Citat:
Ursprungligen postat av
bingo!
Hela grejen med att vara soldat är just att vara beredd på att dö för sitt land.

Skillnaden är bara att japanerna är ett civiliserat och smart folk. Dom insåg att kriget var förlorat, då var det bara att bygga upp landet igen och det var inte tack vare någon indoktrinering från USA som gjorde att dom lyckades så bra.
Gällande din fråga hurvida mer våld löser våldet? Jag kan då tala om för dig min vän att det var inte genom kramar och gruppsamtal Djingis Khan skapade ett av historiens största riken. Sedan urminnes tider tills världens undergång kommer en sak vara bestående, och det är hurvida din våld är starkare än min.
Man tvingar helt enkelt den siste fienden på knä på ett eller annat sätt. Bokstavligt talat.
Fast nu var det ju så att Japan 1940-45 var lika barbariskt som Isis är nu, folk mord på kineser, fundamentalistiska.
USA höll ju faktist Japan under sina armar fram till mitten av 50:talet vilket hjälpte Japan en hel del. Kunde bygga upp sitt land slapp tänkta på försvaret ect. Japanska företag som Toyota fick mycket av sina idéer av Amerikanska och förbättrade dem..
Tror inte heller att kramar löser Isis men det får blir allt eller inget. För ett utdraget krig blir bara att spänningarna ökar och det kommer bli ett nytt Israel-Palestina eller nord-Sydkorea standoff med krig och incidenter i år tiondel framöver