2015-07-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har också varit en naiv 17-åring. Satte mig ändå inte ensam i en bil med en "gubbe" även om han bodde i mitt kvarter. Det kanske är annorlunda nu, men att umgås med äldre män undvek vi på min tid. I synnerhet inte om man var blyg.

Att LH skulle ladda sin mobiltelefon för att skicka ett sms till pappa om sin hemfärd genom att använda sig av GM billaddare tror jag vi kan bortse ifrån. Jag misstänker starkt att hon redan hade smsat pappan när hon träffade på sin baneman. Att sedan mobiltelefonen hittades sönderslagen är väl mer eller mindre kutym bland dagens teknikmedvetna mördare.

Smsandet har nog ingenting med själva gärningen att göra, förstår inte varför ni hakar upp er på en massa bisaker? Inte menat till dig MM, bara allmänt. Först var det handsken och nu är det smset.
2015-07-22, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag antar att Hitta min iPhone kräver batterislukande GPS påslaget. Det har man inte med dåligt batteri.

Att hon haft dåligt batteri är en trådsanning...
Ingen vet hur hennes laddning såg ut när hon försvann...
2015-07-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur kan folk tro saker utan att ha en aning?
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2740259-spar-hittat-efter-forsvunnen-17-aring
"- Vi vet inte varför men hennes batteri var dåligt, säger Christer Fuxborg."

Bara för att CF nämnt detta betyder det inte att LH sprungit runt och försökt ladda sin mobil i lador, kaféer, bilar och andra platser runt omkring i Blomberg. Lägg ned det snacket någon gång.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske därför mobilen hade dåligt batteri, har du ens tänkt tanken?

Hon hade kanske just det, GPS påslagen, och det i kombination med ett uselt skick på batteriet gjorde att batteriet inte klarade av att lagra ström särskilt länge, vad tror du, kan det vara en förklaring?
Det är osannolikt att hon skulle ha GPS påslaget med dåligt batteri.

Varför krångla till det så f-bannat? Ockham vänder sig i sin grav när han läser vad du skriver, han riskerar ju att skära sig på sin rakkniv.
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nog kan jag tänka mig mellanformer där hon inte styrkt sin mans story i alla delar, men ändå inte vill tro att han ljuger på den mest avgörande punkten. Att någon av dem har sagt saker som inte är till fördel för den fortsatt häktade är i vart fall klarlagt utifrån advokatens uttalande. Att detta något skulle vara "Han mördade henne" ser jag däremot som nästintill helt osannolikt.
De kan genom sina vittnesmål ha öppnat ett tidsfönster under vilket NB kan ha agerat utan att de vetat vad han haft för sig. Under detta tidsfönster kan AB och IB ha varit sysselsatta med en gemensam aktivitet; en aktivitet som dock ej behöver överensstämma med sanningen; de kan ha överenskommit på förhand vad de ska säga vid ett ev. förhör. Att de (vare sig de ville, eller inte) inte kunnat ge NB alibi kan ha att göra med uppenbara omständigheter, t.ex. en bevittnad bilfärd som NB gjort, el. likn.
2015-07-22, 21:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Var det tio minuter se'n jag länkade detta?
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2740259-spar-hittat-efter-forsvunnen-17-aring
"- Vi vet inte varför men hennes batteri var dåligt, säger Christer Fuxborg."
2015-07-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil

Att batteriet var dåligt har polisen sagt.
hur batteristatusen var just då är på väg att bli en trådsanning.
2015-07-22, 21:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Att LH skulle ladda sin mobiltelefon för att skicka ett sms till pappa om sin hemfärd genom att använda sig av GM billaddare tror jag vi kan bortse ifrån. Jag misstänker starkt att hon redan hade smsat pappan när hon träffade på sin baneman. Att sedan mobiltelefonen hittades sönderslagen är väl mer eller mindre kutym bland dagens teknikmedvetna mördare.

Smsandet har nog ingenting med själva gärningen att göra, förstår inte varför ni hakar upp er på en massa bisaker? Inte menat till dig MM, bara allmänt. Först var det handsken och nu är det smset.

Håller helt med dig. Varför tänka ut märkliga teorier om att GM skrivit smset eller bokstaverat det? Enklast är att tänka att bortrövandet skedde efter smsandet. Varför? Jo, alla mördare är inte kallt kalkylerande psykopater (som i filmer) som tar makten över sina offer. Tvärtom. De är oftast våldsamma och inpulsstyrda, ej genomtänkta.
2015-07-22, 21:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Bara för att CF nämnt detta betyder det inte att LH sprungit runt och försökt ladda sin mobil i lador, kaféer, bilar och andra platser runt omkring i Blomberg. Lägg ned det snacket någon gång.
Jag har inte sagt att hon har gjort det, bara att möjligheten finns.
2015-07-22, 21:06
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har någon påstått att Lisas DNA inte finns i den häktades bil eller något annat fordon som han förfogade över vid tillfället för försvinnandet?

En strypning genererar inte massor av blod, urin och saliv kan jag tänka mig. Även om urinblåsan töms när man dör så blir ju inte hela bilen fylld med urin, vi vet inte, kanske har NFC hittat urin i en bil?

Min erfarenhet av väldigt många dödsfall är inte att urinblåsan töms. Men det spelar mindre roll här, om mordet har skett i bil så bör det finnas spår.
2015-07-22, 21:07
Medlem
Så här med facit i efterhand, funderar jag på följande uttalande från polisen. Är det statistik de bygger på tro?

- Vi gör under dagen en kompletterande undersökning på en radie på 300 meter kring mopeden. Är hon i området så finns hon inom denna radie. I annat fall befarar vi att hon kan vara långt borta.

2015-07-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Att tala och läsa ett språk är en stor skillnad. Många kan säga både det ena och det andra på ett språk, men läsa samma språk däremot är krångligt. Varför? Jo, på grund av uttalsregler. Det går inte att se på vissa bokstavskombinationer hur de ska uttalas, man fattar inte att de ord man uttalar kan stavas på det sättet. Man behöver bara läsa här i trådar och på Facebook så ser man att även svenskar som vet hur ett ord låter inte automatiskt vet hur det stavas. Såg tidigare ikväll i tråden en hemmagjord stavning av ordet presenning. På Facebbok skriver många som de talar. Så att en utlänning som inte studerat svensks är en fena på att läsa svenska tvivlar jag starkt på. Grannen sa ju i en intervju att de hade svårt att pratas vid pga språkförbistringar då han inte kunde engelska.

Sverige är t ex ett ord som inte låter som det stavas. Eller ensilage och bagagelucka.
Skit i språket😄Det som stör mig är det enl mig sent sms, 1 kollega lämnade ca kl 17.45, de andra ca kl 18.10 för att hinna buss med avgång kl 18.20... Vad dröjde ensamt BO kvar på kuslig plats, stölder hade begåtts o stirrande byggares ögon... Har man 4 mil på moped att besegra vill de flesta hem fort, jag köper varken mobilladdning, kissnödighet m.m... Min fasta övertygelse är att MGM uppehöll... El tror du MGM rullade tummarna till sms till nära o kära var skickat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in