Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-07-22, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men MGM kan ju inte svenska. Hur kunde han säkert veta vad hon skrev?
MGM har bott här i 6 år, efter någon vecka på sem brukar jag lära mig några främmande glosor
15-07-22, 20:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Ordet "sen" hade fått en nära o kär orolig, hade hängt på lurat o frågat varför... MGM ville nog varken då el nu prata med den nära o kär, BO hade hörts annorlunda på rösten

Om man skriver att man är sen för det kom en hel busslast just innan stängningstid och det är mycket servering och disk nu, skriver föräldern tillbaka att hen ska höra av sig när hen är färdig.

Men MGM har så klart inte styrt över smset. Att inte kunna språket öppnar för att LH kan skriva kodat eller så märkligt att föräldrarna kommer på studs.
15-07-22, 20:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Kan det vara så att det sedan tidigare var bekant att hennes batteri var dåligt på så sätt att det var opålitligt och laddade ur för snabbt lite då och då? Dags att göra något åt det men att det inte hade blivit av?

Det står att pejlingen visade att hon skickade sitt SMS från en plats i närheten av mopeden. Det innebär väl att det inte gick att fastställa att det skickades exakt från baksidan av fiket? Jag är inte kunnig på hur nära det går att komma vid pejling. För inte kan det väl betyda att de har kunnat se att SMS.et inte skickades exakt därifrån utan från en annan plats i närheten?

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2740259-spar-hittat-efter-forsvunnen-17-aring

Kanske inte av väldigt stor betydelse, men jag noterar att tidsangivelsen för sms:et i den här artikeln säger 18:21.

Synonymer till pejla
loda, mäta djupet; bestämma riktning, lokalisera; TV-pejla; (bildl.) undersöka, utforska, sondera, kolla

Måste pejlingen tvunget ha gjorts genom masttömning? Kan mobilens sista kända koordinat ha lokaliserats genom till exempel iCloudfunktionen Hitta min iPhone?
15-07-22, 20:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske inte av väldigt stor betydelse, men jag noterar att tidsangivelsen för sms:et i den här artikeln säger 18:21.

Synonymer till pejla
loda, mäta djupet; bestämma riktning, lokalisera; TV-pejla; (bildl.) undersöka, utforska, sondera, kolla

Måste pejlingen tvunget ha gjorts genom masttömning? Kan mobilens sista kända koordinat ha lokaliserats genom till exempel iCloudfunktionen Hitta min iPhone?

Nej.
Senast redigerad av develi 15-07-22 kl. 20:53.
15-07-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om man skriver att man är sen för det kom en hel busslast just innan stängningstid och det är mycket servering och disk nu, skriver föräldern tillbaka att hen ska höra av sig när hen är färdig.

Men MGM har så klart inte styrt över smset. Att inte kunna språket öppnar för att LH kan skriva kodat eller så märkligt att föräldrarna kommer på studs.
" Jag kör nu" behärskade möjligtvis MGM
15-07-22, 20:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej.

Den kortaste oneliner jag har sett tror jag, grattis.

Vänligen utveckla ditt var, varför ska vi tro på ett nej utan förklaring?

Du kan säkert ha rätt, dock förväntar jag mig något som styrker vad du påstår. Varför kan mobilen inte ha lokaliserats via Hitta min iPhone?

Du verkar säker på din sak, kanske vet du också om batteristatusen kan kontrolleras via iCloud?
15-07-22, 20:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Nej vi vet tyvärr ej om den hittades hel, men det tillhörande visiret ska också vara funnet Många har ansett att den försvunna hjälmen varit "ett mysterium". Men jag har inte riktigt fattat vad som är skillnad på att hitta hjälmen och t ex hitta hennes jacka.

Gällande det du skrev ovan så verkar det tyvärr mest vara personer som hör hemma i det fetade som cirkulerar i denna tråd De som underbygger sina hypoteser/teorier med relevant fakta är att föredra men det finns även de som postar länkar eller fakta eller statistik som inte ens hör till saken utan typ låtsas ha en källa som egentligen inte ens är relevant för aktuellt fall när man kollar upp den.

Skillnaden är väl att jackan hade hon antagligen på sig men vi vet bara att hon hade hjälmen i handen när hon gick runt knuten enligt vittnen. Har svårt att tro att mördaren släpar med sig en stor hjälm istället för att lämna den på plats. Hon hade antagligen precis satt på sig hjälmen så den följde med på köpet.
15-07-22, 20:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Den kortaste oneliner jag har sett tror jag, grattis.

Vänligen utveckla ditt var, varför ska vi tro på ett nej utan förklaring?

Du kan säkert ha rätt, dock förväntar jag mig något som styrker vad du påstår. Varför kan mobilen inte ha lokaliserats via Hitta min iPhone?

Du verkar säker på din sak, kanske vet du också om batteristatusen kan kontrolleras via iCloud?

Har fetat din fråga. Insåg det var två frågor.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Synonymer till pejla

Jag antar att Hitta min iPhone kräver batterislukande GPS påslaget. Det har man inte med dåligt batteri.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
MGM har bott här i 6 år, efter någon vecka på sem brukar jag lära mig några främmande glosor

Att tala och läsa ett språk är en stor skillnad. Många kan säga både det ena och det andra på ett språk, men läsa samma språk däremot är krångligt. Varför? Jo, på grund av uttalsregler. Det går inte att se på vissa bokstavskombinationer hur de ska uttalas, man fattar inte att de ord man uttalar kan stavas på det sättet. Man behöver bara läsa här i trådar och på Facebook så ser man att även svenskar som vet hur ett ord låter inte automatiskt vet hur det stavas. Såg tidigare ikväll i tråden en hemmagjord stavning av ordet presenning. På Facebbok skriver många som de talar. Så att en utlänning som inte studerat svensks är en fena på att läsa svenska tvivlar jag starkt på. Grannen sa ju i en intervju att de hade svårt att pratas vid pga språkförbistringar då han inte kunde engelska.

Sverige är t ex ett ord som inte låter som det stavas. Eller ensilage och bagagelucka.
15-07-22, 20:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
" Jag kör nu" behärskade möjligtvis MGM

Men vet vi att det var det hon skrev? Nej, vi vet inte det. Hon kan ha skrivit ett långt sms om att de fick sluta tidigt och varför eller att det blåste rejält nu, men att hon skulle köra försiktigt. Pappan uttalade sig väl om att det var Lisa som skrivit, dvs typiska ord för henne, typisk stil.
15-07-22, 20:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag antar att Hitta min iPhone kräver batterislukande GPS påslaget. Det har man inte med dåligt batteri.

Kanske därför mobilen hade dåligt batteri, har du ens tänkt tanken?

Hon hade kanske just det, GPS påslagen, och det i kombination med ett uselt skick på batteriet gjorde att batteriet inte klarade av att lagra ström särskilt länge, vad tror du, kan det vara en förklaring?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in