Citat:
Ursprungligen postat av
shogun-r
Fantasisiffror? Du glömmer att Sentio varit närmast SD's valresultat minst två val i rad

Nej, det glömde jag inte. Jag erkänner givetvis att Sentio var bäst på att träffa SD:s valresultat 10 och 14. Men att mäta mellan val är en annan sak att mäta precis innan ett val när folk har bestämt sig hur de ska rösta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Vilket befängt trams. Om Sentio bevisligen har varit bäst på att mäta SD tidigare finns det anledning att tro att de är det fortfarande, till annat bevisas. Om SD ligger på 23% måste de ha tagit sina röster från något eller några partier, efter som det bara finns 100% väljare. Det spelar förstås ingen roll om SD ligger precis över eller under moderaternas verkliga siffror. Att SD håller på att bli gigantiskt stort är likafullt ett faktum, och varför det är så, är snarast det du borde lägga din tankekraft på istället för att pyssla med meningslösa försök till damage control.
Mellanvalsperiod, inte val just nu. Se ovan. Det är givetvis sant att de kanske äter av moderaternas siffror, Kinberg Batra är verkligen urkass.

Vilket inte gör mig något. Men Socialdemokraterna underskattas väldigt kraftigt av Sentio (förra valet) och skulle verkligen förvåna mig om SD går om dom, då sossarna varit störst sedan 1917.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Nonsens, dom har inte anlitats av någon alls tidigare, förutom förra mätningen som presenterades av någon landsortstidning som jag glömt namnet på. Den som har bättre minne än jag kommer ihåg vilken tidning, annars kan man ju leta i tråden.
Fel! Samtiden samarbetade med Sentio. Kolla denna länk.
http://samtiden.nu/17317/trippelrekord-for-sd-221-hos-sentio/
Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Då bortser du iofs från att sossarna ligger på 24-25% (dvs på sentionivå) hos samtliga institut idag och att även Yougov numera har SD på över 20%. Hur mycket SD har ökat efter Almedalen hos övriga institut får vi vänta och se, eftersom de flesta har semesterstängt, men kurvan pekade rejält uppåt redan innan semesteruppehållet. Det är iofs lite svårt att bekräfta opinionsframgångar, eftersom mätningar bara handlar om uppskattningar och vad det gäller SD så underskattades de av samtliga institut före valet i höstas. Tom av Sentio, även om det verkar vara bortglömt nu. Sentio kom dock närmast.
Återigen, Sentios nivå stämmer inte. SKOP anger väljarstödjet till 29,7 % för S. Aftonbladet/Sverige Tycker 27.3. Klart S minskat, men inte mer än vanligt. De tar igen sig till nästa val.
Sant att de underskattades rätt rejält. Blev själv chockad av valresultatet. Men bara för en sak varit så betyder inte att det alltid kommer vara så. SD börjar nå sitt tak med råge.