Citat:
Ursprungligen postat av
Gauelinna
Tusen tack.. Äntligen en me vett i skallen.. Man blir så fucking trött på oh höra jävla tattare.. Min son e helt svarthårig oh blåa ögon när han va tio år lekte han me en kompis som han blev ovänn me oh kompisens mamma säger till min son din jävla tattare du ska inte va me min son...
Ja snea drog hem till mamman för hon visste inte alls vi va resande...
Sa till henne säg de en jävla gång till ja e stolt för va ja e oh min son me men.. Fuckar du oh säger de ingen vet ja inte va ja gör... Pissar snett på folk som e efterblivna oh inte kan ordet resande!!! Nu har ja sagt till mina tre barn sög ni e resande va stolta låt ingen trycka ner er.. För de räcker me såna som bara skriver fucking skit...
Det traditionella namnet på tattare är just tattare, precis som en Lapp är en Lapp inget egentligt nedsättande utan så heter det.
För övrigt så kan jag inte komma ihåg att någon enda kallades tattare just för de var det utan mer ett skällsord mot svenskar man tyckte betedde sig illa.
Jag har hört av min gamla mor att hon under delar av uppväxten hade en grannfamilj som var just tattare men som inte de hade något ont av eller att de uppförde sig särskilt avvikande.
Jag levde i tron att tattare var historia pga det moderna samhället.
Zigenare däremot har jag stött på sedan barndom och de var med rätta alltid illa sedda.