Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 23:08
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Är min fasta övertygelse att dom sa att hon var vid liv. Men jag kan ju inte belägga det då jag inte hittar några artiklar.
De (Lars Johansson hette väl polisen?) sa att de letade efter en levande flicka.
Annars var det nog "vi utgår ifrån att Lisa finns i området" man tolkade som att hon Levde?
2015-07-22, 23:08
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Torsdagen den 11 juni sa polisen uttryckligen att man trodde att Lisa fortfarande levde:

"Enligt SVT har polisen förhört minst 100 personer om Lisa Holms försvinnande.
– Vi har hört ett antal personer i den här utredningen, men ingen har delgivits någon misstanke om brott, säger Lars Johansson, chef för Skövdepolisens grova brottsavdelning.
Innebär brottsrubriceringen "människorov" att ni räknar med att Lisa är vid liv?
Ja, i nuläget har vi ingen annan inriktning i den här förundersökningen."

Källa: http://www.expressen.se/gt/kusliga-fyndet-i-jakten-pa-lisa-holm/

Ja, de sökte efter en levande person, självklart. Men det var just rubriken jag hajade till på då jag läste den. Att fynd tydde på att Lisa var i livet, utifrån fynden. Men som sagt, någon av kvällstidningarna som feltolkat polisens uttalande.
Nog om detta.
2015-07-22, 23:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det kan ha varit en rubrik i Aftonbladet eller Expressen när jag tänker efter. Förmodligen ändrades texten blixtsnabbt för jag vet att jag reagerade på vad jag läste då.

Låter inte helt otroligt. Det dör med rubriksättning ska ju vara för att sälja. Det syftas och hänvisas å det grövsta. Rubriker stämmer inte alltid med vad som står i en artikel.
2015-07-22, 23:10
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Någon här påstår ju att Lisa pratat med en person i svart SUV efter arbetstid. Med hjälmen i handen. Vem föraren är har inte framkommit. Föraren ska ha hörts två gånger av polisen. Varför har inte den uppgiften nått allmänheten om man vill ha iakttagelser från förbipasserande?

Föraren vet jag inte vem det är. Men han/de jag känner som hört detta av bekant sa detta, har varit på förhör två gånger.
2015-07-22, 23:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Delar inte din uppfattning, gissar att namn på MGM kom polisen tillhanda initialt... Något fick polisen att tro BO levde o fanns i närheten... Span sattes på MGM men hen säkrades inte, då riskerades BO död i gömslet

Eftersom det är en uppfattning finns inget tvång på medhåll

Så,, ge mig en boll då, men se till att dribbla den mellan faktumen som finns. Så testar vi om den går i mål?

Vad fick polisen att arbeta utifrån teorin du föreslår?
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Har inte sett några mediauppgifter om det, men är inte 100% påläst, sen svart SUV, måste ju vara bland de vanligaste bilarna i detta landet nu, genom att fler och fler byter upp sig till det.

Det där med SUV:en är en uppgift i tråden. En användare som fått veta det. Därför har inget stått i tidningarna.
Medlem
MrFolds avatar
Angående evighetsdiskussionen om klockslagen runt försvinnandet (Hur många gånger har i allt väsentlig samma vals dragits runt i tråden nu?)

- Det finns anledning att påminna om att detta är initiala uppgifter. De kan ha justerats vid masttömningar eller andra analyser. I Vatchareeyafallet gick polisen ut med uppgifter om senaste telefonaktivitet inledningsvis som senare visade sig vara fel. Jag tror det finns en hygglig risk att alla försök att väva slutsatser runt det här därför har varit helt bortkastade. Den mystiska tidsluckan som nämns ovan mellan att tjejerna sa hejdå till Lisa vid 18.10 och SMS:et 18.23 kanske inte existerar. Kanske var det i själva verket bara någon minut eller två mellan de båda händelserna.

Det kan också vara så - vilket skulle förklara polisens begränsade intresse för att efterlysa tips från "detektiven allmänheten" att det faktiskt finns vittnesuppgifter som gör att det inte finns egentliga tidsluckor att fylla ut. T ex då någon som stannat och pratat med Lisa strax innan hon skickat SMS:et (när hon nu skickade det).
2015-07-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
De (Lars Johansson hette väl polisen?) sa att de letade efter en levande flicka.
Annars var det nog "vi utgår ifrån att Lisa finns i området" man tolkade som att hon Levde?
Polisen letar alltid efter levande personer, polisen letar aldrig efter döda personer, det överlåter de till MPS
2015-07-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Klädfynd som gjorts inom redan avsökt område kan ha tytt på det. BO kan ha flyttats inom området för att undgå MP – och då till ett låst utrymme.

Fynd på redan avsökt område, det har jag missat. Hur vet du att det var klädfynd och att det var på redan avsökt område?
2015-07-22, 23:14
Medlem
Som ni säkert förstår finns det anledning till varför jag inte längre uttalar mig i tråden.

Främst anser jag att tråden nu blivit mer sund och riktad åt ett håll, i början var 80% av inläggen vilda och totalt felaktiga påståenden. Nu är tvärtom är endast 20% galna och vilsna.

Jag känner inte att jag behöver lägga mig i lika mycket längre.

Inom en relativt snar framtid kommer garanterat fler saker släppas.

Väl mött alla goda Fb:are
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Från FBF:

Vad skumt att han ändrat namn när han utvandrade till Dubai!
Har du, eller någon annan, kollat om han finns i lexbase ?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Det kan hända att denna info kommit in några dagar senare, och då berättar väl inte polisen om det?
Jag tror att polisen har denna info.

Jag dubbelkollade med med han som var med mig när vi träffade de som berättade detta med en svart SUV, och han hade uppfattat det precis så som jag skrivit här.

Kan du återge den situationen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in