2015-07-22, 09:09
Medlem
mina3grabbars avatar
Tänk om SD i någon undersökning skulle tappa 0.1%! Jag kan se rubrikerna i slaskpressen skrika med versaler:
"Nu flyr väljarna från SD"!
För övrigt vill jag säga angående att kvinnor inte röstar på SD. Vi är många, många som gör det men vi arbetar nog lite mer i det tysta..
2015-07-22, 09:21
Medlem
Storus Pittuss avatar
M har legat förvånansvärt stilla i ou trots sitt monumentala svek i och med DÖ. Jag kan inte komma ifrån känslan av att det finns fel i deras siffror. Kanske är det som mp att de får uppblåsta siffror eller så är m-väljare trögrörliga. Men om EBT gjort intryck kan resultatet bli en markant ökning för kd som i så fall tar väljare från m och knappast några från sd. Det är då fullt möjligt att sd passerar m utan att själva ta ett stort steg i en ou utan på grund av ett ras för m. Det skulle nästan vara ännu mer njutbart för en gammelmoderat som slängde partiet på sophögen när Reinfeldt kapade det.

/SP
2015-07-22, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus
M har legat förvånansvärt stilla i ou trots sitt monumentala svek i och med DÖ. Jag kan inte komma ifrån känslan av att det finns fel i deras siffror. Kanske är det som mp att de får uppblåsta siffror eller så är m-väljare trögrörliga. Men om EBT gjort intryck kan resultatet bli en markant ökning för kd som i så fall tar väljare från m och knappast några från sd. Det är då fullt möjligt att sd passerar m utan att själva ta ett stort steg i en ou utan på grund av ett ras för m. Det skulle nästan vara ännu mer njutbart för en gammelmoderat som slängde partiet på sophögen när Reinfeldt kapade det.

/SP

Det finns många sossar som gått över till m. S har ju inte kunnat leverera sina vallöften, därav tappet. Att dessa missnöjda inte gått över till SD? En väsentlig förklaring är att bara 50 procent intresserar sig för politik. Men tiggerifrågan kommer säkert att få fart även på många av dessa.
2015-07-22, 09:53
Medlem
Citat:

/SP

JAg vill dock minnas att M tappade 3 procentenheter i den senaste mätningen...vilket institut det nu var....jag tror M börjat sitt tapp nu.
2015-07-22, 09:55
Medlem
Storus Pittuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Det finns många sossar som gått över till m. S har ju inte kunnat leverera sina vallöften, därav tappet. Att dessa missnöjda inte gått över till SD? En väsentlig förklaring är att bara 50 procent intresserar sig för politik. Men tiggerifrågan kommer säkert att få fart även på många av dessa.
Har svårt att tro att så många sossar går till m. De sossar jag känner ser m som som den ultimata ondskan och arbetarklassens utsugare.
/SP
2015-07-22, 09:59
Medlem
Citat:
Har svårt att tro att så många sossar går till m. De sossar jag känner ser m som som den ultimata ondskan och arbetarklassens utsugare.
/SP

Även jag finner detta egendomligt..i a f för gråsossar och äldre sossar så är M teoretiskt omöjligt...det är arvfienden. Det där med omvägen om M stämmer inte för en betydande del av s-väljare. Men jag har sett denna myt odlas av flera här på FB
2015-07-22, 10:15
Medlem
flipflaps avatar
Minns att hälften av Svenskarna inte vet ett skit om politik utan röstar som mor och far röstade.

Det är när dessa "hälften" av Svenskarna inser att de blivit rumpknullade som lavinen går.

Glöm procentenheter då. Då talar vi om Tiondedelar. Och, kära Svenskvänner, det har vi att se fram emot.

Jag har som min agenda att dagligen göra EN sak/handling för "saken". Varje dag talar jag Svenskvänligt med en kassörska/-ör med en frisör med en vid busshållplatsen... om du formulerar dig vänligt/bestämt och utan invektiv (babbe nigger osv) så, ja de flesta håller med mig.

Jobba på nu, le och skratta... vi vinner.
2015-07-22, 10:37
Medlem
Den politiska lögnen har nått historiska surrealistiska dimensioner, och visar endast att politiken inträtt i en ogenomtränglig psykotiskt färgad förnekelsefas. Sanningen går helt enkelt inte längre att hantera.
2015-07-22, 10:48
Medlem
fulnicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Tänk om SD i någon undersökning skulle tappa 0.1%! Jag kan se rubrikerna i slaskpressen skrika med versaler:
"Nu flyr väljarna från SD"!
För övrigt vill jag säga angående att kvinnor inte röstar på SD. Vi är många, många som gör det men vi arbetar nog lite mer i det tysta..

Faktum är om bara kvinnornas röster skulle räknas, så skulle SD ändå få 7,5% av rösterna (senaste Sentio) - och ändå vara Sveriges tredje största parti.
Så att kvinnorna skulle svika SD är en sanning med modifikation.
2015-07-22, 10:53
Medlem
Citat:
M har legat förvånansvärt stilla i ou trots sitt monumentala svek i och med DÖ. Jag kan inte komma ifrån känslan av att det finns fel i deras siffror.
Vilket part skulle en väljare som vill få M-politik genomförd gå till?
2015-07-22, 11:09
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Jag personligen tror att SD:s barnpolitik som man presenterade under almedalsveckan definitivt kommer synas i OU framöver. När ett parti lägger fram en politik ämnad att förbättra tillvaron och möjligheterna för våra barn på ett så ärligt och pragmatiskt sätt som SD gjorde kan jag lova att det ger utslag i sympatierna. Jag som själv är småbarnsförälder kan intyga hur varmt andra föräldrar just nu pratar om deras barnpolitik. Nu menar jag folk som jag alltid har uppfattat vara vänstermänniskor och som från ingenstans plötsligt passionerat delger sitt stöd för SD helt öppet tack vare den "barnsliga" politiken. Kan ni tänka er de enorma dämningar som brister när merparten av de svenska föräldrarna har insett att Sverigedemokraternas barnpolitik på alla sätt är överlägsen de övriga partiernas!?
Jag vill minnas att det var någon statsvetare som så i en intervju att Åkesson och SD varit duktiga på att tänka långsiktigt inom opinionen till skillnad från de andra partierna som slängt ur sig saker med mer kortsiktigt fokus. Det här är väl just en sådan fråga även om det inte tilltalade en del debattörer här på forumet som vill ha hårda fakta och ett annat fokus. Familjepolitiken är ju som sagt ett område där eliten också är helt ur fas med folket, och endast KD skickat upp lite testballonger och sedan retirerar. Självklart ska man sätta in en stöt även där.

Det långsiktiga målet är ju givetvis den socialkonservativa "mittpositionen" som kan tilltala både gammelmoderater och högern genom att vara kring mitten ekonomiskt och vara för privata välfärdsföretag och samtidigt leverera lag och ordning, invandringskritik och försvar, samtidigt som man kan locka socialdemokrater genom att förespråka välfärdsstat istället för nedskärning och skattesänkning av modell Bo Lundgren (vilket egentligen är alliansens linje också men de har för mycket bagage för att de här sossarna ska köpa det) samtidigt som man levererar lag och ordning, invandringskritik och familjepolitik (låt föräldrarna välja).

Den långsiktiga potentialen för den här positionen bör ju mycket väl kunna landa kring 30-40 procent i och med att det är en position som lämnats tom i decennier och kan kannibalisera på båda blocken. Det som etablissemanget sluppit hantera fram till nu är ju att en stor del av S gräsrötter i grunden är rätt socialkonservativa i verkligheten, men att man kunnat behålla dem genom att hota med högerspöket och en höger som valde att bara fokusera på ekonomi, d.v.s. just de frågor som de här socialdemokraterna röstade på S för.

Vad gäller nästa mätning, ja alltså, realistiskt är väl ändå rätt lika med förra månaden. 22-23 procent låter väl rimligt om man tror på en effekt av Almedalen men också en effekt av brus sist. Demoskops ökade ju 3 procent nu i juli men hade ju då också stått still i flera månader innan det så att en del kan ju varit en korrigering för det.
2015-07-22, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Jag personligen tror att SD:s barnpolitik som man presenterade under almedalsveckan definitivt kommer synas i OU framöver. När ett parti lägger fram en politik ämnad att förbättra tillvaron och möjligheterna för våra barn på ett så ärligt och pragmatiskt sätt som SD gjorde kan jag lova att det ger utslag i sympatierna. Jag som själv är småbarnsförälder kan intyga hur varmt andra föräldrar just nu pratar om deras barnpolitik. Nu menar jag folk som jag alltid har uppfattat vara vänstermänniskor och som från ingenstans plötsligt passionerat delger sitt stöd för SD helt öppet tack vare den "barnsliga" politiken. Kan ni tänka er de enorma dämningar som brister när merparten av de svenska föräldrarna har insett att Sverigedemokraternas barnpolitik på alla sätt är överlägsen de övriga partiernas!? Vid det här laget har SD ett gigantisk "street cred" och jag skulle bli förvånad om något institut visar en tillbakagång. Demoskop gav en liten hint till vad som kommer komma. Detta är min fulla övertygelse och jag är tacksam över att få leva i en tid då jag får se en folkrörelse av detta slag blomma upp. Gräsrötterna har vuxit sig till starka stammar i en stor skog!

Är det makarna Myrdal och "Kris I befolkningsfrågan på repeat?"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in