2015-07-24, 11:34
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Mycket möjligt. När köttkossorna fick i våras komma på grönbete så har man nog storstädat i ladugårdarna i Martorp och egentligen ingen skulle behöva komma dit under sommaren. Detta visste gm. Under sommaren fick litauerna gå och hälsa på korna där ute på ängen och ge vatten till de. Kossorna är ju egoköttkossor så de behöver inte ens mjölkas. På dagarna kunde litauerna jobba i ladan mittemot kafet. Hela ladan är ju visst under renovering, inte bara taket och helt öppet för tjuvar, se nedan linken...

https://www.facebook.com/kvantumskovde/photos/a.661968873833746.1073741826.179688555395116/990118307685466/?type=1&theater

http://www.skovdeslakteri.com/narproducerat.php?sida=bonder

http://nlt.se/nyheter/gotene/1.3969413-stal-byggstallning-i-blomberg

Äntligen ett vettigt inlägg ang djurhållningen på Martorp.

Den enda byggnaden som kan innehålla djur för rationell drift är den stora byggnaden som ligger längst till öster och i nord- sydlig riktning.

Denna byggnad står tom sedan i våras!

Alla "köttkossor" som kan rymmas inomhus hittar vi nu på betesmarkerna väster om "slottet". Se medias flygbilder som också visar att gödselcisternerna inte fylls på regelbundet då man i så fall kunnat se en helt annan och mörkare färg i den del av cisternen där tömning sker.

AJ fick nyligen 1,8 miljoner i EU-bidrag för att han håller betesmarkerna öppna från att växa igen så han låter naturligtvis inte djuren att stå inomhus.

Därmed kan vi avfärda alla diskussioner om grisar, mystiska ladugårdsförmän, matning och allt annat tjafs som t ex risk för upptäckt av någon som tar sig in på området.
2015-07-24, 11:39
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Du har rätt. Han borde varit medveten, om han såg hjälmen. Och om han var ensam så hade han varit tvungen att göra som du beskriver.
Det är inte säkert att en stressad och kanske något berusad person tänker så pass långt, hur självklart det än verkar för oss. Det kan i och för sig vara en störande detalj för honom i bakhuvudet, men som han väljer att ignorera. En moped som man sett med egna ögon är en helt annan sak, den finns inbränd i minnet.
Och framförallt kan han ju inte ha vetat att nyckeln suttit i om han inte sett mopeden. Inte heller påsen lär han då ha sett.
2015-07-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad luktar lurt? Han säger vi i citatet, och du översätter det till AJ. I en annan intervju berättar han att en anställd plockade upp handsken, lämnade den till AJ:s affärspartner LÅ, som i sin tur lämnar den till AJ som går till polisen med den.

Jag skickade med citaten, där står det vi. Vem som såg handsken först framgår väl inte, men att det är MGM som först plockar upp den, tycker jag fortfarande är lurt.
2015-07-24, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Äntligen ett vettigt inlägg ang djurhållningen på Martorp.

Den enda byggnaden som kan innehålla djur för rationell drift är den stora byggnaden som ligger längst till öster och i nord- sydlig riktning.

Denna byggnad står tom sedan i våras!

Alla "köttkossor" som kan rymmas inomhus hittar vi nu på betesmarkerna väster om "slottet". Se medias flygbilder som också visar att gödselcisternerna inte fylls på regelbundet då man i så fall kunnat se en helt annan och mörkare färg i den del av cisternen där tömning sker.

AJ fick nyligen 1,8 miljoner i EU-bidrag för att han håller betesmarkerna öppna från att växa igen så han låter naturligtvis inte djuren att stå inomhus.

Därmed kan vi avfärda alla diskussioner om grisar, mystiska ladugårdsförmän, matning och allt annat tjafs som t ex risk för upptäckt av någon som tar sig in på området.

De flesta byggnader på Martorp innehåller nötkreatur. De stod där under hela veckan när sökpådraget pågick och står där nu. Inga andra djur finns där.
2015-07-24, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Länken du presenterar handlar om när kroppen hittats, kan inte läsa något om en hjullastare...

Läs under andra bilden i artikeln.
2015-07-24, 11:45
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Tunga bevis, väsentliga bevis. Är det omodernt med starka bevis?

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är vedertaget att använda ordet tunga i samband med bevis. Man säger att åklagarens bevisbörda är tung. Just för att poängtera att det är inte så enkelt att få någon fälld i brottmål.

Men hallå, begreppsförvirringen grundar sig på att porslinslandet skämtade i sitt inlägg, vilket XeniaOnatopp missade.

Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
http://www.svd.se/om/mordet-pa-lisa-holm

Det ser ut att vara "tunga" bevis i kassen

Lustigheten här är att påsen ser tung ut i händerna på poliskvinnan
2015-07-24, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Kan man säga att inkomna tips har bidragit, ihop med egna initiala iakttagelser, vara anledningen till att man fokuserar på att hon fanns kvar i närområdet?

Jag antar att ladan var litauernas huvudsakliga arbetsplats för stunden, med takbytet och uppförandet av den nya spannmåls-elevatorn med kringutrustning, även om de bägge säkert uträttar ärenden helt naturligt på andra ställen.
Var Martorp-gården ett naturligt ärende-ställe för litauerna under veckan som gick?

Arbetet var, som tidigare nämnts, uppdelat. Ett annat företag stod för andra delar av arbetet vid ladan som byggdes om. MGM hade sina specifika delar de jobbade med. AJ hyr in arbetskraft för de delar han själv via sina anställda inte kan bidra med.
2015-07-24, 11:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebraut
Har nu följt fallet sedan början mer eller mindre. När Lisa väl försvunnit målade jag själv upp kartan i huvudet upp mot Gm's bostad men ej som misstänkt då man inte visste vem som bodde där. Jag trodde att träsket skulle vart intressant i utredningen dock och som längst sökområde till martorp, uppenbarligen så var det ju några rätt under det första dygnet.

Hur som helst så har jag varit tvungen att vänta 3 dygn på registrering. - Efter att jag för ett par dagar sedan uppmärksammade att media skrivit att de handlat Pizza och besökt handlaren så började jag titta på bevis etc som tidigare hittats. Det stämmer väl att en handske har hittats i ladan samt ett kvitto? Handsken vet vi ju inte om den är placerad där eller ej men säg att GM har haft med sig handsken i fickan och planterat den på platsen och samtidigt som han gör detta faller kvittot ut från dagen innan? GM måste ju varit stressad när han ska plantera bevis och kanske inte märkt att kvittot följer med. - vet att det pratats om att det kan vara BO's kvitto men man vet ju ej speciellt mycket just nu i utredningen utan "insyn".

Titta denna länk och sedan efter artikeln där de sammanfattat vad som hänt etc. "Kassakvittot".

http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/

Vad tror ni?
Menar du att kassakvittot skulle kunna härröra från pizzaköpet? Teorin haltar en aning eftersom kassakvittot kommer från Skövde och pizzaköpet skedde i Källby.
2015-07-24, 11:49
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
De flesta byggnader på Martorp innehåller nötkreatur. De stod där under hela veckan när sökpådraget pågick och står där nu. Inga andra djur finns där.

Du tror väl ändå inte att koskiten fraktas kors och tvärs över grusplanerna för att tömmas?
Om du sett nötkreatur inomhus vid den här årstiden ska du anmäla detta genast. Det är straffbart.
2015-07-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Hinner inte kika just nu, men jag såg för ett par dgr sen att det förekommer mycket ekivoka bilder på vissa av gilla-sidorna, och då menar jag inte oskyldiga pinup-bilder, sett att i vissa av dom sidorna postas det mycket och man fick scrolla en hel del, tex samlagsfoton mm, som någon här i tråden var trodde föreställde NB , men att han gillar seriermördare är en trådsanning, den sidan han gillar handlar om mobiltelefoni, som heter just det serialkiller

Det skulle inte förvåna mig om den MT har en snedvriden eller i alla fall en annorlunda syn på sex. Han kanske går i gång på bondage, sadism, våld mm. vilket är ganska vanligt för GM som begår sexbrott. Han kanske besöker prostituerade mer eller mindre regelbundet utan att hans bror eller fru behöver veta det. Den MT kan också ha en hög sexualdrift som hans fru inte kan tillfredsställa och med droger eller alkohol i kroppen har han än svårare att behärska sig.

Han kan m a o leva ett sk, dubbelliv som Hagamannen. Detta är naturligtvis spekulationer ska väl tilläggas.
2015-07-24, 11:51
Medlem
Zebrauts avatar
Citat:
Menar du att kassakvittot skulle kunna härröra från pizzaköpet? Teorin haltar en aning eftersom kassakvittot kommer från Skövde och pizzaköpet skedde i Källby.

Ja antingen pizzeria eller handlaren. Exakt teorin haltar eftersom "Skövde" kvittot men men vet vi till 100% att det är från just Skövde? Vet inte om det går att utesluta teorin helt. "Polisen vill i nuläget inte bekräfta uppgifterna kring kvittot."

Om kvittot är från Skövde så kanske det finns övervakning från just den tiden och är kvittot från BO eller MGM så är det spåret iaf avklarat och placerar någon av dem på platsen i ladan. Om inte banden från butiken är överspelade från senare dagar.

Under många inlägg i tråden låser sig just människor vid media.
Senast redigerad av Zebraut 2015-07-24 kl. 12:10.
2015-07-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Jag vet inte med vilken snåljåps krets du umgås med men för att svara på din fråga. Nej, alla använder inte Whatsapp nuförtiden.

Vilken fråga svarade du på? I alla fall inte på någon fråga jag hade skrivit.

Förlåt, det an vara så att enbart dem, som vill se direkt när alltså vilken tid mottagaren har varit aktiv senast använder WhatsApp. Jag är närmare 70 år gammal och har mycket liten pension så jag måste vara ekonomisk och snåla.

Så, kan man kolla var har man skickat WhatsApp medelandet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in