2015-07-20, 18:35
Medlem
Har en polare som nyligen har blivit arbetslös och har hamnat i en tvist med sin a-kassa. Då tjejen är lite förstörd så tänkte jag rådfråga er som vet och kanske hjälpa henne överklaga ärendet.

Det är så att under tiden hon arbetade heltid så studerade hon samtidigt på komvux. Kort innan hon blev arbetslös så sökte hon kurser till höstterminen, också det på komvux. Kurserna hon har läst har varit fristående kurser och målet har ju självklart varit att få ett slutbetyg.

Enligt a-kassan så får man studera deltid och få ersättning samtidigt om man inte har avslutat sin tidigare anställning på grund av studier samt inte erhållit ersättning från csn.

Saxat från unionens hemsida:

Citat:
Det är möjligt att få arbetslöshetsersättning när du studerar på halvtid i högst 20 veckor per ersättningsperiod. Förutsättningarna för att kunna få ersättning när man studerar på deltid är:

- Att omfattningen på studierna är högst 50 procent av heltid
- Att det tidigare arbetet inte har upphört på grund av studierna
- Att utbildningen inte hindrar dig från att söka och ta heltidsarbete och
- Att du inte får eller har fått studiestöd för utbildningen

Om du har deltagit i utbildningen i minst 15 veckor jämsides med arbete innan du blev arbetslös, är det dock inget hinder om du får eller har fått studiestöd.

Samtidigt finns det en regel som säger följande:

Citat:
Det går inte att få arbetslöshetsersättning under exempelvis sommarlov och jullov. Så länge du har en avsikt att fortsätta studera så är du studerande i första hand och kan inte få arbetslöshetsersättning.

Undantag finns när du har sökt nya studier som inte har samband med tidigare studier, om du i första hand vill ha ett arbete.

A-kassans motivering har varit att studierna hon har sökt till höstterminen är fortsatta studier från vårterminen och på grund av det nekas hon ersättning. Hon menar på att det är fristående kurser hon har läst (man kan välja mellan kurspaket eller fristående kurser) och därav är det inte fortsatta studier då fristående innebär:

Citat:
som inte hör till något annat; som är friställd
Synonymer: avskild, ensamstående, isolerad

och att hon helt enkelt inte har någon garanterad plats till kurserna hon har sökt till hösten, vilken man har om man studerar ett program/kurspaket.

Vad är det som egentligen gäller här? Hon har redan överklagat ärendet och jag tutade i henne att hon kunde dra det till förvaltningsrätten för att få det prövad där men är nu lite osäker på om hon kan det. Vad tror ni?
Senast redigerad av newone 2015-07-20 kl. 18:51.
Citera
2015-07-20, 18:44
Medlem
vad läste hon för kurser förra terminen o vilka sökte hon nu?
Citera
2015-07-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
vad läste hon för kurser förra terminen o vilka sökte hon nu?

Har inte koll på vad hon läste tidigare men den här terminen är tanken att hon ska läsa matte och programmering för att jag skulle hjälpa henne med den biten. Det är 200p, 50% med andra ord.

Har svårt att tro att hon har läst några IT-kurser innan då hon inte är riktigt hajj på sånt
Citera
2015-07-24, 07:59
Medlem
UlkMulkens avatar
Förordning (1997:835) om arbetslöshetsförsäkring, § 16 p.4 medger att din flickvän kan få ersättning eftersom hon tidigare studerat samtidigt som hon arbetade heltid.

---

16 § Ersättning får lämnas till en sökande som deltar i en utbildning på heltid under förutsättning att

1. det tidigare arbetet inte har upphört på grund av utbildningen,

2. utbildningen inte hindrar honom eller henne från att söka och ta ett heltidsarbete,

3. utbildningen inte finansieras eller har finansierats med någon form av studiestöd, och

4. utbildningen före arbetslöshetens inträde har bedrivits under minst 15 veckor vid sidan av ett heltidsarbete.
Citera
2015-07-24, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlkMulken
Förordning (1997:835) om arbetslöshetsförsäkring, § 16 p.4 medger att din flickvän kan få ersättning eftersom hon tidigare studerat samtidigt som hon arbetade heltid.

---

16 § Ersättning får lämnas till en sökande som deltar i en utbildning på heltid under förutsättning att

2. utbildningen inte hindrar honom eller henne från att söka och ta ett heltidsarbete,

3. utbildningen inte finansieras eller har finansierats med någon form av studiestöd, och

4. utbildningen före arbetslöshetens inträde har bedrivits under minst 15 veckor vid sidan av ett heltidsarbete.

Jo men nu har hon ju inte studerat heltid utan deltid under tiden hon jobbade heltid. Kanske skulle vara mer tydlig med det
Citera
2015-07-24, 10:53
Medlem
Varför ska hon överklaga detta till förvaltningsrätten? Det här handlar väl inte om ett myndighetsbeslut? Trodde att det var tingsrätterna som avgjorde denna typ av frågor. Hade det varit csn som nekat henne kunde jag förstå att det var förvaltningsrätten. Men avgörs tvister mellan a-kassa och medlem i förvaltningsrätten?
Citera
2015-07-28, 19:50
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newone
Jo men nu har hon ju inte studerat heltid utan deltid under tiden hon jobbade heltid. Kanske skulle vara mer tydlig med det

Om studierna varit på deltid medger § 15 samma förordning som ovan att hon får studera.

15 § Ersättning får lämnas till en sökande som deltar i en utbildning om högst 50 procent av heltid, oavsett om utbildningen har påbörjats före eller efter arbetslöshetens inträde, under förutsättning att

2. utbildningen inte hindrar honom eller henne från att söka och ta ett heltidsarbete, och

3. utbildningen inte finansieras eller har finansierats med någon form av studiestöd.

Om hon nu vill studera på heltid är hon dock helt rökt eftersom hon inte studerade på heltid jämsides med ett heltidsarbete innan arbetslösheten inleddes.
Senast redigerad av UlkMulken 2015-07-28 kl. 19:56.
Citera
2015-07-28, 23:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Varför ska hon överklaga detta till förvaltningsrätten? Det här handlar väl inte om ett myndighetsbeslut? Trodde att det var tingsrätterna som avgjorde denna typ av frågor. Hade det varit csn som nekat henne kunde jag förstå att det var förvaltningsrätten. Men avgörs tvister mellan a-kassa och medlem i förvaltningsrätten?

Ehh...ja, det är Förvaltningsrätterna Framgår nog på samtliga a-kassors hemsidor. Hur beslut överklagas framgår givetvis även at det tillämpliga regelverket, i det här fallet Lag om arbetslöshetsförsäkring. Därutöver framgår det givetvis även av a-kassornas beslut samt om man kikar på avgjorda överklagade ärenden.

http://www.aea.se/forsakringen/arbet...ing-och-beslut

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-1997-238/
Citera
2015-07-29, 00:03
Medlem
Bunnys avatar

Är kurserna hon sökt avhängiga tidigare genomförda kurser, är det alltså fortsättningskurser, t.ex. B-eller C-kurser som fordrar att hon genomfört de tidigare kurserna som hon läste då hon jobbade?

För övrigt förstår jag inte varför du presenterar ett antal synonymer (varifrån du nu hämtat dem?). Språkliga synonymer hämtade från någon helt annan kontext, som förmodligen inte ens är en kontext som handlar om juridiskt språkbruk, än mindre språkbruk i förvaltningsrättslig juridisk praxis, är givetvis inte på något sätt relevant i sammanhanget och säger inget om hur a-kassans praxis ser ut.
Citera
2015-08-19, 20:54
Medlem
badbollen3s avatar
jag lånar tråden lite då detta är relevant för den:

jag studerade basår 14/15, och sökte i april 2015 in till hösten 2015. jag klarade inte alla kurser i tid, och jag anmälde mig på AF när det var "sommarlov". jag blev nekad a-kassa då jag uppgett att jag sökt in till hösten. jag överklagar till a-kassan då jag fått besked att jag är struken p.g.a. obehörighet. de har ännu inte handlagt mitt ärende d.v.s. överklagan.

nu till saken, jag har nu klarat de grejer jag behövde för att bli behörig, så det är jag nu. OM jag kommer in på programmet jag har sökt, går jag miste om pengarna från a-kassan då? jag har liksom varit inställd på att vara arbetslös i över ett år, och har sökt jobb. vidare undrar jag om de samkör några register med CSN, annars kan jag väl i princip bara ta emot pengarna och skriva ut mig från AF och börja plugga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in