Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 00:29
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Som jag har tolkat det kan åklagaren "lägga ner anklagelserna" Det behöver inte föregås av en förhandling vid domstol. Han har inte väckt åtal än Det är när åklagaren väcker åtal som det går till domstolen, dvs blir rättegång

Aha, då kommer nog inte åklagaren att lägga ner misstanken mot den yngre brodern sålänge inte alla analyser är klara.
Däremot borde alltså åklagaren i nuläget lägga ner misstanken mot frun om det nu inte är så att de har bevis för att hon skyddat brottslingen.
Tänker du inte också så?
Senast redigerad av Kellywoman 2015-07-22 kl. 00:29. Anledning: stavfel
2015-07-22, 00:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Om kroppen hittades i den lilla boden i Martop så mgm visste nog hur många som brukade gå in i den och hur ofta. Jag menar att boden kanske anvädes nästan inte alls numera. Eller bara han själv och eventuellt yngre brdodern anväde boden, inga andra.

Jag tor att MGM tänkte flytta kroppen vidare till en bättre gömma men han kunde inte ana hur fort skulle poliser och massa andra människor springa i Martoprs marker. Han blev nog överraskad av den intensiva aktiviteten som startades nästan omedelbart när LH försvann.Och det kunde han inte räkna ut i förväg.
Polisen utökade sökområdet till att omfatta Martorp på torsdagen. http://sla.se/skovde/2015/06/11/polisen-utokar-sokomradet Så det gick inte fort innan poliser och massa andra människor började springa i Martorps marker.
2015-07-22, 00:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ursäkta, men just nu utsätts jag för fler frågor än jag hinner svara på, så jag hoppar över romaninlägg.

Jag förutsätter inte rationalitet hos GM, jag påstår ingenting. Men om man är rationell nog att ta bort kroppen från brottsplatsen bör man rimligtvis vara någorlunda rationell när man väljer dumpningsplats.

Jag tror det var Oy som kom med exemplet om mannen som gömde sin mördade fru/sambo i sin egen oljetank.

Man kan förklara beteendet inom en (någorlunda) rationell kontext också som bekant: Bort med kroppen från ladan (som ligger öppet och vem som helst borde inse snart kommer att sökas igenom) och flytta till ett ställe man iaf där och då tänker att ingen kommer att leta på. Visst är båda ställena litauerns arbetsplatser, men man kan inte förutsätta att han tänker på det viset just då.

Jag har tolkat det du skriver som att du tror att GM flyttade kroppen av omtanke och för att den skulle hittas. Du skrev ju t ex:

Citat:
Jag förstår inte heller varför de inte valde en annan plats som slutdestination, eller mellanlagringsplats. Det enda rimliga jag kan komma på är GM ville att kroppen skulle hittas och skyddas för djur.

och:

Citat:
Därför att syftet med flytten var att ta bort kroppen från en plats som kan knytas till GM, och inte flytta den till en plats som kan knytas till GM och samtidigt se till att den hittas och skyddas mot djur. Det är min teori med både flytten och fyndplatsen. Har jag inte gjort det klart, eller måste jag upprepa det en gång till?

... du har ju iofs rätt i att detta beteende inte behöver vara rationellt betingat från din tänkta GM vad gäller andra ledet (valet av Martorp). Däremot måste du väl för att kunna hävda att det är den enda rimliga teorin förutsätta att litauern om han är GM måste ha handlat rationellt. För vi är väl överens om hoppas jag att en irrationell, panikslagen litauisk broder mycket väl skulle kunna få för sig att flytta kroppen tills vidare till den antagna fyndplatsen på de skäl som Oy och ett flertal andra angett?
2015-07-22, 00:33
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
NB arbetade inte på vad man normalt menar en arbetsplats; han hade hela området som sin arbetsplats. - Han var långtifrån ensam om att utföra/ha utfört jobb på gården, och när LH försvann hade han och brodern en tid varit sysselsatta med ett tak; flera km från Martorp.
Eftersom djurhållning är utarrenderad på Martorp tror jag inte att det finns någon annan verksamhet där. Poliserna pratade bara om djur som behövde mat dagligen vilket de även fick när det var avspärrat. Därför tror det finns mycket tomma lokaler som bröderna har tillgång till. Som hantverkare behöver man någonstans att förvara verktyg, maskiner, förbrukningsvaror och material. Kan därför tänka mig att de varit där i stort sett dagligen och hämtat och lämnat sina verktyg om inget annat.
2015-07-22, 00:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
I så fall hade han för det första inte haft tid att städa efter sig för fem öre.
För det andra så blev en flytt genast mycket riskablare pga allt pådrag och kanske bangade han helt enkelt att våga föra bort liket i ett senare skede ...
Och? Städa vadå? Vadå flytt? Efter att kroppen hade hittats? Vad menar du?
2015-07-22, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det finns ingenting som heter häktad på starka skäl, den starkaste (högsta) graden är "på sannolika skäl". Att kläcka ur sig "endast på sannolika" är med andra ord lite knasigt...

Och vad vet du om bevisläget? Vi andra vet ingenting - du kanske har lust att upplysa oss?
Jag vet lika mycket som ni andra och jag vet att han inte blev häktad på den starkaste graden som är tillräckliga skäl för häktning och inte sannolika skäl som kommer tvåa av tre olika grader,då drar jag slutsatsen att bevisningen inte är den starkare även om den är stark….dvs inget DNA
2015-07-22, 00:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Utesluter du en ung, efterhängsen beundrare som blir för närgången? Alltid, när pojke träffar flicka, finns ett sexuellt motiv i bakgrunden, även om det inte just då behöver vara huvudmotivet. Partnerskap och sex ligger i människans natur och är en grund för hennes fortbestånd.
Nej jag utesluter inte det och i normala fall så kommer det högt upp på tänkbara GMP. Men det finns ju ingen sån tänkbar GM här. Den enda som någorlunda passar in på den där profilen är den tokstollen/bråkiga gästen som hade alibi. Och du har helt rätt att ett sånt motiv behöver inte kallas våldtäkt utan är mer någon form av besatthet som sen övergår i våldsamhet. Det är ju ovanligt i verkligheten men är ett rätt så vanligt motiv i deckare. Men det har ju inte framkommit nånting som stöder den teorin. BOs förra pojkvän har ju alibi också. Snubben borde ju vara känd, eller åtminstone sedd, av nån om han finns tycker man.
2015-07-22, 00:37
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomense
Behöver inte fråga honom, känner honom så pass väl att det inte kan va möjligt. Varför har inte grannarna som bor vägg i vägg med Litauerna bäst insyn?

Grannarna vägg i vägg ser inte deras fikaplats ute. Om du känt honom skulle du vetat var han bor och veta att detta är vad han ser:

https://www.google.se/maps/@58.54017,13.345955,3a,15y,319.77h,85.32t/data=!3m7!1e1!3m5!1smeek4CzTkEGmwJsEMy_EJA!2e0!6s% 2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3Dmeek4CzTkEGmw JsEMy_EJA%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_ sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D100%26h%3D80%26ya w%3D186.09566%26pitch%3D0!7i13312!8i6656?hl=sv

Bilden är från 2011 och nya bilderna i media visar att det nu står en hel trädgårdsgrupp där den vita stolen ovan syns.

Förklara nu varför det inte kan vara möjligt att han har kontakt med litauerna och deras mamma då han är tillräckligt gammal för att kunna tala ett språk de hade gemensamt för 25 år sedan.
2015-07-22, 00:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Så du kräver av andra att de ska svara på dina frågor men du själv behöver inte svara. Det låter ju inte särskilt rättvist. Men om MGM är oskyldig så tror jag ändå att våldtäkt är motivet. Om det inte är det så blir det lite knepigare dock. Jag har fortfarande inte sett ett enda motiv som är ens i närheten av trovärdigt i hela den här tråden förutom våldtäkt. Men om jag måste gissa på något så blir nog döljande av olycka mitt andraval på motiv. En heltoppad GM får panik och kallar på hjälp, tex av MGM. Skulle ju tom kunna förklara en del spår MGM har lämnat efter sig.

Ett fullt tänkbart motiv är ett psykbryt a la Toni Alldén:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carolin-fallet

Kränkt medelålders man som inte klarar av att bli motsagd och ifrågasatt.
2015-07-22, 00:39
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Polisen utökade sökområdet till att omfatta Martorp på torsdagen. http://sla.se/skovde/2015/06/11/polisen-utokar-sokomradet Så det gick inte fort innan poliser och massa andra människor började springa i Martorps marker.
Jag tror att det var det enorma pådraget som skrämde gärningsmannen så att han inte vågade flytta kroppen en gång till , inte just att polisen sprang just precis runt Mantorp ...

Sen kan det inte uteslutas att han var den enda som visste om dådet och kanske erkände för sin bror och kvinnan först efter något dygn och tills dess haft fullt upp att hålla skenet uppe.
Gå till arbetsplatsen i normal tid, inte avvika från sitt normala beteende etc ...

Han kan ha känt ett enormt psykologiskt tryck i så fall ...
2015-07-22, 00:43
Medlem
locknlolls avatar
Citat:

Vänta lite nu.
Du är ju inte så korkad så att du tror att litauerna inte hade en susning om att poliser i mass i Blombergs mått mätt fanns på plats och på vägarna runt omkring.
Risken var ju hur stor som helst att litauerna hade blivit stoppade på väg.

Jag är inte helt säker på att dom var villiga att ta den risken.
Är du ?
Senast redigerad av locknloll 2015-07-22 kl. 00:47.
2015-07-22, 00:43
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Om kroppen hittades i den lilla boden i Martop så mgm visste nog hur många som brukade gå in i den och hur ofta. Jag menar att boden kanske anvädes nästan inte alls numera. Eller bara han själv och eventuellt yngre brdodern anväde boden, inga andra.

Jag tor att MGM tänkte flytta kroppen vidare till en bättre gömma men han kunde inte ana hur fort skulle poliser och massa andra människor springa i Martoprs marker. Han blev nog överraskad av den intensiva aktiviteten som startades nästan omedelbart när LH försvann.Och det kunde han inte räkna ut i förväg.
Ja, det är du inte direkt ensam om att tro. Det är den mest rimliga förklaringen.
Det blev aldrig tillfälle att handla vidare och forsla iväg kroppen till sin slutdestination.
Jag har det sagt det förr och säger det igen: balterna togs helt på sängen av denna
ENORMA uppståndelse som väcktes till liv i och med Lisas spårlösa försvinnande.
Ett pådrag de aldrig hade kunnat drömma om. "Bara" för en jäntas skull.
I deras hemland, känt inte minst för sin massiva och lönsamma människohandel (trafficking)
med barn och kvinnor, är en flickas värde antagligen inte överdrivet stort.
Försvinner nån, so what? Det finns andra. Det myllrar av dem.

IOM uppskattar att 120 000 barn och kvinnor förs in i EU varje år. Två tredjedelar av dessa kommer från Östeuropa. 2004 uppskattade Rikskriminalpolisen att cirka 400-600 kvinnor och barn blev traffickerade till Sverige för att utnyttjas sexuellt. De flesta rekryteras från Estland, Litauen, Ryssland och Polen, men de kom även från Thailand, Ungern, Marocko och Moldavien.
http://www.natverketmottrafficking.se/text/omtrafficking.html

Jo, det enda som lär ha hindrat GM med eventuell medhjälpare att slutföra "affären" med
Lisa och hennes utnyttjade och illa åtgångna kropp, det var just detta helt makalösa
pådrag som vidtog. Det hade på intet sätt kalkylerats med alltså. No way!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in