2015-07-23, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag försöker vara rolig. Seriösa OI har inte valsiffran på SD förrän ett antal mätningar efter valet.

OK, jag är bara trög. Förlåt.
2015-07-23, 22:57
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Moderaterna har väl av tradition varit företagarsveriges parti.
Har denna maktgrupp verkligen ingen kandidat att curla in på en sådan post när de ser vad som håller på att hända; välja en partiledare som förmodligen har dyslexi. Hon kan givetvis inte göra något åt detta men tyvärr innebär partiledarjobbet att många tal skall hållas där partiets framtid avgörs.
Jag är ganska säker på att hon inte kommit i fråga om Moderaterna anlitat Mercuri urval.
Jo och deras språkrör är PM Nilsson på tidningen Dagens Industri men Moderaterna har hittills varit rätt så immuna mot det som kommer därifrån. De lär dock inte hålla i längden, särskilt inte om SD börjar flörta med näringslivet samtidigt som man ökar kraftigt i opinionen. Moderaterna bör vara jävligt rädda. Förlorar de näringslivets stöd så är de en blindtarm i den svenska politiska organismen.
2015-07-23, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Att AKB blev moderatledare berodde mest på att negerättlingen ville så.
Undrar hur mycket tapp till SD hon tål, innan hon blir utbytt?
Är gränsen 20%, 17 % , 15 % eller 12 % av väljarstödet i opinionsmätningar?

20% är fanskapet redan på. När M ligger på 15% och SD 25% eller mer så kommer det svettas ur hakan.
2015-07-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Googla respektive ou för sep 2014. Vad är det du menar inte stämmer?
Jag kollade på status.st, och siffrorna stämmer inte.
SD fick 12.7% 2014-09-09 hos Sentio.
2015-07-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Att AKB blev moderatledare berodde mest på att negerättlingen ville så.
Undrar hur mycket tapp till SD hon tål, innan hon blir utbytt?
Är gränsen 20%, 17 % , 15 % eller 12 % av väljarstödet i opinionsmätningar?

Jag tror att SD kan växa till sig. Det är inte långt upp till toppen. Angående AKB. Vad jag är nyfiken på är hur många hon knullat och sugit av för att det kostar att kringgå en kö. Min gissning är att ingen i M vill initiera ett myteri eftersom nästa gång är det M:s tur att sitta i förarstolen och då vill man inte riskera att bränna sin chans att bli minister. AKB är inkompetent men genom överenskommelsen med analfabeten Löfven är hon garanterad att få sitta som statsminister och patrasket FR har en chans att komma tillbaka som konsult eller som minister.
2015-07-23, 23:12
Medlem
Hinds avatar
Först och främst glädjande nyheter idag. Men man måste ju vara ovanligt dum om man inte tror att väljare röstar på det enda partiet som beskriver en verklighet som existerar. Att det tagit sådan tid är såklart för att sanningen om denna verklighet har motarbetats extremt på alla fronter.

Citat:
Ursprungligen postat av Tompelicious
Just det faktum att de INTE är Sverigedemokrater är också viktigt. Det behövs andra röster som kan påverka hela debatten i Sverige i "rätt" riktning. Jag vill ju helst se att både S och M stramar till invandringspolitiken ordentligt, så som det ser ut i Danmark. Jag tror att detta också har varit SD:s långsiktiga strategi.

S och M kommer att tvingas till att strama till invandringspolitiken oavsett om de vill det eller inte. Annars så får de vara nöjda med att skvalpa strax under 20%.

Tveklöst - Vilket är förtjänstfullt och statsmannamässigt, för mig har det alltid känts som om SD arbetat för Sveriges väl - aldrig popularitet, varför annars skulle man utså all den skit man faktiskt fått?
2015-07-23, 23:17
Bannlyst
Har inte läst i tråden de senaste dagarna så ursäkta min ignorans, men bör inte detta tas med en extremt stor nypa salt? 1039 personer svarade på en webbundersökning, och SD är ju överlägset störst på nätet. Vinner ju konstant omröstningar som massmedia lägger ut och dominerar kommentarsfälten när de väl är öppna.
2015-07-23, 23:22
Medlem
Theloveforthemusics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Har inte läst i tråden de senaste dagarna så ursäkta min ignorans, men bör inte detta tas med en extremt stor nypa salt? 1039 personer svarade på en webbundersökning, och SD är ju överlägset störst på nätet. Vinner ju konstant omröstningar som massmedia lägger ut och dominerar kommentarsfälten när de väl är öppna.

Jag förstår hur du resonerar.

Men om du har varit in i den här tråden förut borde du också veta att Sentio var bäst på att mäta SD i valet 2010 samt 2014.

Tas med extremt stor nypa salt? Nej.
Tas med en pytteliten nypa salt? Förmodligen.
2015-07-23, 23:24
Bannlyst
Citat:

Intressant tanke, något jag fnulat på också. Men hur det än är så har Sentio varit väldigt pricksäkra när det handlat om riktiga val, som vi såg förra året. Och av samhällsklimatet att döma och de vibrationer de flesta här inne har fått av folk så känns det helt logiskt att siffrorna ska stämma eller t.o.m vara ännu högre.
2015-07-23, 23:24
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:

Trenden bekräftas ju även av mer traditionellt arbetande institut. Var den exakta nivån ligger får vi dock inte veta förrän nästa val.
2015-07-23, 23:25
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Röstar SD tror jag tyvärr inte att han gör, även om han skriver nyktert:
https://twitter.com/svdgudmundson/status/623488494275588096

Det råder inget som helst tvivel att Gudmundson röstar SD. Att han även är mån om sin anställning är en annan sak.
2015-07-23, 23:27
Medlem
Vi ska inte hålla det för osannolikt att SD är störst i nästa Sentio. Det som kanske är mer intressan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in