Citat:
Ursprungligen postat av
Eldamycke
Tack för tipsen, kollade över haglöfs. Motsvarande jacka går på c:a 5k så priset kommer inte styra mitt val. Om priset inte är en faktor, skulle du fortfarande rekommendera haglöfs framför tidigare nämnda märken?
Angående alpha sv vs alpha ar är det just prislappen som är en faktor. Jag har också sneglat på theta ar, den verkar snarlik alpha ar i egenskaper förutom längden. Är ju själv av lite kortare och bulkigare modell, varpå passformen på theta känns tveksam, har jag rätt?
Prislappen skiljer lite mellan AR och SV ja, men det är en försvarlig skillnad tycker jag. Jag har provat kompisens AR (som han är väldigt nöjd med också), och dels har du några småskillnader i själva utförandet (resår i ärmmanschetterna och en ficka på vänsterärmen på SV, inte på AR), men det som verkligen skiljer dom åt är hur gedigna dom känns. AR är betydligt mjukare medan SV känns mycket stelare och kraftigare i materialet. Ingen av våra tre jackor har dock gått sönder eller sviktat i täthet trots frekventa påfrestningar så med mindre du har planer om att gnaga mot fjällsidor med din jacka så funkar båda helt fint.
Ett tips annars är att kolla på rea; det brukar bli riktiga prisras på utgående färger som inte sålt så bra t.ex. köpte jag min ena i färgen platinum (läs "ljus gråblå") och vips kostade den 4500.
Anledningen till att jag vill tipsa om Theta är just längden. Den fyller en funktion. Jag bor i en av de blötaste platserna i Europa och har dessvärre fått mycket erfarenhet med regn. På Alpha (som är gjord för klättring och därmed är kortare i fram för rörligheten) innebär det att vid kraftigare regn bör du komplettera med regnbyxor (rekommenderar en titt på Norrøna om du är ute efter byxor) för när regnet rinner av jackan rinner det rätt i skrevet på dig vilket är obehagligt. På Theta (som är designad för skidåkning och därmed längre) rinner nämnda vatten ner på dina lår, vilket är bättre eftersom du då slipper känslan av att ha pissat ner dig...
PS: tänk inte så mycket på din kroppsform, för att du inte ska passa in i en så bör du vara inte bara bulkig men rent ut sagt
väldigt överviktig och riktigt kort i kombination. Jag är själv något överviktig och 187cm, kompisen är tunn som en tråd och ca 195cm och vi har samma storlek på våra jackor (XL) utan att hans ser ut som ett tält eller är för kort på honom och utan att min sitter onödigt tight på mig (jag får plats med både fleecetröja och tjock ulltröja under). Så Arcteryx vet vad dom pysslar med för att modellerna ska passa flest möjligt.