2015-07-19, 18:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Varför skulle det vara omöjligt? Här är ett exempel på att en tjockis som arbetade på Samhall ensam lyckades kidnappa en 26-årig kvinna i ett trapphus i centrala Malmö utan att upptäckas. Han hotade henne med en kniv och tvingade henne att själv gå till hans lägenhet.
(FB) Man misstänkt för våldtäkt, olaga frihetsberövande, misshandel. Knivhögg man. Malmö!

Gärningsmannen kan i detta fallet ha knivhotat LH och sedan har de tillsammans promenerat någon km från caféet till ladan där hon senare mördades. På vägen har hon tappat diverse föremål.
Vilken lada en km från kaféet tänker du på, och hur långt kom GM i exemplet du nämnde, och vad var det för ljusförhållanden?
2015-07-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrfilm
Varför skulle dem inte känna igen dem?
Jag äter pizza kanske max 3ggr per år. Varesig jag ringer in min beställning eller kommer dit vet dem vad jag ska ha utan att jag behöver säga nått. Det är en pizzeria ffs.
Tänk om dem åt betydligt oftare än så? Då är det inte alls märkligt att dem blir ihågkommna. Det är inte direkt Stockholms innerstad, det är en liten byhåla.

Nu var det inte så att polisen följde upp eventuellt besök av litauerna vid pizzerian dagen efter utan det bör gått cirka en vecka eller ännu längre, vad vet jag men tidigare bör det iaf inte varit innan någon förfrågan från polisen blev aktuell. Bör vara först efter förhör med de anhållna/häktade som kom in kvällen/natten den 12-13 juni. Visst lätt komma ihåg de var där men vilken veckodag.

De bör alltså ha det i minnet att litauerna var där på söndagskvällen innan sökandet av LH satte igång och innan någon talade om att hon var försvunnen utan det var som en vanlig söndagskväll och de kom ihåg att gästarbetarna var där just den kvällen och inte att de var där på måndagen då alla talade om försvinnandet. Visst de kan hämta pizza eller äta där fler gånger per vecka men denna gång var veckodagen viktig och inget särskilt hade framkommit den söndagskvällen utan det blev först dagen efter. Borde varit lättare komma ihåg de var där på måndagen då uppgifterna om att LH var saknad och dessa gästarbetare bodde och arbetade på samma plats.
2015-07-19, 18:59
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilken lada en km från kaféet tänker du på, och hur långt kom GM i exemplet du nämnde, och vad var det för ljusförhållanden?
Jag tänker ladan där hon hittades, okej det är ca 3 km om man följer vägen där fynd gjorts. Det tar 30 minuter att gå den sträckan i helt normal promenadtakt (oavsett ljusförhållanden).
2015-07-19, 19:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag tänker ladan där hon hittades, okej det är ca 3 km om man följer vägen där fynd gjorts. Det tar 30 minuter att gå den sträckan i helt normal promenadtakt (oavsett ljusförhållanden).
Jag tänkte på sträckan i ditt exempel, hur långt var det. Jag skummade snabbt genom en artikel, och vad jag förstod var de inomhus hela tiden. Det är inte samma sak som att tvinga med någon i dagsljus nästan tre km.
2015-07-19, 19:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Jag ville bara berätta om vad det pratas om i byarna här på Kullen. Påstår inte att det finns någon sanning alls!

Skicka inte pm, jag ska sluta att berätta om "hur snacket går" här.
Meningslöst att delge "prat" för att bli idiotförklarad här.

Fortsätt du med att publicera det som folket på bygden snackar om, högst intressant och relevant tycker jag, inte osannolikt att ett och annat guldkorn kan hittas i alla lass med skit, kom igen bara, idiotförklarade blir vi alla lite var till mans och kvinns.

Törs du inte skriva i tråden så får du gärna pm:a mig.

mvh

I övrigt så undrar jag om någon känner till vem som sköter utemiljön kring caféet?
2015-07-19, 19:10
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Jag tänkte på sträckan i ditt exempel, hur långt var det. Jag skummade snabbt genom en artikel, och vad jag förstod var de inomhus hela tiden. Det är inte samma sak som att tvinga med någon i dagsljus nästan tre km.
Jag menar att det troligen är lättare ute på landet utan någon i närheten. Det syns inte på håll att hon går under hot. Man har gjort fynden längs en flyktväg som går i en båge 500 m söder om huset där MGM bodde och långt ifrån övrig bebyggelse också. Sista kilometern genom skogen kunde han öka takten, eller så dödade han henne där och flyttade henne till ladan senare.
2015-07-19, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om MGM är psykopat så hade någon i hans omgivning upptäkt det, han har ju jobbat på Blomberg Säteri i 6 år.

Men suck! Inse att om MGM är "psykopat" så finns det ändå grannar och bekanta som kan tycka att det är en hyvens karl då man oftast behöver leva väldigt nära en störd individ för att märka dessa personlighetsdrag. Empatistörning är inget som väcker uppmärksamhet utåt sett. Snarare tvärtom! Så om MGM är "psykopat" är det naturligtvis inget som skulle behöva vara allmänt känt.
2015-07-19, 19:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag menar att det troligen är lättare ute på landet utan någon i närheten. Det syns inte på håll att hon går under hot. Man har gjort fynden längs en flyktväg som går i en båge 500 m söder om huset där MGM bodde och långt ifrån övrig bebyggelse också. Sista kilometern genom skogen kunde han öka takten, eller så dödade han henne där och flyttade henne till ladan senare.
Första biten är 700 meter trafikerad och asfalterad landsväg. Det hade räckt med att Lisa hade ryckt sig loss och stoppat en bil. Omöjligt? Sannolikt?
2015-07-19, 19:21
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Nej, om mobilen var urladdad när hon lämnade kaféet behövde hon koppla in laddaren för att skicka SMS:et.

Det är svårt att tro att en tonåring lämnar sin arbetsplats utan att ha sin mobil laddad. Det var dessutom lugnt på caféet så det fanns ingen stress. Själv skulle jag inte ens komma på tanken att man öht kan ladda upp mobilen i en gammal lada.

Angående en jämnårig GM som kände/ var bekant med LH så borde han finnas på hennes mobil eller andra sociala medier som hon använde. Polis har med säkerhet gått igenom dessa och inte hittat något misstänkt. Och dessutom som tidigare nämnts i tråden så var hon ju inte särskilt hemma i Blomberg och därmed inte heller hennes bekantskapskrets.

En random GM är inte omöjligt men svårbegripligt, i så fall hade Lisa maximal otur..
2015-07-19, 19:25
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Hittar man däremot indicier eller bevis mot annan person som man anser är tillräckligt starka för att misstänka denne är det tillåtet att säga att den häktade troligen är oskyldig utan att bli kallad stolle. Du kan inte bortse från möjligheten att NB går fri, och att du har kränkt en postare helt grundlöst.

Jag har redogjort för flera omständigheter som talar för NB:s oskuld. T.ex. så tycks Lisa ha blivit mördad i ladan, och kroppen flyttades för att ladan kunde knytas till GM. Att den då flyttades till en annan plats som kan knytas till GM är osannolikt. Alltså kan jag säga att NB troligen är oskyldig utan att bli kränkt.
Men var är indicierna mot någon annan alternativ GM då? Fram med de nu!

Och enligt min åsikt så har BO aldrig varit i ladan vid kafeet. Och den åsikten kommer jag att behålla tills det kommer fram något konkret som tyder på motsatsen. Handsken som hittades av MGM kan ju misstänkas vara planterad så det "beviset" ger jag inte mycket för. Men även om BO mördades i ladan vid kafeet så ser jag det verkligen inte som osannolikt att NB skulle gömma kroppen på Martorp då han känner till stället väl. Visst det var ju inte jättesmart gjort med facit i hand men det är ju bara ett av många misstag han har gjort i det brottet. Sprida ut grejer i närheten av ens bostad är ju inte precis något man får nobelpriset i kriminologi för heller. Som tur är så är de flesta mördare inte lika smarta som dr Lecter.

Men som sagt, fram nu med indicierna som pekar mot någon alternativ GM.
2015-07-19, 19:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är svårt att tro att en tonåring lämnar sin arbetsplats utan att ha sin mobil laddad. Det var dessutom lugnt på caféet så det fanns ingen stress. Själv skulle jag inte ens komma på tanken att man öht kan ladda upp mobilen i en gammal lada.

Angående en jämnårig GM som kände/ var bekant med LH så borde han finnas på hennes mobil eller andra sociala medier som hon använde. Polis har med säkerhet gått igenom dessa och inte hittat något misstänkt. Och dessutom som tidigare nämnts i tråden så var hon ju inte särskilt hemma i Blomberg och därmed inte heller hennes bekantskapskrets.

En random GM är inte omöjligt men svårbegripligt, i så fall hade Lisa maximal otur..
Hennes mobil är inte funnen, såvitt jag vet, och ska man kolla upp alla på en 17-årig tjejs telefonlista så har man att göra. Hur kollar man dem? Många har kontantkort. Hur gör man då? Hur många i hennes ålder har alibi eller kan på annat sätt styrka att de inte var vid kaféet? Första fem dagarna koncentrerade sig polisen på att hitta Lisa och sedan dess koncentrerar den sig på att hitta bevis mot den häktade. Att utöver det leta efter en eventuell GM i Lisas telefonlistor?
2015-07-19, 19:29
Medlem
Citat:
Första biten är 700 meter trafikerad och asfalterad landsväg.

Vilken väg pratar du om här? Inte utanför Cafe' på klostret väl?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in