2015-07-19, 23:23
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tidigare när BO var försvunnen så talades det ju aldrig om att hon sist sågs tala med någon i en svart bil. Det borde ju snuten isf gått ut med i en efterlysning tycker man.
Det kanske inte kom fram förrän senare när vittnet hörde av sig. Vittnet har tydligen förhörts två gånger av polisen, så lite intressant tyckte de att det var.
2015-07-19, 23:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Vilket är norr och vilket är söder på bilder från cafet ladan osv? Kortsidan nära moppen vilket väderstreck är det?

Det är norr.
2015-07-19, 23:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Jag har själv nämnt det i tidigare inlägg men om jag inte minns fel så sades det väl att bröderna satt och fika den aktuella tiden? Enligt ett vittne så ska hen ha sett bröderna och berättat det för brödernas mamma över telefon.

Sedan läste jag nåt om att ena brodern satt och fiskade och nu då denna pizzahistoria. Spelar nog ingen roll vem som gjort vad, polisen ska bara binda GM till platsen för den aktuella tiden m.m.

Jag tror personligen att polisen har hört alla vittnen och följt upp ev alibin och då den äldre brodern blev omhäktad, fyra veckor dessutom, så tror jag lite att snaran dras åt för honom.

Jag har spekulerat själv i brödernas skuld i det hela och trott på en alternativ GM, och om det nu inte är den häktade brodern som gjort det, ja då vill jag nog påstå att vi har ett nytt rättsfall i Sverige som skriker polsk riksdag.

Dricka kaffe och fiska skedde den fredagen som de togs in till förhör, det är mest i din hjärna som det råder polsk riksdag misstänker jag. Det påstådda pizzaköpet säga ha ägt rum den söndagen som Lisa försvann, det finns en sammanfattning på sidan ett i den här tråden, kanske dags?
2015-07-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Övervakningsfilmen från ICA Handlarn i Kellby. Dit balterna gick för att handla sig sina pizzor. Kl 1930.
Filmen visar balterna handla.
Det kom fram i media IDAG först.
Men poliserna har suttit och tryckt på den ända sedan de hämtade ut den en vecka efter hon hittats ungefär.

Det betyder att balterna har alibi.

Inte läst i media idag om att litauerna fastnat på film den aktuella tiden och därmed har alibi, vilka skrev om det?

Sen har jag väl för mig att det är ett tidsgap på en timme ändå, så även om man ser på filmen att de handlar pizza så betyder inte det att de inte hade hunnit utföra mordet på Lisa så särskilt vattentätt är väl inte det alibit, eller?
2015-07-19, 23:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Dricka kaffe och fiska skedde den fredagen som de togs in till förhör, det är mest i din hjärna som det råder polsk riksdag misstänker jag. Det påstådda pizzaköpet säga ha ägt rum den söndagen som Lisa försvann, det finns en sammanfattning på sidan ett i den här tråden, kanske dags?
Kaffedrickandet skedde söndagen Lisa försvann.
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
Citat:
Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-19 kl. 23:31.
2015-07-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quishlish
Spontant så känns det som om Lisa hellre var sugen på att träna sin Spanska än att börja googla vad laddare heter på Litauiska. Įkroviklis heter det för övrigt. Cargador på Spanska.

Ar matėte mūsų katė? frågade de en MP-sheriff & efter det började deras mardröm.
Ja en trevlig spanjor är nog mer spännande för en 17åring än en svettig östeurope,
Lisa kanske redan hade träffat spanjoren någon söndag tidigare på fiket så när han ropade från bilen så kände hon igen honom och anade inget farligt
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Övervakningsfilmen från ICA Handlarn i Kellby. Dit balterna gick för att handla sig sina pizzor. Kl 1930.
Filmen visar balterna handla.
Det kom fram i media IDAG först.
Men poliserna har suttit och tryckt på den ända sedan de hämtade ut den en vecka efter hon hittats ungefär.

Det betyder att balterna har alibi. Och eftersom de har alibi så var poliserna tvungna att dölja filmen för advokaten, eftersom de ju anser att deras "polisiära intuition" såklart går före alla bevis.
Åklagare är Aldrig intresserade av bevis som kan fria den misstänkte. De har en jobbig tendens att alltid bortse från sådant, eftersom de blir så enögda i sitt arbete att bara fälla de misstänkta.
Det handlar även om deras karriär. Deras karriärer står tyvärr och hänger på hur många fällande domar de lyckas få. Om de förlorar ett mål så blir deras karriär lidande. Därför skiter åklagare fullständigt i sådana obetydligheter som rättvisa och sanning. En åklagare försöker inte utreda vad som har hänt, en åklagares jobb är att fälla en misstänkt. Liksom en advokasts uppgift är att bestrida det åklagaren hävdar.
Ingen av dem är intresserade av att utreda vad som hänt. Det handlar bara om att försöka klä den tilltalade i så besvärande dager som bara möjligt

Har du någon källa som styrker att balterna har fastnat på en film, någon annan som har sett en sådan uppgift?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den kortsidan är åt nord. Finns det inte google maps på din dator? Söder om caféet går vägen mot "slottet" och Martorp som ligger öster om caféet. Söder om slottet ligger söder.
Tycker det är mer tillförlitligt att fråga Flashback eftersom ni är mer insatta
Tack för bra förklaring!!!

Det har tidigare påpekats att man troligen ser moppen från vägen om man kommer norrifrån. Jag är inte så säker på att detta stämmer. Är det någon som brukar åkaförbi med bil och brukar kolla bakom cafets knut när ni kör förbi med bil där? Alltså innan mordet skedde och man inte var så nyfiken? Hade jag kört den där vägen hade jag antagligan kollat först snabbt åt vänster över grusplanen, så ingen kom utkörandes och sen åt höger då de kommer en väg där efter ytterligare någon sekund har jag för mig.
Senast redigerad av ulvan 2015-07-19 kl. 23:31.
2015-07-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Många verkar ta för givet att bröderna kan engelska. Men det tvivlar jag på. Delvis var det en person i tråden som hade pratat med en av dem och han kunde knagglig svenska och engelska. Eftersom Litauen hörde till forna Sovjetunionen är nog inte kunskaperna i engelska så goda i landet. Det var ju ryska som gällde.
Nejdå men de var ju inte dumma , något ord här peka där osv Annas hade de inte kunnat jobba där i så många år
2015-07-19, 23:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kaffedrickandet skedde söndagen hon försvann.

Hoppla, ja det har du rätt i, jag blandade ihop det nu, blir det bra om jag tar på mig den här Men det påstådda fisket var bestämt på fredagen.

Hur som helst så sägs kaffet ha intagits kring 18:15 om jag inte missminner mig, och handlandet i Källby kring 19:30, i styva slängar saknar litauerna ett känt alibi under en timme och femton minuter.
2015-07-19, 23:32
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Ja en trevlig spanjor är nog mer spännande för en 17åring än en svettig östeurope,
Lisa kanske redan hade träffat spanjoren någon söndag tidigare på fiket så när han ropade från bilen så kände hon igen honom och anade inget farligt
Men vi vet inte vem som satt i bilen. Spanjoren är bara ett löst rykte.
2015-07-19, 23:34
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Nejdå men de var ju inte dumma , något ord här peka där osv Annas hade de inte kunnat jobba där i så många år
Visst tror jag att de kunde hjälplig svenska, annars skulle det inte funka. Men detta med engelskan...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in