2015-07-19, 21:40
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det man menar är AJ:s frus son. Han heter sannolikt inte Jönsson. Och utseende kan bedra.
En tidigare son alltså?
Detta är deras gemensamma förmodligen med tanke på namnet.
Dottern har även tagit mammans efternamn.
2015-07-19, 21:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Dina val av smileys är något opassande ibland kan jag tycka, men okej.

Du kan väl ta och utveckla det här? Vad menar du med opassande? Jag tycker att just den här smileysen är riktigt passande, hade AJ någon med sig till caféet den där söndagen och som fattade tycke för Lisa, en högst relevant fråga tycker jag. Han måste inte ha varit inne på caféet så att bland annat Lena såg honom, det räcker med att Lisa till exempel visade sig utanför caféet någon sekund eller så för att någon skall ha sett denna förtjusande flicka och som gav mersmak.

Den här personen, om han finns, fick kanske låna AJ:s svarta SUV den där söndagen för att ta sig en svängom i socknen, kan inte vara kul att hänga med en gammal gubbe och sin mamma.
2015-07-19, 21:42
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det står inte 2/7 att polisen hämtat materialet. Det står 18/7.
Det står i Aftonbladet också - att de hämtade filmerna i anslutning till mordet. Inte nu idag alltså, utan ca en vecka efter.

Aftonbladet säger också att det blir besvärlit för polisen.
Ja, det blir besvärligt.

Om detta inte hade blivit allmänt känt så hade polisen begravt de uppgifterna. För polisen inser naturligtvis att den filmen ger balterna ett bra alibi.
Men poliserna vägrar ju erkänna för sig själv att balterna kan vara oskyldiga. De går ju på "polisiär intuition" istället. Dvs det är precis så det brukar låta när poliserna säger att ett ouppklarat fall är "polisiärt uppklarat". Dvs de tror att de vet vem som gjort det eftersom de litar till sin "polisiära intuition."

Nu väntar vi bara på att storebrodern ska bli släppt då alltså.
För oavsett vad åklagaren än gör - så kommer det Aldrig att hålla i en rättegång.

Nu Måste för böveln polisen börja utreda andra gärningsmän. Det är skamligt att de inte gjort det innan.
Men först så kommer de såklart att intensifiera trakasserierna mot den häktade. Åklagaren kommer säkert att köra med alla möjliga knep för att försöka få den häktade att skriva på ett erkännande. Han komemr säkert lova mindre straff, eller säga att han bara ska åtala för dråp istället för mord etc et - bara för att få balten att skriva under.
Men storebrodern kommer naturligtvis aldrig att erkänna något han är oskyldig till.

Dvs detta har blivit en medial nyhet nu idag - och det är alltså Därför åklagaren kommer at identifiera sina ansträngningar just nu, idag och inatt etc. För innan dess har han hemlighållit allt detta för advokaten. Men nu kan ni lita på att advokaten lever rövare för att få den häktade fri. För nu är det en offentlig uppgift.
2015-07-19, 21:43
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Men "hittaR" är ju vad poliserna Hoppas på.
Det som jag menade här är ju att poliserna inte hade något när de plockade in dem.
Inget annat än "polisiär intuition."
Dvs de såg tre Utlänningar. Det räckte tydligen för de baltofobiska poliserna.
Därför stoppades de alla tre in i häktescellen.
Hustrun och lillebrodern släpptes.
Men av någon underlig anledning kvarhölls storebrodern. Var det också bara pga "polisiär intuition?" Bara för att han var äldst? Och i polisernas skruvade hjärnor fick de det till att han som äldste brodern minsann utövade hypnotisk kontroll på lillebrodern och hustrun - som slaviskt och utan vilja blev manipulerade av den onda superbalten till storebror?

Märk väl att de faktiskt Har släppt hustru och lillebror. Trots att de säger att de fortfarande är "misstänkta."
Dvs de är alltså Fortfarande misstänkta. Och då alltså misstänkte för medhjälp till mord och skyddande av brottsling etc.
Det är Väldigt allvarliga saker. Därför är det ju intressant att de faktiskt har släppts. För OM de hade haft Minsta lilla bevis mot Någon (inklusive storebrodern) så hade Ingen av dem släppts.

Det säger jag nu en gång till - om de hade haft Minsta Lilla bevis mot storebrodern, så hade inte heller lillebror o hustru släppts.

Det betyder alltså att det Enda - Det Enda - som polisen har på storebrodern är "polisiär intuition."
Dvs baltofobiska maggropskänslor. Som de såklart har mot alla tre. Men storebrodern är kvar Bara för att han är just Storebror.

Vad i helvete är detta för utredning alltså? Det är ju ta mig fan skrämmande!!!

" baltofobiska maggropskänslor",den var bra! Och sen kan man ju säja att om de inte uppför sig som "Orginal Svenskt" så blir de genast misstänkta GM......Ja utredningen kommer förhoppningsvis att visa vad som är sant och falskt i den här röran.
2015-07-19, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Är det denne man man menar känns han inte direkt som något oempatiskt råskinn.
https://th.linkedin.com/pub/christian-j%C3%B6nsson/0/441/617

Om detta är den misstänkte Spanjoren så behöver vi inte söka vidare. Snacka om att se skyldig ut och en CV som indikerar en man som är van att ta det han vill ha även om det är 17-åriga tjejer. Har han varit i bygden och är inte huvudmisstänkt? Det här blir bara värre och värre. Den svarta SUV:en, spanjoren, bygdens starka män, sjuk kvinnosyn, pengar, makt, kontakter.
2015-07-19, 21:45
Medlem
Först berättar polisen om fynd som görs. Sen är det "mer ett olycksfall i arbetet" att fynden offentliggjordes. Tyder inte på professionalitet.

"Förr eller senare gör man ett misstag" sa polis. Var misstaget då inte gjort när polis uttalade detta? Hur visste polis att inga misstag gjorts redan då uttalandet kom? Hur många "misstag" gör polis själva? Enligt forskning så finns ett antal brister hos polis. Det här uttalandet från polisens sida inger inte förtroende och är inte heller professionellt.

Efter polisens uttalande om "misstag" förr eller senare så sker den "polisiära intuitionen" att hämta personer till förhör, trots att gärningsmannen/männen kan ha gjort ett flertal "misstag" innan tiden för polisens uttalande om "misstag". Det tycks som att polisen bygger upp sin senare "polisiära intuition" med det tidigare uttalandet om "misstag förr eller senare".

Uttalandet om "polisiär intuition" är inte heller förtroendeingivande eller professionellt.

Under den första natten söktes t ex inte med polishelikopter med värmekamera. Varför inte? Denna tid borde ha varit avgörande.
2015-07-19, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Är det Cafe ägaren Lena och AJ som går med armarna om varandra i denna video vid 1:53 till 1:55 ?

Och är det AJs son, GJ, som står vid en svart/mörkblå skåpbil och väntar på AJ (det liknar honnom)? på väg till Stockholm ???

http://ekstrabladet.dk/112/dansk-drabseksperts-tre-teorier-om-lisa-mordet/5613066

Någon som kan se vad det är för bil, skåpbilen altså.

Är nog kriminalteknikernas skåpbil....
2015-07-19, 21:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
(...)
Nåt jag fick höra och häpnade över var att en bekant till hen hade åkt förbi och sett Lisa stå och prata med nån i en svart SUV på andra sidan vägen (vid caféet) efter jobbet 7 juni, och då hade hon hjälmen "uppträdd" på ena armen.

Om ovanstående inte är en ren och skär lögn – så kan det ju vara fullkomligt avgörande information. Mycket intressantare än så kan det inte bli.

Vilka möjligheter att rota vidare finns här? Detta kan vi inte släppa.
Senast redigerad av LeeVan 2015-07-19 kl. 21:48.
2015-07-19, 21:50
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om ovanstående inte är en ren och skär lögn – så kan det ju vara fullkomligt avgörande information. Mycket intressantare än så kan det inte bli.

Vilka möjligheter att rota vidare finns här? Detta kan vi inte släppa.
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
"Jag hörde bara att det var efter hon slutat jobbet, den dagen hon försvann. Eftersom hen varit i polisförhör två gånger, vet antagligen polisen detta."
Senast redigerad av djembelelle 2015-07-19 kl. 21:52.
2015-07-19, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Begreppet "största" innebär?

Den är livligt trafikerad i och i närhet av Källby men även där blir det tomt och tyst vid vissa tidpunkter. Efter Källby vet du lika bra som jag att vägen smalnar av och den når färre och färre boende.
Det finns ju de facto flera andra vägar för de boende att välja på, beroende på vad destinationen är.

Men ok, just nu i semestertider är vägen inte helt omöjligt den med mest trafikanter av de vägar som finns att tillgå.
Jag åker inte den vägen dagligen. Men tillräckligt ofta för att veta att det är väldigt tomt och avfolkat under kvällen. Det finns ju ingen populationsrik metropol i den andra änden så att säga.
Att det kan ta 5-15 min kan jag intyga under kvällstid, dåligt väder och innan/efter industrisemestern. Sätt dig och kika själv.

Att det inte är otroligt att det kan gå 30 min är en gissning men det är realitet på vissa genomfarter i huvudorten, så varför skulle den inte gå hem på en kostig på vischan?

Vägen går mellan Källby och Hällekis, och är den största vägen över Kinnekulle och den mest trafikerade. Sen finns det andra vägar, exempelvis den som svänger ner vänster precis efter Blomberg, ner mot Råbäck, Trolmen och mot Hällekis. Men de flesta som kör över Kinnekulle åker på vägen förbi Blomberg. Beroende vart man ska, såklart, men vägarna delar ju upp sig framförallt efter ladan.

Självklart är sträckan där inte lika trafikerad som exempelvis vägen mellan Källby och Lidköping, men att släpa/dra någon/slåss/etc vid vägen är inte riskfritt.

Anledningen att jag skriver det är för att vissa verkar tro att det är en öde väg och det är den inte. Och vid 18:30 (rätt tid?) är det inte stendött där direkt. Framförallt inte på en söndag under försommaren.
2015-07-19, 21:56
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag hörde bara att det var efter hon slutat jobbet, den dagen hon försvann. Eftersom hen varit i polisförhör två gånger, vet antagligen polisen detta.

Måste ju säga att detta rör till alltihop och blir minst sagt förvirrande, sett till tidsfönstret menar jag.
Hon slutar jobbet, kollegorna ser henne gå längs med husväggen och de går till bilen.
Efter det, innan hon skickar ett sms hem, hinner hon stå och prata vid den här bilen.
Denna pratstund förklarar ju tiden mellan hon slutar jobbet tills hon messar att hon strax ska åka....

Känns som att hela händelseförloppet gått hiskeligt fort?
2015-07-19, 22:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Måste ju säga att detta rör till alltihop och blir minst sagt förvirrande, sett till tidsfönstret menar jag.
Hon slutar jobbet, kollegorna ser henne gå längs med husväggen och de går till bilen.
Efter det, innan hon skickar ett sms hem, hinner hon stå och prata vid den här bilen.
Denna pratstund förklarar ju tiden mellan hon slutar jobbet tills hon messar att hon strax ska åka....

Känns som att hela händelseförloppet gått hiskeligt fort?

Om uppgiften stämmer så kan förklaringen vara att den häktade har haft tillgång till en svart SUV och att AJ också har berättat det för polisen, han har enligt egen uppgift berättat något intressant för polisen som han inte vill gå ut med offentligt, det kommer fram senare menar han.

EDIT;Den häktades fru och lillebror kan också ha konfirmerat för polisen att den häktade hade tillgång till en svart SUV vid tillfället, det måste inte vara så, men behöver inte heller vara svårare än så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in