2015-07-22, 22:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Torsdagen den 11 juni sa polisen uttryckligen att man trodde att Lisa fortfarande levde:

"Enligt SVT har polisen förhört minst 100 personer om Lisa Holms försvinnande.
– Vi har hört ett antal personer i den här utredningen, men ingen har delgivits någon misstanke om brott, säger Lars Johansson, chef för Skövdepolisens grova brottsavdelning.
Innebär brottsrubriceringen "människorov" att ni räknar med att Lisa är vid liv?
Ja, i nuläget har vi ingen annan inriktning i den här förundersökningen."

Källa: http://www.expressen.se/gt/kusliga-fyndet-i-jakten-pa-lisa-holm/

Ja, men det sa de ju hela tiden. Så är det alltid vid liknande händelser. Man säger alltid att man letar efter en levande person. Det fanns ju inget blod o dyl nånstans. Inget som bekräftade att hon var mördad. Så vad han menade var att deras arbetsmetod, upplägg, var att söka efter en levande kropp. Sen om de trodde att hon levde - nej, det tvivlar jag starkt på. De är poliser och kan avläsa en situation. I Sverige blir man inte kidnappad, hålls vid liv i många dagar och sen blir mördad. Helen i Hörby råkade ju ut för det, men hon var ju ett litet barn. Men annars kan jag inte komma på nån i Lisas ålder och uppåt som hållas vid liv för att sedan mördas. Men säg gärna till om jag minns fel.
2015-07-22, 23:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
/.../ - Teori 2. Hon träffar oplanerat (åtminstone från hennes sida) GM och börjar samtala med denne. Mötet börjar tryggt och 18:23 avslutas det utan att hon känner sig hotad och hon skickar SMS:et och därefter påbörjar GM sitt brott.
Ja, det scenariot uppfyller kända tider. - Konversationen mellan henne och gm kan ha avslutats genom att LH - för att få ett naturligt avslut på samtalet - sagt att hon hade lite bråttom och var tvungen att sticka nu och att hon bara skulle sms:a hem till Skövde och meddela att hon snart var hemma. - Detta kan samtidigt ha gett gm en signal om att han hade c:a en timme till sitt förfogande; det kan ha blivit den utlösande faktorn för gm:s fortsatta agerande.
2015-07-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Jag tror att polisen visste att BO fanns nära oavsett fynden

Så om fynden inte fanns, på vilket sätt hade plisen kunnat veta att Lisa fanns nära?
2015-07-22, 23:02
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Därför att under söket var polisen generös med information. Moppen, tidpunkt för SMS. Att hon stod vid vägkanten och pratade med AJ i en svart SUV hade varit intressant om man ville ha iakttagelser från förbipasserande. Hade hon hjälmen då, t.ex? Det hade vi fått veta.

Det kan hända att denna info kommit in några dagar senare, och då berättar väl inte polisen om det?
Jag tror att polisen har denna info.

Jag dubbelkollade med med han som var med mig när vi träffade de som berättade detta med en svart SUV, och han hade uppfattat det precis så som jag skrivit här.
2015-07-22, 23:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Ja, kanske för att han ev. inte såg det vittnet, eller för att han inte gjorde något och därav inte kopplade ihop händelserna.

Minns inte detaljen om vittnet. Satt vittnet själv i en bil? För i så fall kan ju GM (och som somliga tror AJ) lagt märke till den andra bilen med tanke på att SUV:en inte stod bakom caféet. Om man tänkt röva bort nån håller man väl koll på att det ör fritt fram? Man rövar väl inte bort nån så andra kan se?

Nu vet jag ju inte om SUV:en är sanning. Tråden är full av troll som påstår det ena och det andra som inte stämmer.
2015-07-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Möjligtvis kan namnen nämnts redan under en personinfo-spretig Söndagsnatt och därefter blivit bekräftat aktuella att listas under Måndagen.
För att stödja det lite, så fick litauerna samt även deras grannar och därtill säkert många andra - påknackning av polis under natten/morgonen.
AJ kontaktades troligtvis ungefär simultant med föreståndarinnan till caféet dvs Söndagskväll, likaså kollegorna.
Ett uppgiftslämnande ang. personer i närområdet är därmed troligt.

Ditt fetade:
Helt beroende på vilken info polisen fick mottagit direkt är det så klart en möjlighet, men jag håller den låg. Dom flesta upplevde med bestörtning att litauerna blev inplockade till slut = troligtvis initialt goda ord om dessa.
I ett läge där polis inte har egna uppgifter, så är dom hänvisade till inkommande uppgifter.

Sammanlagt skulle jag säga att det inte fanns fog att fokusera på dessa inledningsvis, utan mer att finna Lisa, oavsett GM.

Nedanstående omhuldat av ett Frågetecken:
Lite i förlängningen så går det löst att konstatera att av dom tips som ramlat in, verkar det inte som litauerna omtalats nämnvärt. Ett tips som lett till en mer noggrann koll av litauernas förehavanden, kunde med facit i hand, lett till att det hela klarats upp snabbare.
Delar inte din uppfattning, gissar att namn på MGM kom polisen tillhanda initialt... Något fick polisen att tro BO levde o fanns i närheten... Span sattes på MGM men hen säkrades inte, då riskerades BO död i gömslet
2015-07-22, 23:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Uppgift från 1990 är nog för gammal men då fanns han här:

Forshem, Österängs Egendom

533 94 Hällekis

Där fanns då hela familjen:
AJ med fru, dotter, son och styvson.
AJ var flitigare än så, tre söner och två döttrar, plus styvson, alla födda före 1990.
2015-07-22, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
När AJ hittade handsken i ladan, var det känt att Lisa hade ett par handskar den där dagen, fanns de med i signalementet som hade gått ut, var signalementet offentligt vid tiden för arbetsplaneringsmötet i ladan? Jag finner det märkligt att han gör en koppling mellan ett par motorcykelhandskar och en ung tjej, visste han att hon körde moped?

Vad fick honom att tro att handsken kunde tillhöra Lisa, brukade obehöriga glömma eller tappa klädesplagg i hans lada?

Skarptänkt att göra en koppling mellan en motorcykelhandske och en moped, han var medveten om mopeden, det är jag övertygad om, frågan är om Lisa berättade att hon körde moped den där dagen, förtjusande som hon var.

Det verkade på media och även från användare här inifrån att AJ visste exakt allt om alla och när folk gjorde saker och ting. Lite läskigt.. Kan tänka mig att AJ pratade lite kort med LH innan hon började arbeta. Kanske när hon skulle kliva av mopeden den där morgonen.. Kanske AJ fick lite ryck i baguetten av LH långa doftande hår när en liten vindpust kom den där fina morgonen.
2015-07-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Så om fynden inte fanns, på vilket sätt hade plisen kunnat veta att Lisa fanns nära?
De hade kanske full koll på MGM via hens mobil, både före, under o efter dådet
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag håller med XeniaOnTopp. Uppgiften om en SUV finns bara i tråden. Kan stämma, men vi vet inte. Däremot så sas det hela tiden medan man letade efter Lisa att kollegorna var de sista som såg henne. AJ blev intervjuad flertalet gånger den veckan, men nämnde aldrig att han sett henne efter kollegorna åkt. Varför dölja det när han berättade annat och det hela tiden togs upp att ingen sett henne efter att hon gick runt knuten?
De fordon som rapporterats on i tråden verkar vara 3 till antalet.
Dels den svarta SUVen, och den där fyrhjuls-mcn. Men det har även skrivits om en silvrig bil som jagade fram på vägarna under kvällen Lisa försvann.

Jag vet inte om det finns fler bilar som tagits upp?
Jo, det var väl nån i början av tråden som skrev om "utlänningar" elelr om det var romer, som hade synts till i en bil.

Annars är det väl allt?

Vet man om balterna hade någon bil? En egen eller om de bara lånade av godsherren?
Hade de alltid bil vid sitt eget hus?
Hur tog de sig till ICA Handlarn 1930? Med bil eller till fots?
VAd har pappan för bil? En stor SUV-liknande eller en liten sportbil? Har den stort bagage eller så?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Det kan hända att denna info kommit in några dagar senare, och då berättar väl inte polisen om det?
Jag tror att polisen har denna info.

Jag dubbelkollade med med han som var med mig när vi träffade de som berättade detta med en svart SUV, och han hade uppfattat det precis så som jag skrivit här.
Men AJ visste om försvinnandet samma kväll, eller möjligen morgonen därpå. Han dröjde väl inte med info till polisen?
2015-07-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Minns inte detaljen om vittnet. Satt vittnet själv i en bil? För i så fall kan ju GM (och som somliga tror AJ) lagt märke till den andra bilen med tanke på att SUV:en inte stod bakom caféet. Om man tänkt röva bort nån håller man väl koll på att det ör fritt fram? Man rövar väl inte bort nån så andra kan se?

Nu vet jag ju inte om SUV:en är sanning. Tråden är full av troll som påstår det ena och det andra som inte stämmer.

Har inte sett några mediauppgifter om det, men är inte 100% påläst, sen svart SUV, måste ju vara bland de vanligaste bilarna i detta landet nu, genom att fler och fler byter upp sig till det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in