2015-07-22, 22:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindreModigMan
Trumfkortet att spela ut är väl Margot Wallström...
Något måste iallafall göras om regeringen skall ha någon som helst trovärdighet och handlingskraft.
Alternativet är ett nyval, troligen i början av 2016.

Jag undrar om inte Wallströms stjärna är i dalande. Debaclet med Saudi, där kungen fick träda in och rädda regeringen, skadesköt henne rätt ordentligt. Där är jag faktiskt beredd att fästa tilltro till Westerholm, att Wallström kan vara beredd att lämna UD för att jobba heltid för FN.
Citera
2015-07-22, 23:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Nuder är kung. Dom andra tre är tramsare i sammanhanget. Med Nuder i ledningen istället för den ofrivillige statsministern skulle det gamla partiet ha en chans att lyfta och hänga med när sd drar i gång.

Men det kommer inte att hända. Sossarna kommer att välja att gå under med en kvinna vid rodret. Det är bara att peka och välja vem. Själv hoppas jag att Magdalena Andersson blir den som drar plösen över partiet.

Ja, kanske vore Nuder rätt. Men, visst. När man ger sig in i kvoteringsträsket, är det svårt att komma ut helskinnad på andra sidan.
Citera
2015-07-22, 23:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Håller med. Kom att tänka på denna intervju med Wallström som även var länkad i din artikel: video

Hon verkar köra med samma stil i EU som politikerna här hemma. Tänker väljarna fel så är det bara att köra över dem.

Säkert. Det är väl därtill en gammal socialdemokratisk paradgren. Minns folkomröstningen om högertrafik, om kärnkraft eller för all del valresultatet 1998. När efterfrågade svenska folket mångkulturbeslutet? Härvid är Wallström en rätt typisk representant för S. Men samtidigt fungerar rätt mycket politik på det sättet. Politiker gillar att bestämma, och är motvilliga att ta notis om väljare och annat störande.
Citera
2015-07-23, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag undrar om inte Wallströms stjärna är i dalande. Debaclet med Saudi, där kungen fick träda in och rädda regeringen, skadesköt henne rätt ordentligt. Där är jag faktiskt beredd att fästa tilltro till Westerholm, att Wallström kan vara beredd att lämna UD för att jobba heltid för FN.
Fast det här är det enda hon gjort som hon faktiskt förtjänar respekt för, hon gjorde något ovanligt för en 7K-politiker, talade sanning.
Citera
2015-07-23, 01:00
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Säkert. Det är väl därtill en gammal socialdemokratisk paradgren. Minns folkomröstningen om högertrafik, om kärnkraft eller för all del valresultatet 1998.

Även om man har kört på lite som en ångvält under tidigare decennier så har det inte blivit bondeuppror med facklor och högafflar.

Med invandringen så har man vridit upp ratten till 11. Fortsätter man så genom att låta Wallström ta över så kanske följande skämt blir aktuellt om några år:
"- Vad händer om du delar upp SD:s mandat i riksdagen i tre delar?"

"- Sossarna blir fjärde största partiet."
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Fast det här är det enda hon gjort som hon faktiskt förtjänar respekt för, hon gjorde något ovanligt för en 7K-politiker, talade sanning.

Ja, det är lustigt hur enda gången hon säger nåt bra är när hon inte borde gjort det...
Citera
2015-07-23, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Tror inte det minsta på en regeringsombildning. Alliansen har redan retat upp sina väljare tillräckligt mkt varför de aldrig skulle gå med på ett dyligt scenario.
Antingen tuffar det på som vanligt fram till 2018 eller så blir det nyval. Håller alla tummar i världen att det blir ett nyval för då måste samtliga partier närma sig sina väljare, annars är de stekta!

Dagens regering kommer hursomhaver gå till historien som Sveriges sämsta genom alla tider och dagens oposition är banne mig inte mkt bättre tyvärr. De enda som idag kan stå med huvudet högt (lyssnar på sina väljare) är sd och v, övriga partier och dess ledare borde rullas i tjära och fjädrar.

Det som talar för regeringsombildning är det sätt på vilket denna mandatperiod har avlöpt. Vad har hänt utöver regeringskris, parlamentariskt kaos, politiska och diplomatiska förvecklingar samt sjunkande opinionssiffror för regeringspartierna? Då har jag inte ens nämnt introduceringen av den parlamentariskt konstgjorda andningen i form av DÖ, och att riksdagsmajoriteten tvingar igenom sin politik med hjälp av tillkännagivanden som uppgår till över 100 i antalet.
Citera
2015-07-23, 07:22
Medlem
Tror sossarna är skakade av situationen de befinner sig i. Regeringsställning men kan inte göra någonting av all inkompetens som finns. Är säker på att det jobbas internt på hur man skall byta partiledare men det kommer ta tid och man vill undvika alla fel man gjorde med Juholt, Sahlin och Löfven. Nuder och Östros är tänkbara men förmodligen svåra att övertala. G Persson är också tänkbar men han vill säkerligen inte. Det krävs förmodligen en helt ny ala Alexander Stubb men var hitta honom ?
Citera
2015-07-23, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Skämtar du? Wallström är ett inkompent sänke.

http://samtiden.nu/2793/vardinna-dar-politiker-har/

En stor del av de kvinnliga väljarna tror att hon är fantastisk kunnig för att hon framställs så i all gammelmedia. Undrar om hon förstår själv att hon bör hålla sig borta?
Citera
2015-07-23, 10:47
Medlem
BigDingDongs avatar
Min analys är att Sverige och den nuvarande regeringen går på knäna för att vi har en på tok för hög invandring. Bostadsbristen och den skrala ekonomin kan enkelt förklaras på detta vis. Senaste sektorn som rapporteras digna under trycket från invandringen är kommunernas socialtjänst. Nu flyr socionomer från hela landet från sina kommunala anställningar på grund av att de upplever att de inte längre klarar sitt uppdrag.

Allt tjafs om nyval och nya koalitioner är ju egentligen meningslöst. Det som behövs nu är en statsman som ställer sig upp och förklarar situationen och förklarar för folket vad som behöver göras.
Hade Stefan Löfven haft lika mycket balls som exempelvis Winston Churchill så hade han kunnat gå ut med ett uttalande i stil med detta:

"Sverige har hamnat i en besvärlig situation. Om vi inte gör något radikalt nu kommer situationen att förvärras. Problemet är att vi för tillfället har en så stor invandring att hela statsmaskineriet riskera att totalhaverera. Därför måste vi från och med nu vidta drastiska åtgärder.
Ett totalstopp för flyktinginvandring bortsett från den mottagning av kvotflyktingar som vi förbundet oss att genomföra. Därutöver skall endast arbetskraftsinvandring tillåtas till vi åter har full kontroll över landets ekonomi och bostadssituation och vi har lyckats med att integrera flertalet av de nyanlända som för närvarande befinner sig i landet.
Jag hoppas att en majoritet av riksdagens ledamöter och en majoritet av svenska folket stöder mig och därmed går till historien som de som räddade Sverige. Om jag inte får en majoritet med mig kommer jag att med omedelbar verkan upplösa den nuvarande regeringen och överlåta till talmannen att tillsätta en ny regering."
Citera
2015-07-23, 11:53
Medlem
Jag tror inte på ombildning, inte heller att de flyttar om ministrar.
Vad Margot Wallström gör eller inte gör är inte tillräckligt motiv (ärligt talat förstår jag inte henne alls).

Om de tänker ombilda måste de presentera ett trovärdigt argument, och det duger inte att säga att man suger.
Citera
2015-07-23, 13:28
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Om de tänker ombilda måste de presentera ett trovärdigt argument, och det duger inte att säga att man suger.

Om Stefan Löfven anger att han inte mår bra så kan han ju avgå utan att det kommer att göras någon större affär av det. En reträttplats som landshövding eller nationell samordnare finns säkert redan vikt för honom.
Försvinner chefen så är det ju sedan fritt fram för diverse omorganisation. Att det faktiska politiska läget inte förändras är ju en annan sak.
Citera
2015-07-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigDingDong
Om Stefan Löfven anger att han inte mår bra så kan han ju avgå utan att det kommer att göras någon större affär av det. En reträttplats som landshövding eller nationell samordnare finns säkert redan vikt för honom.
Försvinner chefen så är det ju sedan fritt fram för diverse omorganisation. Att det faktiska politiska läget inte förändras är ju en annan sak.

Nej, om Löfven försvinner så entledigas också alla statsråd. Då får man nog börja om helt från början tror jag? Det låter inte som en särskilt maktkåt strategi? Om Löfven lämnar in så är det nog något allvarligare i göring än att bara flytta om några ministrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in