Citat:
Ursprungligen postat av
Hummer1337
Desto mer man sätter sig in i detta fall, desto märkligare förefaller allting vara.
Har lite frågeställningar som jag gärna tar hjälp med;
- Ponera att MGM är GM. Varför så nära sin arbetsplats och bostad? Jag begriper att han kan ha haft sjuka fantasier men han har tillgång till bil och kan köra till en större stad för att begå brott där risken att bli upptäckt är kraftigt minimerad. Räcker att man sett en deckare från 60-talet eller har någon som helst samhällsuppfattning för att förstå att det i princip är omöjligt att komma undan med ett så grovt brott, så pass nära sitt sociala liv. Detta oavsett hur starka drifter man har.
- Om han informerat sin bror samt mor och samtliga gripits av panik, varför flyr man inte? Det normala för en människa när denne drabbas av panik/höga stressnivåer är att man flyr. Chansen att komma undan om man kört mot Litauen direkt efter brottet hade förefallit betydligt större än att stanna kvar och vänta in polis? Det hade troligtvis inte märkts om de flytt på kvällen eftersom de inte skulle vara på jobb förrän kommande morgon. Hur snabbt var polis på plats?
- Det finns bevis på att man varit och handlat/köpt pizza kl 19.30. Skulle nästan vilja påstå att du måste ha psyke som en elitsoldat eller liknande för att överhuvudtaget hålla ihop den situationen någorlunda.
- Det troliga motivet som pekar på att MGM är GM är sjuka fantasier/grav störning. Ändå sitter många i tråden inkl polisen och hävdar att det spridits ut bevis i efterhand, handlats senast en timme efter försvinnandet, fiskat ett par dagar senare m.m. Är det så en gravt störd person gör? För mig är det troligare att en gravt sjuk person begår ett brott och sen försvinner i sin ensamhet såvida man inte lider av grov schizofreni och inte ens vet om att man begått ett brott men det finns det inget som tyder på i uppgifterna om hur MGM är som person.
- Hur otroligt är ett "bymord"? D.v.s liknande Knutby utan att för den saken skull vara religions-relaterat. Något som är så djupt rotat sedan lång tid tillbaka, där alla är tysta och det i princip är omöjligt att få fram några uppgifter av någon. Känner till för lite om byn för att uttala mig närmre om detta, bara öppnar frågeställningen.
Jag säger inte att MGM inte är GM, vill bara ha hjälp med saker jag grubblat över. Han är fortfarande häktad på sannolika skäl och jag hoppas för familjens frid att det är den rätta personen som sitter.
Du har vettiga poänger helt klart!
Har lite tankar på det dock.
Om MGM nu är GM så var antagligen inte mord något som planerats, kanske en överfallsvåldtäkt, men inte mord.
En sjuk människa sticker nog inte från platsen som du tror, visst det finns de som gjort i historien men merparten håller sig runtomkring brottsplatsen.
Finns ett välkänt talesätt som brukar stämma in på de flesta mördare. En brottsling återvänder i stort sett alltid till brottsplatsen.
Nu vill jag inte vara den som liknar MGM vid seriemördare etc, men om det är GM som sitter häktad, så kan man hitta samma beteende hos Dahmer, Raider, Shawcross m.fl.
Kyligt, försöker leva sitt "vanliga" liv även om man begått fruktansvärda brott.
Schizofreni behöver det inte innebära, däremot brist på empati.
Vi vet ju alla att det finns psykopater överallt, bara en bråkdel mördar.
Säger inte att MGM är psykopat!

Men lite så tänker jag iaf.
Ett "bymord" tror jag inte på, Lisa var inte ens direkt förankrad med orten, mer än att hennes föräldrar kände ägaren till kaféet.
"Bymord" brukar vara invecklat planerade, i stil med Knutby som du nämner.
Som sagt, dina poänger är inte helt ute i vildmarken som vissa andras, och de fick mig att tänka till lite, nice!