2014-12-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Nja, att svetsa i smedjan kallas på svenska "vällning", och det är inget jag tror Stefan Löfven skulle klara av.
Det kräver nämligen snabbhet, precision, gott omdöme och framför allt timing.

Han får nog nöja sig med att bränna lite plåthål med måsskitsömmar från migen eller sitta med fastbränd pinne och brummande pinnsvets.

Jag håller med dig, en smed som skulle "svetsa" eller "välla" ihop två upphettade metallstycken, genom att slå med hammare, det fordrades långvarig erfarenhet för att resultatet skulle bli bra.

Jag misstänker att Löfvens försök kommer att leda till kraftiga "bindningsfel", vilket snart orsakar sprickor och haveri!
2014-12-27, 21:09
Medlem
TheKeyboardWarriors avatar
Jag undrar vilka siffror SD kommer få i framtiden efter alla ideologiska skillnader mellan de stora blocken har suddats ut och de har alla gått tillsammans och gjort ETT block.
2014-12-27, 21:40
Medlem
Dreamstates avatar
Nu när vi har svart på vitt att det inte spelar någon roll alls om du röstar på de röd-gröna eller alliansen så kan vi nog förvänta oss stora vågor av stöd till SD.

Nu har vi verkligen fått höra från sjuklövern själva att de värdesätter tystandet av SD och fortsättandet av den destruktiva massinvandringen högre än något annat.

Detta är numera en öppen kamp om Sveriges och de demokratiska principerna överlevnad.
2014-12-27, 21:43
Avslutad
SD når 30 % i opinionsundersökningar nästa år om DÖ håller.
2014-12-27, 23:40
Medlem
trailblasers avatar
Efter turbulensen idag så tror jag att M har tappat ungefär var 5:e väljare till SD.

Om vi utgår från Sentios senaste mätning ( http://avpixlat.info/2014/12/11/sentio-december-4/ ), vilka jag har störst förtroende för, så ger det 4,9% i tillskott till SD. Då är SD uppe i 22,4% från deras befintliga Sentio-nivå.
Från C, KD & FP tror jag tappet inte är lika stort. Här ligger det på var 7:e väljare.
Tillskott till SD på 1,9%. Uppe i 24,3%.
Från S tror jag det är ett tapp på var 30:e väljare, väljare som helt enkelt ogillar att man går in och ändrar regler för att stänga ute ett parti. Tillskott SD: 0,9%. Uppe i 25,2%.
Inget märkbart tillskott från V & MP.

Trots att Sifo sade att SD snarare ökat efter Björn söder intervjun så tror jag att SD har tappat en del väljare som var på vippen att stödja partiet. Men det är inget stort tapp. 0,5%.

SD ligger alltså just nu på 24,7%.
Senast redigerad av trailblaser 2014-12-27 kl. 23:47.
2014-12-27, 23:56
Medlem
8711s avatar
Vad har hänt med Sverigedemokraternas sida på facebook? När jag försökte gå in på den igår och idag så fanns den inte längre.
2014-12-28, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Vad har hänt med Sverigedemokraternas sida på facebook? När jag försökte gå in på den igår och idag så fanns den inte längre.
De har bytt namn.
https://www.facebook.com/pages/Sverigedemokraterna/676246449160270
2014-12-28, 00:18
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
- - -
Från S tror jag det är ett tapp på var 30:e väljare, väljare som helt enkelt ogillar att man går in och ändrar regler för att stänga ute ett parti. - - -

Njae, här tror - och ffa hoppas - jag du har fel och gör en underskattning. Måhända är den direkta "sexklöverkonspirationseffekten" inte större. Samtidigt finns det en enorm potential för Sd hos sossarna: många blue-collar conservatives som känner sig mer än vilsna hos svetsarens regnbågskompisar.

Herregud, bryt in på ett random bygge och häng lite med knegarna och snacka politik; det är "stäng dörren till Sverige", "dödsstraff" etc, etc - saker som får mig att känna mig som folkpartist, då kan ni tänka er! (och prylen är att de av gammal vana och förlegat klasstänkande röstar (s)!!!)

Sd kan vara största parti om ett till två år.
2014-12-28, 01:10
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Efter turbulensen idag så tror jag att M har tappat ungefär var 5:e väljare till SD.

Om vi utgår från Sentios senaste mätning ( http://avpixlat.info/2014/12/11/sentio-december-4/ ), vilka jag har störst förtroende för, så ger det 4,9% i tillskott till SD. Då är SD uppe i 22,4% från deras befintliga Sentio-nivå.
Från C, KD & FP tror jag tappet inte är lika stort. Här ligger det på var 7:e väljare.
Tillskott till SD på 1,9%. Uppe i 24,3%.
Från S tror jag det är ett tapp på var 30:e väljare, väljare som helt enkelt ogillar att man går in och ändrar regler för att stänga ute ett parti. Tillskott SD: 0,9%. Uppe i 25,2%.
Inget märkbart tillskott från V & MP.

Trots att Sifo sade att SD snarare ökat efter Björn söder intervjun så tror jag att SD har tappat en del väljare som var på vippen att stödja partiet. Men det är inget stort tapp. 0,5%.

SD ligger alltså just nu på 24,7%.
SD går säkert upp en del men 24.7% på en månad känns som lite väl mycket önsketänkande från din sida. Kritiken/invandringskritiken på Moderaternas facebook-sida har alltid varit stor. Även om kommentarerna nu tiodubblades. jag tror det kan vara en hel de SD:are som kommenterar där också.

Tycker att det är väldigt svårt att sia om hur mycket SD ökar i opinionen efter detta. Men att SD skulle öka med mer än 7 procentenheter på en månad i Sentio känns inte riktigt realistiskt.

Däremot tror jag att SD till valet 2018 kan komma att bli ruggigt stora. Det skulle inte förvåna mig om dem skulle bli det största partiet efter det valet. Frågan är vad fasen som skulle hända i ett sådant scenario?
Senast redigerad av Mellbergan 2014-12-28 kl. 01:13.
2014-12-28, 01:28
Medlem
TheGamers avatar
Nu när extravalet ställs in, hur mycket tror ni SD växer i opinionsundersökningarna?

Jag räknar i alla fall med flera procentenheter, i alla fall runt cirka 20% i undersökningarna. Jag tror klumpar utav högern kommer sakta men säkert gå över till SD eller små partier, vilket kommer göra de till vårat näst största parti.
2014-12-28, 01:30
Medlem
Rickuzs avatar
Ser att många lägger sitt hopp till valet 2018. Men..

http://www.friatider.se/kartellen-galler-fram-till-2022

Citat:
Sverigedemokraterna väntas gå starkt framåt i valet 2018 – men det hjälper inte partiet eftersom den rödgrönblåa regeringskartellen ska gälla fram till 2022, meddelar regeringen.

Därmed kan SD komma att isoleras från inflytande i riksdagen – även om de skulle lyckas bli Sveriges största parti i nästa riksdagsval.

Det spelar alltså ingen roll hur bra det går för SD.. Sverige är i stort sätt redan kört, den vansinniga massinvandringen kommer att fortsätta, och enligt mig så förtjänar svenskarna all skit som framtiden bär med sig. Så som man röstar får man också ligga!
Senast redigerad av Rickuz 2014-12-28 kl. 01:35.
2014-12-28, 01:34
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Nu när extravalet ställs in, hur mycket tror ni SD växer i opinionsundersökningarna?

Jag räknar i alla fall med flera procentenheter, i alla fall runt cirka 20% i undersökningarna. Jag tror klumpar utav högern kommer sakta men säkert gå över till SD eller små partier, vilket kommer göra de till vårat näst största parti.
I alla fall uppemot 20 % kan vi vara nästan säkra på i de närmsta undersökningarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in