• 1
  • 2
2015-07-23, 08:34
Medlem
Sitter på jobbet och lyssnar på radio just nu, till min glada överraskning lyckas jag ratta in ett kristet program, men efter de första minuterna är jag måttligt besviken.

En predikant som entonigt står och skriker och nästan bryter ut i gråt låter det som, varvat med lite halelujah...

Och predikan är inte ens intressant, det förväntas att man ska lita på att predikanten är rätt ute när det gäller vad som står i bibeln, för det inbjuds inte till att läsa i den under predikan.

Det pratas bara allmänt om att världen är hemsk och att det var fantastiskt att jesus kom till jorden, inget om hur vi kristna kan använda bibeln för att sprida budskapet, eller hur vi kan få nytta av den i vår vardag...

Hur ser dessa maranataförsamlingar ut? Är det gråa hår överallt som i christer åbergs videos man ser på youtube? Eller finns det ungt blod i dessa församlingar? Känns som att dom rullar i samma gamla hjulspår
Citera
2015-07-23, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Sitter på jobbet och lyssnar på radio just nu, till min glada överraskning lyckas jag ratta in ett kristet program, men efter de första minuterna är jag måttligt besviken.

En predikant som entonigt står och skriker och nästan bryter ut i gråt låter det som, varvat med lite halelujah...

Och predikan är inte ens intressant, det förväntas att man ska lita på att predikanten är rätt ute när det gäller vad som står i bibeln, för det inbjuds inte till att läsa i den under predikan.

Det pratas bara allmänt om att världen är hemsk och att det var fantastiskt att jesus kom till jorden, inget om hur vi kristna kan använda bibeln för att sprida budskapet, eller hur vi kan få nytta av den i vår vardag...

Hur ser dessa maranataförsamlingar ut? Är det gråa hår överallt som i christer åbergs videos man ser på youtube? Eller finns det ungt blod i dessa församlingar? Känns som att dom rullar i samma gamla hjulspår

Jag har för mig Eberhard stödjer Maranatarörelsen, fråga honom.
Citera
2015-07-23, 08:44
Medlem
Jag har en fråga till Eberhard, varför stödjer du att man misshandlar barn?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maranatar%C3%B6relsen
Citera
2015-07-23, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Jag stödjer inte att man misshandlar barn. Jag är inte medlem i Maranatha och har aldrig understött dem. Frågan var synnerligen ful, så du har förtjänat lite bonus. Varför understödjer du att man misshandlar barn? Den rörelse du är med i har varit känd för just barnmisshandel. Vakttornet 1 januari 1964, s. 13 har en mycket talande bild av hur barnmisshandeln bör gå till. En pappa har lagt sitt barn över knäna och ger det en rejäl omgång.
Citera
2015-07-23, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag stödjer inte att man misshandlar barn. Jag är inte medlem i Maranatha och har aldrig understött dem. Frågan var synnerligen ful, så du har förtjänat lite bonus. Varför understödjer du att man misshandlar barn? Den rörelse du är med i har varit känd för just barnmisshandel. Vakttornet 1 januari 1964, s. 13 har en mycket talande bild av hur barnmisshandeln bör gå till. En pappa har lagt sitt barn över knäna och ger det en rejäl omgång.

Du är OT, denna tråd handlar om Maranatarörelsen som du tidigare sagt är en bra rörelse, tar du tillbaka det?
Citera
2015-07-23, 09:49
Medlem
Citat:
Frågan var synnerligen ful, så du har förtjänat lite bonus.

Vad tycker du om dessa skriftställen, är det något att följa tycker du?

"Löna inte ont med ont eller skymf med skymf, utan tvärtom: välsigna. Ty ni är själva kallade att få välsignelse."(1 Petrus 3:9 Bibel2000)

"Löna inte ont med ont. Tänk på vad som är riktigt för alla människor. Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och kommer an på er." (Rom 12:17-18 Bibel2000)

Alltså även om jag hade haft onda avsikter så borde du som kristen följa detta.
Citera
2015-07-23, 09:55
Medlem
Citat:
Vad tycker du om dessa skriftställen, är det något att följa tycker du?

"Löna inte ont med ont eller skymf med skymf, utan tvärtom: välsigna. Ty ni är själva kallade att få välsignelse."(1 Petrus 3:9 Bibel2000)

"Löna inte ont med ont. Tänk på vad som är riktigt för alla människor. Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och kommer an på er." (Rom 12:17-18 Bibel2000)

Alltså även om jag hade haft onda avsikter så borde du som kristen följa detta.

Sade du inte att tråden handlade om Marnatharörelsen och inget annat?
Citera
2015-07-23, 10:07
Medlem
Citat:
Sade du inte att tråden handlade om Marnatharörelsen och inget annat?

Ok, du kan i alla fall svara på om du tar tillbaka att Maranatarörelsen är något som människor kan vända sig till för att hitta en kristen församling? Det är on topic.
Citera
2015-07-23, 10:43
Medlem
Citat:

Sålunda talade Arne Imsen, Maranatas talesman i Stockholm, år 1970:

"Vi har så kort tid så jag tror vi kan räkna dem i år. Förmodligen så är det fråga om månader innan möjligheten att verka för oss definitivt är slut."

https://www.youtube.com/watch?v=GqrCPY9nwPU

Så var det med den profetiska förmågan. Dessutom skulle Jesus återkomma under Imsens livstid - Imsen dog 1999.
Citera
2015-07-24, 22:50
Medlem
Citat:

Det är olyckligt att debattörer hänvisar till Wikipedia i frågor rörande religion och politik. Detta "uppslagsverk" är en produkt av icke-seriösa amatörer - kvackare. Jag hänvisar aldrig till det i mina debattinlägg. Här har vi ett nytt exempel på hur dålig "informationen" kan vara. Påståendet att Maranata förespråkar barnaga baseras på tidskriften MIDNATTROPET Nr 3, 2015. Jag har fått fram detta nummer och läst igenom det. Det finns inte ett ord om barnaga i hela tidskriften och ännu mindre om barnmisshandel. Anklagelsen att jag stödjer barnmisshandel faller alltså tillbaka på den person som kom med den.
Citera
2015-07-25, 09:00
Medlem
Ttsp och Eberhard, lägg ner er catfight nu.

Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Sålunda talade Arne Imsen, Maranatas talesman i Stockholm, år 1970:

"Vi har så kort tid så jag tror vi kan räkna dem i år. Förmodligen så är det fråga om månader innan möjligheten att verka för oss definitivt är slut."

https://www.youtube.com/watch?v=GqrCPY9nwPU

Så var det med den profetiska förmågan. Dessutom skulle Jesus återkomma under Imsens livstid - Imsen dog 1999.

Jag antar att detta är något som maranata inte vill kännas vid, undrar om många med tiden lämnade kyrkan på grund av detta?

Är maranata en kyrka som talar i tungor?
Man undrar vad medlemmarna får ut av dessa innehållslösa predikningar, det måste ju vara annat som lockat och håller kvar dessa.

Är christer åberg medlem av denna rörelse?
Isåfall verkar det nästan bara vara äldre som är aktiva i kyrkan
Citera
2015-07-25, 10:42
Medlem
Citat:
Ttsp och Eberhard, lägg ner er catfight nu.

Jag antar att detta är något som maranata inte vill kännas vid, undrar om många med tiden lämnade kyrkan på grund av detta?

Är maranata en kyrka som talar i tungor?
Man undrar vad medlemmarna får ut av dessa innehållslösa predikningar, det måste ju vara annat som lockat och håller kvar dessa.

Är christer åberg medlem av denna rörelse?
Isåfall verkar det nästan bara vara äldre som är aktiva i kyrkan

Barnaga förekom troligen i flera biblicistiskt orienterade samfund. Jag vet med säkerhet att det långt fram i tiden har funnits bland Jehovas vitttnen. Den nya lagen fick nog konsekvenser för sådana rörelser. Namnet Christer Åberg är inte bekant för mig. Mina enda personliga kontakter med Maranata har varit när jag stött på dem vid deras stånd på bokmässan i Göteborg. De var där år efter år, men slutade med den verksamheten för några år sedan. De torgförde en häftad sociologisk studie av Curt Dahlgren kallad "Maranata" på 256 sidor. Jag skaffade den fastän den är föråldrad med 1982 som tryckningsdatum.

Med säkerhet förekommer tungotal fast uppenbarligen i avsevärt mindre omfattning än tidigare. Den ledande personen verkar vara Berno Vidén, men deras tidskrift innehåller åtskilligt från Arne Imsens tidigare produktion. Deras största problem förefaller hemskolningen att vara. Man har inget förtroende för samhällets skolor. Några har flyttat till Åland för att själva kunna få undervisa sina barn. På sin tid var man pacifisiskt inställda och vägrade värnplikt. Detta problem har givetvis bortfallet nu, både för dem och andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in