Hej!
Min sambo hade först ett arbetstillståndskort innan vi träffades. Han körde lastbil åt sin kusin nästan dygnet runt och vi hade knappt tid att träffas. Vi flyttade ihop och ansökte sedan om samboskap för att han skulle ha möjlighet till att byta jobb så vi kunde ha mer tid för varann. Han fick behålla sitt arbetstillståndskort fast än vi ändrat status på vår ansökan.
Vi skickade in vår ansökan 2013-11 och hans uppehållståndskort gick ut 150702. Vi har inte ens blivit inkallade till första intervjun. Han har fast anställning, pratar bra svenska och får tom ta lån hos banken! Han får stanna tills vi vart på intervju och fått värt beslut, reser han ut ur Sverige får han inte komma in i Sverige eftersom uppehållstillståndskortet gått ut. Pratade med vår handläggare som sa att vi kommer bli inkallade i god tid innan ca en månad innan tillståndet går ut. Nu har det gått ut sedan snart 3 veckor och inte ett knyst. Har hört av mig men vi kan knte skynda på ärendet det är bara till att vänta. Hela semestern är förstörd. Vi kan inte planera vårt liv. I november har vi väntat i två år
Min sambor från Bosnien och vi skickade pappersansökan. Nån som har några råd? Att tjata hjälper då inte