2015-07-21, 09:14
Medlem
Nåon som vet var litauerna blev fotograferade som expressen hänvisar till? Kan man se på kortet vad de plockade upp?
2015-07-21, 09:18
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyskolja
Nåon som vet var litauerna blev fotograferade som expressen hänvisar till? Kan man se på kortet vad de plockade upp?

Expressen,den lögnblaskan.Vem skulle varit med och fotograferat dom där? Ett jäkla påhitt - som vanligt -.
2015-07-21, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Expressen,den lögnblaskan.Vem skulle varit med och fotograferat dom där? Ett jäkla påhitt - som vanligt -.

Jo 90% är lögn men detta påsående är väll över gränsen även för dem om det inte finns något kort. Kortet kan ju vara taget när eftersökningen börjat.
2015-07-21, 09:33
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Jo 90% är lögn men detta påsående är väll över gränsen även för dem om det inte finns något kort. Kortet kan ju vara taget när eftersökningen börjat.

Jo,så kan det ju vara.....
2015-07-21, 09:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21143359.ab
Citat:
Fotografiet ska ha tagits av en slump, och föreställer de två misstänkta männen och kvinnan, när de är på väg att hämta eller lämna någonting i terrängen från sin bil, som står parkerad vid vägen. Vilken dag det tagits är oklart, skriver GP. Enligt källor till tidningen ska det ha tagit något dygn innan bilden väckte ett intresse hos polisen.
Dessa uppgifter menar Lars Johansson kan vara något som GP missuppfattat.
– Jag tror att de blandar ihop det med något annat. Det har förekommit någon sådan uppgift i tipsmaterialet, men det är inget jag kan komma på att vi satt samband med händelsen. Det blir mycket rykten som dyker upp då och då, säger spaningsledaren.
Aftonbladet är inte heller något sanningsvittne, men när polisen citeras brukar det vara korrekt.
2015-07-21, 09:37
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lyssna väldigt noga på skillnaden mellan pappan och MGM.

FAKTA
- MGM bor i området och har tillgång till alla aktuella lokaler.
- MGM har lokalkännedom gällande alla platser med fynd (lada, enslig grusväg, Martorp)
- Vi vet inte ens om pizzahandlandet är en sanning.
- Oavsett så ger platskännedom en helt annan möjlighet till att hinna saker på en timme.
- Han har teknisk bevisning mot sig och högst troligt besvärande annan bevisning.

FRÅGOR
Har pappan god lokalkännedom och tillträde/kännedom om Martorp (ingen personal söndag kl 18.30)
Vittnar mamman om en äkta oro då han åker iväg?
Finns det nån anledning till att döda sin dotter då han väl kommer fram?
Finns det vetskap om PTSD? Finns det tidigare tecken på detta?
Finns det en tidsspegel som fungerar gällande att hitta till Martorp och sprida fynden på åkrarna?
Lägg sen till samtal med kollegor - när ringde han dessa? Det ger en sjuhelsickes information som polisen garanterat har koll på.

Har du inte fått fram nåt av ovanstående så finns det ingen bärkraft i dina påstående. Det är luftslott enbart för att dina påståenden ska gå i uppfyllelse.

Om det är MGM som är rätt person vet vi inte än - men att du ska försvara honom på pappans bekostnad är bedrövligt.

Edit: Jag har sagt mitt så från och med nu är diskussionen över för min del.
Jag "försvarar" ingen - inte på någons bekostnad.
Jag har bara analyserat de olika versionerna. Om Du tycker att det är att "försvara på pappans bekostnad" så får det stå för Dig.
Men du kanske tycker att min analys var så bra att du fick svårt att tro att balterna skulle kunna ha gjort det?
Men det betyder inte att det är på någons bekostnad.
Du kanske tycker att pappans alibi etc ger utrymme för flera frågetecken? Det innebär inte heller att det är på någons bekostnad.

Som jag sa så borde du istället för att bli sur på mig bara för att du inte klarar av att analysera något neutralt istället försöka presentera en Trovärdig bild över hur balterna skule ha kunnat göra det.

Tror du att du hade kunnat göra det?
Hittills har du inte klarat göra det. Istället har du bara anklagat mig för allt möjligt dukan hitta på.
Ge oss en trovärdig version, ett trovärdigt alternativ, så hade du varit hjälpsam och fört diskussionen framåt.

Varför skriver du hela tiden att "polisen garanterat har koll"?
När du j borde veta att sanningen är at poliser väldigt Ofta gör stora fel, misstag och slarv. Ändå förutsätter du att polisen nu, i just detta fall, minsann gör allting rät och korrekt och att de vet allt.

Men de vet ju inte!
De har inte tillräcklgit för åtal, det säger de själv. De Hoppas de ska få tillräckligt. Men det är inte samma sak som att de Har tillräckligt. Det betyder faktiskt att de bara misstänker att han gjort det, och att de hoppas att analyser och fortsatta förhör ska lyckas.
Förstår du vad det betyder?De bara Tror att han gjort det. Det är också allt de har på honom, sin Tro. Som de Hoppas ska bli verklighet.

De letar ju inte efter andra gärningsmän, de kollar inte upp alternativa gärningsmän.
Det är vad de själv säger "Vi fokuserar bara på den häktade i nuläget."
Ingen annan alltså, inga andra versioner.
Det innebär att om de i analysen hittar tex okända tygfibrer eller dna från andra än de kända - då har de ingen möjlighet att koppla.
Polisen har Låst sig på en gärningsman, en teori - bara för att de Tror att det är han, bara pga sin "polisiära intuition" och sin ovilja att ens tänka att de kanske har fel ...

Caféägarinnan tex, hon var tydligen först på scen, före pappan tillomed. Vad har hon för alibi för det? Den svarta SUVen som blev observerad vid Lisa - varför avfärdade polisen den?
2015-07-21, 09:38
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Vad får dig att tro att det är sexuellt motiv ? Det har inte framkommit något om det! Som jag sa tidigare, så är dina inlägg så osmakliga, så man undrar? Hur står det till!

Jag tror att vi inte har hört något om en ev. våldtäkt av det enkla skälet att den som är misstänkt för mord "skall" häktas.
Andra krav ställs för att få någon häktad för våldtäkt.

Då "mord" är på tapeten så finns väl inte något behov att blanda in andra brott vid häktningsförhandlingarna?

Med det så hävdar jag inte att flickan har blivit våldtagen....vi vet helt enkelt inte och jag tror att vi vackert får vänta tills åtal väcks för att erhålla klarhet i just den biten?
2015-07-21, 09:49
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
18.30 kan man vara halvvägs till Martorp redan och 18.32 inne i boden(min tro på BP)
Om mgm är rätt så bör han hinna hem till ca 19.00 och då hunnit med det mgm var ute efter.
Jaha, så nu så menar du alltså att de kom körande och såg Lisa där hon var på väg att sätta sig på mopeden. De slirade in där på baksidan av caféet utan att ha sett henne från utsidan eftersom de såklart bara kände doften av ung svensk flicka såklart?
Och så tvärbromsade de framför henne så gruset sprätte åt alla håll och kastade sig ut ur bilen för att springa fram till henne. Dra ner sina byxor och trä på varandra kondom (inga spår efter sperma) och sen slita av Lisa alla hennes lager av kläder och sen våldta henne jättesnabbt, i tur och ordning. Sen lika snabbt och omedelbart mörda henne med stryptag. Sen lägga kondomerna i fickorna utan att spilla och sen snabbt slänga in liket i bagageutrymmet. Sen snabbt lita ut en borste för att sopa rent alla spår efter den inslirande bilen. Sen snabbt köra i ilfart direkt till Martorp så däcken ylade och väl framme vid skjulet inne på gården, snabbt springa ut och hiva ur liket för att sen stuva in det i en liten skrubb.
Därefter in i bilen igen lika fort och med glödande däck ila hela vägen ner till Kjellby för att handla sina frysta pizzor.

Så menar du alltså?

Varför vill du inte ta det med den seriositet ämnet kräver?
Ovanstående scenario är ju omöjligt.
Det blir lika omöjligt med tanke på att hennes mobil färdades mot söder före den stängdes av. Dvs mot skogsdungen nedanför caféet. Där skalet hittades.
Menar du att de först körde hennes telefon dit för att där stänga av telefonen och lägga kvar skalet och sen åka tillbaka till den artigt väntande Lisa?
2015-07-21, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn

Ingen har väl tänkt att kanske plockade dessa gästarbetare lite smultron/ blåbär eller kantareller eller kanske till och med Karl Johans svamp! Eller sniglar!
Jag har varit i Vilnius och bodde lite utanför stan. et gick folk och plockade någonting på en äng. Jag frågade vad dem letar efter så fick jag höra att det var just sniglar...
2015-07-21, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror att vi inte har hört något om en ev. våldtäkt av det enkla skälet att den som är misstänkt för mord "skall" häktas.
Andra krav ställs för att få någon häktad för våldtäkt.

Då "mord" är på tapeten så finns väl inte något behov att blanda in andra brott vid häktningsförhandlingarna?

Med det så hävdar jag inte att flickan har blivit våldtagen....vi vet helt enkelt inte och jag tror att vi vackert får vänta tills åtal väcks för att erhålla klarhet i just den biten?

Om flickan hade varit våldtagen så borde det varit ytterst enkelt att binda MGM till brottet. Det är mycket svårt att genomföra en våldtäkt utan att lämna mängder med spår på offret. Det händer att man inte har tillräckligt med bevis, men det är nog sällsynt.

Möjligen då att offret är tvättat med ett starkt rengöringsmedel som kan ta bort bevisen, men det antyder ju i så fall att man har en iskall person som har full koll på hur han skall komma undan. Fyndplatsen antyder ju dock att så inte är fallet.

Om bevisläget är svårt så tyder det snarare på att kontakten mellan BO och GM varit mycket kort och att man måste bevisa ett händelseförlopp för att få ett hållbart åtal.
2015-07-21, 10:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Som jag sa så borde du istället för att bli sur på mig bara för att du inte klarar av att analysera något neutralt istället försöka presentera en Trovärdig bild över hur balterna skule ha kunnat göra det.

Ha inte en sån panik i projektet " rädda-en-balt" - vi är flera som är tveksamma i detta tidiga skede i utredningen. Personligen tror jag på fler inblandade.
Självklart kan polisen göra fel i en utredning. Jag tycker de snurrat i inledningen. Jag har ifrågasatt avspärrningarna och att det verkar ha varit med personal från Blombergs säteri i inledningen. Däremot sker masttömning och mobilanalys och den utredningen sker inte via fotfolket.

Citat:
De letar ju inte efter andra gärningsmän, de kollar inte upp alternativa gärningsmän.
Det är vad de själv säger "Vi fokuserar bara på den häktade i nuläget."Ingen annan alltså, inga andra versioner.
Det innebär att om de i analysen hittar tex okända tygfibrer eller dna från andra än de kända - då har de ingen möjlighet att koppla.

Du beter dig som en bajsnödig dvärgpudel dvs med ett enda fokus och blockerad för annat.
Jag har citerat flertal inlägg där det framkommer att de söker bevisning men håller öppet för andra gärningsmän. Det inkommer tips och det granskas. Sluta överdriv så förbannat. Och att de inte skulle bry sig om de finner annat DNA är rent infantilt att tro.

Citat:
Polisen har Låst sig på en gärningsman, en teori - bara för att de Tror att det är han, bara pga sin "polisiära intuition" och sin ovilja att ens tänka att de kanske har fel ..

Nej, DU har låst dig. Du har totalt snöat inne på på din línje. Du är ärligt talat sjukligt stängd för intryck och nya infallsvinklar.

Citat:
Caféägarinnan tex, hon var tydligen först på scen, före pappan tillomed. Vad har hon för alibi för det? Den svarta SUVen som blev observerad vid Lisa - varför avfärdade polisen den?

Bilen är absolut intressant och vore verkligen bra att veta om den som såg den lämnat infon till polisen. För det var inte värst klara besked så jag har ställt motfrågor till skribenten.
Vad det gäller ägaren som säger jag igen: Masttömning och suspekta mobiler. Det verkar dock inte finnas en GM med mobil i detta ärende. Med reservation hur lång tid en sån analys tar (svar). Mobiler går fort däremot.

Ps.
Senast redigerad av develi 2015-07-21 kl. 10:18.
2015-07-21, 10:22
Medlem
Citat:
Jag "försvarar" ingen - inte på någons bekostnad.
Jag har bara analyserat de olika versionerna. Om Du tycker att det är att "försvara på pappans bekostnad" så får det stå för Dig.
Men du kanske tycker att min analys var så bra att du fick svårt att tro att balterna skulle kunna ha gjort det?
Men det betyder inte att det är på någons bekostnad.
Du kanske tycker att pappans alibi etc ger utrymme för flera frågetecken? Det innebär inte heller att det är på någons bekostnad.

Tror du att du hade kunnat göra det?
Hittills har du inte klarat göra det. Istället har du bara anklagat mig för allt möjligt dukan hitta på.
Ge oss en trovärdig version, ett trovärdigt alternativ, så hade du varit hjälpsam och fört diskussionen framåt.

Varför skriver du hela tiden att "polisen garanterat har koll"?
När du j borde veta att sanningen är at poliser väldigt Ofta gör stora fel, misstag och slarv. Ändå förutsätter du att polisen nu, i just detta fall, minsann gör allting rät och korrekt och att de vet allt.

Men de vet ju inte!
De har inte tillräcklgit för åtal, det säger de själv. De Hoppas de ska få tillräckligt. Men det är inte samma sak som att de Har tillräckligt. Det betyder faktiskt att de bara misstänker att han gjort det, och att de hoppas att analyser och fortsatta förhör ska lyckas.
Förstår du vad det betyder?De bara Tror att han gjort det. Det är också allt de har på honom, sin Tro. Som de Hoppas ska bli verklighet.

Det är vad de själv säger "Vi fokuserar bara på den häktade i nuläget."
Ingen annan alltså, inga andra versioner.
Polisen har Låst sig på en gärningsman, en teori - bara för att de Tror att det är han, bara pga sin "polisiära intuition" och sin ovilja att ens tänka att de kanske har fel ...

Den svarta SUVen som är reglad på AJ, vem använder den bilen mest?
Är det ett arbetsfordon eller kör AJ den,någon som vet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in