2015-07-23, 11:10
Medlem
Mextremes avatar
Har fortfarande inte sett SENTIOs senaste refereras i någon etablerad media. Någon som sett?
Har den skrämt vettet ur dem?
De som flinade i mjugg åt att SD har ambitionen att bli Sveriges största parti fick nog ett wake up call nu. Näst störst.
2015-07-23, 11:10
Medlem
nins avatar
I ett normalt landet hade denna nyheten varit en topp-nyhet. Det politiska landskapet är helt förändrat när det standard tvåan, M, åkt ner på tredje plats. Och detta har skett under en rekordtid och det sker under en total medial motkraft. I normala länder skulle politisk kunniga, även från SD-sidan, suttit och haft vuxna diskussioner i TV vad det är som händer och varför. Få skulle kunna missa denna nyheten i ett normalt land.

Sverige är dock inte ett normalt land.
2015-07-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
SD-understödda Sentio
vad åsyftas här?
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
SD 23,3%
SVMP 36,9%
Alliansen 35%

Om SD hämtar 5 procentenheter från de rödgröna och 4 procentenheter från de borgerliga:

SD 23,3% =>32,3%
SVMP 36,9%=> 31,9%
Alliansen 35% =>31%

Låter det omöjligt? Nej, inte när M går ner 3% i en undersökning.

När? Efter budgetdebatten i riksdagen i höst.

Det blir tydligt att sjuklövern bara har två alternativ nu. Antingen inleder man samarbete med SD nu och hoppas att de kan tänkas stödja en sjuklöverregering, eller så får man förbereda sig för att bli ett stödparti åt en sverigedemokratisk regering om man framöver vill vara med och bestämma.
Medlem
Kalksalpeters avatar
För att stoppa SDs tillväxt så lär det väl minst krävas ett uttalande i denna stil nedan, eller vad tror ni andra skribenter i tråden?
Citat:
Ursprungligen postat av BigDingDong
Min analys är att Sverige och den nuvarande regeringen går på knäna för att vi har en på tok för hög invandring. Bostadsbristen och den skrala ekonomin kan enkelt förklaras på detta vis. Senaste sektorn som rapporteras digna under trycket från invandringen är kommunernas socialtjänst. Nu flyr socionomer från hela landet från sina kommunala anställningar på grund av att de upplever att de inte längre klarar sitt uppdrag.

Allt tjafs om nyval och nya koalitioner är ju egentligen meningslöst. Det som behövs nu är en statsman som ställer sig upp och förklarar situationen och förklarar för folket vad som behöver göras.
Hade Stefan Löfven haft lika mycket balls som exempelvis Winston Churchill så hade han kunnat gå ut med ett uttalande i stil med detta:

"Sverige har hamnat i en besvärlig situation. Om vi inte gör något radikalt nu kommer situationen att förvärras. Problemet är att vi för tillfället har en så stor invandring att hela statsmaskineriet riskera att totalhaverera. Därför måste vi från och med nu vidta drastiska åtgärder.
Ett totalstopp för flyktinginvandring bortsett från den mottagning av kvotflyktingar som vi förbundet oss att genomföra. Därutöver skall endast arbetskraftsinvandring tillåtas till vi åter har full kontroll över landets ekonomi och bostadssituation och vi har lyckats med att integrera flertalet av de nyanlända som för närvarande befinner sig i landet.
Jag hoppas att en majoritet av riksdagens ledamöter och en majoritet av svenska folket stöder mig och därmed går till historien som de som räddade Sverige. Om jag inte får en majoritet med mig kommer jag att med omedelbar verkan upplösa den nuvarande regeringen och överlåta till talmannen att tillsätta en ny regering."
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
SCB är överlägset det sämsta institutet att mäta SDs siffror. Varför skulle de vara mer trovärdiga än Sentio som prickat SDs resultat med skrämmande precision.

SCB lär inte ha bra siffror men kollar man på de andra mätningarna så ligger nog SD runt 18-23 procent.

Sen får man inte glömma det han sa med valdagen, de finns många som går tillbaka på S/M då.
2015-07-23, 11:15
Medlem
ColaKexs avatar
Helt otroliga siffror och inte särskilt förvånande! Vore jag alliansen så skulle jag agera NU! Decemberöverenskommelsen är rätt och slätt huvudförklaringen till SDs massiva ökning i opinionen på sistone. Att ett litet fjuttigt parti som miljöpartiet får sätta agendan i svensk politik helt oemotsagda är rent vansinne! Riv upp överenskommelsen och börja samarbeta med SD annars är jag helt övertygad om att SD kommer ligga på över 30% runt årsskiftet.
2015-07-23, 11:16
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Ja, det är nog mycket klokt av SD-fansen att ta ut den enorma valsegern i förskott redan nu. Det kan ju tänkas att valresultatet om drygt tre år inte blir tillnärmelsevis lika magnifikt.
7-klövern har faktiskt inte börjat slåss på allvar än.

Det enda 7-klövern gör är att slåss mot Sverigedemokraterna.
2015-07-23, 11:17
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
SCB lär inte ha bra siffror men kollar man på de andra mätningarna så ligger nog SD runt 18-23 procent.

Sen får man inte glömma det han sa med valdagen, de finns många som går tillbaka på S/M då.

Vad tyder på ett sådant scenario?
SD har vid val lockat fler väljare på valdagen än nästan samtliga OU indikerat.
2015-07-23, 11:18
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
I ett normalt landet hade denna nyheten varit en topp-nyhet. Det politiska landskapet är helt förändrat när det standard tvåan, M, åkt ner på tredje plats. Och detta har skett under en rekordtid och det sker under en total medial motkraft. I normala länder skulle politisk kunniga, även från SD-sidan, suttit och haft vuxna diskussioner i TV vad det är som händer och varför. Få skulle kunna missa denna nyheten i ett normalt land.

Sverige är dock inte ett normalt land.

Svensk MSM brukar ha lika dåligt koll på opinionsläget i främmande länder också. Partier som svensk MSM gillar och tror på som vinnare brukar lyckas dåligt och partier som svensk MSM ogillar och rapporterar nedsättande eller inte alls om brukar lyckas bra (UK, Danmark och Finland är de senaste exemplen).
2015-07-23, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Man faller inte tillbaka på S eller M, man väljer ett större parti för att något sätt säkra sin röst. Om SD har stora siffror kommer man naturligtvis att falla tillbaks på SD. Det har med storlek att göra och inte beteckning.

Det ser verkligen illa ut för M och/eller S. Jag hoppas att de tar till sig detta och åtminstone försöker styra upp lite.
2015-07-23, 11:19
Medlem
lehirals avatar
SD slår i taket ännu en månad på status.st
Blir ett spännande medel denna månad, med tanke på den stora ökningen hitills, samt att många institut som mäter SD lågt brukar ha semester i juli. Just nu är medelresultatet 21.
Medelvärdet med dpm 2 resultaten vi fått, samt om vi räknar ned förra månadend mätningar (förutom skop, sipo, ipsos. Paus i juli) så får vi ett medel på 19.7, så över 20% lär nog komma.
Senast redigerad av lehiral 2015-07-23 kl. 11:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in