2015-07-21, 16:20
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Determinism: kön stöter i rät linje till biljardboll 1 med tillräcklig röreseenergi. Biljardboll 1 rör sig då över bordet och stöter till biljardboll 2, om denna ligger i rät linje med biljardboll 1. Ligger också biljardboll 3 i rät linje med biljardboll 1 och 2 och om rörelseenergin är stark nog, så stöter boll 2 till boll 3.

Indeterminism: kön stöter till biljardboll 1 som tar en helt oberäknelig bana och träffar andra bollar, eller kanske ingen kö alls stöter utan bollarna rör sig utan det som vi kallar orsak överhuvudtaget.

Hur kan något av detta system innebära att bollarna själva bestämmer något? I indeterminismen så råder ren slump, varvid bollarna alltså är leksaker för krafter som inte är förutsägbara. Fri vilja däremot skulle innebära att bollarna själva skulle kunna bestämma sig för något.

Jag vet inte varför du talar om biljardbollar. Få saker kunde vara så främmande för hur vår värld är uppbyggt i sina minsta beståndsdelar. Dessutom är det väl knappast biljardbollar som man tror har ett sinne, ett Mind, och en vilja.

Går vi till det mikroskopiska, så är verklighetens 'biljardbollar' inte bestämda. De äger inte ens hälften av den 'klassiska' information vi tilldelar partiklar: vi kan inte tilldela dem både en bestämd tidpunkt och en viss energi; i själva verket måste båda dessa egenskaper, och alla andra, vara oprecisa. 'Biljardbollarna' har inte ens individualitet, så det går ofta inte att skilja på boll 1, 2 och 3. Vad som händer med dem är fullkomligt slumpmässigt, och determinismen finner vi endast när vi talar om stora ensembler av dem, och olika medelvärden.
Citera
2015-07-21, 17:01
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag vet inte varför du talar om biljardbollar. Få saker kunde vara så främmande för hur vår värld är uppbyggt i sina minsta beståndsdelar. Dessutom är det väl knappast biljardbollar som man tror har ett sinne, ett Mind, och en vilja.

Går vi till det mikroskopiska, så är verklighetens 'biljardbollar' inte bestämda. De äger inte ens hälften av den 'klassiska' information vi tilldelar partiklar: vi kan inte tilldela dem både en bestämd tidpunkt och en viss energi; i själva verket måste båda dessa egenskaper, och alla andra, vara oprecisa. 'Biljardbollarna' har inte ens individualitet, så det går ofta inte att skilja på boll 1, 2 och 3. Vad som händer med dem är fullkomligt slumpmässigt, och determinismen finner vi endast när vi talar om stora ensembler av dem, och olika medelvärden.

Man begår ett logiskt felslut när man definierar en helhet utifrån dess delar (atomer). Att ett lag är titulerat med ´Bästa lag´betyder inte att spelarna i sig är världsklass. Du kan till exempel inte dra slutsatsen att ett lag är bäst för att alla bästa spelare i varje position finns med. Att undersöka atomernas sätt att röra sig och utifrån det försöka dra slutsatser om determinism vs. fri vilja är fel.
Citera
2015-07-21, 17:07
Medlem
Citat:

Helt rätt, och "fri vilja" är ju varken slump eller styrt eller hur? Så hur skulle då fri vilja uppstå ur något som endast är slump menar du?

Hur definierar du ens fri vilja, har vi en begreppsförvirring pågående?
Citera
2015-07-21, 17:09
Medlem
Citat:
Nej, lika litet som den är oberoende av något annat, t ex förekomsten av ett sinne som har en vilja och fattar beslut. Var ska man dra gränsen? Är tvång beroende av vatten? Finns tvång oberoende av diktatur och kan det strida mot kausaliteten? o.s.v.

Fri vilja är beroende av något du kallar vilja? Cirkelresonemang på gång igen?

Och om inte, hur kan "fri vilja" som är styrd av någon annan vilja, hur kan den kallas fri menar du?
Citera
2015-07-21, 17:09
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Man begår ett logiskt felslut när man definierar en helhet utifrån dess delar (atomer). Att ett lag är titulerat med ´Bästa lag´betyder inte att spelarna i sig är världsklass. Du kan till exempel inte dra slutsatsen att ett lag är bäst för att alla bästa spelare i varje position finns med. Att undersöka atomernas sätt att röra sig och utifrån det försöka dra slutsatser om determinism vs. fri vilja är fel.
Jag håller med, och hoppas att det framgår av mitt inlägg. Ett system med kvantpartiklar är dock ett vanligt exempel där vi hittar både slump och determinism. Det är, skulle jag säga, en generell egenskap hos system. För att analysera viljan måste man se till det komplexa system, hjärnan, som vi antar är viljans 'arena'.
Citera
2015-07-21, 17:13
Medlem
Citat:

Nu är ju slutsatsen kring fri vilja mer fundamental än så.

Här försöker vi definiera vi fri vilja som något som definitionsmässigt inte kan existera i vårt kända universum, och när man blir ifrågasatt så hävdar man att det är möjlig pga komplixetet?

Hur definierar du fri vilja?
Senast redigerad av FlamRed 2015-07-21 kl. 17:41.
Citera
2015-07-21, 17:19
Bannlyst
Citat:

T.o.m. molekylnivå beter sig partiklar som biljardbollar. Hjärnan fungerar på molekylnivå. Det är gammal klassisk newtonsk fysik som gäller för hur en hjärna fungerar. Vad som sker under molekylnivå är ovidkommande för hjärnprocesserna.
Citera
2015-07-21, 17:43
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Jag håller med, och hoppas att det framgår av mitt inlägg. Ett system med kvantpartiklar är dock ett vanligt exempel där vi hittar både slump och determinism. Det är, skulle jag säga, en generell egenskap hos system. För att analysera viljan måste man se till det komplexa system, hjärnan, som vi antar är viljans 'arena'.

Det framgick tydligt och ville backa upp det.

Vi människor är inte UNDERKUVADE lagen om orsak och verkan till skillnad från t.ex. ett blad som beroende på vindens styrka och riktning blåser bort åt ett bestämt håll. Vi människor kan välja att göra mycket när vinden kommer eller när vi blir slagna... - vi kan trots omständigheterna styra framtiden om än något litet. Betyder detta att vi på sätt och vis har fri vilja, vad tycker du?
Citera
2015-07-21, 17:51
Medlem
Citat:
Det framgick tydligt och ville backa upp det.

Vi människor är inte UNDERKUVADE lagen om orsak och verkan till skillnad från t.ex. ett blad som beroende på vindens styrka och riktning blåser bort åt ett bestämt håll. Vi människor kan välja att göra mycket när vinden kommer eller när vi blir slagna... - vi kan trots omständigheterna styra framtiden om än något litet. Betyder detta att vi på sätt och vis har fri vilja, vad tycker du?

Är du säker, berätta gärna tex om hur du förändrar din egen vilja? Eller är det så att dina tankar styrs väl av din underliggande vilja?
Citera
2015-07-21, 18:13
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Är du säker, berätta gärna tex om hur du förändrar din egen vilja? Eller är det så att dina tankar styrs väl av din underliggande vilja?

Vad menar du med att "förändra din egen vilja"? En vilja (sekundär) ger uttryck för en primär vilja som man vill få igenom.

Exempel är min primära vilja att komma in i läkarprogrammet och min sekundära vilja är därför att få de betyg som krävs för att bli antagen. Min sekundära vilja förändras beroende på omständigheterna vad beträffar min primära vilja. Om läkarhögskolan får för sig att slopa antagning via betygsurval, måste min sekundära vilja ändras till att istället få högt HP-resultat och inte betyg. Min primära vilja kan dock påverkas av en mängd olika och andra faktorer (t.ex. personliga, sociala, ekonomiska, politiska...).
Citera
2015-07-21, 18:27
Medlem
Citat:
Vad menar du med att "förändra din egen vilja"? En vilja (sekundär) ger uttryck för en primär vilja som man vill få igenom.

Exempel är min primära vilja att komma in i läkarprogrammet och min sekundära vilja är därför att få de betyg som krävs för att bli antagen. Min sekundära vilja förändras beroende på omständigheterna vad beträffar min primära vilja. Om läkarhögskolan får för sig att slopa antagning via betygsurval, måste min sekundära vilja ändras till att istället få högt HP-resultat och inte betyg. Min primära vilja kan dock påverkas av en mängd olika och andra faktorer (t.ex. personliga, sociala, ekonomiska, politiska...).

Och om jag skulle be dig försöka vilja bli ekonom/städare/konstnär istället? Funkar ju inte eller hur, märker du hur du inte kan styra någon av dina viljor?
Senast redigerad av FlamRed 2015-07-21 kl. 18:30.
Citera
2015-07-21, 18:44
Medlem
Citat:

Jo, men hur skulle något som inte är determinism/icke-determinism kunna uppstå ur det du kallar komplexitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in