2015-07-20, 12:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Snömoset fortsätter. Du har fortfarande inte fattat en basal del av brf-ekonomin: Allt större framtida underhåll i brf:en är lånefinansierat. Din låga månadsavgift idag beror på att du och dina grannar skjuter kostnaden för underhåll på framtida medlemmar. Din förenings amorteringstakt motsvarar garanterat inte underlåtenheten att avsätta ekonomiska medel för framtida underhåll.
vad vet du om ekonomin i min förening? Det där är bara en massa förutfattade meningar. Vi har inte låga avgifter och i avgiften ingår fundering till framtida underhåll. Däremot så är avkastningskravet lik förbannat noll kronor, medan en hyresvärd lägger på en hel del extra eftersom hen behöver avkastning på sin investering.

Citat:
Du har genomgående försökt få brf:en som konstruktion och boendeorganisation att framstå det ansvarstagande, ordnade och duktiga alternativet. Det här falskt. Inbyggt i brf-konstruktionen är ett initiativ att hålla månadsavgifterna låga och få föreningens ekonomi att se bättre ut än vad den är. Allt för att medlemmarna skall kunna sälja till ett högre pris än de köpte för.
om det visar sig att jag har fel så kommer det stå mig dyrt. Fast jag är inte ett dugg orolig. Snarare verkar du mer orolig för mig av nån anledning?!

Det jag hävdar med bestämdhet är att den ägda boendeformen är mycket billigare än den hyrda och det kommer att visa sig tydligt i framtiden. Eller sätter du emot?
Citera
2015-07-20, 12:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
En liten bildsökning: https://www.google.se/search?q=malm%C3%B6+zigenare&client=ubuntu&hs=ljU& channel=fs&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CD IQsARqFQoTCPHUz--76cYCFcvzcgodWFIG2Q&biw=1615&bih=955#channel=fs&tb m=isch&q=zigenare+l%C3%A4ger+sverige

Visst men romer är inte svenska medborgare och har inget med vår bostadsmarknad att göra.
Citera
2015-07-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Min feting: Efter erfarenheter från ca 10 års hyresförhandlingar i Stockholm, så är det helt enkelt så att privatvärdarna som dominerar i innerstaden vill ha högre hyror just där. Men i förorterna finns det vissa privata värdar med betydande bestånd som inte är beredda att stå tillbaka för en omfördelning som du beskriver. Förhandlingarna genomsyras av att alla aktörer inklusive hyresgästföreningen - utom gräsrotsnivån som slåss för bruksvärdesprincipen, dvs hyreskåkarna ska gå runt inte mer - verkar vara överens om att alla hyror ska upp rejält, möjligen att förorternas hyror ska ligga strax under innerstadens.
Idag är man hänvisad till gällande lagstiftning.

Men kan man tänka sig att rucka på den (vilket är nödvändigt för att komma bort från de orimliga köerna), så öppnar sig möjligheter.

Om man ska spinna vidare på omfördelning kan man tänka sig att allmännyttan får justera hyrorna så att kötiden jämnar ut sig mellan områden. Det skulle då innebär höjningar där kötiden är över medel och sänkningar där kötiden är under (eftersom Allmännyttan inte behöver ta in mer hyra).

Det löser dock inte så mycket, eftersom kötiderna består, om än utjämnade.
Och kötiderna indikerar att hyrorna är för låga i förhållande till efterfrågan.
Den observationen kan då motivera att Allmännyttan får ta in mer hyra för att amortera sina skulder och då kan låna till nyproduktion. Dvs man erhåller både nyproduktion och anpassning av hyror.
Privatvärdar tillåts justera hyror efter Allmännyttan eller justera upp om deras kötider är högre.

Sedan finns det väl enklare vägar att ta sig ur träsket.

Dock tror jag väl att de flesta vill se någon slags mjukare anpassning.
En vore väl att nyproduktion har fri hyressättning. Och att den nivån skall vägas in i hyresnivån för äldre bestånd.
Citera
2015-07-20, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Och det roliga är ju att du tycker att det inte är en mänsklig rättighet att få hyra en bostad.
Kan du då ikläda dig skyldigheten att tillhandahålla dessa hyresrätter?
Citera
2015-07-20, 12:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Kan du då ikläda dig skyldigheten att tillhandahålla dessa hyresrätter?

Nej det ska såklart andra göra för andras pengar i sann vänsteranda
Citera
2015-07-20, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har vi favelor ens? Nej det har vi inte. Och fattiga är vi inte heller i det här landet. Det är stor skillnad på upplevd fattigdom och verklig.

Snart har vi det.
Citera
2015-07-20, 12:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Och vänsterpolitikerna undrar varför det inte byggs?!

Det är verkligen inte konstigt när det tillåts gå till på detta sätt:

http://mobil.dn.se/sthlm/boende-slass-mot-stans-nya-skyskrapor/

HGF och Miljöpartiet vill sannerligen inte bygga bort nån bostadsbrist i Sthlm inte.
Citera
2015-07-20, 13:09
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
vad vet du om ekonomin i min förening? Det där är bara en massa förutfattade meningar. Vi har inte låga avgifter och i avgiften ingår fundering till framtida underhåll. Däremot så är avkastningskravet lik förbannat noll kronor, medan en hyresvärd lägger på en hel del extra eftersom hen behöver avkastning på sin investering.

om det visar sig att jag har fel så kommer det stå mig dyrt. Fast jag är inte ett dugg orolig. Snarare verkar du mer orolig för mig av nån anledning?!

Det jag hävdar med bestämdhet är att den ägda boendeformen är mycket billigare än den hyrda och det kommer att visa sig tydligt i framtiden. Eller sätter du emot?

Åh, är det fonden för yttre underhåll du menar? Den här http://www.borattupplysning.se/wp_sttips/underhallsfonden/ ?

Om avkastning: Väldigt många brf:er sitter idag med avtal på både administrativ och teknisk förvaltning med skojeriföretag som ISS. De får en dyr och dålig förvaltning. Och förvaltningsföretaget får avkastning. En större professionell hyresvärd, kan i jämförelse sköta förvaltningen betydligt billigare. Här försvinner en del av ditt "avkastningsargument". Du gör nämligen kardinalfelet att utgå ifrån att brf:en förvaltas på ett med HR likvärdigt sätt. Det låter sig inte göras.

Jag tvivlar inte en sekund på att 2000-talets byggda brf:er kommer att gå till historien som en ekonomisk mardröm. Sålda svindyrt, med helt orealistiska avskrivningar och andra glädjekalkyler. Styrelser som kommer sitta paralyserade inför svåra beslut som kräver ytterligare upplåning, samtidigt som underhållsproblemet som behöver åtgärdas förvärras. Grissminkingsunderhåll för att hålla skenet uppe. Definitivt sätter jag emot.

Du får gärna redogöra för din förenings totala belåning, ca byggår, m2 boarea och amorteringstakt. Samt den där "funderingen".
Citera
2015-07-20, 13:11
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ser inte ut att gå någon nöd på våra ungdomar direkt. Det är bara att gå in på instagram eller Facebook, så ser man var pengarna som egentligen borde sparas tar vägen.

Jo, det ser man ju där. Absolut.
Citera
2015-07-20, 13:21
Avslutad
Citat:
Snömoset fortsätter. Du har fortfarande inte fattat en basal del av brf-ekonomin: Allt större framtida underhåll i brf:en är lånefinansierat. Din låga månadsavgift idag beror på att du och dina grannar skjuter kostnaden för underhåll på framtida medlemmar. Din förenings amorteringstakt motsvarar garanterat inte underlåtenheten att avsätta ekonomiska medel för framtida underhåll.

Du har genomgående försökt få brf:en som konstruktion och boendeorganisation att framstå det ansvarstagande, ordnade och duktiga alternativet. Det här falskt. Inbyggt i brf-konstruktionen är ett initiativ att hålla månadsavgifterna låga och få föreningens ekonomi att se bättre ut än vad den är. Allt för att medlemmarna skall kunna sälja till ett högre pris än de köpte för.

Det där är väl ändå lite intellektuellt vidrigt. Varför ska man i en fri produkt som en BR betala för underhåll som kommande generation ska få ta nytta av? Det korrekta är ju att den nya generationens boende får stå för sina kostnader då och balansera detta mot det eventuella pris som dom får betala (vilket borde vara väsentligt lägre än en helt nybyggd bostad). Så funkar det idag iaf och ingen verkar klaga om man får bekosta ett stambyte.

Allt annat är planekonomisk vänsterpolitik ju.
Citera
2015-07-20, 13:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Det där är väl ändå lite intellektuellt vidrigt. Varför ska man i en fri produkt som en BR betala för underhåll som kommande generation ska få ta nytta av? Det korrekta är ju att den nya generationens boende får stå för sina kostnader då och balansera detta mot det eventuella pris som dom får betala (vilket borde vara väsentligt lägre än en helt nybyggd bostad). Så funkar det idag iaf och ingen verkar klaga om man får bekosta ett stambyte.

Allt annat är planekonomisk vänsterpolitik ju.

Är man vänster så är man. Nu kommer säkert drängen att hävda att han är SD:are, men det är ju också ett vänsterparti i mångt och mycket, utom i invandringsfrågan förstås.
Citera
2015-07-20, 13:36
Avslutad
Citat:
Är man vänster så är man. Nu kommer säkert drängen att hävda att han är SD:are, men det är ju också ett vänsterparti i mångt och mycket, utom i invandringsfrågan förstås.

Man får vara vänster om man vill, jag påvisar bara det intellektuellt ohederliga att göra stora avsättningar till kostnader som kommer 30 år framåt i tiden utan att få någon kompensation för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in