2015-07-24, 00:25
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Då kan vi nog stryka grisarna.

Sista jag hörde var att LÅ arrenderade Martorp och att han har svinuppfödning. Fattar det som att han hade det på Martorp (också). Men det verkar utifrån uppgifter i tråden som att det hålls även nötkreatur där. Tyvärr, eller Gudskelov, är jag inte stalldräng där, så jag har ingen egentlig koll...
2015-07-24, 00:29
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Underskatta inte en riktig silver back ! Det finns folk i hans ålder som spelar tennis mot hälften så gamla killar, som kör Vasaloppet på motionselittid, som är smartare än de flesta. Och, tro mig, aptiten på unga kvinnor avtar bara långsamt. Det finns stora variationer naturligtvis. En del människor lever ett helt liv utan att mogna, vana att ta för sig och att utnyttja andra människor. Har någon lagt märke till inbilskhet hos en medmänniska ? Hos sig själv rentav ?! Vackrare och vanligare är väl trots allt att mognad följer med åldrandet och att realismen (om än med vemod) tilltar med åren. Detta sagt utan att påstå att just AJ skulle vara särskilt trolig som MGM.
Nej, du har så rätt så.
Har man ett ont sinnelag som 20-åring så följer det med även som 80- eller 100-åring sannolikt.
Kåta gubbar har man ju hört talas om...
Jag har en 83-åring i släkten som oförskräckt ger sig ner till österrikiska alperna
och åker skidor utför och hemmma i Sweden far han omkring med motorcykel.
En riktig krutgubbe. Dock inte mig veterligen begiven på förbjudet lammkött.

Hurdan farbror A*ne är beskaffad i sin själ vet jag ingenting om. Vill han pippa har han ju
en betydligt yngre donna därhemma på godset. Det har ju i och för sig också den häktade,
en fruga, och det tycker man borde räcka. Men tydligen inte...

Hur ser det nu ut förresten:
Hur många äldre män mellan 70 och 80 har begått mord på tonårsflickor i landet de
senaste 50 åren?

Hur många svenska pappor har dödat sina tonårsdöttrar i landet de senaste 50 åren?

Hur många män mellan 30 och 35 har haft ihjäl flickor mellan 15 och 19 år?

Såg att någon länkade fallet med flickan från Sölvesborg i Blekinge. Hon var 17 år också
och hennes gärningsman 35 bast. Inte heller han mig veterligen etnisk svensk.
Kände förvisso varandra sedan en tid. Våldtäkt följt av strypning i det fallet. Dumpning
i ödemarken. Snabbt gripande.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-24 kl. 00:32.
2015-07-24, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helgeknut
Kan ju vara så enkelt att någon familjemedlem kollade upp hennes mobil via "Find my iphone"/annan app. Var iphonen kopplad till hennes dator kunde dom även snabbt läsa av sms.

Jag har själv full koll på vart min dotter befinner sig via en app. (vilket hon vet om)

Det är nog ganska sannolikt att så kan ha skett och man därmed hade koll på området hon bör befinna sig i vid initiala söken. Dagens mobiler är ju en vandrande digital selfie hos många människor och framförallt yngre generationen. Man har knappt ett privatliv på gott o ont, i mina ögon mest ont.
2015-07-24, 00:35
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Köttdjur är det nötboskap eller ...
Grisar äter inte hö, ligger gärna på halm men källan kanske inte ser skillnad?
2015-07-24, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag har följt en del fall där man snabbt kunnat lokalisera mobilens sista mastkontakt ganska snabbt, ofta inom 24 timmar. Även om den inte används aktivt så gör den handskakningar med nätet och säger hej då när den slås av. Hur det exakt går till överlämnar jag med god hand till någon som kan tekniken bättre.

Har man hittat hennes mobil i hyfsat skick så kan de restaurera mobilen och tömma den på info. Samma givetvis för MGM och eventuell medhjälpare som var in på en häktningsvända.

Intressant blir vad som gjorde länsman så säker på att den lämnat nätet ca 18.30 redan initialt. Kom det ett "hej då" till masten från mobilen inom samma cell. För om den dör av batteribrist eller demoleras så sänder den inget "hej då" utan den saknas i nätet eller cellen vid handskakning.

Nu skall sägas att tekniken i dagens mobbar kanske skickar ett "hej då" när den s.a.s. varnar låg batterinivå och stänger av sig själv, därom har jag ingen kunskap.

Helt rätt, när den stängs av görs det ett avslut. Med dåligt batteri kan detta avslut upprepas ett antal gånger. Krossas telefon sker inget avslut alls.
2015-07-24, 00:41
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
(...)
2. Ett annat sammanträffande eller dyl. var det att LHs chef hade haft cafeteria tidigare i kyrkas lokaler lite längre bort och hon blev jättelessen då kyrkan sade upp kontraktet och började cafeteria verksamheten med långtidsarbetslösa.- Ingenting att göra med detta förstås, men på ngt sätt intressant ändå.
(...)

Har du källa på att hon haft med långtidsarbetslösa att göra? (Tja, inom Fas 3 var väl allt möjligt?)

Som alternativ GM ser jag nu framför mig en långtidsarbetslös looser som har någon slags kontakt ännu med kaféet, fast det flyttat en bit bort.
Han är lätt efterbliven, som MGM i det spanska styckmordet, och har snöat in på Lisa sedan hon började jobba på Café på klostret, då och då fr.o.m. i påskas. Han kände henne kanske vagt.

En fråga i samma riktning:
Finns det särskoleklasser på Lisas gymnasium?
2015-07-24, 00:45
Medlem
Det verkar vara nötdjur på Blomberg.
De slaktas på något slakteri i Lerdala.

http://www.pikore.com/m/1000102969226727508_55256187
2015-07-24, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helgeknut
Kan ju vara så enkelt att någon familjemedlem kollade upp hennes mobil via "Find my iphone"/annan app. Var iphonen kopplad till hennes dator kunde dom även snabbt läsa av sms.

Jag har själv full koll på vart min dotter befinner sig via en app. (vilket hon vet om)

Om "Send last location" var på men fungerar väl bara om batteriet tagit slut?
2015-07-24, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Helt rätt, när den stängs av görs det ett avslut. Med dåligt batteri kan detta avslut upprepas ett antal gånger. Krossas telefon sker inget avslut alls.

Det vore onekligen höjden av djävulskap och otur om mobilen i princip dör p.g.a. batteri och samtidigt så sker detta överfall men så kan ha skett och hon därmed berövades möjlighet till att ringa om hon var utsatt. Hoppas man kan restaurera mobilen så ett sådant frågetecken kan rätas ut.

Nu tror jag dock mer på att GM var den som berövade henne möjligheten att förmedla sig och inte att batteriet lade av.
2015-07-24, 00:53
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, du har så rätt så.
Har man ett ont sinnelag som 20-åring så följer det med även som 80- eller 100-åring sannolikt.
Kåta gubbar har man ju hört talas om...
Jag har en 83-åring i släkten som oförskräckt ger sig ner till österrikiska alperna
och åker skidor utför och hemmma i Sweden far han omkring med motorcykel.
En riktig krutgubbe. Dock inte mig veterligen begiven på förbjudet lammkött.

Hurdan farbror A*ne är beskaffad i sin själ vet jag ingenting om. Vill han pippa har han ju
en betydligt yngre donna därhemma på godset. Det har ju i och för sig också den häktade,
en fruga, och det tycker man borde räcka. Men tydligen inte...

Hur ser det nu ut förresten:
Hur många äldre män mellan 70 och 80 har begått mord på tonårsflickor i landet de
senaste 50 åren?

Hur många svenska pappor har dödat sina tonårsdöttrar i landet de senaste 50 åren?

Hur många män mellan 30 och 35 har haft ihjäl flickor mellan 15 och 19 år?

Såg att någon länkade fallet med flickan från Sölvesborg i Blekinge. Hon var 17 år också
och hennes gärningsman 35 bast. Inte heller han mig veterligen etnisk svensk.
Kände förvisso varandra sedan en tid. Våldtäkt följt av strypning i det fallet. Dumpning
i ödemarken. Snabbt gripande.

Må så vara att han är pigg för sin ålder men......en sjuttonåring inbillar jag mig ska kunna rå på en krum gubbe. Hon kan ju förstås ha blivit oerhört överraskad över att det ens hände men NEJ, detta tror jag inte på.
2015-07-24, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Mycket troligt scenario om nu detta var planerat och gm hade Lisa i bilen så hade nog gm aktiverat barn säkringen så dörrarna inte gick att öppna inifrån.

Om hon nu lyckats att springa iväg en bit eventuellt där man fann hennes saker. Så stannade nog gm på det stället och tog mobilen slängde i marken kanske stampade på den.

Så Lisa såg kanske sin chans att rymma och hennes tillhörigheter tappades under flykt samt när gm försökte få tag i henne igen.

Det borde funnits bromsspår i gruset på den vägen i sådana fall.

Kanske en skadad inredning i bilen?

Gm bör ju ha rivmärken bitmärken blåmärken på kroppen kan det finnas någon som går onormalt mycket påklädda i värmen?

Någon verkstad som fått in en bil med trasiga dörrsidor eller liknande i inredningen?
Bara för någon lyckas rymma från en bil behöver det ej vara skador. Hon kanske var smartare än dunka och sparka för att ta sig ut- Hon kanske siktade in sig på låset alternativ att spärren gick upp och hon kunde ta sig ut. Alternativt att hon slets sig om GM fick för sig att stanna bilen och gjorde några närmande. Att fynden spreds ut under hennes flykt känns mer logiskt än att en mördare åker omkring och slänger ut sitt offers saker. Men mördaren kanske inte var så logisk i sitt tänkande...

Varför sprida ut saker, när man kan ha de på samma ställe som kroppen alternativt gräva ned dessa? Kan kroppen och grejerna/fynden ha legat på ängen/i gräset ett tag med sakerna och att sakerna sedan kom att sprida sig med vinden. DVS blåste bort från kroppen?!
Senast redigerad av ulvan 2015-07-24 kl. 01:11.
2015-07-24, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Okej, så då kanske polisen alltså räkna ut om mobilen stängdes av på grund av att batteriet tog slut eller om den stängdes av på grund av att t ex GM slog sönder den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in