2015-07-21, 19:02
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Och om jag skulle be dig försöka vilja bli ekonom/städare/konstnär istället? Funkar ju inte eller hur, märker du hur du inte kan styra någon av dina viljor?

Varför skulle det inte funka? Det skulle dock gå emot min hypotetiska vilja om att bli läkare.

Jag får uppfattningen av att vi har två olika definitioner av vad fri vilja är. Med fri vilja menas att den handlande agenten "skulle ha kunnat handla annorlunda", d.v.s. ha haft flera val och inte, som du menar, att man haft ALLA val. Du syftar dig snarare på människors begränsningar än om människan har fri vilja eller ej.

Det är uppenbart att alla inte kan bli matematiska genier, men det handlar inte om fri vilja utan om att man är medveten om sina begränsningar - alla har olika förutsättningar och det är utifrån dessa jag säger att man har fri vilja. Jag säger inte att MAN KAN BLI MAN VILL i strikt bemärkelse, utan om att MAN KAN BLI VAD MAN VILL utifrån ens egna förutsättningar.
Citera
2015-07-21, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Vad menar du med att "förändra din egen vilja"? En vilja (sekundär) ger uttryck för en primär vilja som man vill få igenom.

Exempel är min primära vilja att komma in i läkarprogrammet och min sekundära vilja är därför att få de betyg som krävs för att bli antagen. Min sekundära vilja förändras beroende på omständigheterna vad beträffar min primära vilja. Om läkarhögskolan får för sig att slopa antagning via betygsurval, måste min sekundära vilja ändras till att istället få högt HP-resultat och inte betyg. Min primära vilja kan dock påverkas av en mängd olika och andra faktorer (t.ex. personliga, sociala, ekonomiska, politiska...).

Tråkigt att någon som vill bli läkare tror på flum som "fri vilja". Du borde veta bättre med tanke på att du har naturvetenskaplig utbildning bra nog för att komma in där...fast du är ju determinerad att tro på detta felaktiga, så du kan ju inte hjälpa det
Citera
2015-07-21, 19:07
Bannlyst
Citat:
Varför skulle det inte funka? Det skulle dock gå emot min hypotetiska vilja om att bli läkare.

Jag får uppfattningen av att vi har två olika definitioner av vad fri vilja är. Med fri vilja menas att den handlande agenten "skulle ha kunnat handla annorlunda", d.v.s. ha haft flera val och inte, som du menar, att man haft ALLA val. Du syftar dig snarare på människors begränsningar än om människan har fri vilja eller ej.

Det är uppenbart att alla inte kan bli matematiska genier, men det handlar inte om fri vilja utan om att man är medveten om sina begränsningar - alla har olika förutsättningar och det är utifrån dessa jag säger att man har fri vilja. Jag säger inte att MAN KAN BLI MAN VILL i strikt bemärkelse, utan om att MAN KAN BLI VAD MAN VILL utifrån ens egna förutsättningar.

Alla molekyler i universum är som bollarna på ett ofantligt stort biljardbord fast de rullar inte utan flyger åt alla håll. Lika lite som bollarna på ett biljardbord kan ha fri vilja kan molekylerna i universum ha det. Inte heller kan summan av dem ha det, lika lite som utgången av ett parti biljard kan bero på att bollarna har fri vilja. Hela tanken är löjlig.
Citera
2015-07-21, 19:14
Medlem
Citat:

Det är en bra definition, problemet är ju bara att denna "agent" är av religiös typ. Du kan inte definiera den utan använda begrepp som inte passar in det universum vi känner till.

Du kan inte vilja något annat än du vill. Om du kunde det så är det ju bara att prova. Ändra din vilja en stund, och sen ändra tillbaka den? Du ser det går inte.
Citera
2015-07-21, 19:24
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Det är en bra definition, problemet är ju bara att denna "agent" är av religiös typ. Du kan inte definiera den utan använda begrepp som inte passar in det universum vi känner till.

Du kan inte vilja något annat än du vill. Om du kunde det så är det ju bara att prova. Ändra din vilja en stund, och sen ändra tillbaka den? Du ser det går inte.

Jag vill bli läkare. Jag vill bli jurist. Jag vill bli läkare.

Det kallas frivillig förvirring.
Citera
2015-07-21, 19:25
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Alla molekyler i universum är som bollarna på ett ofantligt stort biljardbord fast de rullar inte utan flyger åt alla håll. Lika lite som bollarna på ett biljardbord kan ha fri vilja kan molekylerna i universum ha det. Inte heller kan summan av dem ha det, lika lite som utgången av ett parti biljard kan bero på att bollarna har fri vilja. Hela tanken är löjlig.

Man begår ett logiskt felslut när man definierar en helhet utifrån dess delar (atomer). Att ett lag är titulerat med ´Bästa lag´betyder inte att spelarna i sig är världsklass. Du kan till exempel inte dra slutsatsen att ett lag är bäst för att alla bästa spelare i varje position finns med. Att undersöka atomernas sätt att röra sig och utifrån det försöka dra slutsatser om determinism vs. fri vilja är fel.

x2
Citera
2015-07-21, 19:31
Medlem
Citat:
Jag vill bli läkare. Jag vill bli jurist. Jag vill bli läkare.

Det kallas frivillig förvirring.

Nu känns det som du inte är allvarlig längre...
Citera
2015-07-21, 19:37
Medlem
Citat:
Man begår ett logiskt felslut när man definierar en helhet utifrån dess delar (atomer). Att ett lag är titulerat med ´Bästa lag´betyder inte att spelarna i sig är världsklass. Du kan till exempel inte dra slutsatsen att ett lag är bäst för att alla bästa spelare i varje position finns med. Att undersöka atomernas sätt att röra sig och utifrån det försöka dra slutsatser om determinism vs. fri vilja är fel.

x2

Om man däremot undersöker alla aspekter av universum vi kan, och vi endast kan se determinism/icke-determinism. Vad säger då din "logik" om huruvida något annat existerar?
Citera
2015-07-21, 19:42
Bannlyst
Citat:

x2

Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Vad kan molekylerna i din hjärna göra som inte molekylerna i vad som helst annat kan? Precis samma naturlagar gäller för dem.
Citera
2015-07-21, 19:54
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Om man däremot undersöker alla aspekter av universum vi kan, och vi endast kan se determinism/icke-determinism. Vad säger då din "logik" om huruvida något annat existerar?

Vad är det vi kan undersöka och se?
Citera
2015-07-21, 19:59
Medlem
Citat:
Vad är det vi kan undersöka och se?

Allt som mänkligheten har möjlighet att undersöka, var vi än vänder oss så kan vi bara se determinisim/icke-determinism.

Så,

Om man undersöker alla aspekter av universum vi kan, och vi endast kan se determinism/icke-determinism. Vad säger då din "logik" om huruvida något annat existerar?
Citera
2015-07-21, 20:32
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Allt som mänkligheten har möjlighet att undersöka, var vi än vänder oss så kan vi bara se determinisim/icke-determinism.

Så,

Om man undersöker alla aspekter av universum vi kan, och vi endast kan se determinism/icke-determinism. Vad säger då din "logik" om huruvida något annat existerar?

Det kan omöjligtvis sägas förrän man får ta del av forskningsresultatet. När du eliminerat det omöjliga, vad som än kvarstår, hur otroligt det än må vara, måste vara sanningen. SH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in