Citat:
Ursprungligen postat av
frusciantelo
Jag personligen tror att SD:s barnpolitik som man presenterade under almedalsveckan definitivt kommer synas i OU framöver. När ett parti lägger fram en politik ämnad att förbättra tillvaron och möjligheterna för våra barn på ett så ärligt och pragmatiskt sätt som SD gjorde kan jag lova att det ger utslag i sympatierna. Jag som själv är småbarnsförälder kan intyga hur varmt andra föräldrar just nu pratar om deras barnpolitik. Nu menar jag folk som jag alltid har uppfattat vara vänstermänniskor och som från ingenstans plötsligt passionerat delger sitt stöd för SD helt öppet tack vare den "barnsliga" politiken. Kan ni tänka er de enorma dämningar som brister när merparten av de svenska föräldrarna har insett att Sverigedemokraternas barnpolitik på alla sätt är överlägsen de övriga partiernas!?
Jag vill minnas att det var någon statsvetare som så i en intervju att Åkesson och SD varit duktiga på att tänka långsiktigt inom opinionen till skillnad från de andra partierna som slängt ur sig saker med mer kortsiktigt fokus. Det här är väl just en sådan fråga även om det inte tilltalade en del debattörer här på forumet som vill ha hårda fakta och ett annat fokus. Familjepolitiken är ju som sagt ett område där eliten också är helt ur fas med folket, och endast KD skickat upp lite testballonger och sedan retirerar. Självklart ska man sätta in en stöt även där.
Det långsiktiga målet är ju givetvis den socialkonservativa "mittpositionen" som kan tilltala både gammelmoderater och högern genom att vara kring mitten ekonomiskt och vara för privata välfärdsföretag och samtidigt leverera lag och ordning, invandringskritik och försvar, samtidigt som man kan locka socialdemokrater genom att förespråka välfärdsstat istället för nedskärning och skattesänkning av modell Bo Lundgren (vilket egentligen är alliansens linje också men de har för mycket bagage för att de här sossarna ska köpa det) samtidigt som man levererar lag och ordning, invandringskritik och familjepolitik (låt föräldrarna välja).
Den långsiktiga potentialen för den här positionen bör ju mycket väl kunna landa kring 30-40 procent i och med att det är en position som lämnats tom i decennier och kan kannibalisera på båda blocken. Det som etablissemanget sluppit hantera fram till nu är ju att en stor del av S gräsrötter i grunden är rätt socialkonservativa i verkligheten, men att man kunnat behålla dem genom att hota med högerspöket och en höger som valde att bara fokusera på ekonomi, d.v.s. just de frågor som de här socialdemokraterna röstade på S för.
Vad gäller nästa mätning, ja alltså, realistiskt är väl ändå rätt lika med förra månaden. 22-23 procent låter väl rimligt om man tror på en effekt av Almedalen men också en effekt av brus sist. Demoskops ökade ju 3 procent nu i juli men hade ju då också stått still i flera månader innan det så att en del kan ju varit en korrigering för det.