Citat:
Ursprungligen postat av
in84ever
OK, jag förstår.
Jag tror inte heller att Löfven pallar trycket. Dels har han trycket från media att driva politik och kommentera läget med tex SD, bostadsbrist, arbetslöshet, migrationspolitiken etc och sedan trycket från S partihögkvarter att leverera i opinionen. Han rapar floskler, något mindre intelligenta än AKBs. Jag tror mer och mer att Mikael Damberg ersätter Löfven i god tid innan valet. Sannolikt under hösten. Av vilken annan anledning skulle Damberg annars ha varit på Bilderbergmöte i juni i år?
Tack!
Jag har svårt att tro att det räcker att närma sig SD för att SD ska sluta växa. Enda chansen är att något/några ur 7K kräver mer än SD för att väljarflykten ska upphöra, men jag tror inte ens det räcker. Jag tror tåget gått för 7K och att de kommer bli rejält straffade nästa val - oavsett när det sker.
Alliansen fullkomligt förstörde samhälle och ekonomi efter 2010, även om de delvis gjorde det tidigare precis som Rödgröna gjort. Men efter uppgörelsen med MP var det proppen ur och det enda som det pratats om är massinvandringen och dess negativa påverkan på ekonomin och samhället. Ingen jag talat med säger något positivt om förd politik utan det mest positiva är att det kanske behövs i framtiden, vilket allt mer klingar falskt för de flesta.
Frågan är hur de ska lyckas med konststycket att vända politiken 180 grader utan att framstå som fullkomliga idioter och dilettanter. Hur de än vrider och vänder på det, SD har haft rätt i allt de sagt och jag tycker det verkar som att väljarna inser det.
Det som jag tror kan förstöra för SD är om det blir extra val. SD bjuds in av S eller M till regeringsbildning och får igenom lite av sin politik. Kaoset kommer ändå fortsätta fram till 2018, fast i det här läget kommer SD hållas ansvariga eftersom de suttit i regeringen.
Det håller jag inte med om. Tvärtom är det omöjligt att vara mer radikal än SD på migrationsfronten (inom rimliga gränser) eftersom SD alltid kommer lägga sig på den mest radikala positionen i frågan. Ungefär som MP i den motsatta änden av spektrat. Vare sig det handlar om migration eller miljö.
Problemet har ju varit att samtliga partier lagt sig på MPs knasbollsposition för att inte dra på sig twittermaffians vrede. Detta har tillåtit SD att vara "radikala" genom att torgföra helt normala åsikter (ålderstester, TUT mm.). Man har inte behövt prata repatriering och annat stolleri utan det har räckt med svenne banan-åsikter för att lägga beslag på hela frågan.
Med en bredare palett av åsikter bland partierna så hade SD linje behövt vara betydligt tuffare för att stå ut vilket hade gjort dem mindre lockande för genomsnittsväljaren.
Vad M, KD och övriga alliansen behöver göra för att återfå sina väljares förtroende kräver förmodligen inte särskilt mycket radikalare förslag än man redan presenterat. Det är inte där skon klämmer.
Vad som däremot krävs är att man faktiskt GENOMFÖR dessa förslag NU eftersom det finns en parlamentarisk majoritet för dem.
Tiden för prat är över. Driv igenom det med SD och återta regeringsmakten.