2015-07-23, 23:31
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Har inte läst i tråden de senaste dagarna så ursäkta min ignorans, men bör inte detta tas med en extremt stor nypa salt? 1039 personer svarade på en webbundersökning, och SD är ju överlägset störst på nätet. Vinner ju konstant omröstningar som massmedia lägger ut och dominerar kommentarsfälten när de väl är öppna.

Mellan 1000 - 2000 personer är standard för opinionsundersökningar. Jag tror att bland annat den här länken är nyttig för många att läsa (eftersom jag ser liknande resonemang lite överallt):

http://novus.se/vara-tjanster/vad-ar-representativitet/

samt:

"Urvalen i opinionsundersökningar kan vara ganska små oftast är det mellan 1000 och 2000 personer som intervjuas. Att systemet, om det används rätt, ger resultat inom angivna felmarginaler visas dramatiskt i de fall då ett facit från hela allmänheten föreligger med vilket man kan jämföra urvalets svar."

http://www.zetterberg.org/Papers/ppr1977.htm
Senast redigerad av Qwertyz 2015-07-23 kl. 23:36.
2015-07-23, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Hur ska Moderaterna kunna få någon ordning på partiet som har så fullständigt imbecilla företrädare att de kunde välja en sådan person till partiledare. Helt obegripligt.
När de blev av med FR utan att sparka honom där solen aldrig skiner hade de ju chansen att välja en ledare som kunde lägga om politiken totalt och lägga FR s svek till handlingarna men vad gör man; väljer ett värre stolpskott än Grönköpiings veckoblad skulle kunna tänka ut om de så ändrade namn till Grönköpings månadsblad.

Nå...kom ihåg att Reinfeltd lämnade efter att ha vunnit två val och efter att ha varit statsminister i 8 år. Detta är nåt annat än Bo Lundgrens avgång.

Men ja........M har så in åt norden felbedömt såväl folkviljan som effekterna av DÖ.

Ett nyliberalt M ska ha runt 10, kanske 15% av väljarkåren.........vi kommer se att M snabbt hamnar på dessa nivåer om man inte agerar snabbt.
2015-07-23, 23:48
Medlem
Att SD är största parti i nästa Sentio ska vi inte hålla för osannolikt. Emellertid är det kanske än mer intressant på vilken nivå SD planar ut, då de annars lär nå 90% av väljarstödet 2018 om dagens ökningstakt bibehålls till dess.

AKB lär svettas över dagens situation. Om ett par månader ska hon försvara DÖ inför uppretade länsförbund och gräsrötter samt meddela hennes avsikt att strunta i den kvalificerade majoriteten i den egna väljarkåren. Och nu detta - bara tredje störst. Hur länge står man emot inom M nu? De har ju lanserat förslag som faktiskt skulle medföra en reell minskning av antalet invandrare. Antingen anser väljarna att detta inte är tillfyllest, eller så har M varit för skickliga i förpackningen av förslagen, då deras egna väljare inte förstår innebörden av dem. I vart fall har det hjälpt föga.

Det blir allt mer uppenbart att det är change or die som gäller för M.
2015-07-23, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Ja kanske. Och hur många har läst den här tråden idag? ... och hur många har pratat med en Sverigedemokrat idag, som antingen läst SvD eller Flashback, eller på annat sätt fått reda på Sentios mätning?

They add up

Så skit i tabloidmedia och public service.

Även Friatider har en artikel med 3.000 likes, och hos SvD var det "mest lästa" så det blir nog en del i slutändan.
2015-07-23, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Att SD är största parti i nästa Sentio ska vi inte hålla för osannolikt. Emellertid är det kanske än mer intressant på vilken nivå SD planar ut, då de annars lär nå 90% av väljarstödet 2018 om dagens ökningstakt bibehålls till dess.

AKB lär svettas över dagens situation. Om ett par månader ska hon försvara DÖ inför uppretade länsförbund och gräsrötter samt meddela hennes avsikt att strunta i den kvalificerade majoriteten i den egna väljarkåren. Och nu detta - bara tredje störst. Hur länge står man emot inom M nu? De har ju lanserat förslag som faktiskt skulle medföra en reell minskning av antalet invandrare. Antingen anser väljarna att detta inte är tillfyllest, eller så har M varit för skickliga i förpackningen av förslagen, då deras egna väljare inte förstår innebörden av dem. I vart fall har det hjälpt föga.

Det blir allt mer uppenbart att det är change or die som gäller för M.

Ett tredje alternativ är att deras väljare undrar varför man inte kommer överens inom Alliansen och faktiskt GENOMFÖR förslagen. Vad väntar man på?

Förslagen i sig är ju av sådan art at de uppfyller SDs mål om att inte öka invandringen och således kommer man inte fälla budgeten enligt egen utsago. SD får naturligtvis vara beredda att ställa en garanti på att man kan låta budgeten passera mandatperioden ut men det torde vara en smal sak i det läget. Således kan Alliansen regera och väljarna undrar vad man väntar på.

Om det känns bättre kan man upplösa DÖ genom att rikta misstroendevotum mot Löfvens ministrar en efter en när de vägrar agera på riksdagens tillkännagivanden. Då kan inte Löfven sitta kvar iallafall.
2015-07-23, 23:57
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddbb
Även Friatider har en artikel med 3.000 likes, och hos SvD var det "mest lästa" så det blir nog en del i slutändan.

Galler att vi sjalva vagar tala om for folk om OU som denna fran Sentio.
Sjalv sprider jag alltid ljuset till nara och kara, som protesterar allt mindre och snabbt byter samtalsamne... :-P
2015-07-24, 00:04
Medlem
Zujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Fantasisiffror? Du glömmer att Sentio varit närmast SD's valresultat minst två val i rad

Nej, det glömde jag inte. Jag erkänner givetvis att Sentio var bäst på att träffa SD:s valresultat 10 och 14. Men att mäta mellan val är en annan sak att mäta precis innan ett val när folk har bestämt sig hur de ska rösta.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vilket befängt trams. Om Sentio bevisligen har varit bäst på att mäta SD tidigare finns det anledning att tro att de är det fortfarande, till annat bevisas. Om SD ligger på 23% måste de ha tagit sina röster från något eller några partier, efter som det bara finns 100% väljare. Det spelar förstås ingen roll om SD ligger precis över eller under moderaternas verkliga siffror. Att SD håller på att bli gigantiskt stort är likafullt ett faktum, och varför det är så, är snarast det du borde lägga din tankekraft på istället för att pyssla med meningslösa försök till damage control.

Mellanvalsperiod, inte val just nu. Se ovan. Det är givetvis sant att de kanske äter av moderaternas siffror, Kinberg Batra är verkligen urkass. Vilket inte gör mig något. Men Socialdemokraterna underskattas väldigt kraftigt av Sentio (förra valet) och skulle verkligen förvåna mig om SD går om dom, då sossarna varit störst sedan 1917.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nonsens, dom har inte anlitats av någon alls tidigare, förutom förra mätningen som presenterades av någon landsortstidning som jag glömt namnet på. Den som har bättre minne än jag kommer ihåg vilken tidning, annars kan man ju leta i tråden.

Fel! Samtiden samarbetade med Sentio. Kolla denna länk.
http://samtiden.nu/17317/trippelrekord-for-sd-221-hos-sentio/

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Då bortser du iofs från att sossarna ligger på 24-25% (dvs på sentionivå) hos samtliga institut idag och att även Yougov numera har SD på över 20%. Hur mycket SD har ökat efter Almedalen hos övriga institut får vi vänta och se, eftersom de flesta har semesterstängt, men kurvan pekade rejält uppåt redan innan semesteruppehållet. Det är iofs lite svårt att bekräfta opinionsframgångar, eftersom mätningar bara handlar om uppskattningar och vad det gäller SD så underskattades de av samtliga institut före valet i höstas. Tom av Sentio, även om det verkar vara bortglömt nu. Sentio kom dock närmast.

Återigen, Sentios nivå stämmer inte. SKOP anger väljarstödjet till 29,7 % för S. Aftonbladet/Sverige Tycker 27.3. Klart S minskat, men inte mer än vanligt. De tar igen sig till nästa val.

Sant att de underskattades rätt rejält. Blev själv chockad av valresultatet. Men bara för en sak varit så betyder inte att det alltid kommer vara så. SD börjar nå sitt tak med råge.
2015-07-24, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Ett tredje alternativ är att deras väljare undrar varför man inte kommer överens inom Alliansen och faktiskt GENOMFÖR förslagen. Vad väntar man på?

Förslagen i sig är ju av sådan art at de uppfyller SDs mål om att inte öka invandringen och således kommer man inte fälla budgeten enligt egen utsago. SD får naturligtvis vara beredda att ställa en garanti på att man kan låta budgeten passera mandatperioden ut men det torde vara en smal sak i det läget. Således kan Alliansen regera och väljarna undrar vad man väntar på.

Om det känns bättre kan man upplösa DÖ genom att rikta misstroendevotum mot Löfvens ministrar en efter en när de vägrar agera på riksdagens tillkännagivanden. Då kan inte Löfven sitta kvar iallafall.

Ja, frustrationen över det verkar vara utbredd inom M, då en majoritet av deras väljare vill samarbeta med SD och allt fler lokalpolitiker öppnar den dörren. Hur mycket SD kräver beror på deras storlek. Vi ska komma ihåg att Löfven har makten att utlysa nyval istället för att släppa över till AKB med nuvarande mandatfördelning, och vill han jävlas lär det bli nyval. Det är lättare att hantera 13% än 27%.
2015-07-24, 00:09
Medlem
Pungs avatar
Mycket glädjande (och jag hade fel som i ett av mob borttaget inlägg igår förfäktade att det kanske inte alls vankades nya SD rekord i dagens Sentio).

Kvalitén på mina gissningar är alltså sådär... Men jag vågar ändå gissa att vi inte alls kommer få se någon förlösande propp gå ur 7-klövern.

Det talas om olika milstolpar när detta ska ske. När SD är i riksdagen, över 10 procent, tredje största, över 15 procent.

Närmsta milstolpe är största parti, över 25 procent, över 30, största block...

Jag tror att alla milstolpar kommer bli verklighet. Däremot inte att de kommer förändra 7-klövern. De som förutspår en "måttet rågat"-reaktion från 7k förutsätter felaktigt att det finns en logisk, kalkylerande avvägning hos 7k. Men det är som att säga om en spelmissbrukare att när han förlorat ett visst belopp, DÅ kommer han inse, ta sitt förnuft tillfånga, sluta.

Sanningen är att ju fler som lämnar 7k pga missnöje med invandringen, desto större koncentration av personer som gillar massinvandringen kommer bli kvar.

De här människorna mäter heller inte framgång på samma sätt som vi förväntar oss. En godhjärtad pragmatiker tänker att han vill vinna opinion så att han kan förändra samhället så att det blir bättre.

Men en SJÄLVgodhetsnarkoman ser snarare ett krympande parti och ett försämrat samhälle som en test av sin egen godhet. Denne person kan då posera med att han fortsätter, inte "viker sig" trots att partiet krymper och samhället försämras.

Det är ur den vinkeln man måste förstå exempelvis Reinfeldts "öppna era hjärtan". Han visste om de kommande besparingarna, försämringarna. Han talade öppet om dem helt medveten om att väljarna skulle svika.

Han förespråkade alltså något som han dels visste skulle få människor att må sämre och som var dåligt för hans parti. Men för honom SJÄLV, som godhetspossör, var det ett bra tal.

Jag tror alltså inte på någon magisk gräns där 7k ger upp.

Deras förändring kommer istället när det blir personligt dåligt att fortsätta förespråka utrotning av svenskarna. När sådant gör dem kölhalade i media, när det orsakar krav på deras avgång, när det blir en belastning för dem i den egna karriären.

Det är med andra ord snarare ett nytt samhällsklimat som måste till än någon specifik siffra. Däremot inte sagt att SD:s framgångar inte gör skillnad. Detta är ju både en mätare och en accelerator för nytt samhällsklimat. Men minst lika viktigt är etablerad medias död och framväxt av ny media. Och det viktigaste av allt, att missnöjet börjar ta fler former än bara opinionsmätningar och anonyma foruminlägg. Att missnöjet hörs i diskussioner på föräldramöten, skolseminarium, planeringsmöten, myndighetsutlåtanden, kändisintervjuer, demonstrationer.
2015-07-24, 00:10
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino

Det är en intressant fråga faktiskt. Dansk folkeparti var väl uppe på 26-27% ett tag, men det är ju inte helt jämförbart då Danmark har helt annorlunda invandringspolitik, de är stödparti till regeringen, och båda stora partierna nu för invandringskritisk retorik.

Sverige däremot är fullständigt extremt på alla plan, så det skulle inte förvåna mig om man kan växa en bit till. Man har potential onekligen att öka bland kvinnor, vilket man tycks göra också. Det hade ju blivit fantastiskt komiskt om vi hade haft SD uppe på 25-30% medan alla andra partier låg en bra bit under
2015-07-24, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Nej, det glömde jag inte. Jag erkänner givetvis att Sentio var bäst på att träffa SD:s valresultat 10 och 14. Men att mäta mellan val är en annan sak att mäta precis innan ett val när folk har bestämt sig hur de ska rösta.

Av vad jag sett har sentio följt de andra instituten ganska bra med den skillnaden att de legat högre, eller hur?

Jag hade kunnat köpa det där snacket om sentio drog iväg till jättkonstiga rekordsiffror mellan valen men justerade "ner" sig inför val. Typ: två månader inför valet så är SD 20%. Dagen innan valet 12,7% och valresultat 12,9. Om de vore så skulle självklart dessa invändningar varit högst relevanta. Men eftersom sentio följt de andra instututen ganska jämt hela tiden, så blir ju slutsatsen snarare att sentio har bättre viktning helt enkelt.

Eller hur ser du på saken?
2015-07-24, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater

Fast i hennes tal i Almedalen propagerade hon för fortsatt invandring. Det blir ju farsartat att byta fot när man håller på att bli utslängd. Vem vill företrädas av så desperat ledare. "You can call me anything..." typ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in