att man varit och handlat/köpt pizza kl 19.30. Skulle nästan vilja påstå att du måste ha psyke som en elitsoldat eller liknande för att överhuvudtaget hålla ihop den situationen någorlunda.

- Det troliga motivet som pekar på att MGM är GM är sjuka fantasier/grav störning. Ändå sitter många i tråden inkl polisen och hävdar att det spridits ut bevis i efterhand, handlats senast en timme efter försvinnandet, fiskat ett par dagar senare m.m. Är det så en gravt störd person gör? För mig är det troligare att en gravt sjuk person begår ett brott och sen försvinner i sin ensamhet såvida man inte lider av grov schizofreni och inte ens vet om att man begått ett brott men det finns det inget som tyder på i uppgifterna om hur MGM är som person.

- Hur otroligt är ett "bymord"? D.v.s liknande Knutby utan att för den saken skull vara religions-relaterat. Något som är så djupt rotat sedan lång tid tillbaka, där alla är tysta och det i princip är omöjligt att få fram några uppgifter av någon. Känner till för lite om byn för att uttala mig närmre om detta, bara öppnar frågeställningen. Möjligt att AJ med sitt inflytande skulle ha en central position isåfall..

Jag säger inte att MGM inte är GM, vill bara ha hjälp med saker jag grubblat över. Han är fortfarande häktad på sannolika skäl och jag hoppas för familjens frid att det är den rätta personen som sitter.
Senast redigerad av Hummer1337 2015-07-24 kl. 19:53.
2015-07-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jo men handsken ska ha hittats efter första avspärrningen av ladan, väldigt märkligt att den inte hittades när ladan genomsöktes första gången.
Vet inte riktigt om det inlägget är att lita på alls, känns som en trådsanning rakt av.

Nej så gick det inte till. På måndagmorron kom AJ till ladan och skulel ha ett morgonmöte med personalen. Då hittades handsken. Efter det avspärrades området och genomsökningen börjades. Sedan vet man inte om poliser eller pappan skulle ha varit på natten inne i ladan, eller någon annan tex gm, det vet vi ju inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in