2015-07-18, 23:29
Medlem
fingrars avatar
Hur får ni kontakt med någon över huvud taget? Det går inte att ringa till deras kundtjänst och få tag på någon. De svarar sent på mejl och säger alltid att de inte vet hur lång tid det kan ta. Och sist, varför står det 4 månaders väntetid på deras hemsida när det uppenbarligen tar så mycket mer?
Citera
2015-07-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fingrar
Hur får ni kontakt med någon över huvud taget? Det går inte att ringa till deras kundtjänst och få tag på någon. De svarar sent på mejl och säger alltid att de inte vet hur lång tid det kan ta. Och sist, varför står det 4 månaders väntetid på deras hemsida när det uppenbarligen tar så mycket mer?

Nja.

På deras hemsida står det 4 månaders handläggningstid.

Enligt Migrationsverkets egen definition är:

Handläggningstid + Ledtid = Väntetid

Alltså:

4 månader + X antal månader = Väntetid

Gränsvärdet på 9 månader gäller dock Väntetiden

X skall då vara mindre än 5 månader.

MEN...
Citera
2015-07-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fingrar
Man kan besöka deras kontor, ta en kölapp sedan prata med en person som ger en kontaktuppgifter.
Citera
2015-07-19, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikatahen
Man kan besöka deras kontor, ta en kölapp sedan prata med en person som ger en kontaktuppgifter.

Finns det någon här inne som har en partner som söker/ har sökt från Egypten?
Finns det någon som fått besked ang intervju från ambassaden i Kairo?
Citera
2015-07-19, 17:08
Medlem
Finns det någon här inne som har en partner som söker/ har sökt från Egypten?
Finns det någon som fått besked ang intervju från ambassaden i Kairo?
Vore fint att få kontakt med någon som vet lite om hur det funkar med just Egypten och Migrationsverket
Citera
2015-07-19, 20:50
Medlem
Sittkissares avatar
Fick namn och nummer till den person som skickade tjejen på intervju.
Hon sa att de just nu arbetar på ansökningar från juli 2014. Vi ansökte i slutet av september och jag försökte få något typ av svar på när man kan tänkas få ett beslut. Det vågade hon inte svara på. Jag frågade om 2 månader till kan vara rimligt och hon sa bara kanske. Det beror på hur fort ärendena före går, samt att det är mindre personal nu under semestertider.

Tjejen missar alltså en släktnings bröllop i september, och har redan missat ett flertal resor och händelser pga väntetider. Jag kommer fira min födelsedag utan henne också. Hoppet är på botten men det skulle ju vara trevligt om hon kom hit innan julafton iaf.... Snart 10 månaders väntan.

Gjorde precis en JO-anmälan, men det är väl totalt meningslöst egentligen.
Senast redigerad av Sittkissare 2015-07-19 kl. 20:57.
Citera
2015-07-19, 21:02
Medlem
Hej!

Min sambo hade först ett arbetstillståndskort innan vi träffades. Han körde lastbil åt sin kusin nästan dygnet runt och vi hade knappt tid att träffas. Vi flyttade ihop och ansökte sedan om samboskap för att han skulle ha möjlighet till att byta jobb så vi kunde ha mer tid för varann. Han fick behålla sitt arbetstillståndskort fast än vi ändrat status på vår ansökan.

Vi skickade in vår ansökan 2013-11 och hans uppehållståndskort gick ut 150702. Vi har inte ens blivit inkallade till första intervjun. Han har fast anställning, pratar bra svenska och får tom ta lån hos banken! Han får stanna tills vi vart på intervju och fått värt beslut, reser han ut ur Sverige får han inte komma in i Sverige eftersom uppehållstillståndskortet gått ut. Pratade med vår handläggare som sa att vi kommer bli inkallade i god tid innan ca en månad innan tillståndet går ut. Nu har det gått ut sedan snart 3 veckor och inte ett knyst. Har hört av mig men vi kan knte skynda på ärendet det är bara till att vänta. Hela semestern är förstörd. Vi kan inte planera vårt liv. I november har vi väntat i två år

Min sambor från Bosnien och vi skickade pappersansökan. Nån som har några råd? Att tjata hjälper då inte
Citera
2015-07-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Fick namn och nummer till den person som skickade tjejen på intervju.
Hon sa att de just nu arbetar på ansökningar från juli 2014. Vi ansökte i slutet av september och jag försökte få något typ av svar på när man kan tänkas få ett beslut. Det vågade hon inte svara på. Jag frågade om 2 månader till kan vara rimligt och hon sa bara kanske. Det beror på hur fort ärendena före går, samt att det är mindre personal nu under semestertider.

Tjejen missar alltså en släktnings bröllop i september, och har redan missat ett flertal resor och händelser pga väntetider. Jag kommer fira min födelsedag utan henne också. Hoppet är på botten men det skulle ju vara trevligt om hon kom hit innan julafton iaf.... Snart 10 månaders väntan.

Gjorde precis en JO-anmälan, men det är väl totalt meningslöst egentligen.

Vilken enhet var det som svarade på att de jobbade juli 2014? Sjukt så det betyder alltså att väntetiden är 12 mån? Hoppas ni får svar snart!
Citera
2015-07-20, 07:28
Medlem
UT kort hämtade på konsulatet idag.
Leveranstid från biometrics, 14 dagar.

Frugan kommer med första flyget i morgon bitti så nu är allt till 100% över gällande denna väntan, jippie !

Lycka till nu alla ni andra, hoppas det går fort även för er.
Citera
2015-07-20, 08:28
Medlem
Sittkissares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSy-8880
Vilken enhet var det som svarade på att de jobbade juli 2014? Sjukt så det betyder alltså att väntetiden är 12 mån? Hoppas ni får svar snart!

Växjö. Ja jag hoppas det inte blir längre än 12 månader iaf. Fast hoppas på något skall man verkligen inte göra när det kommer till migrationsverket.
Citera
2015-07-20, 11:17
Medlem
Erpatjoffs avatar
Spelar det någon roll vilket land personen kommer ifrån när det gäller handläggningstid? Känns ju sjukt i huvudet om asylflyktingar hanteras av samma personer som kärleksinvandrare. Är inne på första månaden med min fästmö ifrån USA. Inte hört någonting alls än.
Citera
2015-07-20, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erpatjoff
Spelar det någon roll vilket land personen kommer ifrån när det gäller handläggningstid? Känns ju sjukt i huvudet om asylflyktingar hanteras av samma personer som kärleksinvandrare. Är inne på första månaden med min fästmö ifrån USA. Inte hört någonting alls än.
Det ska inte göra någon skillnad. Om du kolla sammanställningen så ligger genomsnittet till första mailet (dvs kontakten) om bokning av intervju på ~160 dagar. Hoppas det går fortare även om semester verkar vara grus i maskineriet för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in