Citat:
Ursprungligen postat av
MegaTant
Jag tror inte alls (min teori) att MGM stod bakom kafehörnet utan han nog råkade stå i ladans öppningjust för tillfället. Han visste säkert att kafet skulle stänga den tiden och ville kanske bara se flickorna att ge sig hem. Ingen kanske lade märke till honom för tjeierna hade bråttom till bussen. De skulle ju lämna en arbetskompis på närmaste busshållplats. Deras ansikte var nog vänd mot Lisa, inte mot ladan, för att vinka av Lisa. Lisa gick bakom hörnet, stannde upp för att skicka en sms. Under den tiden kom mgm över vägen och till Lisa. Lisa möjligtvis stod ryggen mot honom när han närmade henne. Det kan inte ha tagit mer en minut för mgm komma från ladan till kafehörnet och bakom Lisa. Han såg från ladugårdsöppningen att Lisa blev kvar ensam och fick plötsligt lust att närma henne i hopp att få ha sexuell umgänge med henne. Han var naiv nog att tro att hon skulle gå med på detta. Han hann inte heller tänka på eventuella eftergifter utan han bara slog till när tillfället kom. En ensam tjej i det lugna och öppna landskapet, där för övrigt hände aldrig någonting spännande. Inte för hans del i alla fall.
Min teori är alltså att tillfället gör en brottsling.
https://www.google.se/maps/@58.54807,13.333529,3a,75y,217.91h,95.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFdsfLNj70IcNnQgPwR6wUw!2e0!7i1 3312!8i6656
En teori som jag också köper som ett troligt scenario. Det handlar om en gärningsman, en flicka och ett tillfälle. Det var flickan som stod sist kvar på parkeringen och som var ensam. Det kunde ha varit vilken som helst av flickorna , och nu råkade det bli Lisa.
Anders Eklund kom körande på en väg, där Engla cyklade ensam. Om Engla inte hade stött på Ekelund så hade hon levt i dag. Men man kan anta att en annan flicka hade råkat illa ut vid ett slumpmässigt möte med Eklund. Eklunds brottslighet hade pågått mot inget ont anande offer tills han hade åkte fast.
Det är ofta så med brottsoffer att de råkar ut för brott som är omöjliga att gardera sig emot. Det finns folk där ute som är ute efter sex, och andra människors liv och egendom. Gärnimgsmän med fantasier och planer som är så vidriga att man skulle inte tro på något av det om man blev varnad!
Vi vet att dessa brott inträffar men vi blir lika chockade varje gång. Särskilt när det sker i vackra natursköna omgivningar, som miljöerna där Engla och Lisa blev mördade. Det är kontrasterna mellan platserna och brotten som gör att vi tar det till oss så starkt när dessa brott begås på idylliska platser som runt Blombergs Kafé. Det visar att brottslingar söker upp sina offer överallt, och inte har samma värdegrund som oss vanliga människor.
Reaktionerna på denna sak, visar på att det var omöjligt att förutsäga att i kretsen arbetsamma och stillsamma Litauer var det en mördare. Det är omöjligt att kalkylera med att det fanns en brutal mördare på Kinnekulle, för då skulle livet bli outhärdligt.