Citat:
Ursprungligen postat av
Zuj
Jag tror att det är för tidigt att korka upp champagnen. Sentio känns inte helt tillförlitlig.
Det finns två vetenskapliga effekter
Agendasättande journalistik - är det en slump att det SD-understödda Sentio alltid ger Sverigedemokraterna högst siffror? Knappast, det finns givetvis ett värde i att manipulera opinionsundersökningar, för att driva på en utveckling inom migrationsområdet bland övriga partier.
Statistiska centralbyrån som är det mest tillförlitliga institutet med anor tillbaka till 1749 visar siffror på 14,4 % i maj månad. Jag tror siffrorna visserligen kanske gått upp något, men 23,3 % - är inte det lite väl entusiastiskt?
"Coolhetsfaktorn" - unga respondenter svarar på partiet de tycker är coolt och inte nödvändigtvis vilket parti de kommer rösta på. Därav är SD överskattade i denna mätning.
"Urval" - 1064 personer är inte riktigt hela folket. Det betyder att 0,0009 % av folket har svarat. SCB hade 12091 personer i maj som svarade på opinionsundersökningen.
Vilken fråga har ställts?
Ponera att de höga siffrorna stämmer, kan man också fundera om vilken fråga som ställs till respondenderna i Sentios väljarundersökning.
SD må vara det val man gör idag, när allt känns hopplöst, men som Stefan Löfven brukar säga: den verkliga opinionsundersökningen sker på valdagen. Och oavsett vad man tycker om Löfven så har han faktiskt rätt: finns många som kommer strömma tillbaka till S och M när valdagen närmar sig. Så har det alltid varit.
Jag håller delvis med, däremot har SCB alltid underskattat SD i samtliga mätningar de gjort. Status.st t.ex. visar en tydlig trend där Sentio alltid varit närmast med att uppskatta SD. Även om Sentios undersökning i nuläget troligtvis inte speglar ett valresultat idag så har SD stadigt ökat från alla sina tidigare valresultat. Om SD nu ligger på 23,3% så kommer de troligtvis tappa ner till 20% någonting och ligga där ett tag och sedan stiga igen. Att SD skulle få 23,3% 2018 anser jag inte vara allt för omöjligt, förmodligen får de ännu mer. Betänk att SD alltid underskattats och få trodde de skulle bli tredje största parti. Nu fick de hela 13% 2014 vilket är en makalös ökning för ett parti i Sverige. The sky is the limit!
Minst sagt glädjande siffror oavsett! Sjuklövern skjuter sig gång på gång i foten om invandringen och det är mycket glädjande att se att svenskarna inte är efterblivna längre! Hur stor chans tror ni det finns att ett av partierna i Alliansen åker ur? I många opinionsundersökningar mellan valen är alltid KD eller FP precis på gränsen och risken/chansen att de åker ur ökar ju mer SD ökar tänker jag. Är det slutet för Alliansen om ett parti åker ur?