2015-07-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffe89
Det både utbildas och övas med lvkv vagnarna och dom lever inte sitt liv torrluftade i en lada, angående REMO och ev. Uppdateringar på radarn låter jag vara osagt men att dom är skrotade är ett felaktigt påstående från din sida.
Det finns gott om bilder och filmer på lvkv vagnarna på exempelvis I19s Facebook sida.
Vi har haft den här diskussionen en gång tidigare du och jag vill jag minnas så kan vi inte bara vara överens om att du har fel som påstår att dom är skrotade sen länge och stå för att dina påståenden om den saken varit felaktiga.
41 mek.bat har en fullpluton och tror även 42 mekbat har
Citera
2015-07-19, 22:38
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffe89
Det både utbildas och övas med lvkv vagnarna och dom lever inte sitt liv torrluftade i en lada, angående REMO och ev. Uppdateringar på radarn låter jag vara osagt men att dom är skrotade är ett felaktigt påstående från din sida.
Det finns gott om bilder och filmer på lvkv vagnarna på exempelvis I19s Facebook sida.
Vi har haft den här diskussionen en gång tidigare du och jag vill jag minnas så kan vi inte bara vara överens om att du har fel som påstår att dom är skrotade sen länge och stå för att dina påståenden om den saken varit felaktiga.

Jag kollade med en exkollega i Halmstad och visst fan har du rätt!

Luftvärnet har INTE funktionsansvaret för LvKv-90 längre utan de "sladdar" runt lite löst i den fingerade organisationen Pansarbataljon (två fingerade sådana) i Skövde.

Tamejfan! Det är nästan uppfriskande att ha fel när det är så djävla sällan.

Ericsson och REMO är dock inte aktuellt i och med att ingen funktionsföreträdare bär ansvaret för utrustningen längre.
Luftvärnet "droppade" LvKv-90 som en het potatis i valet att få vara kvar som truppslag och där ingick inte Rör som komponent. Det var Robot som var svaret för att få vara kvar som truppslag.

Dessa LvKv-90 lever på lånad tid nu och finns väl tills det skall betalas för dem då "dör" de igen.

Tack för din påstridighet och uthållighet i denna fråga. Tack!
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2015-07-19 kl. 22:41.
Citera
2015-07-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
41 mek.bat har en fullpluton och tror även 42 mekbat har

Det har dom nog mycket väl, hur deras rekrytering har gått vet jag inte men att Lvkv systemet är skrotat är således inte sant.
Citera
2015-07-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Jag kollade med en exkollega i Halmstad och visst fan har du rätt!

Luftvärnet har INTE funktionsansvaret för LvKv-90 längre utan de "sladdar" runt lite löst i den fingerade organisationen Pansarbataljon (två fingerade sådana) i Skövde.

Tamejfan! Det är nästan uppfriskande att ha fel när det är så djävla sällan.

Ericsson och REMO är dock inte aktuellt i och med att ingen funktionsföreträdare bär ansvaret för utrustningen längre.
Luftvärnet "droppade" LvKv-90 som en het potatis i valet att få vara kvar som truppslag och där ingick inte Rör som komponent. Det var Robot som var svaret för att få vara kvar som truppslag.

Dessa LvKv-90 lever på lånad tid nu och finns väl tills det skall betalas för dem då "dör" de igen.

Tack för din påstridighet och uthållighet i denna fråga. Tack!

Det är lugnt.
Citera
2015-07-19, 22:52
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Utskrotade sedan länge.

En strålande maskin och en pluton sådan (tre stycken) höll luften fri åt en Mekaniserad eller Pansarbataljon helt utan konstigheter. Utan en djävla svettdroppe på överläppen ens.

Fan, systemet var ju supereffektivt men i valet Robot eller Rör så fick Robot vinna om vi skulle ha något Luftvärn kvar i Sverige.
Vi har resterna av spillrorna kvar som dagens luftvärn kontra vad vi hade år 2005.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/02/osakra-eld-skott-kommer/ Artikel från februari i år angående utbildning på en LVKV 9040-pluton i Boden.
Senast redigerad av Nehej 2015-07-19 kl. 22:55.
Citera
2015-07-19, 23:08
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/02/osakra-eld-skott-kommer/ Artikel från februari i år angående utbildning på en LVKV 9040-pluton i Boden.

Jepp!

Som sagt så ser du vad jag har skrivit tidigare som "avbön".

Det roliga i det hela är väl att jag är en av dem som verkligen älskade denna maskin.
Vi fick glimtar av den först runt 1991-1992 och sedan kom hon in i vårt förband.
Dessa tre maskiner skyddade min Mekbat såinihelvete väl så PV-Hkp stängde av sina måldelar till sist under en PS-övning.
Eleverna i PvHkp försvann såinihelvete fort ifrån himlen så deras lärare stängde av måldelen till BT för att inte moralen hos en hel årskull skulle försvinna direkt.

Makalös maskin LvKv-90 och det är ju sorgligt att inte Luftvärnet är hennes funktionsföreträdare längre. Hon får rulla tills hon är obsolet med dagens utrustning.

Allt som har en början har ett slut och även denna makalösa manick!
Citera
2015-07-19, 23:10
Medlem
Citat:
Jepp!

Som sagt så ser du vad jag har skrivit tidigare som "avbön".

Det roliga i det hela är väl att jag är en av dem som verkligen älskade denna maskin.
Vi fick glimtar av den först runt 1991-1992 och sedan kom hon in i vårt förband.
Dessa tre maskiner skyddade min Mekbat såinihelvete väl så PV-Hkp stängde av sina måldelar till sist under en PS-övning.
Eleverna i PvHkp försvann såinihelvete fort ifrån himlen så deras lärare stängde av måldelen till BT för att inte moralen hos en hel årskull skulle försvinna direkt.

Makalös maskin LvKv-90 och det är ju sorgligt att inte Luftvärnet är hennes funktionsföreträdare längre. Hon får rulla tills hon är obsolet med dagens utrustning.

Allt som har en början har ett slut och även denna makalösa manick!
Jo men om 5 år kanske man kan köpa in nya, eller iallafall uppgradera för 90 vagnen och 40mm duger gott. En 57mm skulle vara kul att testa på en 90/121 vagn.
Citera
2015-07-19, 23:11
Medlem
soligts avatar
Hemvärn och scouter. Försvar kostar pengar.
Citera
2015-07-20, 20:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Jo men om 5 år kanske man kan köpa in nya, eller iallafall uppgradera för 90 vagnen och 40mm duger gott. En 57mm skulle vara kul att testa på en 90/121 vagn.
Det tänktes i banorna av 57 mm men man ansåg att dels blev det för lite ammo och väl kraftiga för att skjuta bort infanteri och ryska stridsfordon och trupptransportfordon och ändå för klena för att slå ut strv.
Citera
2015-07-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det tänktes i banorna av 57 mm men man ansåg att dels blev det för lite ammo och väl kraftiga för att skjuta bort infanteri och ryska stridsfordon och trupptransportfordon och ändå för klena för att slå ut strv.
Okej tycker själv allmålskanonen är intressant med tanke på vad den ändå klarar av att göra på Visby.
Citera
2015-07-20, 22:11
Medlem
REALINs avatar
Lvkv 90 ska genomgå REMO. Se senaste numret av Artilleri- och luftvärnsklubben.
Citera
2015-07-21, 12:00
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Lvkv 90 ska genomgå REMO. Se senaste numret av Artilleri- och luftvärnsklubben.

Fantastiskt om så är fallet!
Jag skall absolut "trycka" till min Luftvärnskontakt angående detta.
Att fara med sanningar som inte är sanningar för att man låtsas ha koll för att man förut hade koll och "ägde" instrumentet LvKv-90 är faktiskt inte okej.

Besvikelsen är väl enorm inom vissa kretsar angående förlusten av denna eminenta maskin.
Man får förmoda att en lätt trimmad Rb70 inte var så djävla kul att dra vidare med in i framtiden.
Stackars djävla LV!

Om vi nu ponerar att vi har typ 6 maskiner kvar, dvs för de två Pansarbataljonerna så är frågan vad som är LV-REMO eller bara lite "spill" ifrån REMO på vanliga 90-maskinerna?
Jag ser inte riktigt hur man tar fram den stora plånboken och uppgraderar 6 radarutrustningar med mjukvara och hårdvara, det blir väl lite lir i marginalen och ett lager färg, eller?

Med 3 LvKv-maskiner i en P-bat så är all himmel blå!

Kuken vad jag får backa ifrån mitt första svulstiga inlägg!
Nåja, de 7 F:en i Pansar var, framåt, framåt, full fart fram, fortsätt framåt eller Framåt, framåt, fel, fel ,fan, fan, Framåt!
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2015-07-21 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in