Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
När AJ hittade handsken i ladan, var det känt att Lisa hade ett par handskar den där dagen, fanns de med i signalementet som hade gått ut, var signalementet offentligt vid tiden för arbetsplaneringsmötet i ladan? Jag finner det märkligt att han gör en koppling mellan ett par motorcykelhandskar och en ung tjej, visste han att hon körde moped?

Vad fick honom att tro att handsken kunde tillhöra Lisa, brukade obehöriga glömma eller tappa klädesplagg i hans lada?

Skarptänkt att göra en koppling mellan en motorcykelhandske och en moped, han var medveten om mopeden, det är jag övertygad om, frågan är om Lisa berättade att hon körde moped den där dagen, förtjusande som hon var.

Ja, han visste att hon skulle köra hem själv denna första gång, med sin moped
Man kan anta att han förstod att mopedhandsken tillhör henne
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Göran begravdes på mordplatsens grannes mark. Oavsett, så passar det inte in i beskrivningen typ frys, kylskåp, växthus mm.
Jodå, lik har hittats både i frysar och andra konstiga ställen. Tom i oljetanken i det egna huset
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Angående evighetsdiskussionen om klockslagen runt försvinnandet (Hur många gånger har i allt väsentlig samma vals dragits runt i tråden nu?)

- Det finns anledning att påminna om att detta är initiala uppgifter. De kan ha justerats vid masttömningar eller andra analyser. I Vatchareeyafallet gick polisen ut med uppgifter om senaste telefonaktivitet inledningsvis som senare visade sig vara fel. Jag tror det finns en hygglig risk att alla försök att väva slutsatser runt det här därför har varit helt bortkastade. Den mystiska tidsluckan som nämns ovan mellan att tjejerna sa hejdå till Lisa vid 18.10 och SMS:et 18.23 kanske inte existerar. Kanske var det i själva verket bara någon minut eller två mellan de båda händelserna.

Det kan också vara så - vilket skulle förklara polisens begränsade intresse för att efterlysa tips från "detektiven allmänheten" att det faktiskt finns vittnesuppgifter som gör att det inte finns egentliga tidsluckor att fylla ut. T ex då någon som stannat och pratat med Lisa strax innan hon skickat SMS:et (när hon nu skickade det).
Visst. Flickorna som skulle ta en buss 18:20 kanske åkte 18:20. Eller så är pappans telefon från anno dazumal och inte ställer sig korrekt efter GSM-klockan. Tror du på det själv?
2015-07-22, 23:16
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Delar inte din uppfattning, gissar att namn på MGM kom polisen tillhanda initialt... Något fick polisen att tro BO levde o fanns i närheten... Span sattes på MGM men hen säkrades inte, då riskerades BO död i gömslet
Jag tror inte det, eftersom Medelplana, 5 km norr om Blomberg, prioriterades framför Blombergs ägor österut.
2015-07-22, 23:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vad skumt att han ändrat namn när han utvandrade till Dubai!
Har du, eller någon annan, kollat om han finns i lexbase ?
Jag kollade nu: Din sökning gav ingen träff.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Angående evighetsdiskussionen om klockslagen runt försvinnandet (Hur många gånger har i allt väsentlig samma vals dragits runt i tråden nu?)

- Det finns anledning att påminna om att detta är initiala uppgifter. De kan ha justerats vid masttömningar eller andra analyser. I Vatchareeyafallet gick polisen ut med uppgifter om senaste telefonaktivitet inledningsvis som senare visade sig vara fel. Jag tror det finns en hygglig risk att alla försök att väva slutsatser runt det här därför har varit helt bortkastade. Den mystiska tidsluckan som nämns ovan mellan att tjejerna sa hejdå till Lisa vid 18.10 och SMS:et 18.23 kanske inte existerar. Kanske var det i själva verket bara någon minut eller två mellan de båda händelserna.

Det kan också vara så - vilket skulle förklara polisens begränsade intresse för att efterlysa tips från "detektiven allmänheten" att det faktiskt finns vittnesuppgifter som gör att det inte finns egentliga tidsluckor att fylla ut. T ex då någon som stannat och pratat med Lisa strax innan hon skickat SMS:et (när hon nu skickade det).

Detta är helt sant. Tiderna är inte exakta. De kan långt ifrån vara exakta då det finns en felmarginal redan från början i och med sättet masten kommunicerar med mobiler.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det där med SUV:en är en uppgift i tråden. En användare som fått veta det. Därför har inget stått i tidningarna.

Så SUV är trådsanning, det kan vi släpa. Nog för att jag misstänker att polisen säkert pratat med en eller flera som har svart SUV.
2015-07-22, 23:19
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Som ni säkert förstår finns det anledning till varför jag inte längre uttalar mig i tråden.

Främst anser jag att tråden nu blivit mer sund och riktad åt ett håll, i början var 80% av inläggen vilda och totalt felaktiga påståenden. Nu är tvärtom är endast 20% galna och vilsna.

Jag känner inte att jag behöver lägga mig i lika mycket längre.

Inom en relativt snar framtid kommer garanterat fler saker släppas.

Väl mött alla goda Fb:are

Jag tolkar det som polisen har rätt man?
Moderator
OYs avatar
Citat:
Men AJ visste om försvinnandet samma kväll, eller möjligen morgonen därpå. Han dröjde väl inte med info till polisen?

Knackade någon dörr söndag kväll, hur fick AJ redan söndag kväll reda på att Lisa var försvunnen, han säger själv att han fick reda på att hon var försvunnen redan efter nån halvtimma efter att det hade hänt, att hon var borta.

Jag har inte riktigt greppat hur omfattande pådraget var där på kvällen? Hur som helst så var han alert nog att måndag morgon koppla en handske i hans lada till den försvunna tjejen. Det kunde vara ett bevis, så han bar den med ett finger till polisen, vaf

Vad hade hänt menar han? Ingen visste att något hade hänt såvitt jag känner till. Nån halvtimma efter att det hade hänt så fick han reda på att hon var borta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Chefsåklagare har sagt att det finns teknisk bevisning som kopplar samman MGM med BO på ett sådant sätt att det INTE kan knytas till hans arbete. Underförstått: De har hittat teknisk bevisning på en plats där han arbetar på nu / alt. har tillgång till. Detta tolkar jag som att man hittat något som sammanbinder MGM/BO i t ex ladan ( som var hans arbetsplats vid aktuella tidpunkten) alt. fyndplatsen. Man är helt säkra på att det som man hittat INTE kan sammankopplas med hans arbete.

Mv

Intressant att mgm arbetade i ladan vid tidpunkten. Vanligtvis arbetar byggare 7-16. Han har alltså troligtvis varit där när Lisa kommer till jobbet på morgonen. Kan han ha kännt sig kränkt på något sätt i samband med hennes ankomst, så kan det vara tal om en liknande Toni Allden. TA hade inget sexuellt motiv vad vi vet. Däremot troligen någon form av kränkningsscenario. I andra hand olycka.
2015-07-22, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
De hade kanske full koll på MGM via hens mobil, både före, under o efter dådet

Jaså, minsann, det tror du. Så du menar att denna mobil inte lämnat området utan befunnits i närheten och på det viset kunde polisen veta att Lisa fanns i närheten?
2015-07-22, 23:21
Medlem
Citat:
Jag kollade nu: Din sökning gav ingen träff.

Han finns. Han har annat namn av olika anledningar. Går att hitta om man vill men totalt irrelevant.

Edit: (den försvunna, utvandrade sonen)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in