2015-07-23, 13:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Vad MGM troligtvis noterat, är att mopedtjejen - blir regelbundet ensam på den sidan caféet, vid stängning och hemgång.

Är du säker på det?

Var det inte första gången hon åkte moped till jobbet?

Han kan ju ha observerat när LH anlände den dagen, sett till att vara i närheten vid stängningsdags och slagit till när chansen uppenbarade sig?
2015-07-23, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
I dom banorna tänker jag allt som oftast också. Men innan jag vet hur mycket polisen har på honom kan jag inte låta bli att tänka att någon annan vet när bröderna slutat sitt arbete i ladan, eller att de i stort sett alltid är lediga söndagar.
Det vet ju så klart en ensam litauisk broder också. Men tillvägagångssättet med spår känns allt annat än ett solklart beteende från mgm. Är det någon annan än den/de misstänkta som är skyldig verkar det som att antingen litauerna eller Arne är målet med de utspridda fynden, samt förvaringsplats? Därmed inte alls sagt att det skulle vara grundorsaken till brottet om någon annan är GM.

Jobbade dom på Söndagar?
Tror inte dom jobbade varken Lördag eller Söndag!
Senast redigerad av LA-B 2015-07-23 kl. 13:10.
2015-07-23, 13:13
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Jobbade dom på Söndagar?
Antagligen inte då de jobbade 6 dagar i veckan enligt vissa uppgifter. Har de kanske även månadslön är det väl heller inte troligt att de jobbar extra på söndagen. Inte minst med tanke på att de jobbat ett par år på gården. Det hade säkert varit annorlunda om de haft tillfälligt arbete eller jobbat på beting.
2015-07-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Nej, jag håller med,
inte heller framkommer det om allas AJ bilar har varit föremål för polisens undersökning eller intresse, jag antar att han äger fler fordon,
Jag funderar fortfarande på om MGM bil egentligens är AJ egendom? Och att både MGM och AJ kunde köra varandras bilar?

Min tanke med det är, att MGM har spår efter sig i bilen trots att AJ utfört själva transporten och själva brottet, att AJ sedan gömt henne i byggboden.
För att sedan åka iväg, vart skulle han? Stockholm? Dalarna? Minns inte just nu,

men jag finner det mindre rimligt att det faktiskt skulle vara MGM som är skyldig till brottet om vi ser till AJ på samma grunder och huruvida han skulle ha möjlighet och tillfälle att utföra detta brott.

Vad talar egentligen MOT att AJ inte skulle kunna ha både tillfälle, tid och möjlighet att utföra detta brott?

Nej. Farför skulle AJ låna sin bil ( eller sina bilar, för han kan ha flera) för sina gästarbetare. Inte till någon anan heller. Vi har sett bilder i media att litauerna har en egen bil framför sin bostad.
För det andra, det är verkligen långsökt att tro att AJ skulle haft med detta att göra. Ännu mindre att han skulle blanda litauerna i detta. Nej, så dom är han inte, fasten han är gammal.

Bäst att inte låta fantasin springa i väg.
2015-07-23, 13:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, polisen har inte kollat alibi, och det är orimligt att tro att alla har alibi, eller ett trovärdigt sådant. Singlar är ofta ensamma hemma, och för de som har en partner kan alibigivaren ifrågasättas. Den ende som har dokumenterat alibi vad jag vet är Lisas expojkvän, som inte kan ha hunnit från sitt dokumenterade fotbollsmål till platsen för försvinnandet.

Det är väl klart att de gör. De går inte ut med allt till allmänheten, men det kan du vara säker på att de gör.
2015-07-23, 13:17
Medlem
Citat:
Detta påstående eller situation kan lika gärna stämma in på AJ!

Och fera andra män i området. Det bor ju andra där än litauerna on AJ.
2015-07-23, 13:20
Medlem
Citat:
En 80-årig gubbe kan vara nog så stark, jag har ingen aning hur lång han är eller hur mycket han väger, men stark kan han vara.
Så för mig spelar åldern ingen betydelse i detta.

Jag tror att den tekniska bevisningen inte håller, eller inte är så tydlig i att det är MGM, minsta tvivel om att det kan vara någon annan tex AJ, så håller inte bevisen,
Jag har inte en aning om vilka egentliga bevis de har men jag har en känsla av att de skulle kunna skapa tvivel om MGM och AJ båda har spår från sig från bilarna, bilen? Från boden?

Jag tycker det är intressant att byta ut MGM mot AJ
Det är säkerligen någon av dem, men vem?
Eller är faktiskt båda inblandande?
Att MGM skyddar AJ?
MGM kanske inte kan/vill säga hela sanningen, då AJ Är den som betalar MGM husrum och lön och skaffar jobb...

Gubben har i alla fall tillräckligt med energi för att hålla på med jakt...
2015-07-23, 13:20
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Är du säker på det?

Var det inte första gången hon åkte moped till jobbet?

Han kan ju ha observerat när LH anlände den dagen, sett till att vara i närheten vid stängningsdags och slagit till när chansen uppenbarade sig?

På det caféet, lär det regelbundet finnas mopedburen personal. Jag tror att offret är slumpmässigt, men inte händelsen.
Visst, det kan ha varit Lisas första dag att köra moped ensam, men det var inte första gången en tjejs moped stod på baksidan.

Jag tror MGM helt enkelt observerat "mopedtjejer" och konstaterat att det blir en ensam "mopedtjej" kvar vid stängning, iaf hyfsat regelbundet.
Offret är slump.
Händelsen är förberedd.

Jag har också svårt att se att det skulle finnas någon naturligt tillämpad försiktighetsåtgärd vid stängningsprocedur. Platsen är troligtvis inte direkt att anse vara skumma kvarter eller riskfyllt.
En förbannad oberäknelig jävla slump, med måttligt planerat tillfälle
2015-07-23, 13:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tänker du fått DNA på sig från t.ex. saker/golv och att isf fleras DNA också skulle kunna finnas på henne? Menar du via kontaktytor?
Intressant aspekt - ska grotta ner mig i den forensikerfrågan angående överföring. Krångligt är intressant. Hamlikar gillar utmaningar så jag kastar bollen däråt också
Om det gäller överföring av DNA som avsatts bara genom att någon berört en yta eller ett föremål, ger detta i praktiken inte tillräckligt mycket DNA för att ge en tydlig signal ens med LCN-analys - alldeles bortsett från att fynd av främmande DNA på en kropp allttid är kontaminerade med stora mängder av kroppens DNA. Överföringar av DNA från blodbesudlingar kan vara en annan femma, och spermabesudlingar innehåller precis hur mycket DNA som helst.
2015-07-23, 13:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Citat ur GP:
Ska analyssvaren inte vara klara förrän mitten på augusti till september?
Vilka prover tar så lång tid?
Hur långsamt ska det jobbas egentligen?
Är det riktigt normalt att det ska behöva ta sån tid att analysera något?
Vänta flera månader på provsvar verkar inte klokt tycker jag. Är det nån kunnig som kan tala om varför det dröjer så länge?

Ja det tar ofta lång tid att få in alla svar från NFC (fd SKL). Så inget onormalt på det viset. Hur mycket som beror på att själva analyserna kräver lång tid och hur mycket som beror på långa köer vet jag inte och det är ju inte riktigt topic för tråden heller.

Av det Lars Johansson säger tycker jag snarare att den här utredningen ser ut att gå ganska snabbt från upptäckt av brottet till åtal mot MGM - bara lite drygt 2 månader om han har rätt. Sen blir det ju ytterligare en fördröjning som beror på när rättegången kan läggas in i tingsrättens schema precis som han skriver.
2015-07-23, 13:24
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Okey först var det ögonvittnen som sett Lisa stå bredvid en svart suv och pratat med hjälmen på armen.

Missat att det tillkommit att det var
AJ hon pratat med. Har den uppgiften kommit efteråt och lagts till?

Nej de sa absolut inte att det var AJ de pratade med, inte heller att det inte var han. De sa inte heller vilket kön och ålder föraren var i, inte heller om det var nån mer i bilen.

Funderar fan på att ringa han/de jag pratade med om den svarta SUV. Känner honom mkt väl då vi umgåtts i samma gäng i ca 15år, men vi har inte umgåtts de senaste 10-15 åren så det känns lite svårt.
2015-07-23, 13:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Nej de sa absolut inte att det var AJ de pratade med, inte heller att det inte var han. De sa inte heller vilket kön och ålder föraren var i, inte heller om det var nån mer i bilen.

Funderar fan på att ringa han/de jag pratade med om den svarta SUV. Känner honom mkt väl då vi umgåtts i samma gäng i ca 15år, men vi har inte umgåtts de senaste 10-15 åren så det känns lite svårt.

Om det går, skulle det vara fint med en mer detaljerad beskrivning av den SUVen. Enkla saker som:

Ungefär årsmodell (nyare eller äldre)
Storlek + Bruksigt eller Sportigt utseende
Fabrikat

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in