2015-07-23, 23:57
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Enligt rykten så har BO hittats

1. styckad

2. inklämd i ett skåp.

3. i en bod.

4. i en gul byggnad i anslutning till en av ladorna.

5. doppad i syra.

6. nergrävd i skit i en lada.

7. jag har till och med hört ett rykte, som dock ej florerat i tråden, som är så grovt att jag inte ens kan med att skriva det här, vilket säger en del om det med tanke på de andra ryktena!
(...)

Om det handlar om att analysera grisbajs på SVA i Uppsala förstår man om allting tar tid. För det behövs ju en kader forskarassistenter, doktorander etc. som tål skitgörat.
2015-07-23, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Frågan är varför hon hade lager på lager med kläder på sig för.. Det var säkerligen kyligt den där sommardagen men inte så kyligt för en mopedfärd? Var det någon hon inte gillade måntro. Kanske därför hon inte ville visa hud.
Det blåste i princip kuling...
Har du kört mc en sommardag? Inte så att du är klädd i badbyxor precis
2015-07-23, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du tycker alltså att det är mycket sannolikare att en 79-årig farbror haft ihjäl en 17-årig flicka
....Lisa hade förmodligen bara behövt sparka till gamlingen på smalbenet så hade han dråsat
i backen om han försökt nånting med henne...

Underskatta inte en riktig silver back ! Det finns folk i hans ålder som spelar tennis mot hälften så gamla killar, som kör Vasaloppet på motionselittid, som är smartare än de flesta. Och, tro mig, aptiten på unga kvinnor avtar bara långsamt. Det finns stora variationer naturligtvis. En del människor lever ett helt liv utan att mogna, vana att ta för sig och att utnyttja andra människor. Har någon lagt märke till inbilskhet hos en medmänniska ? Hos sig själv rentav ?! Vackrare och vanligare är väl trots allt att mognad följer med åldrandet och att realismen (om än med vemod) tilltar med åren. Detta sagt utan att påstå att just AJ skulle vara särskilt trolig som MGM.
2015-07-24, 00:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Smith
Om det är så att rätt gärningsman är häktad så tycker jag att allmänheten har rätt att få veta mer om vad som pågår. Vad är det vi har att göra med? Finns det något man kan göra för att undvika liknande fall? Den här tystnaden skapar endast oro därav alla spekulationer. Jag tror inte att den här taktiken är bra. Undanhållande av information är aldrig bra.
Håller med om att det är olustigt med ett yppandeförbud som gett upphov till så många spekulationer. Vittnen riskerar också att påverkas menligt, men framför allt är det väl tänkt att gm ska sväva i ovisshet om vad man funnit. - Men i det här fallet var det visst klappat och klart betr. skuldfrågan..? - Eller ska vi tro att "sannolika skäl" ligger och darrar på ungefär samma nivå som tidigare? - Vad innebär "väsentliga bevis"? Är de bindande, eller bara mer eller mindre löst kopplade till en man som säkert är en bland de få vars dna lär återfinnas på de mest skilda platser på B-bergs egendom inkl. Martorp?
2015-07-24, 00:05
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror du har rätt här, dvs bägge byggnaderna var av intresse. Om LH hittades inne i en ladugårdsdel och man såg att vissa verktyg borde ha använts, samtidigt som man också fick markering på boden (som kan ha använts som verktygsskjul) så bör undersökningar ha inletts på bägge platserna. Boden kan också ha varit själva mordplatsen. - Var det inte så att boden var låst och att man tvingades forcera låset för att komma in?

Det enda jag har läst om detta, för jag följde inte live-rapporteringarna på nätet, är att polisen hade fått bryta sig in, men exakt var de gjorde det, har jag ingen aning om.
Samtidigt som en tidning har en bildtext om den byggnad som är till höger om grusplanen vid ingången till Martorp, som antyder att det var där Lisa hittades.
Däremot har bara aktivitet verkat vara, utifrån bilder i media, i den gula utbyggnaden och i den lilla boden.

Hans uttalande om djuren får mig att känna att inte enbart den lilla boden varit aktuell, utan i så fall flera ställen av gårdens byggnader.
2015-07-24, 00:10
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Jag har inte följt tråden på länge och den känns lite lång att ta sig igenom. Tycker det lutar åt att dem har häktat rätt person men att bevisningen fortfarande är osäker. Vad säger Tingsnotarien?

Tingsnotarien säger allt vi behöver veta och här får du en länk till trådens kung:

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1017718&threadid=257 9335
2015-07-24, 00:12
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lisa lämnade kaféområdet sist, men såvitt jag har förstått hittills lämnade hon kaféet genom dörren precis före eller samtidigt med de två bilburna tjejerna. Men enligt Aftonbladet berättade Rebecka att Lisa gick sist ut.

Kollegornas uttalanden är överhuvudtaget knapphändiga och röriga. Att de inte har nämnt påsen är trist, men hela deras beteenden är tristare. Alla hade så bråttom utom Lisa. Det är så sorgligt. Om kollegorna är GM förstår man att de hade bråttom. Hoppas att det inte är s å illa.
2015-07-24, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Olika lokaler på gården används till olika saker.
I byggnaden till höger i bild finns vuxna köttdjur. Rakt fram yngre djur (kanske även äldre men uppdelade i olika fack) och tegelbyggnaden till vänster i bild är ett gammalt djurstall som verkar stå tomt. I mitten bakom tegelbyggnaden ligger plansilos fn tomma
Bakom allt till vänster på gaveln stor gödselbrunn. Bakom allt fler plansilos. Runtomkring hagar bortsett från en väg genom/ mellan kohagarna som går till ett gammalt gruvkomplex med massa gångar.

Denna väg och delar av hagen har varit avspärrade av polis.

Köttdjur är det nötboskap eller ...
2015-07-24, 00:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Det verkar så. Wikipedia:
Citat:
Köttdjur eller biffdjur är nötkreatur som föds upp för köttproduktion (till skillnad från mjölkkor, som används för mjölkproduktion). Nötkreaturens kött kallas nötkött. När nötkreatur uppföds i en boskapsinhägnad för att äta upp sig kallas de gödboskap.
2015-07-24, 00:18
Medlem
Citat:
I johannafallet gjorde man en sökning i realtid, och då kan man ta in data från flera master samtidigt och göra en noggrann positionering. Därför kunde Johanna hittas. Men operatören sparar bara cellid till eftervärlden, så i efterhand blir positionering grov. Men jämförelsen med Johanna var inte för att visa på det, utan på att polisen snabbt får hjälp av teleoperatörer, alltså borde den redan under natten fått in Lisas mobildata och se vilken tid SMS:et skickades. Under alla omständigheter visste polisen tidpunkten innan Lisa hittades.

Jag har följt en del fall där man snabbt kunnat lokalisera mobilens sista mastkontakt ganska snabbt, ofta inom 24 timmar. Även om den inte används aktivt så gör den handskakningar med nätet och säger hej då när den slås av. Hur det exakt går till överlämnar jag med god hand till någon som kan tekniken bättre.

Har man hittat hennes mobil i hyfsat skick så kan de restaurera mobilen och tömma den på info. Samma givetvis för MGM och eventuell medhjälpare som var in på en häktningsvända.

Intressant blir vad som gjorde länsman så säker på att den lämnat nätet ca 18.30 redan initialt. Kom det ett "hej då" till masten från mobilen inom samma cell. För om den dör av batteribrist eller demoleras så sänder den inget "hej då" utan den saknas i nätet eller cellen vid handskakning.

Nu skall sägas att tekniken i dagens mobbar kanske skickar ett "hej då" när den s.a.s. varnar låg batterinivå och stänger av sig själv, därom har jag ingen kunskap.
2015-07-24, 00:18
Medlem
Citat:
Det verkar så. Wikipedia:

Då kan vi nog stryka grisarna.
2015-07-24, 00:19
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet

Ja, och de ska vara utomhus så här års. ABs flygbilder visade mängder av kor i hagarna norr om allén till slottet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in