2015-07-19, 23:42
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Jag säger inte att det nödvändigtvis skall vara skottpengar och angivelser till polisiära myndigheter om man tror någon är religiös, men man kan ju ändå störa sig på olika sorters individers egentliga tankekapacitet och realism.
Visst kan man tro att något skapa allt från början som antingen ett naturfenomen, Gud, Alien osv, men te x när en individ tror att det finns en lista på 10 dödssynder man måste följa till punkt och pricka har det gott över till psykos..
ja, det är bara konstigt. tror inte man får följa någon religion utan man får känna vad man själv tycker är rätt då.
Citera
2015-07-19, 23:44
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Men det de baserar sitt liv till, är ju till 99,999999% bullshit, tillskillnad från bevisad vetenskap (svarta hål osv är bara teorier än så länge).
Borde man inte då tala dessa tillrätta, precis som man gör med en mental patient?
varför egentligen? stör det dig att andra har fel?
Citera
2015-07-19, 23:45
Medlem
Jag ser inte ner på dem. men försöker dem intala mig om att deras religon är den rätta mm och endast pratar om deras religon. då fan nej tack. hänge inte med religösa och tycker inte man behöver religon för att vara en bra människa ,vilket dem tycker.så dem ser ju ner på oss icke religösa oftast.
Citera
2015-07-20, 22:16
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
varför egentligen? stör det dig att andra har fel?
Ärligt talat stör det mig lite att vissa individer som så extremt uppenbart troligen har så totalt "fel" i sina mer eller mindre helt ologiska och oresonliga tankebanor utan verklighetstroget etablissemang öht ändå förväntar sig att bli hanterade med högsta "respekt/vårdnad" psykologiskt, trots att de är mer eller mindre förståndshandikappade i sin typ av livsfilosofi de nu valt att följa så blint utan faktiskt grund öht.
För detta är inte tredjevärlden på 1500-talet vi lever i, utan vi skall förstå lite bättre idag vad som allra allra troligen bara är hokuspokus, och vad som faktiskt mer troligt är närmare verkligheten (efter minst iaf 10-12 års ålder och uppåt ärligt talat).

MvH Akilles
Citera
2015-07-20, 22:25
Medlem
Citat:
Ärligt talat stör det mig lite att vissa individer som så extremt uppenbart troligen har så totalt "fel" i sina mer eller mindre helt ologiska och oresonliga tankebanor utan verklighetstroget etablissemang öht ändå förväntar sig att bli hanterade med högsta "respekt/vårdnad" psykologiskt, trots att de är mer eller mindre förståndshandikappade i sin typ av livsfilosofi de nu valt att följa så blint utan faktiskt grund öht.
För detta är inte tredjevärlden på 1500-talet vi lever i, utan vi skall förstå lite bättre idag vad som allra allra troligen bara är hokuspokus, och vad som faktiskt mer troligt är närmare verkligheten (efter minst iaf 10-12 års ålder och uppåt ärligt talat).

MvH Akilles

Av allt jag läst och studerat, vilket är ganska mycket, är "älska Gud" det bästa.

En svårare fråga är vad Gud är. Men där kan man vara flexibel.
Citera
2015-07-20, 23:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

MvH Akilles

Men du kunne ju differentiera teismen, så du inte presenterade så svart/vita generaliseringer.
Citera
2015-07-20, 23:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Av allt jag läst och studerat, vilket är ganska mycket, är "älska Gud" det bästa.

För dig.

Bhakti-religion har inga som helst inneboende fördeler jämförd med liknande typer av teologiska perspektiv.
Citera
2015-07-20, 23:58
Medlem
virablatiras avatar
Akilles, fundera lite på detta. Vetenskapen har ju förändrat världen och vårt sätt att se på den. Vetenskap tillåts ha fel mest hela tiden men om något som Bibeln påstår är fel så ska man ifrågasätta allt kring Gud och Jesus (om vi nu pratar kristendomen)
Tänk då vad som hänt efter Jesu död inom vetenskapen. Jorden var visst rund kom man på. Isac Newton levde på 1600-talet och hade väl nån berömd upptäkt. Tänk om kristendomen också har vissa fel och brister men att det i grunden stämmer med en Gud. Självklart kommer du hitta fel och brister i skrifter som är tusentals år gamla men kanske kanske finns det en del som stämmer.

Vad tror du händer efter din egna död tex? Blir allt bara svart då? Bryr du dig om hur du har levt och att du vill bli ihågkommen som något positivt? Rätt naivt om nu ändå allt bara tar slut då så lev du som en egoist. Men visst vore det väl ändå trevligt om det fanns något mer efteråt och det är nog grunden till att man vill tro på något
Citera
2015-07-21, 00:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Akilles, fundera lite på detta. Vetenskapen har ju förändrat världen och vårt sätt att se på den. Vetenskap tillåts ha fel mest hela tiden men om något som Bibeln påstår är fel så ska man ifrågasätta allt kring Gud och Jesus (om vi nu pratar kristendomen)
Tänk då vad som hänt efter Jesu död inom vetenskapen. Jorden var visst rund kom man på. Isac Newton levde på 1600-talet och hade väl nån berömd upptäkt.

Citat:
Tänk om kristendomen också har vissa fel och brister men att det i grunden stämmer med en Gud.

Falsk analogi ... om du refererar till en "absolut kristendom".
Citera
2015-07-21, 00:35
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Falsk analogi ... om du refererar till en "absolut kristendom".

Nu tog jag kristendom som ett exempel eftersom jag är mer bekant med den. Eftersom det finns rätt många religioner känns det ju orimligt att alla har rätt. Vissa religioner Har ju fler gudar som ett exempel och andra har endast en.
Något som är rätt intressant är ju att de flesta folk genom alla år och olika geografiska platser har haft en tro på någon slags Gud, övernaturliga fenomen, en respekt för de döda och att man har någon slags själ som lever vidare. Detta har man haft utan att folkslagen haft kontakt med varandra.
Citera
2015-07-21, 00:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Något som är rätt intressant är ju att de flesta folk genom alla år och olika geografiska platser har haft en tro på någon slags Gud, övernaturliga fenomen, en respekt för de döda och att man har någon slags själ som lever vidare. Detta har man haft utan att folkslagen haft kontakt med varandra.

Ja, det demonstrerar människans allmäna mönstersökande och svaghet för "arguments from ignorance".
Citera
2015-07-21, 00:49
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja, det demonstrerar människans allmäna mönstersökande och svaghet för "arguments from ignorance".

Är man ateist blir den självklara slutsatsen precis som du säger. Är man troende bevisar det motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in