2015-07-19, 22:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Moppen stod på baksidan med nyckeln i och kassen var också där men hjälmen hade hon på armen. Hon måste i så fall ha hunnit till baksidan, satt nyckeln i låset och ställt kassen där, men ännu inte ha hunnit få på sig hjälmen - på nåt sätt har hon återgått ut till vägen, där från baksidan av caféet?

Det kan räcka med att en svart SUV rullar upp bakom henne just när hon ska dra på sig hjälmen, samtal uppstår ... Till vägen kom hon förmodligen, dock inte till fots, förmodligen i en bil.
2015-07-19, 22:35
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
" baltofobiska maggropskänslor",den var bra! Och sen kan man ju säja att om de inte uppför sig som "Orginal Svenskt" så blir de genast misstänkta GM......Ja utredningen kommer förhoppningsvis att visa vad som är sant och falskt i den här röran.
Balterna gick tydligen och letade efter en bortsprungen katt när poliserna stötte på dem.
Då kan man lätt tänka sig ungefär hur det hade gått till.
Dvs polisen ser ter personer som går och spanar ut i terrängen, poliserna stannar för att prata med dem - tror kanske det är Missing People som letar var de inte får lov att leta).
Men balterna kan ju inte svenska så de svarar på engelska. Engelska med öst-brytning dessutom!
Ajajajaj ... får man inte göra, inte bra! Poliserna blir Omedelbart misstänkta !!!!!

Pga den östeuropeiska brytningen i engelskan måste ju polisen Omedelbart ha trott att det var tiggare/zigenare. Och alla vet vi ju att poliser har ett särskilt gott öga till zigenare.
Och eftersom poliserna trodde det var zigenare så beslutade de omedelbart för husrannsakan och då hittade de ju liket i deras arbetsplats.
2015-07-19, 22:36
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan räcka med att en svart SUV rullar upp bakom henne just när hon ska dra på sig hjälmen, samtal uppstår ... Till vägen kom hon förmodligen, dock inte till fots, förmodligen i en bil.
Men diskussionen om detta utgår från dett vittne som sett Lisa prata med någon i en svart SUV nere vid vägen.
2015-07-19, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Men det ÄR ju en ytterst öde väg emellanåt. Och emellanåt är den mkt trafikerad. Det är vad jag framfört hela tiden.
Vissa verkar tro att det är en högintensiv väg med stor population runtom när den i själva verket leder till bitvis insomnade samhällen. Hällekis gav du själv som exempel.
Riskfritt har jag aldrig påstått men vi tar alla risker i olika sammanhang. Vi kör för fort oavsett om det är en stor eller liten väg t ex. Här handlar det om annat men fullt möjligt men likaså icke riskfritt.

Åjo, visst kan det dröja en bra bit innan man möter någon på söndagkväll (eller vilken kväll som helst) om vädret är dåligt och picknick-folk, allehanda flanörer, turister och motionärer är väck. Men märk väl, jag kan ju inte påstå att det alltid är så och det gör jag ju heller inte. Men jag har slagits av tomheten efter att cafe'et har slagit igen. Då finns det ingen som ser något under olika långa stunder, mellan cafe' och lada.

En fråga till dig, du möter alltid trafik sa du. Möter du då alltid trafik just vid cafe' och lada, eller kör du ensam förbi där ibland?

Jag tror vi går om varandra lite här... jag menar inte heller att den _alltid_ är vältrafikerad, det jag menar är kort och gott att man inte kan utgå från att den _inte_ skulle vara det vid en viss tid.

Självklart är det inte en galet trafikerad väg, det verkar som att flashback bara kan ta till sig ytterligheter, antingen död väg eller toktrafikerad väg. Den är väl något mittimellan.

Hm, jag brukar möta trafik lite varstans just på den vägen.

Helt enkelt kan den säkert vara helt utan trafik vid tillfällen, men om vi ska applicera detta på fallet i fråga så har jag svårt att tro att MGM skulle ta risken att släpa en människa över vägen.
2015-07-19, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Han häktades pga "polisiär intuition". Det är Fakta. det är inget jag "tror". Det ä vad polisen själv sa.

Polisen häktade honom pga "polisiär intuition" och sen började de försöka knuta allt de hade till dem. Det är just så det går till. Det är just det som menas med misstankegrader såsom skäligen och sannolik etc..
Om en åklagare kan göra en indiciekedja möjlig i teorin så kallas det sannolikt.
Det har inget att göra med hårda bevis. Häktningen syftar till att försöka få den häktade att erkänna, eller på annat sätt släppa ifrån sig besvärande saker under förhören. Allt i väntan på att övriga utredningen ska lyckas få fram just hårda bevis.

En häktning är inte en Dom. Det enda åklagaren behöver göra är att övertyga domstolen att det finns ett behov av att förhöra den häktade.

En häktning är inte en dom. Det betyder Bara att åklagaren vill förhöra en misstänkt under kontrollerade former.
Du blandar ihop misstänkt med dömd.

Så Ja - i detta fallet är det "polisiär intuition" som låg bakom häktningen.
Den Fortsatta häktningen är inte samma sak som häktningen.
För att en häktning ska fortsättas måste en åklagaren visa att den häktade Hade kunnat utföra brottet. Inte Att han utfört det - utan att han Hade kunnat göra det.
Och om åklagaren kan visa det - då tillåter den åklagaren att fortsätta häktningen - i syfte att kunna få en chans att med förhör tex få ur den häktade intressanta saker.

Förstår du nu bättre vad det handlar om?

Och förstår du nu Varför balterna häktades?
Dvs för att några poliser fick "polisiär intuition."

Advokatn protesterar som du vet.
Han sa att åklagaren inte hade något Alls på dem.
Han visste inte om övervakningsfilmen - dvs den film som ger balterna alibi. Därför kunde han inte ta upp det till domstolen. Och domstolen blev tvungen att lita på åklagaren.
Åklagaren om hade häktat en balt pga "polisiär intuition" och som hade ett lik på sin arbetsplats.. Det borde för en domstol räcka för fortsatt häktning.

Men det är Inga Bevis.
Och övervakningsfilmen (som åklagaren dolde för advokaten) ger dem alibi.

vad är det för film? när kom den fram?? innebär det att 35-åringen nu släpps?

sidenote 1: jag har oxå tyckt att AJ uppträtt konstigt från dag 1. om det nu visar sig att 35-åringen är oskyldig skulle jag rikta fokus där.

sidenote 2: det brukar ju heta att de som sett BO sist i livet oxå är de som man misstänker. jag tänker att om aretskamraterna hade varit av manligt kön eller några av dem iaf. hur hade man då tänkt? då hade garanterat dessa varit högvilt. finns det nåt som talar för att det kan ha varit arbetskamraterna? om nåt har hänt på jobbet? eller dyl?
fast det talar ju emot att BO skulle styckas. å andra sidan vet vi ju inte i vilket skick kroppen var i när den hittades...
2015-07-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Är det Fernandez Coto du pratar om?
Namnet dök upp här.
Vet du vem denna person är och fanns han i området vid mordet?
2015-07-19, 22:40
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Namnet dök upp här.
Vet du vem denna person är och fanns han i området vid mordet?
Det verkar vara sonen till AJs fru. Ryktet gick i tråden att han kanske varit i trakten vid Lisas försvinnande.
2015-07-19, 22:41
Medlem
Citat:
Men diskussionen om detta utgår från dett vittne som sett Lisa prata med någon i en svart SUV nere vid vägen.

De kanske stod och pratade vid vägen! LH blev misstänksam och avbröt gick med raska steg till mopeden varpå GM hinner ikapp precis när LH ska starta och åka iväg! Hot uppstår och ....
2015-07-19, 22:43
Medlem
Citat:
Det verkar vara sonen till AJs fru. Ryktet gick i tråden att han kanske varit i trakten vid Lisas försvinnande.
Hans namn verkar vara Fernandez de Cotl Jönsson
Har något gammalt företag som inte aktivt,AJ är med där oxå, hm..
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Moppen stod på baksidan med nyckeln i och kassen var också där men hjälmen hade hon på armen. Hon måste i så fall ha hunnit till baksidan, satt nyckeln i låset och ställt kassen där, men ännu inte ha hunnit få på sig hjälmen - på nåt sätt har hon återgått ut till vägen, där från baksidan av caféet?
Ja, om uppgiften stämmer har vi i alla fall fått veta att Lisa själv gått ifrån sin moped som då GM kanske inte sett, vilket vissa av oss misstänkt eftersom den fått stå kvar.
Sedan har hon kommit mycket nära ladan, där NB sett henne.
Kanske var det Lisa själv som tagit kontakt med folk för att be om hjälp med någonting. (Även om jag inte kan komma på vad.)
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Om detta är den misstänkte Spanjoren så behöver vi inte söka vidare. Snacka om att se skyldig ut och en CV som indikerar en man som är van att ta det han vill ha även om det är 17-åriga tjejer. Har han varit i bygden och är inte huvudmisstänkt? Det här blir bara värre och värre. Den svarta SUV:en, spanjoren, bygdens starka män, sjuk kvinnosyn, pengar, makt, kontakter.
Hehe, han ser ju exakt ut som huvudpersonen i American Psycho.
2015-07-19, 22:44
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tubbs1one
De kanske stod och pratade vid vägen! LH blev misstänksam och avbröt gick med raska steg till mopeden varpå GM hinner ikapp precis när LH ska starta och åka iväg! Hot uppstår och ....
Men frågan uppstår varför hon gick ner till vägen. Förslagen har varit kissnödighet och behov att ladda mobilen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in