2015-07-23, 13:29
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
På det caféet, lär det regelbundet finnas mopedburen personal. Jag tror att offret är slumpmässigt, men inte händelsen.
Visst, det kan ha varit Lisas första dag att köra moped ensam, men det var inte första gången en tjejs moped stod på baksidan.

Jag tror MGM helt enkelt observerat "mopedtjejer" och konstaterat att det blir en ensam "mopedtjej" kvar vid stängning, iaf hyfsat regelbundet.
Offret är slump.
Händelsen är förberedd.

Jag har också svårt att se att det skulle finnas någon naturligt tillämpad försiktighetsåtgärd vid stängningsprocedur. Platsen är troligtvis inte direkt att anse vara skumma kvarter eller riskfyllt.
En förbannad oberäknelig jävla slump, med måttligt planerat tillfälle
Ja, att Lisa är en slump är högst troligt. Det rimmar bra med mina tankegångar att MGM inte haft tillfälle att, på de begränsade antal helgdagar Lisa jobbat (5-6 dagar/2-3 lördagar), kanske se Lisa överhuvud taget.
2015-07-23, 13:31
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om det gäller överföring av DNA som avsatts bara genom att någon berört en yta eller ett föremål, ger detta i praktiken inte tillräckligt mycket DNA för att ge en tydlig signal ens med LCN-analys - alldeles bortsett från att fynd av främmande DNA på en kropp allttid är kontaminerade med stora mängder av kroppens DNA. Överföringar av DNA från blodbesudlingar kan vara en annan femma, och spermabesudlingar innehåller precis hur mycket DNA som helst.

Det var ju bra att veta för även om hon så skulle ha stått intryckt i MGMs klädskåp en vecka så har inte det någon praktisk betydelse om jag förstår dig rätt?
2015-07-23, 13:33
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Det var nog lätt att missuppfatta mig där i bollpassande med en annan skribent
Jag håller bara landsvägens närvaro som en av förklaringarna till varför inte polisen direkt satte span på specifika personer.
En till förklaring är att det lär ha handlat om enbart positiva inkomna uppgifter om vilka MGM är.

Men jag tror i första hand att MGM har haft bra koll på hur stängningar brukar gå till.
Lägger en viss reservation ang arbetstider kring ladan. Jag uppfattar det som att dagsarbeten i ladan vanligtvis är färdigt timmar innan caféet stänger.
MGM borde inte ha på platsen att göra egentligen - men arbetet med att lägga tak kan rimligtvis ha inneburit kvällsarbete.

Vad MGM troligtvis noterat, är att mopedtjejen - blir regelbundet ensam på den sidan caféet, vid stängning och hemgång.
Sen finns väl då tre alternativ på hur angrepp gått till.
Bakom/vid containern.
Från ladan - över vägen.
Ankommande från norr, i bil. ( smått omöjlig tajming dock)

Jag håller med om att min nya tanke om att MGM kan ha sett BO från bilen på Landsvägen har ( smått omöjlig tajming dock) men är inte omöjligt .
Slumpen spelar stor roll , vem trodde att en 17 årig flicka skulle mördas i Blomberg ev pga att hon inte åkte iväg direkt när hon kom till moppen .
2015-07-23, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag tror inte alls (min teori) att MGM stod bakom kafehörnet utan han nog råkade stå i ladans öppningjust för tillfället. Han visste säkert att kafet skulle stänga den tiden och ville kanske bara se flickorna att ge sig hem. Ingen kanske lade märke till honom för tjeierna hade bråttom till bussen. De skulle ju lämna en arbetskompis på närmaste busshållplats. Deras ansikte var nog vänd mot Lisa, inte mot ladan, för att vinka av Lisa. Lisa gick bakom hörnet, stannde upp för att skicka en sms. Under den tiden kom mgm över vägen och till Lisa. Lisa möjligtvis stod ryggen mot honom när han närmade henne. Det kan inte ha tagit mer en minut för mgm komma från ladan till kafehörnet och bakom Lisa. Han såg från ladugårdsöppningen att Lisa blev kvar ensam och fick plötsligt lust att närma henne i hopp att få ha sexuell umgänge med henne. Han var naiv nog att tro att hon skulle gå med på detta. Han hann inte heller tänka på eventuella eftergifter utan han bara slog till när tillfället kom. En ensam tjej i det lugna och öppna landskapet, där för övrigt hände aldrig någonting spännande. Inte för hans del i alla fall.

Min teori är alltså att tillfället gör en brottsling.

https://www.google.se/maps/@58.54807,13.333529,3a,75y,217.91h,95.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFdsfLNj70IcNnQgPwR6wUw!2e0!7i1 3312!8i6656

En teori som jag också köper som ett troligt scenario. Det handlar om en gärningsman, en flicka och ett tillfälle. Det var flickan som stod sist kvar på parkeringen och som var ensam. Det kunde ha varit vilken som helst av flickorna , och nu råkade det bli Lisa.

Anders Eklund kom körande på en väg, där Engla cyklade ensam. Om Engla inte hade stött på Ekelund så hade hon levt i dag. Men man kan anta att en annan flicka hade råkat illa ut vid ett slumpmässigt möte med Eklund. Eklunds brottslighet hade pågått mot inget ont anande offer tills han hade åkte fast.

Det är ofta så med brottsoffer att de råkar ut för brott som är omöjliga att gardera sig emot. Det finns folk där ute som är ute efter sex, och andra människors liv och egendom. Gärnimgsmän med fantasier och planer som är så vidriga att man skulle inte tro på något av det om man blev varnad!

Vi vet att dessa brott inträffar men vi blir lika chockade varje gång. Särskilt när det sker i vackra natursköna omgivningar, som miljöerna där Engla och Lisa blev mördade. Det är kontrasterna mellan platserna och brotten som gör att vi tar det till oss så starkt när dessa brott begås på idylliska platser som runt Blombergs Kafé. Det visar att brottslingar söker upp sina offer överallt, och inte har samma värdegrund som oss vanliga människor.

Reaktionerna på denna sak, visar på att det var omöjligt att förutsäga att i kretsen arbetsamma och stillsamma Litauer var det en mördare. Det är omöjligt att kalkylera med att det fanns en brutal mördare på Kinnekulle, för då skulle livet bli outhärdligt.
2015-07-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Antagligen inte då de jobbade 6 dagar i veckan enligt vissa uppgifter. Har de kanske även månadslön är det väl heller inte troligt att de jobbar extra på söndagen. Inte minst med tanke på att de jobbat ett par år på gården. Det hade säkert varit annorlunda om de haft tillfälligt arbete eller jobbat på beting.

Kanske bara jobbat någon timme på söndagen?

Citat:
Okej, tack för svar om detta.
Kan man ringa in ungefär hur många personer som skött tillsynen på Martorp, Sön-Mån? 3-5st personer eller fler?
Går det att säga något om mellan vilka tider på dagen som det arbetats under veckan som gick?

Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Utan att kontrollera mitt svar (=var ngt källkritiska till mitt pådtående) så 1 person

Tider finns registrerade ja
2015-07-23, 13:38
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Offret är slump.
Händelsen är förberedd.

Tror du?

Jag tror tvärtom. Offret är rätt och händelsen oplanerad så till vida att GM tar chansen när den dyker upp.
2015-07-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Nej de sa absolut inte att det var AJ de pratade med, inte heller att det inte var han. De sa inte heller vilket kön och ålder föraren var i, inte heller om det var nån mer i bilen.

Funderar fan på att ringa han/de jag pratade med om den svarta SUV. Känner honom mkt väl då vi umgåtts i samma gäng i ca 15år, men vi har inte umgåtts de senaste 10-15 åren så det känns lite svårt.

Okey gör det mycket intressant uppgift. Han kanske observerat någon detalj på bilen eller föraren som kan vara utav intresse. Sedan är det ju intressant på vilken sida Lisa stod och pratade mot ladan eller mitt på vägen? Var suven mitt på vägen eller kört lite på sidan.

Verkar ju finnas några svarta suv samt liknande att välja på i området.

Nyfiken på en speciell pedofil med en svart suv...
2015-07-23, 13:40
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
.....
Dvs en potentiellt orolig pappa.
Och märk väl att det är NI som ju Betonat just hur Orolig han ju var.
Han hade såkalrt itne gett sigmed en snabb fråga i ett hur där flera var hemma. Han hade bett den som öppnade att fråga de andra också. Att kanske komma för att beskriva utseende etc.
Så visst borde han ha sett allas reaktion när han frågade om hon var försvunnen.

Men jag har för mig att de satt i trädgården som sagt.

Så Kom igen nu va ... blir ni inte alls lite frågvisa angående pappans märkliga beteende?
Han Borde ha sett att balterna dolt något, var nervösa etc - om de är de skyldiga.
Och då borde han omedelbart berättat det för polisen.

Dessutom frågade polisen balterna också, efter pappan. Även poliserna borde ha sett reaktioner på dem......

Vet du att MGM inte togs in på förhör redan första natten, mot den 8 juni?
En bekant som oxå bor i närheten av caféet var inne på förhör natten till 8 juni.

Det har väl stått i media att MGM varit på förhör ett par gånger innan (bl.a) han anhölls natten till 13 juni.
2015-07-23, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, polisen har inte kollat alibi, och det är orimligt att tro att alla har alibi, eller ett trovärdigt sådant. Singlar är ofta ensamma hemma, och för de som har en partner kan alibigivaren ifrågasättas. Den ende som har dokumenterat alibi vad jag vet är Lisas expojkvän, som inte kan ha hunnit från sitt dokumenterade fotbollsmål till platsen för försvinnandet.

Då kanske vi inte kan räkna med att polisen lägger krut på att kolla övervakningsfilmen när litauerna handlar pizza.
Senast redigerad av MAJSY 2015-07-23 kl. 13:49.
2015-07-23, 13:43
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
MGM=GM!

GM känner väl till kaféet och vilka öppettider det har. Vet när personalen går hem. Han kan ju stått och väntat in LH på baksidan av kaféet.
Eller så har han haft några sysslor i anslutning till kaféet, ladan, och fått syn på LH när hon lämnar stället. Han agerar utefter det.
Det sker på impuls, vilket är vad jag tror.

Exakt! En sak till, jag skulle bli ytterst ytterst förvånad om GM inte var alkoholpåverkad.
2015-07-23, 13:48
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Då kanske vi inte kan räkna med att polisen lägger krut på att kolla övervakningsfilmen när litauerna handlar pizza.
De var ju där och hämtade den, antagligen i avsikt att kolla på den.
2015-07-23, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Är du säker på det?

Var det inte första gången hon åkte moped till jobbet?

Han kan ju ha observerat när LH anlände den dagen, sett till att vara i närheten vid stängningsdags och slagit till när chansen uppenbarade sig?

Han har inte alls behövt veta att Lisa kom med moppe till kafet. Han bara råkade se det vid stängningsdags att Lisa gick bakom kafehörnet. Hankan ha betrakat detta från ladugårdssöppningen. Han blev nyfiken att se vad Lisa gjorde bakom kafet. Plötsligt fick han en lust att närma henne...han tänkte kanske att detta tillfälle får jag inte missa...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in