Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-21, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det krävs väldigt lite för att hudrester ska hamna under naglar, behöver inte ha resulterar i öppna sår hos den vars hudrester fastnat under ett brottsoffers naglar.

Lisa hade väl handskar på sig?
2015-07-21, 14:59
Medlem
Pottesnarkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noname11
http://m.lrytas.lt/naujiena.asp?id=14374210481436492074

Ant merginos kūno rasta N.Bilevičiaus DNR pėdsakų.

På flickans kropp hittades DNA spår från NB.

Enligt lt nyheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Där Lisa hitades.
I tråden har folk gapat om att den minsann var låst, och tillomed länkat till en artikel - men i den artikeln stod det tvärtom, att dörrens nyckel hängde utanför så att alla skulle kunna komma in när de behövde.

Den där litauiska nyhetssidan ska man nog inte lita allt för mycket på vad dom skriver. Dom har inte mer koll än dom som skriver här och har ju tidigare uppgett att dom hämtat info från den här tråden och till och med länkat hit.
2015-07-21, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Den mest precisa uppgiften på var handsken hittades, finns här:
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=lisa+holm++spannm%C3%A5lstork

http://www.expressen.se/gt/stort-sokpadrag-efter-forsvunnen-tonaring/

"Enligt lokaltidningen ska ett spår som polisen funnit ha upptäckts i en spannmålstork mitt emot flickans arbetsplats."

Dvs i den delen av ladan som används/byggs till spannmålshantering. Det är dock tveksamt om den delen av ladan kan ha rymt en bil, med tanke på att grävarbete pågick = hål i marken samt en grävmaskin inuti.
Bil kan däremot stått på baksidan, då hela ladan tillåts köras runt.
Troligt är iaf att ladan ger access till mjölkrummet - inifrån.

Jag ser i bilderna hur baksidan av slaktboden ser ut. Det finns många in- och utvägar i ladugårdsbyggnaden och bra möjlighet att köra runt med bil.
2015-07-21, 15:00
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det kom in en överklagan på omhäktningen senast.
Åklagaren behöver inte komma med mer bevis, han behöver bara visa att utredningen fortskrider.

Det stämmer, och när den inte fortskrider mer måste åklagaren besluta om denne ska väcka åtal eller inte. Åtal ska endast väckas om åklagaren anser att det kan resultera i en fällande dom. Vi ska inte åtala folk hur som helst om vi inte tror det kommer leda till lagföring. Det är av just den anledning som de flesta åtal leder till fällande dom. Jag själv kanske ogillade två åtal av de 200 domar jag utfärdade och kanske satt som protokollförare på 3-5 ogillade åtal av de 200 förhandlingarna som man satt på.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-07-21 kl. 15:02.
2015-07-21, 15:01
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Lisa hade väl handskar på sig?

Nu kommenterade jag endast huruvida det krävs öppna sår hos en gärningsman för att ge spår av hudrester. Så är inte fallet. Jag vet inte om Lisa hade handskar på sig under hela händelseförloppet.
2015-07-21, 15:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Nån som har en länk till AJs son eller spanjor-sonen ?

Fruns son:

Alf*nso del C*rral

* = o

-------------------------

AJ´s egna son hittar du nog själv.
2015-07-21, 15:06
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nu kommenterade jag endast huruvida det krävs öppna sår hos en gärningsman för att ge spår av hudrester. Så är inte fallet. Jag vet inte om Lisa hade handskar på sig under hela händelseförloppet.
Det har väl inte kommit fram att dom hittade den andra handsken också va?
2015-07-21, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det finns inga tekniska bindande bevis till mannen, som är något helt annat än tekniska bevis.
Om det funnits det minsta spår av Lisa i bilen hade de haft tekniska bindande bevis mot litauerna och de två litauerna skulle aldrig blivit frisläppta, fallet hade fått en helt annan utveckling än vad som nu är fallet.
Att det inte fanns något DNA på Lisas kropp från de två bröderna kommer från Litauisk källa, de uppger att det kommer från rätten i Sverige och namnger myndighets personer som lämnat ut uppgifterna i Sverige. Att de skulle ha kokat ihop en egen historia och namngett svenska tjänstemän som källa till uppgifterna verkar mindre sannolikt.
Litauen är ett EU land och om deras medborgare sitter häktad i Sverige, det måste ses som normalt att Litauen skall få uppgifter om fallet, från svensk myndighet.
Att Sverige skulle kunna sätta yppandeförbud på litauiska myndigheter är nog inte möjligt.
Eftersom litauerna har inte transporterat någon kropp eller Lisa, finns det inte heller något DNA från bröderna på Lisas kropp, det är nog sanningen.
Är det verkligen sant att Lituaisk media har en gräddfil till utredningen?
Du skriver att de namnger källor.?
Men själv har jag bara läst att de refererat till "svensk media."
Och namngivit GW Persson (som de också läst om i svenska tidningar).

De läser kanske bara samma tidningar som vi, och kanske får höra rykten från svenska journalister etc - som de kallar "svenska tjänstemän."[/quote]

Om det nu förhoppningsvis finns dna på Lisa och man har "missat" att topsa många i omgivningen pga deras ställning i samhället då är det fan ta mig riktigt riktigt sjukt...
2015-07-21, 15:11
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Fruns son:

Alf*nso del C*rral

* = o
Nix. Rätt namn hittar du här:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-21, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Detaljer, detaljer... Kan vara ett rivsår på en arm som inte är lika synligt.

Vad jag ville komma fram till är att jag TROR att den tekniska bevisningen som föreligger är av sådan art att den inte går att bortförklara för MGM (typ spermier, hudrester) annars TROR jag inte åklagaren skulle uttala sig såpass självsäkert i media.

Du har helt rätt åklagaren har inte bara bra på fötterna hon har torrdräkt. Men det ska bli intressant att se vad som hände.
2015-07-21, 15:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
LW har en svart SUV.
En Infiniti FX35 2004
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:03-05_Infiniti_FX35.jpg
Transportstyrelsen bekräftar.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-21 kl. 16:04.
2015-07-21, 15:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Nix. Rätt namn hittar du här:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
#rotesau och Folkbokföringen lämnar samma namn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in