2015-07-20, 02:19
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Han häktades pga "polisiär intuition". Det är Fakta. det är inget jag "tror". Det ä vad polisen själv sa.

Polisen häktade honom pga "polisiär intuition" och sen började de försöka knuta allt de hade till dem.

Först hävdar du att de blev häktade pga polisiär intuition, vilket är helt fel. Det var gripandet som föranleddes av bl.a. polisiär intuition. Två helt olika saker, vilket Hamilkar dessutom påpekat klart och tydligt, även om du väljer att inte låtsas om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, polisen sa inte att de misstänkta häktqats pga "polisiär intuition". Häktningsdomstolen skiter nämligen blankt i polisiär intuition. Möjligen låg polisiär intuition bakom gripandet. Men den som inte kan skillnaden mellan gripande och häktning bör ligga lite lågt i en sån här tråd.

Citat:
Du är Moderator - ska du inte hålla dig till Sanning då?
Dvs varför Ljuger du?
Varför ljuger du och säger att polisen inte alls Själv sa att de haffade balterna pga "polisiär intuition"?

"Då är det en polisiär intuition som gör att ett visst beteende, ett sätt att vara, samt att de uppgifterna som kommer in till oss, gör de här personerna intressanta."
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

Varför har du inte koll?

Har du ingen kunskap i ämnet Alls?
Du avslöjar ju dig som Helt okunnig nu.

Vidare så står det inte någonting om häktningen i din länk, utan enbart gripandet.
Så du får komma med en ny källa, där polisen själv påstår att de häktats pga polisiär intuition, om du vill att folk ska ta dig seriöst. Något du naturligtvis inte kan göra då det aldrig hänt. Förutom möjligtvis i din livliga fantasi.

Och sluta för sista gången upp med dina påhopp om att folk ljuger. Det är du som ändrar dig i vad du skriver hela tiden.

I citat 1

"Han häktades pga "polisiär intuition". Det är Fakta. det är inget jag "tror". Det ä vad polisen själv sa."

I citat 2

"Varför ljuger du och säger att polisen inte alls Själv sa att de haffade balterna pga "polisiär intuition"?"

Ser du hur du ändrar dig och försöker göra om det du skrivit hela tiden? Att bli häktad och "haffad" är två helt olika saker. Och du hävdade klart och tydligt, svart på vitt, i första inlägget att han blev häktad pga polisiär intuition (något du helt felaktigt påstår att polisen själv skulle ha sagt).

Ditt sätt att "diskutera" (med helt obefogade anklagelser om att andra ljuger osv) förstör faktiskt tråden och diskussionen till den grad att det borde förbjudas!
Detta handlar som sagt inte om dina åsikter, utan just ditt ytterst oärliga sätt att föra (och förstöra) diskussionen.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2015-07-20 kl. 02:45.
2015-07-20, 02:21
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Vi ska komma ihåg att kroppen hittades i Martorp. Knappast någon förbikörande kan komma i fråga. Inte heller någon charmig spanjor som kanske var på besök, kan tänkas kunna veta att Martop finns. Och veta om situationen i Martorp. Personen som är skyldig måste ha kännedom om Martorp. Åtminstone ha någon koppling till Martorp. Det är inte många personer som passar in i bilden, vad jag förstår.
Men samtidigt borde ju alla som bor i närheten Blomberg, Husaby, Kinnekulle etc vara väldigt väl medvetna om Marberg - gården som liger vid Kinnekullebergets fot. Den enda gården som ligger vid Kinnekullebergets fot faktiskt. Alla däromkring som kört med sin bil ett varv runt berget vet ju att det ligger en gård där.
Så det är faktiskt inte särskilt märkligt egentligen.

Men det är svårt att tänka sig att en fullständig främling som bara råkat köra förbi och nappat Lisa skulle råka förirra sig in på Martorp just efter mordet såklart.
2015-07-20, 02:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Jag vet inte vart du vill komma med den där länken men faktum är att vi inte vet om hon har tagit del av de medmisstänktas förhör eller inte. Dock tyder vissa saker på att hon har gjort det. Detta beror på hur man tolkar vad hon skriver i kontexten av vad som har hänt. Min tolkning är att hon troligen tagit del av vad de medmisstänkta sagt i förhör., i vart fall till viss del. Därmed inte sagt att det är ställt utom allt rimligt tvivel att hon har gjort det.

Jag vill komma till följande som diskussionen handlar om:

Utgå från vad hennes jobb är. Att fria klienten till vilket pris som helst. Det är detta hon har betalt för. Om han är skyldig eller inte skiter hon fullständigt i.
Vad hon sen säger ska därmed tas med en nypa salt.
Hennes yttersta mål är därmed att bevisa att han inte är skyldig om det så sker via att smula ner åklagarens bevisning till partiklar.
Hon letar efter luckor där bevisningen kan falla igenom - en annan gärningsman/annat händelseförlopp.
Påstår hon därmed att de frigivna satt dit honom, uppgett nån besvärande faktor kan detta vara en ren gissning - hon ifrågasätter allt som framkommer nämligen:
Hon har inte tagit del med full insyn i förhören med de frisläppta.

Kontentan av diskussionen är således:
Ta det med en nypa salt för hon har delgetts fragment av vittnesförhör och bevisning.
Det finns inget som berättar varken bu eller bä om vad de frigivna sagt. Det är gissningar och ska inte skrivas som en slags sanning ATT de sagt ditten eller datten - ATT det minsann visar att det framkommit nåt väldigt besvärande.
Fatta att hennes mål är att få honom friad:
Hon agerar med ändamålet att skapa tvivel likaväl som att få fram en sanning.
Senast redigerad av develi 2015-07-20 kl. 02:32.
2015-07-20, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Att ha en skrikande ung kvinna på 165 i en bil,
Lär låta betydligt mindre än att ha skrikande ungdom i en gles lada.
Att trycka in någon i en bil lär gå rätt snabbt.
Även om personen gör motstånd.

Tänkte på den här varianten som pedofilerna anväder, har jag hört. Man säger att dina föräldrar har bett mig att köra dig hem. Vad tror ni. Kan en tonårstjej gå med på detta?

Sätta en munkavle så att tjejen kan inte skrika. Kasta hennes saker i diket och köra till Martorp.
2015-07-20, 02:27
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnita
Eller inte nyligen... ett utkastat köttben om du frågar mig. Låter märkligt.
Polisen kanske har span på någon och vill kolla reaktionerna när de går ut med hjälmen?
2015-07-20, 02:28
Medlem
Citat:
Ja jag skulle gissa att det är exakt den vägen.
Hon bodde i Skövde, och fågelvägen ser den vägen närmast ut.
Dvs från caféet ner söderut förbi stället var mobilskalet hittades, och sen svänger österut till Husaby kyrka och sen vidare österut till Göttorp och vidare österut mot Skövde.
Titta på kartan så ser du.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zOmqTEpmrbKs.kpfjECwgJkZI

Hon skulle inte till Skövde utan till Stöpen. Hon skulle köra troligtvis via Götene och då vägen från Blomberg till Götene går via Martorp. Den vägen som hennes saker hittades vid är en omväg till Martorp.
2015-07-20, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
- varför det inte ser ut som att något form av överfall sker vid mopeden.
- varför Lisa lämnar platsen frivilligt, men ändå låter nyckeln sitta kvar och påsen stå kvar.
- varför NB finns i närheten
- att det är ett oplanerat brott
- motivet. Vad som föranleder att hon dödas. Hon dräps pga att GM får panik efter ett misslyckat våldtäktsförsök.
- gärningsmannens konstiga beteende efteråt när han stressat hivar ut Lisas tillhörigheter. Han måste ju improvisera
- Varför Lisas handske hittas i ladan
Det är sannerligen inte lätt att hålla sig uppdaterad i tråden. Några dagars frånvaro och den växer så det knakar. De första punkterna i vad din idé är sagt att förklara är det mest intressanta tycker jag. Varifrån kommer de uppgifterna?

Hur vet vi att det inte ser ut som ett överfall vid mopeden och hur vet vi att Lisa lämnar platsen frivilligt?

Är det något nytt som framkommit på senare tid, eller spekulation? Trådsanning? Jag har själv alltid förutsatt att något i omedelbar närhet kring mopeden visar att Lisa inte lämnat platsen frivilligt och detta baserar jag enkom på att polisen var snabbt ute med och utredde detta som ett ofrivilligt försvinnande, i stort sätt omgående. Sedan, redan på måndagen uppgraderades det till misstänkt människorov.

Så, jag ifrågasätter inte, jag vill bara veta vad/hur vi vet om vad som ligger bakom dina två första punkter?
2015-07-20, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Jag vet inte vart du vill komma med den där länken men faktum är att vi inte vet om hon har tagit del av de medmisstänktas förhör eller inte. Dock tyder vissa saker på att hon har gjort det. Detta beror på hur man tolkar vad hon skriver i kontexten av vad som har hänt. Min tolkning är att hon troligen tagit del av vad de medmisstänkta sagt i förhör., i vart fall till viss del. Därmed inte sagt att det är ställt utom allt rimligt tvivel att hon har gjort det.

Vet inte riktigt vad ni träter om men den häktades advokat får endast ta del av det material som åklagare åberopar för att få dennes klient häktad. Övriga förhör och bevis får vederbörande vänta på tills åtal ev. väcks.
2015-07-20, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Hon skulle inte till Skövde utan till Stöpen. Hon skulle köra troligtvis via Götene och då vägen från Blomberg till Götene går via Martorp. Den vägen som hennes saker hittades vid är en omväg till Martorp.

Du menar att hon kommer ner från Martorp vid Husaby K:a? Vad ska hon då till Götene för, det blir ju omväg om något om man ska till Stöpen.
2015-07-20, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Varför skulle en styvson till AJ inte känna till Martorp ?
AJ har varit gift med sin spanska fru sedan 1985.

Frågan är om styvsonen visste att det inte finns några personer där just på den tiden. Nej, jag har svårt att tro detta. Kanske fanns inte ens någon styvson på besök.

Jag kan inte släppa tanken om att GM måste ha vetat att det var "riskfritt" i Martorp just då på söndag. Jag tycker att det är en viktig punkt i händelseförloppet att det blev just Martop som kroppen hittades. Möjligtvis tänkte GM flytta kroppen vidare men fick inget riktigt bra tillfälle för det. Det fanns så mycket poliser i närområdet och senare även MP.
2015-07-20, 02:45
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Vet inte riktigt vad ni träter om men den häktades advokat får endast ta del av det material som åklagare åberopar för att få dennes klient häktad. Övriga förhör och bevis får vederbörande vänta på tills åtal ev. väcks.
Det lär ju ha framkommit en del grejer vid förhören med hennes egen klient kan man tänka.

FL: Var befann du dig vid tiden för BOs försvinnande?
MGM: Jag satt och drack kaffe med brorsan och frugan i trädgården.
FL: Är du säker på det?
MGM: Ja helt säker.
FL: Jo men nu är det såhär förstår du att de påstår att du inte var där.
MGM:
2015-07-20, 02:45
Medlem
Citat:
Polisen kanske har span på någon och vill kolla reaktionerna när de går ut med hjälmen?

Ja, först total sekretess om minsta lilla smula som hittades, sen plötsligt helt öppet om hjälmen ... nja, tillåt mig tvivla. Visst kan det vara som du säger; en strategi.
Hjälmen ryktas ha hittats vid det tillfälle då poliser och tekniker chockades. Men förhoppningsvis fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in