2015-03-12, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shiieet
Skönt att få bekräftelse på att jag tänker rätt.
Skor har jag funderat på en hel del. Saken är att jag äger ett par terränglöpar skor som jag använder till vardags. Dessa är gjorda av GoreTex material och känns väldigt sköna att gå i. Dock är dom låga och lite mjuka. Men jag tänker att eftersom skorna är vattentåliga, jag ska ha en liten packning och det är en lättare terräng så kör jag på dessa och känner efter hur pass mycket mina fötter tål. Då får jag även en uppskattning på hur mycket jag behöver investera i ett par trekkingskor för framtida vandringar. Under denna vandring blir det ca 1-1.5 mil om dagen.
Eftersom du inte ska bära på tält och kök (?) så skulle jag absolut tro att löparskorna funkar, särskilt eftersom det inte är fjällen du ska till. Om vädret är någorlunda torrt vill säga.
Citera
2015-07-22, 20:00
Medlem
Eldamyckes avatar
Hajhaj, skall så småningom investera i en lite finare jacka. Har nu sållat igenom en mängd märken och modeller och hittat två kandidater.

Antingen blir det en arcteryx alpha ar eller en mountain equipment lohtse. Har någon erfarenheter av dessa och deras passform. Är kort och något kompakt.
Citera
2015-07-22, 20:06
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Hajhaj, skall så småningom investera i en lite finare jacka. Har nu sållat igenom en mängd märken och modeller och hittat två kandidater.

Antingen blir det en arcteryx alpha ar eller en mountain equipment lohtse. Har någon erfarenheter av dessa och deras passform. Är kort och något kompakt.

Tyvärr inte, men om du inte tittat på Haglöfs utbud så rekommenderar jag dig att göra det. Fantastiska jackor, och även billigare än de du tittat på.
Citera
2015-07-22, 20:10
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Pröva Patagonia, www.polerstuff.com. Airblaster etc.
Citera
2015-07-22, 20:50
Medlem
Snusovics avatar
Citat:

Jag har två stycken Alpha SV och är knallnöjd! Men om jag vore du skulle jag även kolla på Theta.
Oavsett är Arcteryx helt klart suveräna. Passformen är inget problem då de flesta modeller går att fås i olika former.
Senast redigerad av Snusovic 2015-07-22 kl. 20:52.
Citera
2015-07-22, 21:03
Medlem
Eldamyckes avatar
Tack för tipsen, kollade över haglöfs. Motsvarande jacka går på c:a 5k så priset kommer inte styra mitt val. Om priset inte är en faktor, skulle du fortfarande rekommendera haglöfs framför tidigare nämnda märken?

Angående alpha sv vs alpha ar är det just prislappen som är en faktor. Jag har också sneglat på theta ar, den verkar snarlik alpha ar i egenskaper förutom längden. Är ju själv av lite kortare och bulkigare modell, varpå passformen på theta känns tveksam, har jag rätt?
Senast redigerad av Eldamycke 2015-07-22 kl. 21:08.
Citera
2015-07-22, 21:39
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Tack för tipsen, kollade över haglöfs. Motsvarande jacka går på c:a 5k så priset kommer inte styra mitt val. Om priset inte är en faktor, skulle du fortfarande rekommendera haglöfs framför tidigare nämnda märken?

Angående alpha sv vs alpha ar är det just prislappen som är en faktor. Jag har också sneglat på theta ar, den verkar snarlik alpha ar i egenskaper förutom längden. Är ju själv av lite kortare och bulkigare modell, varpå passformen på theta känns tveksam, har jag rätt?

Prislappen skiljer lite mellan AR och SV ja, men det är en försvarlig skillnad tycker jag. Jag har provat kompisens AR (som han är väldigt nöjd med också), och dels har du några småskillnader i själva utförandet (resår i ärmmanschetterna och en ficka på vänsterärmen på SV, inte på AR), men det som verkligen skiljer dom åt är hur gedigna dom känns. AR är betydligt mjukare medan SV känns mycket stelare och kraftigare i materialet. Ingen av våra tre jackor har dock gått sönder eller sviktat i täthet trots frekventa påfrestningar så med mindre du har planer om att gnaga mot fjällsidor med din jacka så funkar båda helt fint.
Ett tips annars är att kolla på rea; det brukar bli riktiga prisras på utgående färger som inte sålt så bra t.ex. köpte jag min ena i färgen platinum (läs "ljus gråblå") och vips kostade den 4500.

Anledningen till att jag vill tipsa om Theta är just längden. Den fyller en funktion. Jag bor i en av de blötaste platserna i Europa och har dessvärre fått mycket erfarenhet med regn. På Alpha (som är gjord för klättring och därmed är kortare i fram för rörligheten) innebär det att vid kraftigare regn bör du komplettera med regnbyxor (rekommenderar en titt på Norrøna om du är ute efter byxor) för när regnet rinner av jackan rinner det rätt i skrevet på dig vilket är obehagligt. På Theta (som är designad för skidåkning och därmed längre) rinner nämnda vatten ner på dina lår, vilket är bättre eftersom du då slipper känslan av att ha pissat ner dig...

PS: tänk inte så mycket på din kroppsform, för att du inte ska passa in i en så bör du vara inte bara bulkig men rent ut sagt väldigt överviktig och riktigt kort i kombination. Jag är själv något överviktig och 187cm, kompisen är tunn som en tråd och ca 195cm och vi har samma storlek på våra jackor (XL) utan att hans ser ut som ett tält eller är för kort på honom och utan att min sitter onödigt tight på mig (jag får plats med både fleecetröja och tjock ulltröja under). Så Arcteryx vet vad dom pysslar med för att modellerna ska passa flest möjligt.
Senast redigerad av Snusovic 2015-07-22 kl. 22:12.
Citera
2015-07-23, 08:54
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Prislappen skiljer lite mellan AR och SV ja, men det är en försvarlig skillnad tycker jag. Jag har provat kompisens AR (som han är väldigt nöjd med också), och dels har du några småskillnader i själva utförandet (resår i ärmmanschetterna och en ficka på vänsterärmen på SV, inte på AR), men det som verkligen skiljer dom åt är hur gedigna dom känns. AR är betydligt mjukare medan SV känns mycket stelare och kraftigare i materialet. Ingen av våra tre jackor har dock gått sönder eller sviktat i täthet trots frekventa påfrestningar så med mindre du har planer om att gnaga mot fjällsidor med din jacka så funkar båda helt fint.
Ett tips annars är att kolla på rea; det brukar bli riktiga prisras på utgående färger som inte sålt så bra t.ex. köpte jag min ena i färgen platinum (läs "ljus gråblå") och vips kostade den 4500.

Anledningen till att jag vill tipsa om Theta är just längden. Den fyller en funktion. Jag bor i en av de blötaste platserna i Europa och har dessvärre fått mycket erfarenhet med regn. På Alpha (som är gjord för klättring och därmed är kortare i fram för rörligheten) innebär det att vid kraftigare regn bör du komplettera med regnbyxor (rekommenderar en titt på Norrøna om du är ute efter byxor) för när regnet rinner av jackan rinner det rätt i skrevet på dig vilket är obehagligt. På Theta (som är designad för skidåkning och därmed längre) rinner nämnda vatten ner på dina lår, vilket är bättre eftersom du då slipper känslan av att ha pissat ner dig...

PS: tänk inte så mycket på din kroppsform, för att du inte ska passa in i en så bör du vara inte bara bulkig men rent ut sagt väldigt överviktig och riktigt kort i kombination. Jag är själv något överviktig och 187cm, kompisen är tunn som en tråd och ca 195cm och vi har samma storlek på våra jackor (XL) utan att hans ser ut som ett tält eller är för kort på honom och utan att min sitter onödigt tight på mig (jag får plats med både fleecetröja och tjock ulltröja under). Så Arcteryx vet vad dom pysslar med för att modellerna ska passa flest möjligt.

Tack för tipsen, gör nog så att jag väntar på rea och helt enkelt köper den jackan som blir nedsatt. Alpha, theta, beta, lhotse, jag blir nog nöjd oavsett.....
Citera
2015-07-23, 12:43
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Tack för tipsen, gör nog så att jag väntar på rea och helt enkelt köper den jackan som blir nedsatt. Alpha, theta, beta, lhotse, jag blir nog nöjd oavsett.....

Tror jag med.
Citera
2015-07-23, 17:00
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Tror jag med.

Jag också. Och det är ett smart val. Nu vet jag inte om det går att få skickat till Sverige, men Fjellsport i Norge har -30% på Theta AR i Nighthawk (Arcteryx snyggaste färg imho, dessvärre blev den aldrig tillverkad till Alpha SV).

Får gratulera till ett gott val TS. Arcteryx är inte billiga, men du betalar inte bara för ett märke. De dyrare modellerna tillverkas fortfarande i Canada, med högre arbetskostnader. För min del väger det ganska tungt: textilnäringen är nästan död i väst så om någon vill tillverka "här" och ta lite mer betalt så är det ganska hedervärt imho. Och produkterna är verkligen en vän för livet.
Citera
2015-08-09, 21:44
Medlem
Är ute efter en (lätt) regnjacka som tål mycket regn och vind.
Går mest vandringar i skogen (inte så mycket fjäll)
Regnjackan bör ha någon form av ventilation, då jag är en rätt varm person

Budget: upp till 1000:-

Dessa har jag kollat in och verkar bra:
  • Marmot Precip Jacket
  • Packaway (Itab)
  • Mountain Hardwear Plasmic Jacket

Dessa verkar oxå bra men har inte kollat upp så mycket
  • Helly Hansen Loke jacka
  • The North Face Resolve Jacke
  • Jack Wolfskin - Cloudburst Jacket Men's

Någon som har erfarenheter av ovan nämnda märken/modeller?
Några märken/modeller som man ska helt undvika?
Citera
2015-08-09, 23:38
Medlem
Scratchbites avatar
Hallå!

Är det någon som känner till något märke som gör outdoor-kläder i naturmaterial? Jag har nyligen bytt ut mina gamla fjällrävenbyxor mot ett par huggarbyxor i läder, och fy fan vad sköna dom är! Varma, vindtäta, vattentäta, smutsresistenta, tåliga som stryk, och det bästa av allt är att de inte prasslar som diverse 'modernare' tyger..

Tanken föddes att det skulle vara roligt att titta lite på andra material eftersom jag inte tycker särskilt mycket om syntet (ens i de högre prisklasserna..). Det prasslar ofta, känns konstigt att ha på sig, och kommer allt som oftast i neonfärger som får mina ögon att blöda. Så jag har bestämt mig för att shoppa runt bland naturmaterial för att jämföra med syntet - jag tänker ull, läder, päls, lintyg mm. Lite kan jag visserligen hitta på Fjällräven, men det har visat sig svårt att hitta återförsäljare som har ett bra utbud av de här materialen. Är det någon som vet var jag skulle kunna börja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in