2015-07-23, 22:33
Medlem
Vi är rätt långt från ämnet nu.

Frågan är om det är vettigt att ha LV som eget truppslag med tanke på hur lite vi verkar ha.
Vore det inte rimligt att underordna detta under exempelvis infanteriet?

Har fö samma tanke kring artilleriet.
Citera
2015-07-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Vi är rätt långt från ämnet nu.

Frågan är om det är vettigt att ha LV som eget truppslag med tanke på hur lite vi verkar ha.
Vore det inte rimligt att underordna detta under exempelvis infanteriet?

Har fö samma tanke kring artilleriet.
Jag tycker att regementen ska "slaktas" och bilda gripbara "brigader" när det gäller Luftvärn och indirekt eld. Utbildningen kan ligga kvar men tjänsten/matrielen borde finnas utspritt framförallt på I19,LG,P7 och P4.
Citera
2015-07-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Jag tycker att regementen ska "slaktas" och bilda gripbara "brigader" när det gäller Luftvärn och indirekt eld. Utbildningen kan ligga kvar men tjänsten/matrielen borde finnas utspritt framförallt på I19,LG,P7 och P4.
Jösses.. Så många fel på en gång.
Regementen är bara fysiska platser och har varit så sedan tiden för andra världskriget.
Krigsorg. består av bataljoner och brigader.
Hur ska man öva utan materiel?

Det du beskriver är ju i princip det vi hade förr med regementen som utbildade och en krigsorganisation som hade hand om mtrl. etc för de existerande förband som redan blivit utbildade.
Idag har vi en situation där krigsorganisationen är i princip likvärdig med fredsorganisationen.
Citera
2015-07-23, 23:42
Medlem
Citat:
Jösses.. Så många fel på en gång.
Regementen är bara fysiska platser och har varit så sedan tiden för andra världskriget.
Krigsorg. består av bataljoner och brigader.
Hur ska man öva utan materiel?

Det du beskriver är ju i princip det vi hade förr med regementen som utbildade och en krigsorganisation som hade hand om mtrl. etc för de existerande förband som redan blivit utbildade.
Idag har vi en situation där krigsorganisationen är i princip likvärdig med fredsorganisationen.
Jag vet mycket väl skillnaden på regemente/brigad, därför tycker jag lv6 kan utbilda på gmu/BFU och sedan så är de krigsförbands placerade fordonen/personal finns där det finns andra resurser. Det gamla regementsystemet är inte trovärdigt enligt mig, Mob tiderna är långa förbanden är små men inte vassa.
Citera
2015-07-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Jag vet mycket väl skillnaden på regemente/brigad, därför tycker jag lv6 kan utbilda på gmu/BFU och sedan så är de krigsförbands placerade fordonen/personal finns där det finns andra resurser. Det gamla regementsystemet är inte trovärdigt enligt mig, Mob tiderna är långa förbanden är små men inte vassa.
Min vän, vi har idag 2 lv-bataljoner.
Hur många Lv-soldater utbildar vi per år, i genomsnitt över ett antal år?
Det skulle bli ganska tomt på Lv 6 under större delen av tiden.

Anledningen att inte ha fasta brigader är ju att man ska kunna fördela resurserna dit de bäst behövs, och detta på bataljonsnivå.
Detta är svårt inom ett brigadssystem. Förr fanns j inte detta problem då minsta enhet, förutom i vissa speciella förband, var på brigadnivå.
Citera
2015-07-24, 00:46
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Du med mig skämta aprilo...
Det är lätt att glömma bort att berida högvakten är ÖBs klubba år 2015.
Citera
2015-07-24, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Du med mig skämta aprilo...
Det är lätt att glömma bort att berida högvakten är ÖBs klubba år 2015.
På papperet har vi två. Hur bemanningen på dessa ser ut vet jag inte men du kanske har insikt i detta?
Vi ska inte förlöjliga och förminska det vi har.

ÖBs klubba har vi kvar och det är och har alltid varit flyget oavsett vad pansarpojkar eller artillerigossar sagt.
Citera
2015-07-24, 08:07
Medlem
Citat:
ÖBs klubba har vi kvar och det är och har alltid varit flyget oavsett vad pansarpojkar eller artillerigossar sagt.

ÖBs klubba är väl knappast kvar, det var ju attackflyget och det var länge sen vi kunde skicka iväg 12 divisioner attackplan, vad har vi idag fyra div som ska sköta både jakt, attack och spaning. Och gripens enda attackvapen idag är väl bara några ynkliga gps bomber och gamla sjömålsrobortar
Citera
2015-07-24, 08:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
På papperet har vi två. Hur bemanningen på dessa ser ut vet jag inte men du kanske har insikt i detta?

Det är omöjligt att förlöjliga eller förminska vårt luftvärn tillräckligt mycket, det är näst intill icke existerande och fyller i princip ingen funktion för Sveriges säkerhet.
Att luftvärnet finns kvar är ett misstag då det inte har någon funktion i ett " insatsförsvar ".
Hade man varit konsekvent hade man gjort som beskrivs, samlat all arméverksanhet runt Mälardalen, dvs behållit P10 och lagt ned P7, lagt ned i Halmstad och behållit Norrtälje, lagt ned Eksjö och haft Ing i Södertälje.
Sist men inte minst haft kvar artilleriet i Kristinehamn.

Då hade man kunnat samöva väsentligt bättre, om några kompanier och småbataljoner finns spridda över landet är betydelselöst ur försvarssynpunkt, dagens organisation är inte tänkt eller dimensionerad för att skydda Sverige.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-07-24 kl. 08:31.
Citera
2015-07-24, 08:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

FM's uppgift har inte varit att försvara Sverige på 15 år, på senare år har marinen och flygvapnet fått huvudfokus på Sverige dock inte för ett seriöst angrepp.
Att RB15 ens finns kvar hos flyget är ett misstag precis som berget i Hästveda, båda skulle bort men så köpte Thailand Gripen och de köpte några RB15 och så tvingades mot sin vilja FV behålla ett obsolet invasionsförsvarsvapen.
Armén har inte förren alldeles nyligen fått konkreta uppgifter som gäller att slåss i Sverige men dimensioneringen och pengapåsen är för att åka Galt i negerland.
Citera
2015-07-24, 11:08
Medlem
Citat:
Hur många Lv-soldater utbildar vi per år, i genomsnitt över ett antal år?
Det skulle bli ganska tomt på Lv 6 under större delen av tiden.

Anledningen att inte ha fasta brigader är ju att man ska kunna fördela resurserna dit de bäst behövs, och detta på bataljonsnivå.
Detta är svårt inom ett brigadssystem. Förr fanns j inte detta problem då minsta enhet, förutom i vissa speciella förband, var på brigadnivå.
Jag tycker fortsatt att LV6 inte gör ett skit som regemente, ha istället en halv bataljon på de ställen där det finns Strv och mekbataljoner. Sedan att regementen bara är utbildningsplatser stämmer inte riktigt längre eftersom krigsförbanden är där på heltid.
Citera
2015-07-24, 11:12
Medlem
Citat:
flyget vi har idag räcker inte ens till att freda sina egna baser, än mindre göra några attackuppdrag värda namnet. E1 är nedlagt sedan 20 år och hangarfartyget västragötaland är inte vad det engång var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in