2015-07-20, 13:20
Medlem
MrFolds avatar
Ur GP:

Citat:
Enligt Anette Olsson är bevisläget gott.

- Misstankarna mot honom har stärkts, säger hon.

Enligt Anette Olsson handlar det om spår av den misstänkte som inte kan förklaras av att han har befunnit sig i området på grund av sitt arbete på gården. Det ska vara direkta spår som kan kopplas mellan honom och Lisa Holms kropp eller hennes ägodelar, alltså teknisk bevisning.

- Han har inte kunnat lämna några förklaringar till detta och av det som har kommit fram hittills förefaller det vara rätt person som är häktad. Samtidigt väntar vi fortfarande på fler analysresultat, säger Anette Olsson.

Det ser inte ut som att de alternativteoretiska aktierna är i stigande i tråden. Jag tar dock fram kristallkulan och förutspår djärvt att Le G M, theF, Fagro och några till glatt kommer att fortsätta ignorera dagens uttalande.

Noterar dock att en indirekt slutsats av det åklagaren säger är att MGM inte verkar medge något fortfarande. Åtminstone inte något som har direkt koppling till själva brottet. Tyder i så fall på att Kellywomans information inte är riktig. Kanske har han medgett att han lämnat felaktiga uppgifter om saker inledningsvis. Men det är inte förbjudet att ljuga när man är under förhör pga delgiven misstanke om brott och det kan alltid förklaras med att man insåg att det såg illa ut även om man visste sig vara oskyldig själv.
2015-07-20, 13:21
Medlem
Existerar det en bild på MGM eller inte? Enligt Aftonblaskans web-tv är det fel info som läckt ut.
Avslutad
Förstod hela tiden att hon dog på en annan plats. Givetvis i fordonet.

http://www.svd.se/uppgifter-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades/om/mordet-pa-lisa-holm
Medlem
paddan82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Enligt live-sändningen på AB så uttalar sig polisen inte om att hon dödats där hon hittades. Vilket vi varit rätt så säkra på sedan innan.

Ang. bilden så ska den informationen vara helt fel.
Det kan ha kommit in tips om att någon sett dem stanna vid väggrenen och gå ut i terrängen, men en bild på detta avfärdas.

GP skriver för att sälja lösnummer!

edit: Slutgiltig obduktionsrapport väntas ta tre veckor till.

Ja, det är ju bedrövligt, dom har inget nytt, utan dom spekulerar lika mycket som vi på Flashback gör. Komiskt med papegojan som rabblar samma saker hela tiden. Varför sänder dom ens??
2015-07-20, 13:22
Medlem
Tingsnotariens avatar
Om nu kroppen förflyttats ökar möjligheterna att finna teknisk bevisning, så dessa uppgifter är "bra" ur utredningssynpunkt.
2015-07-20, 13:22
Medlem
[quote=Danzy|54057384]Tack för välkomnandet!

Ooops, då har jag fått fel uppgifter, men 1500 m springer man också ganska bra, särskilt om nan är jagad av något, en person eller ett fordon. Om det inte var en flykt till fots utan s a s att man blivit ofrivillig passagerare, kan man även kasta sig ur i rätt hastighet.[/

Skrev om det för ett tag sedan att Lisa kanske rymde från bilen och där sakerna låg där är kanske brottsplatsen. Hon kanske skrek på hjälp gm försökte få tag på henne sedan lyckades han. Hon kanju även ha sprungit ända från caféet
med gm i hälarna...
2015-07-20, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Glasklart? 100 % säkert? Du önskar verkligen att NB får skaka galler. Det finns många alternativ till ditt önsketänkande. Om lillebror och fru hade givit NB falskt alibi ens för en sekund hade de varit kvar i häkte. Hört talas om Skyddande av brottsling?

Nejdå. I fallet med Ida så släpptes GM som senare dömdes till "Skyddande av brottsling".
2015-07-20, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif

http://www.svd.se/uppgifter-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades/om/mordet-pa-lisa-holm

Ja, eller i den gula utbyggnaden på ladan där handsken hittades.
Vill minnas att denna var avspärrad ett bra tag efter att alla andra avspärrningar tagits bort.
2015-07-20, 13:26
Medlem
hasselmuzs avatar
PM från någon på bygden:

Hej..
Vet inte om jag ska berätta detta eller hålla käft, men jag har fått en del bekräftad information. Men vill inte att det ska synas att det kommer från mig.

Hon är inte styckad som många tror.
Anledningen att pappan kallade in sina kollegor så fort var för att polisen inte satte in alla resurser på en gång.
Handsken skulle pappan hittat på söndagen om den legat där då, för han var där inne och sökte. Så den är placerad där efteråt.
2015-07-20, 13:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Inför en huvudförhandling ska försvaret i regel delges det som behövs för att kunna försvara sig mot misstankarna på främsta möjliga sätt, och då skulle jag säga att det du nyss berörde är inkluderat (givetvis finns det med i FUP så det är möjligt för en försvarare att ta del av det oavsett). När det gäller det läge vi är i nu är det inte skrivet i sten på samma sätt.

Jag vet bara av erfarenhet att om vi har ett brott som tre personer misstänkts ha begått och förhör hållits med samtliga, säga X,Y,Z. Om det rör sig om samma handling är det inte ovanligt att förhör med Y,Z också är med i X häktningspromemoria, i vart fall inte i sådana delar som berör X. Under sådana förhållanden får X information om vad Y och Z sagt. Åklagarens skyldighet att göra detta är däremot som nämnts ovan inte lika stark som då en HUF börjar närma sig för då ska allt upp på bordet i princip som är av betydelse för åtalet. Sen är det en fråga om huruvida åklagaren kan agera i enlighet med sin objektivitetsplikt om denne undanhåller uppgifter av betydelse för en misstänkt att försvara sig mot en häktning, låt särskilt här anmärka att åklagaren ofta får den misstänkte häktad med restriktioner så den häktade kan inte heller sprida dessa uppgifter fritt.

Jag tackar för ett tydligt svar på min specifika fråga.
Anledningen till just frågan om vittnesmålets "utpekande" och öppenhet gentemot klienter, är intressant ur den synpunkten att det verkar ligga först till hands för de flesta att tros vara anledningen till NB´s försvarsadvokats uttal.

Hur allt än kan tolkas, så kan man ju kanske känna sig säker kring att en hel del av polisförhör lär har kretsat kring de misstänktas förehavanden under aktuella tidpunkter. Det är trots allt ett gäng misstänkta som bor, verkar och förmodat rör sig tillsammans i mångt och mycket.

För min egen del finner jag NB´s försvarsadvokats uttal mer ogrundat, eftersom förklarings-alternativen kan vara många.
Det kan ju likväl röra sig om att de andra två misstänkta har alibi (utan utpekande) som håller som täckning, och det är väl knappast inte många ord i uppgift som når ut till dom andra klienterna?
2015-07-20, 13:27
Medlem
Den gula utbyggnaden jag nämnde: https://goo.gl/UmYn6T (Vit på denna bilden)
2015-07-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif

Dog i fordonet? va? dödats och sen transporterats i bilen är väl mer troligare

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in